Sjakk på et bord

I dag har jeg spilt litt bordsjakk med en gutt. Forresten: Bordsjakk er et sjakkbord og på siden av bordet går det an å legge inn brikkene på plass etter bruk. Jeg vil ikke si at jeg er kjempegod i sjakk, men ville bare prøve og i tillegg får jeg lært bort det jeg kan fra før av til noen som ikke kan sjakk. Gutten som jeg spilte med valgte å spille med de hvite brikkene og jeg med de sorte. Han sa han kunne spille sjakk, men var ikke så flink på sjakktrekk. Da motiverte jeg han litt og sa: “Du kan bli flinkere i sjakk, jeg skal lære deg noen gode trekk”. Etter å ha spilt en stund satte jeg den hvite kongen hans i sjakkmatt og da skjønte han at jeg vant. Slik så stillingen ut:

Det er lenge siden jeg har spilt sjakk på ordentlig. Føles som flere år siden sist, men noen ganger liker jeg å ta det fram og spille igjen. Er man ny i sjakk, må man først lære det grunnleggende som å vite hvilken plass brikkene skal stå, hvordan de flyttes, gjøre gode trekk og sist, men ikke minst: Å sette sjakkmatt. Da har man vunnet hele spillet. Jeg fant denne videoen fra NRK skole om å lære sjakk som er genial til nybegynnere: HER.

#sjakk #sjakkbrett #spill #sport #skole

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg