Det å være student

Sett fra en students ståsted.

Nå er vi godt i gang med studiene. Vi har fått vite hvilken skole vi skal gå på, nye klassekamerater og nye lærere. Jeg må nok si at det ikke var så hardt å begynne igjen etter 14 (!) års skolegang. De to første skoledagene fikk vi masse beskjeder og litt avslapning innimellom der vi kunne gjøre hva vi ville. For meg så har det vært en stor overgang og forskjell fra videregående skole til å starte på universitet. På videregående fikk vi gjerne lærebøker som vi kunne låne på biblioteket i et helt skoleår, men nå må vi skaffe alle pensumbøkene selv. Jeg har forresten fått bestilt 11 (!) bøker på nett på lørdag som jeg enda ikke har fått, men jeg føler at jeg “henger” litt etter siden jeg ikke har fått bøkene. En annen forskjell er at vi hverken har prøver eller lekser, men: Vi har eksamen til jul og på våren. Hver uke har vi noen timer med forelesninger der alle som tar samme studie, blir samlet i et auditorium på felles forelesninger eller møter, og etter det blir seminartimene holdt i eget tildelt klasserom. Lærerne tar ikke lengre opprop, men vi skjønner at det er vårt ansvar å møte opp hver eneste skoledag for å få med oss noe nytt som blir presentert.

Det som er så gøy å være student, er at man lærer av hverandre. Vi blir mer selvstendige og ansvaret ligger i oss. Frihet til å velge hva vi skal gjøre. Hver dag må vi holde oss oppdatert og følge med på skoleplatformer som Fronter (It’s) for innleveringer av oppgaver. Her på skolen vår har vi samarbeid i grupper, og det som kjennetegner vår lille gruppe, er navnet “Naturfags-gjengen” på grunn av vi er de studentene som drar til Grimstad for å ha naturfag onsdag, torsdag og fredag. Så, til deg som ikke enda er/har blitt student, da må du glede deg. Du vil møte mange fantastiske personer og som vil gjøre hverdagen din enda morsommere!

#utdanning #skole #naturfag #pedagogikk #lærer #student

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg