Mitt design til blogg.no

Som dere ser, så har blogg.no fått et nytt design. Planen var at det skulle komme i mai eller i slutten av mai. For en måned siden lagde jeg dette designforslaget til blogg.no. De la ut en nyhetspost om at de ville ha forslag til et nytt design, og blant de beste bidragene ville de trekke ut en vinner som fikk NOK 10 000,- (!). Når det handler om å designe eller ordet design, ville jeg prøve meg. Slik ble designet jeg foreslo nytt:

Jeg kommer til å forklare hvordan jeg løste dette oppdraget: Jeg skisset og brukte Photoshop til å sette opp layouten samt å skrive en argumenterende tekst for hvordan jeg kom fram til løsningsforslaget.

 

Informasjon, følgende må være på deres forside:

Dette måtte være med: Innlogging til blogsoft, logo og kontaktinformasjon, topplisten og bloggshouts.
Tradisjonelt har de hatt: Inngang til andre topplister som kommunelistene, søk, muligheter til å sile på kjønn og alder Informasjon / kampanjer og innhold hentet fra alle bloggene.

 

Dette har jeg kommet fram til:

Kontaktinformasjon, hjelp, Facebook, Twitter og Apper helt øverst slik at det er lett å få øye på. Logoen til blogg.no midtstilt, øverst til venstre plasseres bloggmag.no og blogglisten.no.

Logg inn funksjon der man kan logge inn med e-post og passord. Denne tenkte jeg kunne stå øverst i høyre hjørne eller boksen kan komme fram ved å holde over med musepilen (slik som på Bloggerfy). Eventuelt kan det stå “Logg inn” og når man peker over den vil boksen komme opp.

BloggShout og BildeShout på hver sin side ved siden av den store “Nyhetsinfo fra info.blogg.no”. Det er for å skape balanse mellom begge sider. Nyhetsinformasjonen synes jeg er et godt blikkfang, da denne kommer lengre opp enn det som er nå i designet på blogg.no (den står midt på siden). Når jeg tenker på knappen flere BloggShout og flere BildeShout, er at det kan være fint å bla tilbake slik at de eldre ikke forsvinner, men “arkivert” litt lenger bak som sider. Side 1, side 2 osv.

Under den store informasjonsboksen tenkte jeg å ha søk etter “Alle” – jenter, gutter og annet, aldersgrupper og kategorier. Kanskje det hadde vært enklere å finne blogger(e) som blogger under 1 – 3 bestemte kategorier som man kan velge på blogg.no. Dette kan være en meny når man holder over med musepilen for å begrense valgene slik at ikke det blir for mye tekst (og det er mer sortert etter valg).

Magasiner og tjenester står der som før, men under nyhetsinfo.

Topplisten beholdes, men tenkte å sette inn en “Magasin”-knapp der også topplisten der kunne ha dukket opp.

Blogginnlegg: Søk etter #-tags, også i arkiv. Kan hukes av. Arkiv kan være etter blogginnlegg som er eldre enn ett år. Blogginnleggene som er postet nylig kommer først, etter hvert vil de eldre komme lengre og lengre ned (som den vi har i dag).

“Chat med oss!” – knapp som følger etter når vi scroller ned siden hadde vært perfekt å ha. Enten at vi kan kontakte blogg.no med viktige spørsmål (sende som en e-post), enklere å for eksempel logge inn på vår egen e-post og sende inn hva vi lurer på der.


Nå ser blogg.no’s forside ut i dag (nytt):

Jeg ser noe likheter, og det kan være at de har tatt i bruk det. Det nye designet var veldig fint, men synes noen steder det var litt rotete. Hva synes dere om designet?

#blogg #bloggno #design #kreativ #grafisk #inspirasjon #forslag #photoshop

3 kommentarer
    1. Bra forslag det du kom med! Syns og det ble veldig bra slik det er nå da 😀 Håper du har en flott kveld! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg