Treg mobil – her er tipsene

Du er ikke alene når det gjelder å ha en treg mobil. Hva vil det si at mobilen er treg? Når du trykker og trykker, og mobilen ikke reagerer som den skal, hva gjør du da? Dette skyldes alt du har trykket på og nedlastet.

People show their smartphones on December 25, 2013 in Dinan, northwestern France. AFP PHOTO / PHILIPPE HUGUEN (Photo credit should read PHILIPPE HUGUEN/AFP/Getty Images)

– Startskjermen: Fjern widgeter eller snarveier. Det eneste jeg har på startskjermen er en værmelding-widget bare for å sjekke været, en ringe, en kontaktliste, en med meldinger og internett globusen (som fulgte med mobilen fra første øyeblikk).

– Omstart: Restart telefonen! En omstart prosesser og sletter hurtigminnet.

– Oppdater systemet: Sørg for å ha den nyeste Android/ios-versjonen. Noen mobiler har automatisk oppdatering, mens andre kan lastes ned manuelt. Husk å koble til et trådløst nettverk, oppdateringene kan bli flere hundre megabyte.

– Appene: Gå gjennom appene, hvilke apper trenger du og hvilke trenger du ikke? Jeg ville ha avinstallert appene jeg ikke bruker lenger, så jeg kan spare plass og blir lettere å finne det jeg vil gå inn på.

– SD-kort: Apper som er lagret i et Micro SD-kort kan av og til åpnes saktere enn de appene som er lagret i enhetsminnet. Jeg har de fleste appene i Micro SD-kort for å spare plass siden jeg har 8GB i enhetsminne (noe som kan virke veldig lite med alle bilder, videoer og appene).

– Mellomlagring: Android-mobilene har en “tøm buffer”-knapp og den tømmer all cache som de forskjellige appene har “krasjet” etter hvert som de er blitt brukt i en tidsperiode. Trykker ofte på den knappen, men til dere som har ios-mobiler må dere avinstallere appen(e) for å tømme dette.

– Bakgrunnsdata: Disse kjører i bakgrunnen som sagt, men skru av for eksempel apper som kjører automatisk eller Chrome som holder seg oppdatert for hvert sekund. Det kan også være skyen som sikkerhetskopierer hvert bilde du tar. Skru derfor av synkronisering med for eksempel e-post kontoen.

– Nullstill til fabrikkinnstillinger: Er alt det andre helt håpløst, velg å tilbakestille alt. Start med blanke ark, som en ny mobil. Før du velger dette, husk å lagre alt (spesielt bilder og videoer). Jeg hadde en mobil som var 2 år gammel, og den ble mye raskere etter at jeg har valgt en tilbakestilling.

Har dere flere gode tips på lager?

#mobil #telefon #mobiltelefon #teknologi #tips #treg #system #apper

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg