Kinesisk nyttår

I Kina feires nyttårsaften 27. januar og nyttårsdag 28. januar, som er i dag. Det er basert på månekalenderen så datoen varierer hvert år. Den kinesiske dyrekretsen flytter i en tolv års syklus, hver syklus er assosiert med et dyr. I fjor 2016 var det apens år. Årets dyr er hanen eller hane, noe som betyr at 2017 er hanens år. Personer født i 1945, 1957, 1969, 1981, 1993 eller 2005 er kjent som “haner”. Jeg er født i 1996, som vil si at jeg er født i rottens år.

Det vanlig å gi ut røde konvolutter til venner og familie med penger inni som en slags gave – gode ønsker i livet. Tradisjonen har blitt så populært at det nå er lettere å sende ut røde konvolutter på e-post og i brev. Mange sender også et nyttårskort til venner og familie. Her er forresten et nyttårskort som vi fikk tilsendt i posten:

Central, Hong Kong Island

Om jeg hadde reist til Kina og vært der nå, så hadde jeg fått oppleve hvordan det er å feire kinesisk nyttår. Dette har jeg aldri fått opplevd, men har så lyst til å se det!

#kinesisk #nyttårsaften #nyttår #newyear #2017 #opplevelse #ape #hane #år #måne #kalender

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg