Takler ikke å gjøre tunge oppgaver

Alle som begynner på videregående første år til høsten får tilbud gjennom skolen å kjøpe en skole PC. Hvert skoleår presenteres forskjellige typer modeller. De som går på media får en annen type og kraftigere maskin. Da jeg begynte på videregående høsten 2012, var tilbudet en HP ProBook 4330s skole PC. Min første laptop var faktisk skole PC-en siden jeg ikke hadde en fra før av. Måtte låne mamma sin når jeg skulle blogge, de første årene som blogger gikk vel ikke så bra da jeg måtte bruke bilder som jeg fant på Google og ta bilder med webcameraet som var integrert på selve PC-en.

Endelig skulle jeg få min egen PC! Den har jeg brukt snart i 6 år, men jeg klager på at den veier over 2 kg, da den er så tung å drasse med av sted. Batterilevetiden er fortsatt ganske bra, men den må lades i løpet av en skoledag. Kanskje fordi den har longlife battery som varer i flere år? Etter at jeg fikk fart på noen av Adobe-pakkene (Photoshop/Premiere Pro), fant jeg ut at PC-en ikke var god nok til å kjøre og gjøre tunge oppgaver som tar en del prosessorplass (RAM). Hver gang jeg var inne på Adobe Premiere Pro, slås den irriterende vifta på og PC-en høres rett og slett ut som en kraftig hårføner, programmene henger seg opp og “klikker”. Ikke så bloggvennlig PC og noen ganger blir jeg helt gal, haha.

Adobe Premiere Pro er programmet jeg bruker til å redigere videoene mine, og det er et veldig bra videoredigeringsprogram. Adobe Photoshop bruker jeg til å redigere bildene mine. Som sagt er det en skole PC ment til skolebruk, men siden den er så gammel, er det kanskje på tide å oppgradere litt? Skole PC-en har Intel Core i3, ikke den beste prosessoren til å være kreativ og lage videoer. Tidligere Windows 7, men før jeg slutta på videregående fikk jeg oppdatert til Windows 10. Denne PC-en har virkelig en lang historie.

Nå har jeg vurdert å se etter ny PC til blogg bruk, som fungerer bra på foto- og videoredigering. Har dere noen gode tips til PC-er som kan takle å gjøre slike tunge oppgaver? Jeg vet at Elkjøp har delt inn data i ulike kategorier, alt fra basic til create, men jeg vil spørre leserne mine. Hvilken PC bruker dere? Skriv gjerne med hele navnet og type PC.

#skole #pc #laptop #adobe #photoshop #premierepro #design

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg