Har jeg gjort et feil valg?

I kveld tenker jeg tilbake på den tiden da jeg gikk på videregående. Jeg husker at det var så godt å komme inn på den linja jeg ønsket meg, som jeg satte på førstevalget. Det var mange rundt meg som mente at denne linja var noe for meg fordi jeg var kreativ og likte å tegne, designe og var veldig interessert i interiør. Første året gikk jeg VG1 Design og håndverk, så tok jeg VG2 Interiør og utstillingsdesign og avsluttet med VG3 Interiør. Dette var yrkesfag, og etter fullført tre år har jeg yrkestittelen interiørkonsulent og oppnådd yrkeskompetanse. Jeg jobbet meg konsentrert og nøye gjennom alle disse årene og fikk gode karakterer i programfagene. Etter å ha fullført interiør kunne man gå ut i jobb eller starte eget firma (som selvstendig næringsdrivende). Min kompetanse innenfor yrket er interiørkonsulent, og i følge utdanning.no, jobber de fleste interiørkonsulenter i møbelbutikker, lampebutikker og lignende. De fleste jobber derfor som butikkmedarbeidere. Noen er også selvstendig næringsdrivende og driver sitt eget firma. Jeg må si at det ikke har vært lett med å finne jobb innenfor det jeg har lært og kan.

Jeg kunne ha bygget meg videre i dette fagområdet. Kanskje som interiørarkitekt eller interiørdesigner, men jeg var i tvil om det var det rette valget. Her er en kort forklaring: Interiørarkitekt har lengre utdanning og kan ofte få større oppdrag. De planlegger helhetlig alt fra utvendig til innvendig hus eller bygninger med styling og interiør, og sitter med tyngre kompetanse enn interiørdesigneren. En interiørdesigner har som regel kortere utdanning, men former interiører, og elementer som et interiør består av, som planløsninger med rombehandlinger, fastinnredning og møbler.

Noen ganger synes jeg det er for dårlig at jeg ikke får brukt kompetansen min. Før vinterferien var jeg innom en rådgiver der jeg snakket om min situasjon og hva jeg tenker å gjøre videre. Hun sa at det var vanskelig å få jobb innenfor interiør og det var sant, da jeg selv har prøvd å søke på ulike interiørstillinger uten å få jobb innenfor fagfeltet. Det jeg lurer på nå er hvor mye utdanning og erfaring jeg må ha for å kunne jobbe med det jeg har lyst til? Har jeg gjort et feiltrinn her, der jeg har sløst bort 3 år for å ta noe jeg sannsynligvis aldri kommer til å jobbe med senere i livet?

Jeg håper ikke dette var et feiltrinn, for interiør er noe jeg brenner for og som jeg skulle ønske kunne bruke senere i livet også – for eksempel når jeg skal style min første leilighet og gi andre gode tips og råd.

#personlig #interiørkonsulent #interiørarkitekt #interiør

4 kommentarer
    1. Har selv en stor interesse for interiør, og gikk selv første året på vgs design og håndverk. Jeg fant dessverre fort ut, og viste vel selv før jeg startet vgs at dette ikke var noe jeg kunne “leve” av… Har hørt mange lignende historier, og innenfor interiør er det dessverre vanskelig å få jobber.. Det er klart, i dagens samfunn er mange interiørintresserte, og selvlærte – og færre benytter seg dermed av innleide interiørtjenester.. Jeg har sagt mange ganger, og tenker tilogmed nå, at drømmen ville vært å jobbe med innredning, men jeg vet at jeg kun kan gjøre dette på hobbybasis.. I tillegg vil det å starte opp for seg selv, uten høgskoleutdanning innen ledelse være et dumt valg, da det “nesten aldri” lykkes, og du er avhengig av mye kompetanse for å drive et selskap som går i pluss. 🙁 Nå har jeg høgskoleutdanning innen ledelse, og vet mye om oppstart og markedsføring av bedrifter, samt økonomistyring – likevel ville jeg nok aldri startet en butikk innen interiørdesign, da jeg vet sjansen for å lykkes er såpass minimal – selvom kompetansen er der er rett og slett ikke etterspørselen der… :/ Det eneste som kan gå er å starte en interiørbutikk, men da må du også treffe markedet på en spesiell måte for å skille deg ut blant alle andre butikker som selger fin og billig interiør.. Så det er vanskelig..
      Man skal vel alltid følge drømmen, og jeg beundrer deg om du står på videre og prøver å videreutdanne deg! Men likevel er det nok tryggere å ta opp igjen påbygg på vgs, og heller velge en annen utdanning, der du er “sikker” på at du vil få jobb 🙂
      Uansett, lykke til!

    2. kinesinterior: Det stemmer, som du sier det at mange er selvlærte og kan innrede & style sitt eget hjem selv om de ikke er utdannet som “interiørkonsulenter”. Jeg tok påbygg etter dette, men ser ut som det ikke hjelper :/ så vurderer å utdanne meg til noe som er lettere å komme ut i jobb, kanskje noe med fagbrev.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg