Tur til Ravnedalen

I dag har jeg vært på tur i Ravnedalen, en idyllisk naturpark som ligger i bydelen Grim, innerst på Grimsmyra i Kristiansand. Jeg har ikke vært der på veldig lenge, så det var godt å komme meg dit i det fine været på en rød dag som Kristi himmelfartsdag. På turen hadde jeg selvfølgelig med kameraet mitt som jeg brukte til å ta bilder med. Det fine været varte ikke lenge, i 13-tiden skiftet det vakre været til mørke skyer. Noen dråper dryppet ned fra skyene. Da var det bare å skynde seg hjemover.

De gule blomstene på bildet heter vårkål (Ranunculus ficaria) og i Ravnedalen finnes det mye av den type blomsten. Den er knallgul, har hjerteformede blader og blomstrer tidlig på våren.

Statuen er av General Wergeland: Joseph Frantz Oscar Wergeland. Han er mest kjent som Oscar Wergeland eller som general Wergeland.

Statue: Tjuvfiskeren. Den har stått ved NSB i byen siden 1948 (midlertidig), men har blitt flyttet hit i hjertedammen innerst i naturparken, Ravnedalen for noen år siden.

“Den gylne by” – en trestubbe som har blitt til et kunstverk. Denne skulpturen skal forestille 39 hus.

Det holdes en del konserter i Ravnedalen der kjente artister kommer og opptrer på den store scenen. Musikkfestivalen Ravnedalen Live fyller tre år om ikke så lenge, og det skal feires med en ny fest lørdag 21. juli.

I bakgrunnen ligger Café Generalen.

#ravnedalen #naturpark #kristiansand #friluft #natur #park #foto #våren #skulptur #tur

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg