Fotografering av månen med mobilkamera

I går kveld, 31. januar, kunne vi se hele månen lyse opp på den mørke himmelen. Månen var så fin og rund, så jeg måtte bare ta bilder av den. Jeg fant frem mobilen og festet HD12X Zoom linsen på mobilkameraet. Linsen virket som en kikkert og da den var festet på, kunne jeg se alle detaljene på månen. Det var utrolig kult, og her kommer bildene som jeg ble mest fornøyd med etter fotograferingen.

En fordel med å bruke manuelle innstillinger, er å kunne justere lyset før man skal fotografere månen. Månen er veldig lys og uten de manuelle innstillingene kan vi nesten ikke se detaljene på månen. LG G4s mobilkamera har avanserte manuelle innstillinger, så det var den mobilen jeg knipset bildene med – og uten stativ. Bruker vi iPhone sitt mobilkamera, så går det ikke å bruke den da månen blir for lys. Det går an å laste ned kameraapper med manuelle innstillinger slik at det også går an å ta bilder manuelt med den, men noen av appene koster noe.

Fotografere månen? Tips: Bruk manuell fokus, auto-hvitbalanse, blender f/8 til f/16, ISO 100 eller 200, og lukkertid rundt 1/250 eller 1/350. Du kan også eksperimentere med blender og lukker.

#kamera #fotografering #måne #luna

5 kommentarer

Siste innlegg