Oppsummering av hele videregående

Her er en video fra avslutningsdagen 22. juni 2016.

Jeg er nå ferdig med 4 år på videregående skole. Nå tenkte jeg å fortelle dere litt om hvordan det har gått på videregående og årene før det. Siste året på ungdomsskolen, i 10. klasse, fant jeg endelig ut hva jeg ville velge på videregående: Fordype meg i det jeg liker best i design, data og foto. Jeg kikket i utdanningsvalg-heftet som vi fikk i 8. klasse for å være helt sikker på det jeg vil, og der stod det masse tips til hva jeg burde se etter. Interesser, hva slags egenskaper jeg hadde også videre.

Etter 10. klasse skulle vi søke skole. Jeg hadde 3 valg, og kom inn på mitt 1. valg: VG1 Design og håndverk. Hvorfor jeg valgte å gå yrkesfag-veien, og ikke studieforberedende, var fordi jeg følte at studie var flere fag, mer press og at man måtte ofte kunne/eller har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen. Hadde jeg gått studie, trengte jeg ikke å ta påbygging som et ekstra år.

 

VG1 Design og håndverk

Fellesfag: Engelsk, kroppsøving, matematikk 1-PY, naturfag og norsk.
Programfag: Produksjon, kvalitet og dokumentasjon, prosjekt til fordypning.

Det første året var å prøve ut andre yrker som gikk under design og håndverk. Noe av det vi lærte om var å være en frisør for en dag, lage utstillingsvinduer, innrede vår egen lille hybel, designe brosjyrer, tegne og male. Teoretiske ting var å begynne med fargesirkelen og stilhistorie for hvordan det har vært før i tiden og hvordan det har utviklet seg videre. Vi besøkte Mandal veveri og Sam Eyde videregående skole for å se på linjene der etter VG1. Utplassering hadde vi også der vi fant jobber innenfor linja vi gikk på. Jeg jobbet i en blomsterbutikk i byen som heter Camillas blomsterdesign (blomsterdekoratørfaget).

Videre ble det VG2 Interiør og utstillingsdesign. Jeg følte design var noe jeg likte veldig godt, så det var ikke dumt å søke videre.

 

VG2 Interiør og utstillingsdesign

Fellesfag: Engelsk, kroppsøving, norsk, samfunnsfag.
Programfag: Produksjon, produktdesign, prosjekt til fordypning.

Det andre året jeg husker veldig godt, var at vi sammen i grupper lagde vår egen ungdomsbedrift! Ungdomsbedriften vår het FreshFreeze og vi solgte freshe kopper med strikket i forskjellige fargede bånd rundt koppen. Koppene var sort fargede, og var vanskelig å få kjøpt inn. Vi skulle ha noen som hadde isvegger, men fant ut at det ble altfor dyrt å bestille fra Kina og vi ble nesten lurt. Det endte opp med å bestille varer her i Kristiansand, så dette ble vellykket. De solgte også kjempebra!

I timene lærte vi om alle rommene i huset som entre, vindfang/hall, stue, soverom, kjøkken og bad og vaskerom. Vi tegnet for det meste for hånd med tegnebrett (plantegning, aksonometri og frihåndstegning), og lærte det magiske redigeringsprogrammet Photoshop. Det var første gang jeg lærte å bruke det programmet. Jeg må innrømme at jeg ikke var så flink i starten, men lærte det etter hvert i timene. Produktkartene jeg lagde, klippet jeg ut fra blader og magasiner. Etter 3 – 4 interiøroppgaver prøvde jeg å bruke Photoshop, så jeg fant møbler og ting på internett. Klippet dem ut og lagde «PNG»-bilder som jeg satte inn i et rammeark og lagde som en kollasj, skrev overskrift, oppgavenummer, navn og dato.

Opplæring i bedrift: Carlsen Fritzøe. Jeg jobbet for det meste i 2. etasje der de hadde alt med Sigdal-kjøkken. Så på tapeter og lærte å tegne på PC. Tegnet også noen forslag til et nytt rom/avdeling der oppe. Besøkte kunder som ville ha et nytt klassisk kjøkken og intervjuet dem (som senere ble utsendt som reklame brosjyre).

 

VG3 Interiør

Fellesfag: Gym.
Programfag: Interiørarbeid, presentasjon.

Det siste året gikk vi videre med å lære om interiør i det offentlige miljø: Universell utforming. Det vil si at møblene og tingene vi fant skulle være tilpasset for alle mennesker og bruk. Vi var innom ungdomskafé, venterom, en hel leilighet, barnehage, belysning, trapper, lærte å tegne perspektivtegninger på frihånd og å tegne på PC med programmet ArchiCAD. Siden det var streik første delen av løpet, hadde vi litt av dette på slutten av skoleåret. Det var kjempegøy å lære om det, og jeg skulle ønske jeg kunne lært mer for å bygge videre.

Opplæring i bedrift: IKEA. Jeg har vært med på å lage små og kreative veggutstillinger på kjøkken, soverom og teppeavdelingen. På IKEA var det mange kunder hver dag, så vi passet hele tiden på at alle skulle være fornøyd med besøket og varene.

Kundeoppdrag: St. Joseph og Bul&mållaget. Det var to spennende oppgaver der vi jobbet i grupper og da vi var ferdige framførte vi for ekte kunder. Vi var på befaring, tok mål og tenkte ut hvordan vi skulle møblere og gjøre det så hyggelig som mulig. Jeg var mest fornøyd med St. Joseph der forslaget jeg kom med ble valgt, men måtte også gjøre noen enkelte justeringer. Vi ble delt inn i to grupper der en jobbet i den lille leiligheten og den andre i den store. Alt av møbler og ting bestilte vi fra IKEA, så det gikk kjapt og fort. Det var to visningsleiligheter (106 og 108), som skulle renoveres og bli nytt (før har det vært sykehus). Temaet skulle være ungt, urbant og kreativt.

Etter VG3 Interiør fikk jeg yrkeskompetanse og interiørkonsulentbevis, men manglet generell studiekompetanse for å søke inn på høyskole/universitet. Det var ikke noe problem å ta et år til, for jeg er ung, så vil jo gjerne studere videre!

 

VG4 Påbygging til generell studiekompetanse

Skoleåret 2015/2016 følte jeg meg heldig, for skolen åpnet for første gang en VG4 Påbygging (linje) og flere studieforberedende områder. Det var bra, for da kunne jeg ta påbyggingsåret på samme skole også, og jeg trenger ikke å flytte meg til en annen skole. Alle disse 4 årene tok jeg på samme videregående skole, og fikk de fleste lærerne jeg har hatt før. Fellesfagene var norsk, matte, historie og naturfag. Mye innleveringer, oppgaver, prøver og presentasjoner. På slutten av halvårene hadde vi tentamen og eksamen(er). Det har bare gått opp og ned hele veien, for et år! (jeg har hele tiden savnet de 3 design-årene).

#skole #utdanning #design #håndverk #interiør #karriere #videregående

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg