Å fotografere månen med speilløst kamera

Først og fremst vil jeg si at bildet under er skalert. Dere skjønner vel, da jeg tok bildet var månen veldig liten. Det ikke er så lett å fotografere månen som et stort motiv når den er milevis langt borte. Jeg brukte speilløst kamera med 18-55mm objektiv (standardlinse som fulgte med kameraet). På bildet kan vi se (etter skalering) en større måne med nattehimmelen som bakgrunn. Og i bakgrunnen kan vi se de mange stjernene lyse opp!

Innstillingene jeg brukte: f/5.6   1/4000 sek   ISO 3200
Kamera: Sony a3000 + 18-55mm

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde en lengre linse, men det koster jo en del å skaffe meg en slik. Siden jeg har Sony type a3000 og vil kjøpe et objektiv til dette kameraet i fremtiden, må jeg passe på å kjøpe riktig objektivfatning (E-mount lens), som fungerer med kameraet. Noe jeg kan sette på ønskelisten min til jul?

#kamera #objektiv #sony #måne #fotografering #motiv #bilde

6 kommentarer

Siste innlegg