pH i ulike løsninger: Indikator

Forsøket ble gjort 22. oktober 2016, hjemme. pH er en måleenhet vi bruker for å måle surhetsgrad i vannløsninger. Vi skal lage en rødkålindikator for å se hvilken pH det er i ulike løsninger. En indikator forteller oss hva som er syrer (eks: sitronsyre og eddiksyre) og hva som er baser (eks: natron og noen vaskemidler).

Utstyr:

kniv  fjøl  kasserolle  kokeplate  sil skål  en (halv) rødkål ♥ vann

Rødkålen ble skjært i skiver og hakket i små biter. I oppskriften stod det en rødkål, men jeg har kjøpt en halv rødkål. De rødkålene jeg kikket på i butikken var ganske store i størrelsen, så hvorfor ikke kjøpe en halv bare til et forsøk (og blande inn som salat senere).

En halv rødkål har stått i kjøleskapet en stund (en uke i kjøleskapet), og den har fått presset ut safta i midten.

Kokte opp 3 dl vann i en kjele. Da det begynte å koke, tok jeg og la rødkålen i det kokende vannet. Lot det trekke i fem minutter – ventet noen minutter til rødkålen ble så avkjølt at den ikke kjentes varm å ta på. For å skille rødkålen fra væsken brukte jeg en sil og helte safta oppi en skål.

Væsken fikk en blålilla farge. Så var det bare å teste ut og eksperimentere!

Her prøver jeg å “male” med en Q-tips i rødkålsaft på en stoffbit for å se hvordan fargen ble. I stoffet så det lysere ut. Tok litt tid før det tørket, så jeg la stoffbiten ved en peis.

Jeg tok og blandet sitronsaft i en skål for å se hva som skjer, og fikk en rød farge. Magiske ting skjer når en holder på med indikatorer!

#naturfag #ph #løsninger #mat #rødkål #indikator #design #diy

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg