CINDY Z.

KREATIVITET: Design, foto, interiør ... zhuoblogg@hotmail.no

Video: Dagstur til Danmark: Hirtshals

• 14.08.2017 - 19:45
  • Jeg har jobbet mye med å sette sammen alle videoklippene jeg filmet til en hel video, så håper dere liker den. Har endelig skjønt meg på det nye videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro, så det har jeg brukt. Dere får se båtturen fra Kristiansand - Hirtshals, Nordsøen Oceanarium, Hirtshals fyr +++.

#danmark #hirtshals #nordsøen #oceanarium #fisk #akvarium #reise #video

Høyt oppe på fyrtårnet

• 13.08.2017 - 21:58
  • Når man har kommet helt opp til Hirtshals fyr, ser man DENNE utsikten: Utsikt over hele byen! Nede til venste ligger campingplassen og øverst på bildet selve byen.

Oversikt over hvor mange kilometer det er til de andre stedene. Verdt å vite når man er turist i et annet land.

Fyrtårnet foran.

Stranda og havet.

Vi kunne til og med se en vindmølle.

Bilde av en bunker som man før i tiden brukte til å søke tilflukt i, i tilfelle for bombeangrep.

Masse gress, busker og hekker lager så fine veier sett i fugleperspektiv her oppe på fyrtårnet. Så grønt og skjønt.

#danmark #hirtshals #fyr #reise #bunker #utsikt

Suvenirer fra Danmark

• 13.08.2017 - 08:00
  • Etter å ha vært et sted er det kult å kjøpe noen suvenirer som man kan ha i minne fra stedet man har besøkt. Før vi dro fra Nordsøen Oceanarium, var vi innom en liten butikk der inne. Det var masse fint, men vanskelig å velge ut en spesifikk ting. Bare se på noe av utvalget for man klarer virkelig ikke å velge!

Keramikk og glasskuler    |    Postkort med 3D-effekter

Glassfigur: Fisk

Måtte vel ta et valg til slutt, endte opp med å kjøpe to nøkkelringer: En månefisk (siden Nordsøen Oceanarium er mest kjent for månefiskene) og et dansk flagg. Synes nøkkelringer er så fine å ha, de er "lette" og kan henges som pynt i sekken, på pennalet osv ... To flotte og minneverdige gjenstander fra et superfint sted :-)

#suvenirer #danmark #hirtshals #nordsøen #oceanarium #fisk #akvarium #reise

Nordsøen Oceanarium

• 12.08.2017 - 20:00
  • Da vi kom frem til Hirtshals havn spaserte vi til Nordsøen Oceanarium som er Nordeuropas største akvarium. På veien dit så vi ikke noe fortau så vi gikk litt trill rundt før vi så en liten vei som kan minnes som et lite fortau - her kunne vi jo gå! Vi fulgte E39-veien og så på kartet vi hadde med oss som viste Hirtshals by. Det var ikke så langt å gå, men det ble et lite stykke. Nordsøen Oceanarium er et museum og akvarium med alt fra små til store fisker. Den største akvariumstanken de har der er på 4,500,000 liter! WOW så gigantisk!

Nordsøen Oceanarium inngang    |    Uteplass spising/selforing    |    Den største akvariumstanken    |    Varebilen med bilde av en sel og en månefisk

En ansatt som satt på resepsjonen informerte oss da vi kjøpte billetter ved inngangen, om å se selforing kl. 12. Jeg ville også se fiskforing kl. 11, men vi rakk ikke frem til dette stedet på så kort tid.

Var så mye innendørs og så på fisker i mange forskjellige størrelser. Store og små, flate og tjukke i store og små akvarier.

Den store månefisken, også kalt for klumpfisk!

Har ikke lagt merke til navnet på disse fiskene ...

En blå hummer. Ganske spesiell farge.

Sjøhest (Hippocampus).

Likte den maritime bakgrunnen så godt, her ble det noen bilder.

En glassmanet.

#danmark #hirtshals #nordsøen #oceanarium #fisk #akvarium #reise

Ombord Superspeed 1

• 12.08.2017 - 13:56
  • I går var vi i Danmark i byen Hirtshals. Vi hadde på forhånd bestilt en gratis dagstur med Color Line Superspeed 1 båten noen uker før avreisedato. Sjekket og håpet at været ville bli bra, og det så ut som været er på vår side! Denne båtturen med Superspeed 1 fra Kristiansand til Hirtshals tok ikke mer enn 3 timer og 15 minutter, noe som gjorde at vi hadde god tid til å ta en shoppingstur innom Taxfree-butikken og spise frokost som vi ikke rakk å spise hjemme denne travle morgenen.

Tok noen bilder med kamera da båten dro fra Kristiansand. Med utsikt over havet og horisonten:

Båten dro kl. 08:00 og ankom Hirtshals kl. 11:15. Underholdning ombord var det også, med sang, dans og selveste Captain Kid. Han dukker som regel opp i skoleferier for å underholde og lage skattejakt for de yngste.

Color Line havn i Hirtshals:

Mer av dagen kommer!

#danmark #hirtshals #reise #utsikt #colorline #båt #dagstur

Full gang med pakking

• 10.08.2017 - 21:50
  • Akkurat nå driver jeg med å pakke ting jeg skal ta med på dagstur til Danmark. Dette har jeg tatt med: Billetter (Color Line), bankkort, pass, kamera + batteri + ekstra minnekort, mobil, powerbank, skritteller, solbriller og en selfiestang. Alt jeg skal ta med skal jeg få plass i min store kameraveske som jeg kommer til å drasse med meg rundt hele dagen. Ellers har de andre med seg en sekk hver med det nødvendige som ekstra klær, mat, drikkeflasker, kortspill, servietter, paracet og plaster. Har ikke tatt bilde av det siden alt har blitt pakket ned.

Her er et kart over byen Hirtshals og hvor vi kommer til å vandre:

Jeg er så spent og gleder meg veldig til dagen i morgen! Skal legge meg snart og stå opp supertidlig. Vi blogges!

#danmark #dagstur #reise #pakking #kart

Snart skal vi dra til ...

• 03.08.2017 - 21:37
  • 🇩🇰 Da har vi bestilt en gratis dagstur til Danmark med båten Color Line. Avreise er ikke før i neste uke, og vi har tenkt til å enten vandre rundt i byen Hirtshals eller besøke Nordeuropas største akvarium, Nordsøen Oceanarium, for å se på ulike akvarier og fiskene der. Det kommer til å bli så gøy å se de store og fancy fiskene for første gang. Få litt inspirasjon av denne videoen:

Dette blir vår første Danmarkstur for i år og det beste er at vi fortsatt har ferie. Vi er jo i begynnelsen av august og da må vi bruke tiden på noe fornuftig før ferien er over.

#danmark #hirtshals #colorline #fisk #akvarium

Hirtshals fyrtårn

• 28.05.2016 - 23:20
  • Etter å ha vært på Aalborg Storcenter, kjørte vi tilbake til Hirtshals. Dette var på grunn av været og fordi vi hadde handlet ganske mye på Bilka. Vi skulle være på båten om noen få timer (i god tid). Hirtshals fyrtårn lå i nærheten, var ikke langt, så vi bestemte oss for å dra dit for å ta bilder.

Haha, paraplyen Calvin Klein.

Det var mange trapper å gå opp til toppen, men fin utsikt.

#danmark #hirtshals #fyrtårn #reise

Turen til Danmark - Aalborg

• 28.05.2016 - 16:53
  • Vi ble hentet kl. 07:00, i forveien hadde vi pakket alt klart til dagen vi skulle reise (lørdag 21. mai 2016) - en dagstur til Danmark. Det var lett å komme på båten da bilen var med, for den kjørte igjennom noen "bommer" ved Color Line terminalen. Billettluken var åpen, en mann ga hver og en av oss billettene.

Bilen kjørte videre inn til båten, og en veiviser viste oss hvilken linje vi skulle parkere ved. Da gjenstod det å finne ledige sitteplasser som vi kunne sitte sammen. Båten vi tok heter SuperSpeed 1, den som tok 3 timer og 15 minutter. Før båten dro, gikk vi ut og tok noen bilder av utsikten fra Kristiansand.

Da alle bilene hadde kjørt inn, måtte veibroen heises opp.

En gul livredningsbåt.

En blomsterbukett ved informasjonen.

Kunstverk.

Da båten nærmet seg kai, gikk alle som hadde med seg bilen, ned for å hente den. Vi satt og ventet der i noen minutter, og en etter en bil kjørte etter hverandre ut til et nytt land: Danmark. Vi la merke til et lite fuglereir da vi kjørte ut ved de blå veiene - noen som har sett det? (klarte ikke å få tatt et bilde av dette).

Fra Hirtshals kjørte vi til Aalborg som tok ca. 50 minutter. Noe av de vi så var gule plener (av blomster), hester som beitet, grønne trær og mest av alt: Vindmøller.

Etter å ha kjørt så langt, var det så herlig å nye at vi har kommet fram til et nytt sted: Aalborg Storcenter! Mest kjent var den store butikken Bilka, som vi hadde tenkt å ta en handletur innom for å kjøpe alt vi trenger.

Mange parkeringsplasser, biler og folk. Ikke rart at det var gigantisk?

Noen blomster og planter utenfor senteret.

Fantastisk designet tak!

Bilka Torv, Centertorv og Nytorv. Som å gå i Markens gate i Kristiansand, men dette her var et stort senter med tak over hodet.

Et kart med informasjon over butikkene lå.

Starbucks Coffee!

Fargerikt med Microsoft.

Kaktuser i utstillingsvinduene.

På vei innom Bilka. Jeg har aldri vært der før, så det var så spennende å se at butikken var kjempestort med massevis av varer og folk som handlet. Kjent for sine billige tilbudsvarer - frister også å ta en tur innom neste gang når jeg reiser til Danmark.

Se de tilbudsvarene!

Lambi som utstilling.

Når det er tilbud, da kjøper vi masse. Aller mest blir det kjøtt (har du sett utvalget de har der?). Capri-Sonne kjøper vi flere pakker av. Vår handlevogn var ikke så full ...

... men se her! Full handlevogn.

Ved kassaen, følte at det var så fargerikt.

På Bilka: - Jo mer du kjøper, jo flere kjøkkenplanter får du! Vi fikk sånne kjøkkenplanter (5 stk) i små esker. Greit å kunne dyrke egne planter! Bildet over var fra butikken, ser ut som de har plantet og brukt en del god tid.

Neste innlegg: Hirtshals. Følg med!

#danmark #aalborg #bilka #reise #shopping

Opplevelser i Danmark 21.05.16

• 28.05.2016 - 11:59
  • Nå har jeg mekket sammen en video på 10 minutter (!), og endelig er den ute nå! På lørdag som sagt, besøkte vi Hirtshals og Aalborg i Danmark. Veldig spennende dagstur som jeg skulle ønske var mye lengre.

#reise #danmark #aalborg #biltur #colorline #bilka

Skjell og steiner

• 14.08.2015 - 10:15
  • Her er alle skjellene og steinene vi har plukket på stranda i Hirtshals, Danmark. Stranda er bedre kjent som Tornby Strand. Vi kunne ha plukket i timesvis, men siden det var en dagstur og reiste uten bil, kunne vi bare ta med "noe" (sånn begrenset). Det ble plutselig en stor samling da vi kom hjem igjen. Her er dem vasket.

#skjell #steiner #hirtshals #danmark #foto #samling #vann #strand #sommer

Video: Byvandring i Hirtshals, Danmark

• 10.08.2015 - 17:24
  • Hirtshals er kanskje en liten by i Danmark, men det er mye å se på en byvandring! Vet at jeg skrev litt feil i videoen. Blander egentlig litt norsk og engelsk der på grunn av A'en og E'en. Det skulle da ikke være en stor forskjell.

#video #foto #byvandring #hirtshals #danmark

Hirtshals, Danmark - bildedryss

• 09.08.2015 - 17:02
  • Torsdag 6. august 2015

Her kommer det flere bilder fra Danmarksturen vår! Mange bilder fra forskjellige steder.

Jeg tok disse bildene inne i båten. På vei mot dansk land!

Inne i Color Line terminalen.

Fin utsikt der ute.

Byvandring rundt omkring i Hirtshals.

Da vi hadde gått en stund, så vi noen flotte statuer. Noen hadde i private hjem og i den offentlige veien.

Stranda som var ganske stor.

Dette er skrik!

Utenfor Bog&idé var det noen fargerike som snurret rundt og rundt ettersom det blåste.

Disse hjertene var veldig fine, har en i rosa også.

De selger også fargeleggingsbøker.

Interiørting.

Creepy øye ... det var sprettballer i en maskin.

En vei.

Et av de kule luksus husene jeg har sett! Tenk så fint!

Anker som dekorasjon hadde de fleste hjem.

Og en fishman.

Stranda sett ovenifra.

Snarveien ned.

#danmark #hirtshals #foto #strand #sommer #ferie

På dansk jord

• 08.08.2015 - 13:25
  • Torsdag 6. august 2015

Dagstur til Danmark tur&retur samme dag. Vi våknet og kom en time før og ventet på Color Line terminalen i byen. Vi kom ca. kl. 07:00. Vi tok Color Line Superspeed 1 som gikk kl. 08:00. Turen tok 3 t 15 min. Jeg og 3 andre utforsket båten. Det var mye å gjøre. Vi så på barnekinoen, og da vi hørte at det var rebusløp, gikk vi dit og hentet rebusarket og noe å skrive med. Det var å finne post etter post = rebusløp. Da løp vi altså så fort vi kunne.

Etter at vi var ferdig med rebusløpet, leverte vi der vi fant det. Vi satt og spilte kort en stund, men så gikk vi litt lei. Da ble det litt vandring rundt i båten.

Kl. 10:15 trakk Captain Kid og en medhjelper vinnere av rebusløpet og tegnekonkurransen. Det var et Captain Kid show og skattejakt.

Vi var framme ca. kl. 11:30. Et fint vær møtte oss. Kan beskrive det som sol og steike varmt. Varmen føltes så annerledes enn i Norge, for det var kjempevarmt i sola i Hirtshals, Danmark. Vi kikket på klær og besøkte byen. Vi hadde tenkt å gå til fyrtårnet, men fant ut at det var langt å gå. De fleste av oss bærte en ryggsekk hver, så det var mye kilo, det!

Vi gikk heller til stranda og det var en ekte strand. Jeg har aldri vært i en ekte strand før, så det var en fin følelse. Saltvann. Rolig. Avslappende. Bølger. Vi letet og plukket etter skjell og steiner.

Etter en stund forlot vi stranda (fordi vi var tørste), så vi gikk til Slagter Winther for å kjøpe 24 Coca Cola bokser (et brett). Så måtte vi også kjøpe klær siden vi ikke hadde tatt med shorts ...

Satt og ventet her på en rektangulært trestubbe litt lenger bak da jeg tok dette bildet. Ble litt solbrent da. Tilbake til stranda. Det var en snarvei til stranda ned. Litt bratt vei, men det gikk fint.

Dette var stranda, ganske stor! Etter å ha vært på stranda, var vi på noen butikker: Kjøpte kjøtt og mat. Det ble litt tungt på veien tilbake til Color Line terminalen i Hirtshals fordi vi hadde kjøpt så masse.

Det kommer også en del 2 og en del 3!

#danmark #hirtshals #strand #sommer #ferie

Shopping i Danmark

• 07.08.2015 - 22:12
  • Litt av innkjøpet i Danmark:

Laban Ville jungeldyr (i skum og søtgelé) og Gale gårdsdyr (i søt gelé).

Capri-Sonne Monster Alarm, Capri-Sonne Orange, Capri-Sonne Kirsche, Ferrero Rocher, Mentos Berry Mix, Trolli Multi Mix, Toblerone (den originale) og Toblerone Crushed Corn,

I posen var det 500 gram godteri.

Kjøpte disse på SuperBrugsen (supermarked).

Toblerone, Mentos og Ferrero Rocher er "bare må ha".

Alt det andre på bildet er kjøpt ombord på TAXFREE. Utenom dette har vi også kjøpt et stort brett (24 bokser) med Coca Cola på Slagter Winther.

#innkjøp #taxfree #danmark #colorline #sommer

Dagstur til Danmark

• 06.08.2015 - 11:08
  • Jeg kommer snart fram til Danmark, Hirtshals. Tar Color Line over dit som er en gratis dagstur (tur/retur)! Jeg vet ikke om mobilnettet kommer til å virke der (med free nett såklart), så da skriver jeg derfor dette innlegget. Jeg hadde tenkt å dra til Aalborg, men sjekket bussene og det tar sånn ca. to timer å komme dit. Det gikk ikke. Kommer sikkert til å vandre litt rundt Hirtshals området, ta bilder og se på ting rundt omkring. Det blir gøy, for da har jeg noe å gjøre på den tida frem til hjemturen.