Sandskulptur i sandkassa

    02.06.2017 - 23:04

For et perfekt vær det var i dag *ironi*! I hvert fall til å bygge sandslott og andre sandkunst for regnet hindret ikke uteaktiviteten. Barna har derfor vært ute i sandkassa for å konkurrere om å lage den fineste sandkunsten. En konkurranse! Stoppeklokka ble stilt inn til 25 minutter, og de begynte å jobbe med bøtter og spader, og samarbeidet godt i gruppene. Vi gikk rundt etter hvert for å se og et av kriteriene var å bruke kreativiteten som mange har gjort.

Dette skal være et fly med navn "Bart". Pyntet med steiner, trekløvere og løvetann.

Skal forestille en skilpadde.

Fine sommerfuglen. Pyntet med blader og trekløvere.

En pyramide og bøtteformede tårn.

Et søt, lite og glad monster.

Glad hval.

En bygning inne formet som en blomst på utsiden.

Da tiden var ute, avsluttet vi konkurransen med å gjennomgå hva de ulike lagene hadde lagd. Bare å velge ut et vinnerlag ble så vanskelig, men til slutt ble vi enige om at sommerfugl-laget vant.

#sandkasse #kunst #sandskulptur #natur #skole

Dagen før dagen: Papirbretting og flagg

    16.05.2017 - 22:12

I morgen er det jo Norges nasjonaldag, 17. mai! Jeg gleder meg til i morgen tidlig for å se på når barna går skoletoget. Det er alltid fint å se barn og voksne ha på seg de fineste penklærne og holder flaggene i rødt, hvitt og blått - for å feire Norge. I dag (om du har sett eller hørt), øver de fleste barnehager og skoler på å gå skoletoget, men dumt at regnet høljet ned. Ikke så gøy å gå ute i regnet, men skolen var heldig med været da det var sol i går, så de øvde på å gå i stedet for å gjøre det i dag.

Vi har pyntet vinduene med flotte papirbrettet stjerner og blomster i fargene rødt, hvitt og blått. Synes det ble så stilig!

Jeg har vært med å brette noen av disse.

I går fikk jeg i oppdrag å tegne det norske flagget på to ark i størrelsen A4: To flagg på et ark og åtte flagg på et ark som maler slik at det kunne kopieres av. Jeg brukte blyant til å tegne og linjal til å måle opp. Barna tok opp fargeblyantene og begynte å fargelegge, og i dag hang vi opp alle de ferdig fargelagte flaggene opp på vinduet i det andre rommet som en slags 17. mai dekorasjon. Det ble så fint med små og store flagg!

#17mai #mai #flagg #norge #papirbretting #diy

Vi pynter til 17. mai

    12.05.2017 - 22:09

I dag har vi laget 17. mai pynt sammen med barna siden det snart nærmer seg grunnlovsdag. Dagene flyr avgårde og vips så er dagen her! Nå er vinduene pyntet rikt dekorert med papirbrettede stjerner og overlappende sirkler i fargene rødt, hvitt og blått. Det er så fint å se inn i de store vinduene, at vi sammen har brukt så mye kreativitet på å pynte det.

Til å få ut disse fine figurene, har vi brukt figurstanser som det heter. Vi fant frem fargeark i rødt, hvitt og blått og trykket ut dem. Da fikk vi fine figurer av øyenstikkere, ballonger, blomster, snøkrystaller, barter, sommerfugler og stjerner. Barna syntes det var stas å trykke ut alle figurene og lime dem på sirkelen med limstift - så gøy!

#17mai #mai #pynt #kreativitet #kreativ #diy #farger

Nysgjerrige og utforskende barn

    10.05.2017 - 20:46

Jeg har ikke fortalt så mye om denne uken, så nå vil jeg fortelle litt. Jeg begynte allerede på "jobb" mandag 8. mai og skal jobbe frem til slutten av juni. Er med barn og voksne så å si hele tiden, og det er så moro å snakke og leke med de små barna. En del av dem har spurt meg spørsmålet: "Er du ny her?", og jeg har hele tiden svart: "Ja, jeg er ny her. Begynte her mandag og skal være her helt til sommerferien". Jeg liker at barna er nysgjerrige, spør og utforsker nye ting. I dag fikk jeg spilt spill med to jenter som hadde laget og tegnt ned sitt eget stigespill på ark. Jeg spurte om reglene siden jeg ikke helt forstod og de forklarte. Det ble deres egne regler og de vant selvfølgelig over meg som gjorde at de ville spille om igjen bare med nye regler. De er bare så herlige og kreative. Jeg begynner å komme inn i min rolle som voksen, en som alle kan snakke med når de føler for å ha noen å prate med og en som bryr seg om dem.

1. semester slutt - siste eksamen

    09.12.2016 - 21:51

Dere har sett lite aktivitet fra meg i det siste. Grunnen til det er at jeg har vært så fokusert på naturfagen, så jeg hadde rett og slett lagt bloggen til side. Nå er jeg 100% tilbake og gleder meg veldig mye til å blogge igjen!

Slutten av første semester, er ofte en humørsvingende periode der vi opplever både oppturer og nedturer. Eksamen og det er den mest stressende tiden for oss studenter. Vi leser, prøver å pugge stoffet slik at vi kan det utenat, skriver notater og ikke har tid til å slappe av. Jeg føler at det sliter oss ut med flere timers stillesitting og de pensumbøkene med 1050 sidene foran oss. Hold ut, unngå nedturer! Vi må ha motivasjon til å fortsette.

Dagene gikk fort. For meg hjalp det ikke stort å sitte flere timer i strekk å lese i pensumbøkene. Hørt fra en lærer, som sa til meg en gang: - Du kan se filmer på Youtube så lærer du av å se på modeller og forklaringer. Å lese i en lærebok blir litt kjedelig i lengden. Smart eller hva? Dette forslaget tok jeg i bruk, verd å prøve ut.

I dag hadde jeg skriftlig naturfag eksamen i biologi, fysikk og kjemi. En 4-timers lang og sammensveiset eksamen fra kl. 9-13. Vi fikk beskjed om å komme tidligere, ca. kl. 8:30 for å være tidlig og klar for dagen. Vaktene ga oss beskjeder og vi registrerte oss. Først fikk vi utdelt en bunke med ark-på-ark (hvis man skrev på det første så gikk det gjennom som flere trykte eksemplarer), blanke hvite kladdeark og omslagsark. Da oppgaven ble delt ut, gikk vi i gang med en artstest, regning i fysikk og en blanding av kjemioppgaver. Hjelpemidlene formelhefter i kjemi og fysikk, og kalkulator var tillatt å bruke. På slutten dro vi ut alle arkene og sorterte dem etter sidetall. Så var det innlevering.

Nå blir det koselig å ha en måned med juleferie!

#naturfag #desember #eksamen #skole

Bestått

    05.12.2016 - 21:16

Noen ganger så lurer jeg på hvordan flaks oppstår. Hva er det som skjer? Jeg kom noen timer tidligere på skolen for å finne ut hvilket rom vi skulle ha muntlig pedagogikk eksamen i, og fant meg et sted å sitte og lese. Med meg hadde jeg flere sider med notatark. Jeg satt og leste helt til jeg fikk en telefon (med en viktig beskjed). Det var min tur til å ha eksamen - men et kvarter før jeg skulle inn? Det var rart, fordi jeg ble satt opp på feil tid. Da jeg kom opp og inn på rommet der eksamen foregikk, hilste jeg. En lærer og sensor hørte på. Trakk en av konvoluttene på bordet, som sist gang på prøvemuntlig - og temaet ble motivasjon. Og da tenkte jeg YES, så flaks! Temaet fikk jeg også på prøvemuntlig, så det var utrolig bra å få det. 3 min til å skrive på et ark (uten hjelpemidler), så starte. Etter 30 min var eksamen over, og alle som stod ute på gangen ventet spent på resultatene som læreren og sensoren ble enige om å gi ut. En og en gikk inn og fikk karakteren (merk: bokstavkarakter). Vi bestod, og det var jo flott. Som noen ville ha sagt, så var det "rene julaften".

#eksamen #student #skole #desember #bestått

Desember og eksamen (!)

    01.12.2016 - 20:45

I dag er det 1. desember, det betyr mange kan begynne å glede seg til å åpne første luke i julekalenderen. Jeg har ikke skaffet meg en slik julekalender i år (har hatt det litt for travelt), men som en erstatning deltar jeg i julekalender konkurranser på nett i håp om å vinne noe. Nok om det, men nå nærmer det seg eksamen (!). I denne uka har vi hatt øve-til-eksamen hjemme/på skolen (ingen undervisning, forelesningene er ferdig). Min siste dag på skolen er fredag 9. desember, og jeg gleder meg til den dagen er over. Etter det blir det herlig med en lang juleferie. Høstsemesteret er snart ferdig. Mine planer i juleferien er at jeg skal ta masse fine bilder og slappe av - noe jeg virkelig trenger.

Prøvemuntlig og "fri"!

    22.11.2016 - 23:06

Da var prøvemuntlig fullført og bestått. Før vi skulle opp til muntlig, gikk vi sammen i grupper og diskuterte/repeterte tema for tema som vi kunne bli trukket opp i. Vi fant oss et ledig "grupperom", som ble et stort datarom (uten data). Der satt vi en ganske god stund. Da det var vår tur, gikk vi alle inn, hilste på faglærer og satte oss ved et langbord. På bordet lå det 8 hvite konvolutter og i hvert av dem med et tema. En av oss i gruppa trakk en konvolutt, og inni den fikk vi vite at vi skulle snakke om temaet motivasjon. Snakk om flaks da vi fikk dette temaet! Det gikk bra, fordi vi hadde avtalt at alle skulle snakke litt hver slik at alle kunne få øvd seg. Prøvemuntlig ble en halvtime, og jeg følte selv at jeg klarte å ramse opp alle disse begrepene. At jeg hadde kontroll på noe, var bedre enn ingenting. Fint å få en innføring i hvordan det kommer til å se ut på eksamen om to uker!

På onsdag og fredag i denne uka har vi ikke undervisning, og i de to neste ukene er det heller ikke undervisning. Nå gjenstår det masse lesing og øve til eksamene i pedagogikk og naturfag.

#oppdatering #skole #naturfag #pedagogikk #eksamen #muntlig #student

Liten oppdatering

    20.11.2016 - 20:40

I det siste har jeg kun fokusert på skolearbeid og dere vet sikkert hvorfor: Snart er det eksamenstid, og vi må øve-øve-øve! Tiden går så utrolig fort, og plutselig er vi snart kommet til desember.

Litt om hvordan timene på skolen har vært i det siste:

På mandag ble undervisningen vi skulle ha flyttet bort til Kristiansand Kino (Fønix). Vi var ikke der for å se på film, men vi hadde seminar om temaet etikk på tvers av alle profesjoner: Grunnskolelærere, barnehagelærere, sosionomer og sykepleiere kom, og det var en felles samling i den aller største salen på kinoen. Alle fikk utdelt post-it lapper i ulike farger som vi festet på oss selv for at alle andre skulle se hvilket yrke/gruppe vi var i. Overraskende nok, så var salen blitt fullstappet med alle oss.

I naturfag holder vi på med forberedelse til eksamen. Vi har jobbet med tidligere eksamensoppgaver, repetisjon og oppsummering. På fredag i biologitimene hadde vi en artstest bare for gøy, og det var for å se hvordan vi lå an i pugging av navn på artene. Alle fant frem penn og papir, og på smartboard så vi bilder av artene og et nummer på hvert av dem. Totalt ble det vist 25 bilder av artene, jeg klarte navn på 21. Litt vanskelig med de ulike nymfestadiene og de som kaller seg for larver.

På tirsdag skal vi ha prøvemuntlig (øvelse til muntlig eksamen) i pedagogikk. Vi ble satt opp som en basisgruppe på 4. Vår faglærer og en sensor kommer til å høre på oss. Når den dagen kommer, skal vi først trekke en lapp der det står et av temaene og snakke i vei. Som forberedelse etter at vi har trukket lappen, får vi rundt 2 min (?) til å forberede oss. Usikkert om dette er uten hjelpemidler. Totalt er det 8 temaer, og vi kan også trekke inn noe av de andre temaene siden mange av dem henger sammen som en rød tråd. Hvordan skal dette gå? Håper dette går bra på prøvemuntlig ...

#oppdatering #skole #naturfag #pedagogikk #kino #eksamen #muntlig

Eksamenstiden

    13.11.2016 - 16:05

Beklager for at jeg har vært så fraværende fra bloggen en stund. Akkurat nå tenker jeg på eksamen som nærmer seg for hver dag som går. Jeg skal ha to eksamener i desember (en i naturfag, skriftlig og en i pedagogikk, muntlig). Da gjenstår det å øve og pugge, men hvordan? Selvstudie? Det er masse pensum som står på planen vår, og det er på ca. 1050 sider (!) i hvert fag. Når det gjelder å lese på egenhånd, så er det ikke lett å forstå alle disse begrepene og hva de betyr. Jeg har markert med blyantstreker, skrevet notater og har prøvd å sette meg inn i fagene. Naturfaget er stort siden det er delt i tre deler: Kjemi, fysikk og biologi. Det er mye stoff å komme igjennom på kort tid, og jeg håper jeg kan få noe ut av den lille tiden jeg har igjen.

Bilde: Keep calm and study hard

Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Vi hadde prøver, innleveringer og presentasjoner, og visste hvordan vi lå an i faget. Nå som vi studerer, har vi bare godkjent/ikke godkjent på innlevering av oppgaver og avslutter med (store) eksamener på slutten av semesteret. Å tenke på begrepet "studere" er som "læring skjer på eget ansvar". Skulle ønske vi kunne få en slags underveisvurdering om hvordan vi ligger an i fagene. Men som sagt, tingene vi lærer nå er på et mye høyere nivå enn det vi selv er vandt til. Lærerne er utrolig flinke som lærer oss så mye nytt! Det er tross alt det første semesteret, og brikkene kommer nok snart på plass, en etter en. Det gjelder å finne den rette studieteknikken, så nå får jeg bare sette meg ned og lese videre ...

#student #studere #skole #naturfag #eksamen #november

Video: "Magisk" eksperiment med rødkålindikator

    08.11.2016 - 14:10

"Magisk" eksperiment med rødkålindikator

    07.11.2016 - 20:12

Forsøket ble gjort 30. oktober 2016, hjemme. Vi skal lage et magisk forsøk med rødkålindikatoren for å se hva slags farger vi kan få av de forskjellige kjemikalene.

Utstyr:

5 glassklare plastkrus  rødkålindikator
vann  konsentrert saltsyre (erstattet med sitronsyre)  farris  natron  avløpsrens (plumbo)

Andre utstyr:

saks  ark ♥ penn ♥ teip

I oppskriften stod det at vi skulle bruke reagensrør og reagensrørholder (disse ble erstattet med plastkoppene). Konsentrert saltsyre ble erstattet med sitronsyre. For å skille de forskjellige koppene med hva slags innhold jeg har hatt oppi, har jeg skrevet navn på alle koppene. Enkelt og greit!

Kopp nr ...

1. Saltsyre (sitronsyre) i bunnen. 2. Farris i bunnen. 3. Vann i bunnen. 4. Natron blandet i vann. 5. Avløpsrens Plumbo blandet i vann.

Etter å ha fylt opp koppene, helte jeg oppi rødkålindikatoren over i koppene i tur og orden fra venstre. Jeg hadde i svært lite væske i koppene til å begynne med. Idet indikatoren ble helt over i koppene, endret fargene seg dramatisk ...

Den mest kuleste koppen var avløpsrens Plumbo. Fargen skiftet fra grønn til knall gult. Se så fine farger!

#naturfag #ph #løsninger #mat #rødkål #indikator #farger #design #diy

Pizza og brus = velfortjent

    04.11.2016 - 17:25

Det nærmer seg første semester slutt. Bare tenk så fort dette semesteret har gått, og plutselig er vi ferdige. Vi øvde til eksamen (som er like rundt hjørnet), og etter de timene fikk vi beskjed om å sitte i en hestesko-ring der vi snakket om aktivitetsdagen (evaluering) og fikk servert varm pizza og brus som en takk for innsatsen som ble gjort på aktivitetsdagen.

Ananas og pepperoni pizza og mange andre typer pizza. Nam!

#pizza #brus #kosetime #biologi #naturfag #skole

Destillasjon og produksjon av hydrogengass

    03.11.2016 - 22:04

I de to første øktene var vi på lab (laboratoriet). Vi ble delt inn i grupper på 3-4 og prøvde ut forsøkene "Destillasjon" og "Produksjon av hydrogengass". Før vi gikk i gang med øvelsene, fikk vi en introdusering av å være på laboratoriet som hva vi bør gjøre og hva slags utstyr det fantes i rommet. Det meste av utstyrene vi trengte, fikk vi utdelt på bordet.

Vi startet med "Destillasjon", der vi skulle overføre stoffer i en væskeblanding, til damp som skulle kondenseres. Det var en metode for å skille forskjellige stoffer fra hverandre. Stoffene hadde forskjellige kokepunkter, og vi så at det boblet. Her hadde vi vann i begerglasset og drikken "Battery" i kolben.

Så fant vi frem en gassbrenner, tente på ved å bruke fyrstikker og skrudde på gassbrenneren.

Etter hvert fikk vi fordampning og kondensering. Kolben med "Battery" begynte å bli varm og boblet (fordamper) > overførte til reagensrøret. En blank væske. 

Da vi var ferdig med forsøket, gikk vi over til forsøket "Produksjon av hydrogengass". Vi fant frem utstyr og fylte på med sink og eddiksyre i reagensrørene.

Vi helte vann i skålen og fylte et reagensrør med vann. Tommelen ble holdt foran åpningen, vi snudde det opp-ned og dyppet det ned under vannet i skåla. Vi tok ikke tommelen bort før røråpningen var under vannet. Det andre reagensrøret fylte vi halvfullt opp med eddik. Slippet sink ned i reagensrøret og hydrogen gass ble dannet. Satt korken på reagensrøret og ledet gassen under åpningen i reagensrøret som var fullt med vann. Hydrogengassen var lett og boblet opp i reagensrøret. Så kom det mest morsomste: Løftet reagensrøret med hydrogengass i rett opp, og førte en tent fyrstikk inn under åpningen på reagensrøret: Det hørtes ut som en hundebjeff/popp.

#naturfag #forsøk #rapport #destillasjon #hydrogengass #kjemi

Video: pH i ulike løsninger

    01.11.2016 - 16:30

pH i ulike løsninger: Indikator

    01.11.2016 - 08:50

Forsøket ble gjort 22. oktober 2016, hjemme. pH er en måleenhet vi bruker for å måle surhetsgrad i vannløsninger. Vi skal lage en rødkålindikator for å se hvilken pH det er i ulike løsninger. En indikator forteller oss hva som er syrer (eks: sitronsyre og eddiksyre) og hva som er baser (eks: natron og noen vaskemidler).

Utstyr:

kniv  fjøl  kasserolle  kokeplate  sil skål  en (halv) rødkål ♥ vann

Rødkålen ble skjært i skiver og hakket i små biter. I oppskriften stod det en rødkål, men jeg har kjøpt en halv rødkål. De rødkålene jeg kikket på i butikken var ganske store i størrelsen, så hvorfor ikke kjøpe en halv bare til et forsøk (og blande inn som salat senere).

En halv rødkål har stått i kjøleskapet en stund (en uke i kjøleskapet), og den har fått presset ut safta i midten.

Kokte opp 3 dl vann i en kjele. Da det begynte å koke, tok jeg og la rødkålen i det kokende vannet. Lot det trekke i fem minutter - ventet noen minutter til rødkålen ble så avkjølt at den ikke kjentes varm å ta på. For å skille rødkålen fra væsken brukte jeg en sil og helte safta oppi en skål.

Væsken fikk en blålilla farge. Så var det bare å teste ut og eksperimentere!

Her prøver jeg å "male" med en Q-tips i rødkålsaft på en stoffbit for å se hvordan fargen ble. I stoffet så det lysere ut. Tok litt tid før det tørket, så jeg la stoffbiten ved en peis.

Jeg tok og blandet sitronsaft i en skål for å se hva som skjer, og fikk en rød farge. Magiske ting skjer når en holder på med indikatorer!

#naturfag #ph #løsninger #mat #rødkål #indikator #design #diy

Video: Kromatografi

    31.10.2016 - 08:10

Kromatografi

    30.10.2016 - 20:08

Forsøket ble gjort 23. oktober 2016, hjemme. Kromatografi: Brukes ofte ved kjemisk analyse og er en metode for å få sammensatte stoff (f.eks farger) til å dele seg opp. Lettere sagt: Å skille stoffer fra hverandre ved hjelp av kjemiske stoffer (vannløselig tusj) i kontakt med vann.

Utstyr:

kaffefilter  forstørrelsesglass vannglass noen skåler (4 stk)

tusj (vannløselig) i ulike farger (mørke og sterke farger er best) Non Stop/Smarties (4-5 av hver ulik farge)

klokke  en spisepinne  teip saks  50-øre

Klipp opp kaffestrimlene og tegn av en 50-øring og fargelegg med vannløselig tusj. Her har jeg brukt forskjellige farger.

Teipet opp strimlene på en spisepinne, deretter tok jeg og dyppet en etter en strimmel ned i vannglasset forsiktig. Hva skjedde med fargene?

Så med forstørrelsesglasset. Legg merke til fargen grønn som er sammensatt av fargene gul og blå.

Etter hvert 5. minutt så jeg en utvikling, for en forskjell!

Prøvde vannløselig tusj på stoffbit.

Her brukte jeg COOP Chocolate Peanuts. Steg for steg bilder.

Fargene ble litt utydelige, men kanskje feilkilden hadde vært bruk av de sjokolade peanøttene?

#naturfag #kromatografi #design #diy

Kosetime med klassen

    20.10.2016 - 22:40

Før KRLE-timen begynte, lette vi etter terninger til Yatzy-spillet fordi vi manglet noen. Først fant vi ikke noen terninger, men så fant vi noen små terninger i boks i et skap. Vi gjorde klart klasserommet ved å gjemme brettspillene i en pose framme ved tavla (men så ble det oppdaget), så prøvde vi det høye skapet med en nøkkel på bakerst i klasserommet. Det gikk helt greit, ingen hadde en anelse om hva vi drev på med.

Vår siste time her på skolen ble en kosetime der vi studenter kunne gjøre noe gøy som for eksempel å kjøpe inn noe godt som chips, smågodt og druer. Saft hadde vi helt glemt å blande! Vi fordelte maten i skåler og tallerkener. Klassen ble delt inn i 6 grupper med 4 personer i hver gruppe. Elevene spilte Multiplix, Junior Geni og Yatzy, og det så ut som om de storkoste seg i gruppene sine.

På bunnen av skålene hadde vi smågodt, og på toppen hadde vi chips etterfulgt av et egg eller en jordbærstang klistret som "pynten". Vi ville ha en variasjon mellom sukker, salt og sunt. For at det ikke skulle bli for søtt, tok vi med druer ved siden av. På slutten av timen holdt vi studenter en liten tale der vi snakket om hvordan praksisperioden vår har vært.

#kosetime #skole #krle #sunt #mat

Min siste dag

    20.10.2016 - 09:00

Det er så rart å tenke på at det er min siste dag ute i praksis i dag! Det har vært en spennende reise gjennom å observere, undervise og det å lære. Didaktikk handler om undervisningskunst. Jeg har fått øvd og trent på å være en god og tydelig klasseleder samt å ha stått foran en hel klasse - alene og sammen med andre. Det var som å holde et foredrag eller en presentasjon av et tema - bare at man måtte kunne stoffet godt så at det satt. Fagene jeg har undervist mest i, er: Norsk, naturfag og musikk.

OPPSUMMERING AV PRAKSIS:

♥ Norsk: Person- og stedsbeskrivelse, dialog og monolog, anførselstegn og replikkstrek. Skriveknep: Filmkamera, språkbilder, dra ut tida. Litterære virkemidler.

♥ Naturfag: På fjellet, fjellplanter og lavtyper.

♥ Musikk: Musikaler og presentasjoner.

Vi har prøvd ut forskjellige typer vurderingsformer for læring som det med ispinnene (brukte navnelapper) til å trekke navn i boks. Å lage et eget opplegg: Vurdering av aktivitetsdagen og en naturfagquiz om fjellet på et oppgaveark med alternativer og avkrysning. Det har gått kjempebra med å holde oppe kvaliteten på alt vi har laget, god struktur og det å "være på tida" til møter og timer. Etter skoleslutt satt vi gjerne på skolen litt lengre for å planlegge neste skoledag, så tiden bare fløy av gårde (plutselig kom jeg hjem sent på kvelden).

 

NOEN TING JEG HAR LÆRT I DENNE PERIODEN:

♥ Jeg har fått øvd på å skrive med kritt på en gammeldags blackboard. Første gang skrev jeg utrolig stort og det dekket hele tavla (!). Vi hadde også en Smartboard som vi kunne ta i bruk. Den var lettest å bruke, men så var det å koble til PC-en. Det var rett og slett en touch-tavle, og programmet vi brukte het Smart Notebook.

♥ Å være en god lærer: Undervise og å stå foran klassen. Kunne formidle lærestoff videre til neste generasjon og variere ulike arbeidsmåter.

♥ Tilbakemeldinger, veiledninger og samtaler på det vi har vært med på (undervisning og observasjoner).

♥ Å skrive et planleggingsskjema (som vi gjorde i hver time vi skulle ha) og planlegge en skoletime.

♥ Selvbilde (oppfatning man har om seg selv, godt eller dårlig) og å skape relasjoner.

♥ Mer om hva læreryrket handler om.

 

Siden dette er vår siste dag, tenkte vi å ha en liten kosetime. Vi kjøpte inn smågodt, chips, druer og saft i går. Elevene blir delt inn i forskjellige grupper, og de skulle spille ulike brettspill: Multiplix - en klassiker (pugge gangetabellen, og denne husker jeg veldig godt da jeg gikk på skolen og spilte det!). Yatzy og Junior Geni. Tenkte også på at de kunne spille Alias (et morsomt forklaringsspill), hvis de hadde det, men så hadde de ikke dette spillet.

#skole #yrke #planlegging #jobb #lærer

Ut i naturen - på jakt etter lav

    14.10.2016 - 22:54

I naturfagstimen kl. 12 og utover tok vi en tur til Blåfjell som ligger i Grimstad. Vi skulle ut å se om vi kunne finne ulike typer lav (organismer som består av en sopp og en alge). Før utetimen kopierte vi ut to sider fra læreboka med bilder av lav slik at ble lettere å kjenne igjen navnene og typene (om vi skulle finne noen). 2 og 2 fikk en blyant og et kopiark. Det var et stykke å gå opp til fjellet, og etter hvert som vi kom frem, så vi to nye gapahuker og lenger oppe var det et tårn. Kartlav og Reinlav så vi mest av. Hva lærte vi i dag? Jo, for å finne flere typer lav måtte vi høyere opp på fjellet.

Siden høsten var så fin årstid, tok jeg med mitt digitalkamera for å ta bilder. Det føltes ut som om vi dro ut på en skogstur og ikke en fjelltur. Dere ser vel denne fine skogen med flotte oransje trær?

Mesteparten av trærne var høye, stive og tynne. Dette kaller vi for en skog.

Tårnet vi besøkte. Jeg gikk ikke opp da, men: Trangt om plassen. Hadde så lyst til å se utsikten på toppen :'(

Noen skilter.

Vi tok med oss noe tilbake igjen: Røsslyng, blåbær og en neve reinlav.

#naturfag #natur #skole #jakt #planter #mose #sopp #lav

Vannrakett med video

    05.10.2016 - 12:46

Dette forsøket gjorde vi i grupper ute etter skoleslutt i går. Dette forsøket har som mål å gi en forståelse av energi og energioverganger. HK lagde denne vannraketten som han tok med og vi hentet utstyr og skjøt raketten til værs, målte lengde og anslo høyden ved hjelp av filming av kamera i slow motion og tommerstokk mål som en person holdt loddrett.

Den var så genial, for vi kunne skyte opp raketten med vann og uten vann. Resultatene ble så forskjellige ettersom hvor mye vann vi hadde i!

Her var vi. Aktiviteten ble gjort ute på en stor «tomt» da raketten kunne treffe langt og at det kunne bli ganske vått med vann i flaska. Vi passet på at ingen stod rett bak eller foran raketten under oppskytning og at raketten ikke har noen spisse kanter (som den ikke hadde).

Jeg stod bak kameraet og hadde ansvar for å filme i slow motion slik at vi alle kunne se tilbake på hvor høyt raketten gikk.

Målebånd på gresset slik at vi vet lengden. Vi skrev opp i en resultatliste.

Utstyr:

Sykkelpumpe og målebånd.

Vater måler.

Tommerstokk.

Desilitermål.

#naturfag #forsøk #vannrakett #skole #kamera #aktivitet #video

Forskningsdagen

    29.09.2016 - 19:47

Da skolene kom, ble elevene samlet i en rekke bak de blå flaggene med skole- og gruppenummer som noen av oss studentene bar. Utenfor bygget ble de ønsket velkommen og underholdning med en gassbrenner som viste ulike flammefarger og "hokus pokus" røyk fra en bag (kjemiske blandinger). Jeg fikk med meg åpningsseremonien to ganger (en før lunsj og en etter lunsj) siden skolene ble delt i to deler. Deretter var det å gå kjapp opp til der hvor vi studentene skulle være: På standen.

Gruppene hadde flaggbærere og de var som ledere for elevene. Lærere hadde de også, og gruppene ble etter hvert delt inn i to grupper hos oss som var på biologi (på grunn av lite rom og mange elever). Elevene så på insekter i mikroskop og forstørret på Mac. Mange smakte på sirisser og lærte om dem. Under: Nærbilde av tusenbein og en edderkopp.

Da de kom til bøttene, fikk vi litt dårlig tid ettersom noen grupper var litt flere. Jeg måtte kvitte meg med den hvite bøtta så det ble 3. Noen var litt skeptiske til å prøve å ta armen ned i bøttene og andre var tøffe nok fordi de skulle kjenne. Det gjorde de 5 minuttene litt kortere, før vi måtte bytte sted. Mest av alt så syntes de det var litt skummelt siden lappene av "slange?", "tarantella?" og "edderkopp?" hang på selve bøtta. Mange spurte meg: "Er det levende dyr? Er de døde? Det er vel ikke edderkopper/tarantella nedi?". Jeg har gjentatt meg selv flere ganger, for vi fikk altså ca. 18 forskjellige grupper (etter inndeling da de kom til oss) på besøk: "Her har vi 4 bøtter. I hver bøtte inneholder det noe. Det man skal gjøre er å ta armen nedi bøttene, kjenne på det og ikke si høyt hva dere har kjent på. Vi går igjennom dette på slutten". På slutten sa jeg at bøttene inneholdt bark, mose, kongler og meitemark + jord. Det verste var at meitemarkene luktet kjempevondt (elevene har nok lagt merke til lukten). Å fyttikatta for en lukt, jeg måtte åpne vinduet for å få luft ...

Kort oppsummert så var elevene og lærerne både her og der veldig fornøyd med årets Forskningsdag. Det var utrolig spennende å få til en aktivitetsdag der alle kunne delta og oppleve naturen som teamet var: Oppdag naturen!

#naturfag #forskningsdagen #opplevelse #biologi #fysikk #kjemi #skole #natur #fisk #skog #aktiviteter

Generalprøve før Forskningsdagen

    28.09.2016 - 20:57

I dag har vi hatt planlegging og generalprøve til Forskningsdagen, og i morgen er det dagen! Vi på biologi skog har fått to grupperom til våre stands. Det skal være "hva er i bøtta?" på et rom og på det andre er det "fremtidens mat" og "når lite blir stort".

Dyr som skrukketroll, skolopendere, tusenbein, sommerfugllarve og vevkjerring er spennende å se i mikroskop. Da blir de forstørret minst 3x så stort.

Sprøstekte sirisser (ser ut som krydder) - kan smake på dette.

Så kommer vi til de 4 bøttene med forskjellige innhold i. Noen vil tro det at det er noe skummelt nedi, fordi vi har hengt opp bilder av "edderkopp?", "tarantella?", "slange?" og "blader?" på bøttene for at de skal tenke hva det er. Planen er at ingen skal røpe noe før alle har kjent oppi. 

Vi la innholdet i bøttene først, før vi teipet igjen en sort avfallspose på toppen.

Zalomagi og elefanttannkrem - noe som kjemigruppa kommer til å vise.

Biologi: Aquamarine - Vi så det stod noen akvarier utenfor skolen og her skal de se og lære om fisker + kanskje gjøre noe mer. Ellers har fysikk også mange morsomme aktiviteter, så det er bare å glede seg.

#naturfag #forskningsdagen #opplevelse #biologi #fysikk #kjemi #skole #natur #fisk #skog #aktiviteter

Planlegging til Forskningsdagen

    27.09.2016 - 19:36

Vi har hatt en fin lang "helg" fra fredag til i dag. I går og i dag har jeg fått lest litt pedagogikk på biblioteket. Det var ganske stille og ryddig der så det var verdt å sitte der - for meg ble det lettere med konsentrasjonen enn å sitte hjemme. Jeg satt noen timer for meg selv og tenkte ut hva vi skal ha til standen på Forskningsdagen som er på torsdag.

Fikk ikke tid til å lese noe, men jeg bestemte meg for å lage design til standene i biologi: "BIOLOGI - SKOG", "HVA ER I BØTTA?", "FREMTIDENS MAT" og "NÅR LITE BLIR STORT".

Har også plakater med bilder av "Tarantella?", "Slange?", "Edderkopp?" og "Blader?" som sier noe hva de 4 bøttene kan inneholde. Jeg skal stå ved standen med bøttene! Her skal elevene kjenne på hva de tror det er i bøttene og "gjette" uten å kikke oppi. De andre i biologi har stander om dyr i vann og menneskekroppen. På onsdag blir det en generalprøve for å se hvordan det kommer til å bli, spennende når vi skal teste ut.

#skole #naturfag #forskningsdag #natur #dyr #insekter

Gøy på #Evje

    22.09.2016 - 21:08

I dag har vi vært på Evje Leirskole, Mineralsti og Gokart Evje. En utrolig gøy opplevelse siden jeg aldri har vært der før. På morgenen tok vi en buss som het 221 til Evjetun og kom fram etter 1 t og 7 min.

Busstopp på busstasjonen i Evje og etter en stund kjørte bussen videre. Vi var først på leirskolen og etter det tok vi buss som ventet på oss utenfor leirskolen. Vi dro til Evje Mineralsti. Det er et sted hvor man kan finne steiner, krystaller og mineraler ved å "grave" etter dem.

Gruva vi var inne på het Jokelidgruva.

Tenk å finne så mange skatter!

Noe av det jeg fant inne i Mineralstien.

Butikken innenfor selger krystaller, steiner, mineraler osv ... og magiske mood ringer (humørringer). Mye fint å kjøpe her.

Noen fant en kul frosk.

På slutten av dagen endte vi opp her ute på Gokartbanen! Dette var min første gang på gokart, i begynnelsen kjørte jeg sakte, men etter hvert fikk jeg økt opp farten (for en spennende følelse). Måtte bare huske at pedalen til venstre er brems og til høyre er gass. Gøy var det også når det var så mange ute på banen samtidig. Kjørte forresten de rød/sorte gokartene!

#evje #foto #gokart #buss #mineraler #steiner #krystaller #smykker

Vi har ikke høstferie

    20.09.2016 - 21:17

Dette er dagens "nå vet jeg det" - som jeg har lurt på en stund. Jeg trodde det skulle være høstferie i uke 40 (om to uker til) for alle som går på skolen, men tror ikke vi som er studenter skal ha høstferie :-( Ganske uvant, men kanskje blir det en slags studieuke (?), men i følge planen skal vi kun ha forelesninger på mandag og tirsdag. Kult. Da blir det mer tid til lesing når jeg har "fri". Jeg merker at det er så mye å lese til, for jeg har 12 (!) bøker som jeg må igjennom i løpet av 1. semester ... Sånn er det å være student!

Bildet av anker er tatt i Grimstad. Kunst :-)

#høstferie #skole #student #kunst #foto
 

Video: Dyr- og plantelivet i fjæra

    19.09.2016 - 21:38

Her er en video av det jeg har filmet da vi var på felt ute i fjæra 16. september. Vi fant mange dyr og planter som vi tok bilder av for en dokumentasjon av funnene. Senere skal vi skrive naturfagrapporter om det vi har sett og opplevd: I skog og mark, i ferskvann, i fjæra ...

#naturfag #skole #saltvann #natur #video #videoblogg #dyr #planter

Livet i fjæra

    17.09.2016 - 21:00

På fredagen i biologi naturfagstimene var vi ute i fjæra. Vi kom selvfølgelig dit med biler, og da vi kom fram var det en parkeringsplass. Plassen vi skulle være var et stykke innover til Marivoll i Grimstad, så vi spaserte ca. 7 minutter. Denne gangen skulle vi se etter dyr og planter i fjæra.

Utstyr hver gruppe hadde med. Litt forskjellig.

Tang og tare var det massevis av i fjæresonen, men på fjellet var det utrolig glatt da det hadde regnt litt.

Vi fant noen kule sjøstjerner, men en stjerne manglet en arm. Heldigvis vil den vokse ut igjen, så null problem.

Et dyr som elsker å suge seg fast. Albusnegl heter den og er i rekken bløtdyr, klasse snegler.

En sjø av brennmaneter og de er nesledyr. Farlig hvis man brenner seg via de røde trådene. 

Fin rødfarge, men på undersiden så den så geléaktig ut.

Strandsnegl og purpursnegl.

Strandreke.

Etter noen kast med kasteriven fant vi noen strandkrabber klistret fast på tang og tarer: En liten og en stor. På det midterste bildet finner vi ut om det er en hann eller en hun ved å se under. Det var en hann.

Stille og koselig. En hvit baljen og en kasterive står der.

Så har vi funnet en del tang og tare. Mange forskjellige former de hadde, og vi skal snart finne ut hva de heter.

Masse rart. Ser ut som salat.

Noe gult på fjellet i steinene.

Noe grønt.

Jeg har også en video på lur, og den kommer så fort jeg har redigert den :-)

#naturfag #biologi #friluftsliv #foto #dyr #planter #fjæra #grimstad #marivoll

Er dette fremtidens mat?

    15.09.2016 - 21:57

Aktivitetsdagen nærmer seg med stormskritt og for oss som er på biologigruppa, blir det en del innkjøp litt før selveste dagen. Vi er delt opp i 3 små grupper og jeg er på tema "skog". De andre er på temaene "vann" og "kroppen". I dag etter skolen dro noen av oss til dyrebutikken for å se om vi kunne kjøpe med oss noen sirisser. Dyrego selger forresten ferske og levende sirisser som kommer fra Sverige til 7,- pr stk. Vi kjøpte 4 stk for å regne ut/tilpasse hvor mange vi skal ha på aktivitetsdagen hvis alle som kommer skal få smake.

Jeg fikk beskjed om å sette dem i fryseren for å "fryse" dem. Da er de klare til å stekes (en annen på gruppa skal gjøre det). Kan dette bli fremtidens mat? Hvem vet ...

#dyr #friluft #sirisser #natur #mat #sprøstekt #insekt

Goodiebag fra Studentpakken

    12.09.2016 - 20:57

Hva er en god start på en mandag? Jo, da vi så Studentpakken stod ved vrimlehallen og delte ut goodiebags, ble vi bare så HAPPY. Goodiebag(en) var en rød/sort pose, og i den lå det alt fra spiselig til hudpleie-prøver. Nam, for vi fikk tyggis, halspastiller, sandwich, nøtter, kjeks og godteri. Tannkrem, såpe og hygiene var det også. Jeg visste først ikke hva Studentpakken var, men etter å ha googlet, var det en nettside som delte ut pakker til ulike høyskoler og universiteter. Nå føltes det så deilig å være student, for jeg føler at vi får det lille ekstra!

#student #skole #goodiebag #studentpakken

Planter og dyr i ferskvann

    10.09.2016 - 20:51

På fredagen etter forelesningen i naturfag var vi ute på felt: Holletjenn (en innsjø) i Grimstad. Alle kom med biler og da vi gikk til selve stedet, merket vi hvor varmt det var: Rundt 21ºC i sola! Utstyr måtte vi ha med for vi skulle se etter planter og dyr i ferskvann. Hov, bøtte, glass med lokk og en pose ble med oss hele veien. Støvler var verdt å gå med, for det var litt dypt å tråkke ned i vannet.

Midt i prosessen. Bøtte med halvfullt vann fra innsjøen og noen greiner vi tok med oss på veien.

Da vi kom tilbake på skolen, satt vi i laboratoriet og studerte det vi fant av planter og dyr.

Plantene vi fant. Her var det litt forskjellig. Planten vi så mest var de flytende Nøkkerosebladene.

Utstyr vi brukte.

Vi tok bilder av hvert dyr vi fant.

Photoshoot av alle de forskjellige! Bilde 1: Larve (usikker hvilken type). Bilde 2-5: Øyenstikkerlarve (nymfe). Bilde 6: Ryggsvømmer.

Da alle var ferdig med dyrene, puttet vi dem i dette romslige akvariumet.

#naturfag #ferskvann #natur #insekter #planter

Video: Vi utforsker naturen i ferskvann

    09.09.2016 - 20:54

Her er en random film av hva vi har gjort i biologitimene i dag fordi vi har hatt det veldig gøy ute på felten etter forelesningene! Vi dro ut til innsjøen Holletjenn i Grimstad. Se videoen så ser dere hva vi har funnet.

#video #natur #foto #naturfag #skole #ferskvann #innsjø

En langhelg

    01.09.2016 - 22:12

Nå skal jeg nyte en langhelg etter en lang skoledag på 10-timer på Grimstad. I dag var det så uflaks for meg at jeg leste av feil timeplan, så jeg kom tidligere på skolen enn vanlig. Ikke så dumt, når vi egentlig skulle starte kl. 10:15, men jeg kom i 8-tida. Bedre å være tidlig enn å komme for sent. I det siste har jeg ikke fått lest så mye, men det kommer seg etter hvert. Haha, bøkene kan jo ikke akkurat lese av seg selv, så på morgenen satte jeg meg ned og leste om atomer, periodesystemet og de ulike bindingene. Jeg får nok sette opp en plan for å komme meg videre ...

Biologi og massevis av insekter

    27.08.2016 - 17:42

På onsdag, torsdag og fredag i denne uka har vi hatt naturfagsundervisninger på Grimstad. Jeg føler meg mer som en Grimstad-student når jeg kommer fra Kristiansand og skal dit bare for å ha naturfag. Jeg har byttet på å komme frem med bil (ca. 40 min kjøretid) eller sitte på en buss (opptil en time). På vei til Universitetet i Grimstad, tar tid. Vi har hatt biologi, fysikk og kjemi de dagene.

Dette er bildene fra fredag. Vi fikk noen oppgaver som vi gjorde i grupper, så det var ut i skogen og finn minst 7 forskjellige arter. Vi fant blant annet edderkopper, fluer, humle, meitemark, gresshoppe og skrukketroll.

Vi satte ut tallerkener i forskjellige farger med vann og noen dråper zalo. Hvilken farge på tallerkenen tiltrekker seg flest insekter?

Vi gravde ned to kopper utenfor på onsdagen, og i går tok vi dem opp for å se hvilke insekter som har klart å bli lokket dit. Siden det har regnet, har det vært litt vann i de koppene ... 

Bare sorte biller.

Forstørrelsesglass - lett å se hva slags detaljer de forskjellige insektene har.

En håndbok som vi brukte for å finne navn på hva de forskjellige artene heter.

En brun gresshoppe.

Skrukketroll-prosjekt. 10 skrukketroll, papir på bunnen og noen visne blader fra naturen. De er noen gode nedbrytere, og en på gruppa skulle ta vare på disse i noen uker - hva vil skje med bladene etter de ukene?

#naturfag #grimstad #natur #biologi #skole #utdanning

Lærebøker til lærerstudiet

    27.08.2016 - 15:09

Nå har jeg fått alle bøkene som jeg har bestilt på nettbutikken AdLibris (minus bøkene Complete Physics for Cambridge og Læreplanverket for Kunnskapsløftet Grunnskolen). Det kom som en hentepakke på postkontoret, som ankom på en fredag ettermiddag. Veien fram tok litt tid, ettersom noen av bøkene måtte de skaffe inn. Bøkene ble bestilt på en lørdag og de ble sendt ut på en onsdag. Endelig, nå kan jeg begynne å lese! Vet det er mange bøker her, så jeg har sortert dem etter fag. De øverste er til naturfag og de nederste er til Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling (1.-7.).

Jeg har også fått bokbind på bøkene. Det er usikkert om jeg får brukt noen av disse bøkene til neste skoleår ...

#utdanning #student #bøker #skole #lærer 

Det å være student

    24.08.2016 - 20:27

Sett fra en students ståsted.

Nå har vi kommet godt i gang med studiene. Vi har fått en skole å gå på, nye klassekamerater og nye lærere. Jeg må nok si at det ikke var så hardt å begynne igjen etter 14 (!) års skolegang. De to første skoledagene fikk vi masse beskjeder og litt avslapning innimellom der vi kunne gjøre hva vi ville. For meg så har det vært en stor overgang og forskjell fra å gå på videregående skole til å starte på et stort universitet. På videregående fikk vi gjerne lærebøker som vi kunne låne på biblioteket i et helt skoleår, men nå må vi skaffe alle pensumbøkene selv. Jeg har forresten fått bestilt 11 (!) bøker på nett på lørdag som jeg enda ikke har fått, men jeg føler at jeg "henger" litt etter siden jeg ikke har fått bøkene. En annen forskjell er at vi hverken har prøver eller lekser, men: Vi har eksamen til jul og på våren. Hver uke har vi noen timer med forelesninger der alle som tar samme studie, blir samlet i et auditorium på felles forelesninger eller møter, og etter det blir seminartimene holdt i eget tildelt klasserom. Lærerne tar ikke lengre opprop, men vi skjønner at det er vårt ansvar å møte opp hver eneste skoledag for å få med oss noe nytt som blir presentert.

Det som er så gøy å være student, er at man lærer av hverandre. Vi blir mer selvstendige og ansvaret ligger i oss. Frihet til å velge hva vi skal gjøre. Hver dag må vi holde oss oppdatert og følge med på skoleplatformer som Fronter (It's) for innleveringer av oppgaver. Her på skolen vår har vi samarbeid i grupper, og det som kjennetegner vår lille gruppe, er navnet "Naturfags-gjengen" på grunn av vi er de studentene som drar til Grimstad for å ha naturfag onsdag, torsdag og fredag. Så, til deg som ikke enda er/har blitt student, da må du glede deg. Du vil møte mange fantastiske personer og som vil gjøre hverdagen din enda morsommere!

#utdanning #skole #naturfag #pedagogikk #lærer #student

Skaffe bøker

    19.08.2016 - 22:35

Nå har jeg fått valgt faget jeg skal ha i 1. og 4. semester! På torsdag hørte jeg på naturfag. Det var en introduksjon til hva vi skal lære om i fysikk, biologi og kjemi. Man kunne velge mellom et av fagene: Engelsk, naturfag, KRLE eller kroppsøving. Hvis jeg får naturfag, tilbys det ikke her i Kristiansand, så jeg må dra til Grimstad for å ha undervisning. Kan bli litt "frem og tilbake", men det blir nok ikke noe problem.

I dag hadde hørte vi på forelesning om fellesfaget PEL og litt senere et informasjonsmøte om tillitsvalgtordning. Etter kl. 12 var vi helt ferdige for dagen, men noen av oss tok turen innom skolens bibliotek på den store lesesalen for å være litt på PC-en (Fronter, bedre sagt). Nå gjenstår det å skaffe lærebøkene, for det er virkelig mange bøker vi skal ha! Og naturfagsbøkene.

#skole #utdanning #lærebøker #lærerutdanning #hverdag

Student på kurs og forelesninger

    17.08.2016 - 21:37

På tirsdag har jeg vært på "Studiestrategikurs" og "IT, eksamen og bibliotekskurs for PC". Det var forelesninger i en stor sal der alle nye studenter ble samlet. Jeg har også fått tatt et bilde i en selvbetjent fotoboks som blir studentbeviset. I dag var det "Informasjonsmøte" for lærerstudentene. Snart skal jeg velge hvilket fag jeg skal studere i 1. semester (som vil si høsten): "Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling" + et annet fag som jeg føler jeg mestrer godt (røper det senere). I noen uker vil det være praksis. Vi har ikke startet med undervisningen enda, men det begynner nok i neste uke.

#studiestart #student #kurs #forelesning #karriere #utdanning

Studiestart på en mandag

    15.08.2016 - 19:57

I dag var det første skoledag for studenter på UiA i Kristiansand. Kl. 10 var det en åpningsseremoni ved plenen der rektor, næringsminister, STA-leder og ordfører holdt taler.

Dagens program.

Det stod folk i forskjellige stander og utdeling av gratis stuff var det massevis av under de hvite teltene. Kl. 11:30/13:00 var det opprops- og informasjonsmøter i et av auditoriene (barnehagelærer/grunnskolelærer). Viktig å møte opp for å ikke miste plassen. Senere ble vi delt inn i grupper og fikk 2-3 faddere som vi gikk rundt sammen med for en omvisning rundt bygget. Jeg klarte å rote meg bort, fordi rett utenfor auditoriet var det utdeling av gratis sekker (!), så da jeg snudde meg rett etter at jeg fikk den, ble plutselig den lille gruppen min borte (alle gikk ut) ... Det gikk bra, men siden jeg mistet min gruppe, fikk jeg gå med en annen faddergruppe.

Her fikk jeg mange ting på universitetet.

LÆRER!

#skolestart #uia #student #utdanning #karriere #lærer #videoblogg #kristiansand

Svaret jeg ventet på

    18.07.2016 - 22:52

I dag har jeg vært på jobb fra kl. 10 til 14:30. Jeg meldte meg frivillig til å hjelpe en med å nedvaske en hel bygning sammen. Dessuten ble vi fortere ferdig da vi samarbeidet med å vaske, støvsuge og rydde. Den grå og lille oval radioen stod på, og jeg hørte så mange sanger som hele tiden ble spilt på reperat - igjen og igjen.

Klokka gikk kjempefort. Jeg var så sulten etter å ha jobbet til rundt kl. 13. I pausen sjekket jeg Samordna opptak fordi jeg var så spent om jeg hadde fått svar på søknaden min. Det var i denne uka vi skulle få svar. Og svar fikk jeg! Den første e-posten jeg fikk var fra UiA - Velkommen til studiestart. Først tenkte jeg: - Har jeg kommet inn? Nervøs som jeg var, trykket jeg meg inn på siden der jeg hadde søkt, og oppdaget ... Jeg fikk FØRSTEVALGET!!!

Nå har jeg søkt politiattest og passting. Mange ting må gjøres før skolen starter, føler jeg. Tiden er verdt det, men snart er også sommerferien over. Det er ca. en måned igjen til studiestart - 15. august er dagen for oppmøte og starten på en helt ny skole. Jeg blir student. Tenk det, tiden flyr!

#skole #utdanning #student

Studieønsker

    11.07.2016 - 11:09

Jeg mangler minimum to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning for å gå Yrkesfaglærerutdanning Design og håndverk (YFL-DH). Jeg har ikke det fordi jeg fortsatt har gått videre på skole (VG4 Påbygg) etter å ha fullført VG3 Interiør. Trodde det gikk, men da må jeg ha jobbet i minst 2 år etter fullført yrkesutdanning ...

#utdanning #skole #studere #student #studieønsker

CINDY Z.

CINDY Z.

21, Kristiansand

Hei og velkommen til min blogg! Her kan du følge med på min hverdag og ting jeg liker å holde på med. Min lidenskap er å fotografere, drive med design og interiør. Ellers blogger jeg om andre kreative ting som du finner på bloggen.

Bestill design

Kontakt/samarbeid:
zhuoblogg@hotmail.no

Siste innlegg

Annonser




Lenker

Bloggdesign



Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits