Eksamenstiden

Beklager for at jeg har vært så fraværende fra bloggen en stund. Akkurat nå tenker jeg på eksamen som nærmer seg for hver dag som går. Jeg skal ha to eksamener i desember (en i naturfag, skriftlig og en i pedagogikk, muntlig). Da gjenstår det å øve og pugge, men hvordan? Selvstudie? Det er masse pensum som står på planen vår, og det er på ca. 1050 sider (!) i hvert fag. Når det gjelder å lese på egenhånd, så er det ikke lett å forstå alle disse begrepene og hva de betyr. Jeg har markert med blyantstreker, skrevet notater og har prøvd å sette meg inn i fagene. Naturfaget er stort siden det er delt i tre deler: Kjemi, fysikk og biologi. Det er mye stoff å komme igjennom på kort tid, og jeg håper jeg kan få noe ut av den lille tiden jeg har igjen.

Bilde: Keep calm and study hard

Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Vi hadde prøver, innleveringer og presentasjoner, og visste hvordan vi lå an i faget. Nå som vi studerer, har vi bare godkjent/ikke godkjent på innlevering av oppgaver og avslutter med (store) eksamener på slutten av semesteret. Å tenke på begrepet “studere” er som “læring skjer på eget ansvar”. Skulle ønske vi kunne få en slags underveisvurdering om hvordan vi ligger an i fagene. Men som sagt, tingene vi lærer nå er på et mye høyere nivå enn det vi selv er vandt til. Lærerne er utrolig flinke som lærer oss så mye nytt! Det er tross alt det første semesteret, og brikkene kommer nok snart på plass, en etter en. Det gjelder å finne den rette studieteknikken, så nå får jeg bare sette meg ned og lese videre …

#student #studere #skole #naturfag #eksamen #november

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg