Lesernes spørsmål 18.10.2010

Jeg har fått inn spørsmål fra leserne mine og jeg vil gjerne svare på dem akkurat nå, og tar meg tid til dette 🙂 Og forresten, spørsmålene fra leserne ligger HER! Hvis dere vil sende inn spørsmål dere lurer på, så kan dere gjøre det!


Spørsmål sendt inn av Marie – 17.okt.2010 kl.23:50

Hei! Du virker som ei jente som kan mye om fisk. Derfor har jeg et spørsmål til deg, som jeg håper du kan ta deg tid til å svare på 🙂

Jeg har nettopp kjøpt meg 3 små slørhaler som jeg har i en bolle. Er det normalt at de ligger stille i vannoverflaten? Sover de, eller kan de være skadet på noen måte? Vannet i bollen skvulpet veldig mye idag, for jeg måtte flytte bollen i bil med fiskene oppi.

Veldig fine fisker du har forresten 🙂


Svar:
Så fint at du har kjøpt deg 3 små slørhaler! Når du nettopp har kjøpt deg disse tre, er det ikke helt sikker på at de er blitt vandt til å bo i en bolle. 
På akvariebutikker pleier de som regel å ha akvariefiskene i akvariumer og mange slørhaler i samme akvarium. Kanskje de trives å ha det fint og med masse planter og dekorativt? Som på akvarieforhandlere?
Jeg har selv hatt 3 Slørhaler før. De var kjempekoselige å ha, og jeg hadde de også i bolle. Første dagen etter at jeg kom hjem med dem, har de vært litt forsiktig. Men da jeg skulle mate dem, svømte de ikke opp til overflaten. De svømte bare opp da jeg gikk vekk fra dem. Men flere dager senere har de blitt vandt til meg og familien, så da har de ikke oppført seg så … stresset, på en måte. Og så har de hver dag svømt opp til overflaten og spist fôret som jeg gav dem.
Senere har noen av Slørhalene mine dødd, og en vi kjøpte, den var ikke blitt smittet som de andre i butikkens akvarium. Den greide vi å redde så langt, men den døde ca. 4 måneder senere. En annen en, en som hadde “sopp”, den greide jeg å redde med salt og “hver dag passe på” og skifte grundig med vann.

Men, tilbake til spørsmålet: Jeg flyttet Slørhalene over til akvarium fordi jeg synes at Slørhalene kunne ha vært mye lykkeligere hvis de kunne få et større sted å svømme. Jeg har flyttet de over til AQUA Kids Panorama 26 liter, storlek 40x24x29 cm (venstre akvarium).

Så har jeg pyntet med skjell, klinkekuler, akvariegrus og bakgrunnsbilde.

Det kan være normalt for noen Slørhaler å ligge oppe på overflaten første dag. Du må bare være litt tålmodig, for senere vil de ikke gjøre det, når de er blitt vandt til sitt nye hjem. Hvis du ser at de er blitt skadet, så kan du prøve å ha litt salt nedi (salt kan gjøre at de blir mindre stresset).

Når du har bolle med 3 Slørhaler i, kan det være lurt å skifte vann litt oftere. Vannet blir som regel veldig skittent, som kanskje inneholder matrester (fôr) og bæsj. Jeg ville ha skiftet vann 2 dager i uken.

Hvis ikke rådene mine virker, så må lese i bøker eller gå og spørre akvariefiskforhandleren sist gang du var inne og kjøpte dine 3 Slørhaler 🙂

Noen spørsmål?

3 kommentarer
    1. Tusen takk 🙂 Disse svarene hjalp meg veldig! Nå sv©ªmmer de rundt i bollen og er glade og forn©ªyde 🙂
      Klem fra Marie.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg