Dag 5: Sjekket inn to ganger på samme flyplass!

Fredag 3. august 2018 – dag 5: Avreise fra Berlin til Stockholm, fra Stockholm til København, fra København til Kristiansand

Det er på tide å si farvel til Berlin. Vi skal reise hjemover i dag, bytte fly 3 ganger og det merkes godt at vi savner noe selv om vi bare var her i 5 dager. Jeg savner å komme hjem til Norge, jeg savner planteprosjektet mitt, jeg savner huset og jeg savner drikkevannet i Norge. Tro meg, vannet fra springen i Berlin smakte ikke helt det samme som vannet fra springen vi drikker her i Norge, så vi kjøpte for det meste vann i flasker med “bobler” og brus i butikken.

Vi våknet grytidlig og spiste frokost på hotellrommet. Etter det tok vi en siste rydding og pakking før vi sjekket ut på Hotel Palace. Tusen takk for et fantastisk opphold!

Vi gikk til S+U Bahnhof Zoologischer Garten og tok X9, expressbussen til Flughafen Tegel. Må alltid være ute i god tid, for å si det sånn! (bildene ble tatt i går, hadde ikke muligheten til å ta noen i dag).

Dere vet den tabellen som viser flyavgangene? Vi var litt for tidlig ute, og tenkte å sjekke inn tidligere da vi kanskje kunne handle litt i Tax-free butikken. Vi gikk og sjekket inn (prosessen med å legge fra oss ting i esker på rullebånd til skanning), og etterpå prøvde vi å finne gaten som vi skulle møte opp ved. Den fant vi, men det stod “München” på vår gate, og ante ugler i mosen. Siden vi var så usikker, så spurte vi en av sikkerhetsvaktene om vi hadde gått feil gate. Man må følge godt med på tabellen da den kan endre gate. For oss som skulle til Stockholm, endret fra gate A09 til gate A11. Vi stod visst på feil gate! Hvordan var det mulig, liksom. Det endte opp med å gå ut, finne riktig gate og sjekke inn (igjen!). Takk og pris for at vi var ute i god tid.

I slike situasjoner kan man få panikk, men jeg er egentlig veldig glad for at vi reiser sammen slik at vi kan hjelpe hverandre med å finne frem. Heldigvis rakk vi det første flyet fra Berlin til Stockholm kl. 11:05.

Det andre flyet vi skulle ta, var fra Stockholm til København som gikk kl. 13:30. Dette var et større SAS-fly med 3 og 3 rader seter, som hadde plass til flere folk ombord.

Gratis kaffe og te + sjokolade ombord 🙂

Da vi kom frem til København, handlet vi vin og øl på Tax-Free. Siste fly var å ta Widerøe som gikk kl. 16:05 fra København til Kristiansand. Ikke fullt så god benplass lenger, så fikk jeg den vindusplassen som var nesten helt bak på flyet. Derfor ser vi bare vingen på bildet:

Da vi var fremme ved Kristiansand lufthavn, Kjevik, merket vi hvor kaldt det var ute. Det var rundt 20 grader, mens i Berlin var det over 30 grader da vi dro. For en temperaturforskjell! Vi fikk med oss den innsjekket bagasjen og ble hentet av pappa som akkurat hadde vært på Sørlandssenteret. Han hadde kjøpt inn masse mat som vi i helgen kunne kose oss med.

#fly #kristiansand #stockholm #danmark #reise #hjemreise #flyplass #berlin #tyskland