hits

CINDY Z.

Design, creativity, photography, interior ... zhuoblogg@hotmail.no

Linoleumstrykk p putetrekk

  • 26.03.2018 - 07:18
  • Tema for denne oppgaven er i utgangspunkt linoleumstrykk (form for visuell kunst). Vi tenkte p favoritt tingen vr og tegnet skisser av den til hvordan trykket vrt skulle se ut. Etter hvert plukket vi ut en skisse til bearbeid og til slutt endte vi opp med en arbeidstegning av et design. Min favoritt ting var inspirert av en glow in the dark stjernen som jeg tegnet og la over flere ganger for f flere kanter. Da vi var ferdig fikk vi utdelt en trykkplate som bestr av et stykke linoleum. Som verkty brukte jeg en linokniv til skjre vekk det som ikke skulle gi trykk p. Jeg skjrte bare vekk det inni stjernen (hadde jeg gjort det motsatt hadde det tatt veldig lang tid). Under ser dere formen fra mitt linoleumstrykk (etter ha utpresset det). Selve linoleumstrykken brukte vi til lage/trykke p tekstilbanner, ark og putetrekk.

    Sm av pute med skjult glidels. Den mtte vi selvsagt sy helt selv og med hjelp av symaskinen gikk det lett som en plett! Og her er putetrekk-designet mitt:

    #interir #pute #putetrekk #design #stjerne #linoleumstrykk #visuell #kunst

    Siste dag som VG1 elev

  • 19.06.2013 - 22:29
  • Vi begynte kl. 09:30. Kom 5 minutter for sent p grunn av bussen jeg tok var stapp full. Det gikk ikke s bra ... De fleste i klassen hadde kommet og satt rundt et langbord sammen. Vi snakket litt og hadde en liten lek. Alle hadde et ark bak ryggen og vi skrev kommentarer og komplimenter til alle. Dette arket skal jeg spare p!


    Bordet vi satt ved. P bordet var det servert ste jordbr, moreller og chips. Kjempegodt! Lreren fikk en gave fra oss alle - blomster og sjokolade som takk for dette skoleret. Jeg ble litt overrasket over at lreren ga meg ros for at jeg hadde 0 dager fravr p dette skoleret. Jeg har svidt tre timer fravr (tannlegetimer) i 1. termin og ikke noe mer.


    Bilder fra skolen. Det er som g p en designskole!

    Etter noen f timer sa vi god sommer, klemte lreren og gikk hjem. Det var et utrolig trist yeblikk, men jeg tror jeg kommer til mte noen fra klassen i neste skoler. Jeg hper det.

    - God sommer!

    Salgsdag p skolen

  • 17.06.2013 - 22:23
  • I de to frste timene fikk vi fri. Skulle egentlig ha engelsk da, men s ble det ikke noe av fordi alle var i "feriemodus".

    Etter de to frste timene, gikk alle ned i 1. etasje for sette ut noen border (utstilling). Kl. 11:00 startet salget av krakker, rammer, brdkurver, sminkevesker/toalettvesker, kluter, puter, pledd, voksduker og vesker. Alt er laget av design og hndverks-klassene VG1.


    Brdkurver. Solgt mest.


    Toalettvesker, sminkevesker og kluter.


    Voksduk (bearbeidet): Legg merke til steinen. De med lapper p ble enten reservert eller merket "SOLGT" p. Krakkene ble ogs en av de mest solgte!


    "Smykketre" som smykkene kan henges p.


    Vesker i forskjellige mnster.


    Hele langbordet.


    Makram smykker.

    Ikke alt er utsolgt, det er fortsatt mye fint igjen. Jeg satt vakt fra kl. 12-13. Jeg ryddet under vasken (de skapene med alt av maling og vasketing) + noe annet jeg tok da vi ville g tidligere hjem. Vi gikk selvflgelig tidligere hjem (to timer fr).

    En kort og god dag

  • 12.06.2013 - 21:41
  • Programfag: Trket stv p symaskinene. Her er jeg med den lille feiekosten.

    Tok ogs oljebeis p de tre sm hullene. De to timene gikk veldig fort. Etter programfagtimene gikk vi ned til Auditoriet Fjre. Der fikk vi endelig vite om vi kom opp i naturfag muntlig eksamen eller ikke. Jeg kom ikke opp! Det var ingen i VG1, VG2 og VG3 som kom opp (tror jeg)? Herlig!

    Da vi var ferdig der, gikk jeg til skapet mitt og ryddet det.

    Alle bkene jeg har hatt gjennom VG1 skoleret 2012-2013. Har ogs matteboka, men den leverte jeg fr jul.

    Tro meg, det er veldig ryddig n!

    Har s lite ting igjen etter at jeg har tatt med det meste hjem. Det nrmer seg snart sommerferie, hva med ta med hjem litt om ganga?
    verst: Noen papirbretta geometriske figurer: Boks (siden jul), pyramide, firkantet prisme og en A3 tegneblokk.
    Nederst: Skolebker og en kurv til ha utstyret i.

    Har forresten fri i morgen p grunn av "miljdag" som de p skolen arrangerer. Da skal jeg ta frem permen, se tilbake p det jeg gjorde da jeg begynte p VG1. S skal jeg oppsummere det jeg har lrt (har tatt med lrebkene med hjem) + lage en oversikt p prvene og karaktervurderinger. Tilbakeblikk kalles det. Jeg husker det veldig godt - det er som minner.

    Mandag 10. juni 2013

  • 10.06.2013 - 22:25
  • I dag er det nyaktig en uke og tre dager til skolen er slutt.

    Engelsk: Lreren var s snill i dag, s vi fikk to timer "gratis" til fritimer. Gjre hva vi ville alts!
    Programfag:
    P fredag sydde jeg en pute nr. 3.


    Rettet opp en del puter som var ferdig.


    Lrte sy tittekant p. Ikke lett med hjrnene, mtte ta opp en del. Min 4. sydde pute i produksjonsuka. P mandag 17. juni kl. 11:00 skal vi ha salgsutstilling p skolen i frste etasje. De som kommer fr jo se alt vi har laget i produksjonsukene (to uker) som: Toalettvesker, voksduker, nett, puter, pledd, krakker, brdkurv og andre flotte sommerlige saker som er laget av elevene p design og hndverkslinja.

    Hyt oppe p taket

  • 06.06.2013 - 22:30
  • Gym: I det kalde gre vret gikk vi til Bystranda. Vi mtet opp der fr vi gikk til Tresse og spilte slball i gresset.


    Bystranda. Siste gymtimen i VG1.

    Programfag: Symaskin og produksjon.

    Jeg har ogs en siste time i ekstra norsk. Det er ikke s mange som kommer p den timen, men jeg og en annen og lreren gikk opp til taket for lese en novelle som het "Heretter flger jeg deg helt hjem". Kan ikke tro at det er siste time i ekstra norsk.


    Det er fantastisk utsikt og luft, sol og varme der oppe!

    Biomasse plakat

  • 05.06.2013 - 21:26
  • Programfag: Vi fikk veiledning til hva vi kan ha p putene hele veien rundt.

    Symaskin. Det ble nesten annerledes enn vanlige timer.

    Naturfag:I timene lagde vi en plakat enten p PC-en eller p A3 ark.

    Vi skulle lage en plakat om biomasse. Her er min som jeg har laget p PowerPoint. Etter at plakaten var ferdig, kunne vi g hjem en time fr.

    Fokus og konsentrasjon

  • 04.06.2013 - 22:32
  • Programfag: Putene skulle vre i strrelsen 52 x 52. Jeg sydde ferdig den frste og begynte p min andre.


    Sydde inn glidelsen.


    Satt p knappenler, neste steg er sy fast lsen.


    Baksiden av stoffet.


    Kan bli fort trtt i timene ... M fokusere og konsentrere meg mer om arbeidet jeg gjr.

    S var det norsk. Vi fikk endelig vite terminkarakteren. Karakterene har blitt bedre, sa lreren til meg. Vi har hatt en del prver som har gtt p det muntlige, s det er derfor jeg har gtt opp i karakter i faget. Den siste timen var fantastisk - vi hadde ikke time for vi fikk lov til f fri!

    1000 stars

  • 03.06.2013 - 22:34
  • Programfag: Vi fikk tilbake oppgaven om avsluttende prve for VG1. Dette var oppgaven. Lrerne hadde allerede rettet prvene p fredagen da jeg satt i klasserommet for gjre ferdig min del. Her fr dere se det endelige resultatet.

    Vi brukte engangstallerken og engangskopp til designe med.


    Maling: Vannmaling fra startpakka.

    Skissene:


    Restauranten het Utsyn, derfor logoen.


    Sprsmlene p kvalitet og dokumentasjon delen. Skrev 3 sider til sammen. Fikk ogs tilbake vurderinga p gjenbruksoppgaven.Se innleggene steg for steg nr jeg lager Origami Kusudama Flowers, video og kurv av papirstrimler.

    I denne og neste uke (i to uker) skal vi ha noe som kalles produksjonsuke. Vi skal produsere puter, duk, brdkurv og fleecepledd, og alt skal selges. Frst begynte vi planlegge og deretter begynte alle med hver sin pute. Jeg valgte stjernemnster.


    Brukte symaskin, knappenler for holde fast, stoffsaks og mlebnd.

    Uke 22

  • 31.05.2013 - 14:51
  • Beklager for lite blogging i det siste. Det har vrt en utrolig travel uke for meg da. Jeg har blant annet hatt norskprve om reklame og bildeanalyse (som gr p muntlig karakter), naturfagprve om energi og alle programfagtimene om dekor p kopp og tallerken. Jeg er helt utslitt! I dag var det den siste dagen vi jobbet med dekor p kopp og tallerken. Det var en del 1, del 2 og del 3. Oppgaven s slik ut:

    Del 1 var praktisk (produksjon): Dekorere kopp og tallerken
    Dette er en dekor til restauranten Utsyn (later som det). Vi skulle tegne minst 5 idskisser (tegnte mer enn 8) i mlestokk 1:2, alts 50% strrelse av den koppen. S plukket jeg ut 3 av idene som jeg likte og tegnte i full mlestokk 1:1. Jeg gjorde det samme med tallerkenen. Bde koppen og tallerken mtte vre "et sett". Da alt var ferdig tegnt, tok jeg fram malesakene og malte dekoret. Min dekor er stjerner og ruter (ruter formen som i kortstokken).

    Del 2 var skriftlig
    Her skulle jeg begrunne valget, hvorfor jeg valgte dekoret p kopp og tallerkenen + hvorfor jeg mener dette passer i skolens restaurant. Reflekter over/tenk over bruk av papptallerkener og engangsutstyr i forhold til miljet.

    Del 3 var fagteori
    Her skulle jeg svare p alle de 8 sprsmlene. Teorisprsml som vi mtte kunne, men vi fikk lov til bruke boka. De var ikke s vanskelige, tror jeg skjnte alle sammen.

    Da timen begynte, kom alle. De var ferdig med oppgaven, leverte og dro hjem. Det var bare 2-3 som satt igjen i klasserommet en stund. Jeg var ikke ferdig (hadde ikke malt dekoret engang), s jeg satt igjen til klokka var 12:30. Da ble jeg ferdig.

    Skulle nske jeg kunne ha lagt ut bildene, men dere m vente til jeg fr oppgaven tilbake. Dette var en prve som pgikk i hele uka (alle programfagtimene), s jeg har ikke tatt bilder da.

    Sommermote: Skisser og tegninger

  • 24.05.2013 - 21:44
  • I programfagtimene gjorde vi ferdig oppgaven "Sommermote". Jeg klarte endelig gjre oppgaven ferdig fordi jeg fikk ekstra tid (fikk lov til sitte inne i friminuttene).

    Jeg har tegnt mange skisser og 3 modell arbeidstegninger. Under har jeg bare tatt med 2 som jeg synes var finest.

    Antrekk: Dark Diva - aftenantrekk. Mrkbl kjole og sko. Tegningen er fargelagt med fargeblyanter.


    Tusjet, spesialpapir.

    Antrekk: Sporty Girl - sportsantrekk. Topp og bukse. Tegningen er fargelagt med fargeblyanter.


    Jeg kan ikke tegne sko, litt info ^^ Rare bilder, men finere i virkeligheten.

    Og det siste: Klippet og limet. Laget idskisser!

    A4 ark. Jeg har egentlig ikke tenkt p komposisjonen p det jeg klippa ut. Det skal passe til antrekkene som jeg har tegnt opp.

    I den siste timen ryddet vi, vasket/skrubbet bord og hadde klassenstime. Vi snakket om siste skoledag - hvor vi skal dra til nr det er sol og hvor vi skal dra nr det regner. Snart skoleslutt ... (ca. 3 uker igjen).

    Torsdag 16. mai 2013

  • 16.05.2013 - 23:56
  • Naturfag: Forsk: Solfanger.

    2 begerglass.


    "Sola" Solfangeren.


    Det til venstre hadde vi sort ark p halveglasset og det til hyre hvit ark.


    Skrev opp resultatliste.


    Frte alt inn slik at vi skrev rapporten om forsket.

    Gym: Vi var p Kristiansand Stadion og hadde fotball og styrketrening.

    Programfag: Vi skulle levere gjenbruksoppgaven i dag, siste frist.


    Papirkurver laget av papirstrimler. Den til venstre lagde jeg i dag. Flettet.

    Onsdag 15. mai 2013

  • 15.05.2013 - 23:23
  • Programfag: Fikk NCS oppgaven tilbake.

    Jeg var visst den eneste som tok mye arbeid i den skriftlige begrunnelsen ...


    I de to timene skrev jeg bare noen notater og tegnte en tegning p et ark.

    Naturfag: Energilovene og virkningsenergi. S film p den siste timen. Vi gikk ogs fr alle andre fordi vi satt inne i friminuttet.

    En liten kurv laget av papirstrimler

  • 14.05.2013 - 22:19
  • Programfag: Jeg lrte brette papirkurver p det andre klasserommet ved siden av gata. Det var lrerikt og jeg lrte en ny ting.


    Den lille kurven til hyre er bare til et eksempel. Min er til venstre.


    Jeg startet opp med partall 4 strimler tror jeg det var. M huske alltid starte med partall. Brettet til et kvadrat (bunn). Videre: Det er fra bunnen og oppover ogs rundt nr jeg fletter.

    Mandag 13. mai 2013

  • 13.05.2013 - 22:33
  • Det frste jeg tenker p, er: Snart er det 17. mai! Og 17. mai er p fredag.

    I dag har vi hatt prve i engelsktimene og det gikk ikke s bra for meg. Vi hadde om Chapter 8: Tommy from Sydney, Australia. Alle de 4 stykkene i boka + noe presens progressive grammatikk oppgaver. Tilslutt var det 3 oppgaver (skriveoppgaver).

    Senere i programfagtimene fikk vi tilbake den store kunst og hndverkshistorie prven (den som vi mtte lese over 100 sider). S fikk vi tilbake den valgfrie oppgaven (som jeg valgte strikking og hekling).


    Skissene og tegningene mine som jeg holdt p med i timene. Jeg er ferdig med planen, i morgen skal jeg jobbe mer med skissene og arbeidstegningene.

    Video: Min gjenbruksoppgave

  • 12.05.2013 - 17:54

  • Hper dere liker videoen!

    Gjenbruksoppgave: Papirblomst lampeskjerm

  • 12.05.2013 - 00:49
  • I dag har jeg jobbet videre med gjenbruksoppgaven, den med lampeblomsten.


    Magasiner kan bli til kunst. Slik har min gjenbruksoppgave vrt. Det jeg har laget er en papirblomst lampeskjerm (Kusudama Flowers), inspirert av denne videoen:


    Egentlig s er det ikke en lampeskjerm, det er mer som en "ting" som henger i vifta. Jeg har brukt 60 ark, nok til 12 blomster som er til slutt satt sammen til en lampeblomst. Jeg har selv gjort denne oppgaven litt vanskelig fordi jeg ville prve ut noe nytt. Ganske avansert synes du kanskje?

    - Hva synes dere om lampeblomsten?

    Kristi Himmelfartsdag

  • 09.05.2013 - 21:49
  • I dag har jeg vrt hjemme og har brukt mesteparten av tiden til gjre ferdig oppgaven om gjenbruk. Jeg lagde en lykt med perler og papirbretting: "Origami Kusudama Flowers".

    Her bruker jeg et rent syltetyglass og putter p perler i en stltrd.


    Perlene: Vi hadde mye av det hjemme.

    Det ferdige produktet!

    Jeg ble ikke s fornyd med de andre papirblomstene jeg lagde for noen dager siden, s da lagde jeg nye. Jeg har brukt magasiner fra SLOTTET, siden magasinet hadde s mange fine lyse farger.


    Brukte trelim for lime delene sammen + gaffateip som ikke var med p bildet, men med i arbeidet.


    Har lagd 7 blomster og mangler 5 blomster (skal ha 12).


    "Blomsterkassa". Sparer det til i morgen, s jeg hadde ikke nok magasiner til bretting.

    Onsdag 8. mai 2013

  • 08.05.2013 - 21:28
  • Programfag: Brettet og satte sammen "blomstene".

    Naturfag: Vi hadde et forsk som var lage hudkrem. Her p forsksbordet ligger alt vi trenger.


    Begerglass og temperaturmler + noe oppi.

    Etter en stund ble alt tatt vekk fra forsksbordet.

    Tomt ...


    Nr vi skulle veie det i gram s mtte vi vre nye med mlene i gram. Alts nyaktig ml. Haha, lrte ogs sette glasset p plata frst, s ta p "ON" knappen.


    Kokte opp vannet og oljen til 70 grader.


    Passet p at temperaturen ble riktig.

    Her rrer vi hele tida for holde riktig temperatur, 70 grader. S helte vi oljen i vann og blandet rundt og rundt til den "stivna".


    Da var hudkremen ferdig!


    Beholdere som vi kunne ha hudkremen i. Vi kunne til slutt ha i parfyme og andre vitaminer i. Dette forsket ble vellykket!

    Tirsdag 7. mai 2013

  • 07.05.2013 - 22:10
  • I dag hadde vi bare 4 timer programfag p skolen. Egentlig skulle vi ha 8 timer (4 timer mer), men s var lrerne p kurs og vi fikk fri fra langfri. Det var utrolig deilig. Programfag: Vi jobbet med gjenbruk oppgaven. De fleste i klassen sydde klr eller farget klr.

    Jeg brettet papirblomster som skal henges p denne lampa her:

    Det skulle ha vrt en vifte som hang p taket. Hper det gr an henge den p lampa, selvom det ser rart ut ...


    Jeg har ikke malt de, de er "naturlige" som de er (klippet rett fra magasiner) i fargene slik fargene matcher hverandre.


    Til slutt skal jeg sette de sammen til en helhet. Da skal jeg lime dem sammen med et eller annet som jeg finner i lpet av denne uka. Har brukt gaffateip s langt.

    Forslag til gjenbruksoppgave

  • 04.05.2013 - 18:20
  • Gjenbruk er som redesign. Det vil si at vi har noe som vi kanskje ikke trenger mer, men kan skape noe nytt av materialet. Her kommer noen forslag til hva jeg skal lage i neste uke + uka der igjen.

    Tenker p de brusboksene, nr man pner dem, finner man snn pnegreie.

    Bedre forklart:


    Melkekartonger - genialt! bygge et slott kan gjerne ta sin tid.


    Flasker med noe i som gjr at den er selvlysende.

    Veske som er laget av kartonger/blader i strimler.


    Lyspre som kan brukes til ha blomster i. Blomstervase (?)


    repynt med perler, garn og "trepinner".


    Kartonger som er gjort om til konvolutter.


    Trillebr som er gjort om til en stol.


    Haha, dekk som blomsterbed.

    Jeg skal bruke avispapir til brette og sette sammen til det blir til ei lampe. Origami kusudama flower heter det. Hper det gr.

    Alle bilder er funnet p Google.

    Fredag 3. mai 2013

  • 03.05.2013 - 21:39
  • Programfag: Gjorde ferdig og leverte inn den selvvalgte oppgaven. Jeg skrev 1359 ord (9 sider). Ble helt utslitt etter all skrivingen.


    + kvalitet og dokumentasjon og egenvurdering.

    Ting jeg har stikket var: Gryteklut, mini gryteklut og mobilveske.

    Da oppgaven var ferdig, kunne vi begynne p gjenbrukoppgaven. Det er en oppgave der vi finner ting som kan gjres om f.eks melekartonger kan bli til konvolutter. Jeg har allerede kommet med mange ider p hva jeg skal lage.

    I lunsjen var det dart - turnering og sjakk - turnering. Sjakk - turneringen har bare blitt helt kaos, jeg vet ikke om jeg fr poengene mine engang. Spilte to ganger dart, men har tapt to ganger ...

    Det blir mer turnering i neste uke!

    ja, det var snn jeg skulle begynne!

  • 01.05.2013 - 20:55
  • Dagens overskrift var litt rar, men det var snn jeg skulle begynne strikke mobilveske.

    Med 4 - 5 strikkepinner jo! Jeg strikket med to strikkepinner, s den ble ikke s bra ... Det skal bli en mobilveske. Over til noe annet: Jeg synes at jeg er flinkere til oppdatere p instagram enn p bloggen, beklager for det. Flg meg gjerne p instagram hvis du vil vite hva jeg driver med p der ^.^

    Dart turnering

  • 30.04.2013 - 23:37
  • Programfag: Jeg strikket videre p strikke mobilveska.


    Er snart ferdig!

    I lunsjen var det dart - turnering og sjakk - turnering. Jeg meldet meg p dart og spilte en runde. Jeg klarte komme meg til neste runde. Neste runde blir p torsdag (fri i morgen).

    Sjakkturnering dag 1

  • 29.04.2013 - 21:59

  • Det gikk egentlig veldig drlig for si det rett ut. Jeg spilte mot motstanderen (som var gutt). Han var mye bedre sjakkspiller enn meg, s vi ble ikke ferdig med partiet p ca. 45 minutter uten sjakk klokke. Jeg kommer nok til spille en uke sjakkturnering (kun denne uka), s vinne gavekortet (kanskje om jeg klarer det). Problemet er at mange har meldt seg p dart og mindre p sjakk. Kommer nok til tape partiet som jeg spilte i dag (som jeg ikke ble ferdig med i dag) i morgen ...

    Strikkeoppgave = for mye arbeid

  • 28.04.2013 - 21:22
  • Jeg skulle lage en gryteklut og en mobilveske.


    Jeg ble ferdig med grytekluten. Ble ikke s fornyd med den, s jeg heklet runde halvsirkler rundt omrisset.


    Jeg hadde lite garn igjen, s jeg lagde en ekstra ting. En liten gryteklut eller skal jeg kalle den for koppunderlag hvis du f.eks har en kopp med varm kakao?


    N holder jeg p med mobilveska.

    Jeg har meldt meg p ...

  • 26.04.2013 - 22:35

  • Begge turneringene, dart - turnering og sjakk - turnering.

    I dag har jeg strikket begynnelsen p en mobilveske.


    Strikkepinner i strrelse 3, 100% bomullsgarn. Her strikker jeg rett og vrang.

    Torsdag 25. april 2013

  • 25.04.2013 - 22:48
  • Naturfag: Framfring av presentasjoner i begge timene.
    Gym:
    Hadde coopertest p Kristiansand Stadion. Der hadde vi oppvarming i to runder fr vi lp (lpetest) p 12 minutter innenfor p 400 meter + antall runder hvor langt man kommer.
    Programfag:
    Jeg jobbet videre med selvvalgt oppgave.


    Bilde for gjre innlegget litt mer spennende. Apropos spennende, s har jeg meld meg p konkurranser som skolen holder i neste uke. Gleder meg utrolig mye!!

    Onsdag 24. april 2013

  • 24.04.2013 - 21:29
  • I dag har vi levert NSC fargesystem oppgaven, den med at vi skulle vre interirkonsulenter.

    "TON-I-TON"


    "NABOFARGER"

    Leverte ogs et ark der jeg skrev en side om hvorfor jeg valgte de fargene og snt.

    Naturfag: Framfring. Jeg lagde en kjedelig video som jeg viste fram for hele klassen. Den lagde jeg i gr kveld og det var om trening og overtrening.

    Ledningen i klasserommet begynte brenne ...

  • 23.04.2013 - 21:12
  • N skal jeg forklare hvordan det skjedde.

    Programfag: Alle jobbet med selvvalgt oppgave.


    Jeg ble ferdig med grytekluten, strikket kjempefort. Jeg halvsovet i timene ...

    Hvorfor det brant: Det sa "PANG" som om det var fyrverkeri. Jeg s at det smalt litt og det begynte brenne p ledninga til strykejernet. Off, det var skummelt. Heldigvis fikk lreren slukket det.

    Mandag 22. april 2013

  • 22.04.2013 - 21:53
  • Engelsk:Presens progressive/continous og oppgaver.

    Programfag: Selvvalgt oppgave i programfag: Det vil si en selvvalgt oppgave vi selv velger.
    Vurdering i produksjon og kvalitet og dokumentasjon, uke 16 og 17 - til sammen 36 skoletimer + ev. hjemmearbeid. "Velg gjerne et emne/tema som du allerede kan noe om og som du vil fordype deg i, eller velg noe du ikke kan. Uavhengig av hva du velger br du utfordre deg selv."

    1. Skrev oppgavetekst.
    2. Merket av mlene jeg skal arbeide etter i lreplanen og formute egne ml som passer til akkurat min oppgave.
    3. Lagde et vurderingsskjema.

    Hva jeg har om? Jeg har valgt temaet strikking.

    Inspirasjonsbilde etter det jeg skal strikke er grytekluten. Bildet er hentet her.

    Jeg skal strikke en gryteklut (som ser nesten lik ut som den p bildet over) og en mobilveske.


    Har brukt bomullsgarn, hvis den skulle bli vasket, s gr det an.

    Hjemme strikket jeg litt p grytekluten og malte ferdig interiroppgaven:

    Likte dette mye bedre enn dette:

    Stua ble fr mrkt, s mtte komme med flere forslag.


    1960-tallet tidslinjeoppgaven.

    Kunsthistorieprve

  • 18.04.2013 - 21:09
  • N leser jeg 100 sider i boka IMPULSER Design- og hndverkshistorie som er den store prven i design og hndverk i morgen. Det blir lite blogging for meg i dag ...

    Mandag 15. april 2013

  • 15.04.2013 - 21:20
  • I dag har det vrt en annerledes dag (hadde lesedag, borte fra skolen). Litt av det jeg skal gjre i denne uka: Lese fra side 1 - 67 + tidslinje + side 106 - 126 i IMPULSER Design- og hndverkshistorie boka. P torsdag skal vi ha en 3 timers prve om dette her. Det kommer til bli stress, alle de sidene klarer jeg ikke huske. Derfor skal jeg skrive notater underveis for notere de viktigste tingene.

    Denne uka kommer til bli veldig travelt. M gjre ferdig prosjekt i naturfag (det med trening og overtrening), ve til kvalitet og dokumentasjon (historieprve), fargeprver av interiroppgave + noe mer som jeg ikke kommer p akkurat n.

    Video: Tur til Mandal Veveri

  • 13.04.2013 - 15:42
  • Tur til Mandal Veveri

  • 12.04.2013 - 22:36
  • Vi mtet opp p Rutebilstasjonen. Alle VG1 design og hndverksklassene og 4 lrere var med. Da klokka var 09:00 gikk vi til bussen. Vi tok vanlig rutebuss som stod "900 Mandal" p. Dette skulle vi ta med: Busskort, kamera, mobil skrivesaker og notater.

    Illustrasjonsbilde.

    Bussturen til Mandal tok ca. en time. Da vi var framme kl. 09:45, gikk alle inn til Amfi-senter for ta en pause.

    Bilde lnt fra http://apropos-avis.blogspot.no.

    Kl. 10:00 spaserte vi til Mandal Veveri. Det tok ca. ti minutter.

    Her er Mandal Veveri.


    Vevemaskinene - ryk trden stoppet maskinen.


    Disse maskinene gr opp og ned, spinner og lager maskinlyder.


    Det var veldig brkete der inne. Noen som arbeidet der hadde p seg vernesett.


    Stoff som er ferdig bearbeidet.


    Her ser de igjennom nr stoffet ruller rundt. For at det ikke skal bli noe feil eller lse trder, sjekker de.

    Etter omvisningen kunne vi g til Buen sin er Mandals nye kulturhus. Vel, jeg valgte g tilbake til rutebilstasjonen i Mandal sammen med en venn for rekke den neste rutebilen tilbake til Kristiansand. Heldigvis rakk vi bussen, for det gikk to busser i timen.

    Vi skal skrive rapport etter besk p begge stedene (kvalitet og dokumentasjon) og vi fr selvflgelig karakter i det. Jeg fr nok skrive den i morgen, for n skal jeg legge meg. Har forresten laget en video! Den kommer i morgen. Hva tror du videoen handler om?

    Mandag 8. april 2013

  • 08.04.2013 - 19:55
  • Programfag: Tidslinjeoppgave. Jeg hadde om frisyrer, og slik ble plakaten min:

    Det var en A2-plakat med bilder og tekst. Bildene har jeg printet ut fra kopimaskinen. Teksten har jeg tatt internettet som inspirasjon og skrevet det ned p et ark, klippet ut og limt p plakaten. P plakaten har jeg skrevet om Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, hippiebevegelsen, The Beatles, The Rolling Stones og Mick Jagger. N venter jeg p karakteren jeg fr nr den er ferdig vurdert.

    1960-tallet frisyrer

  • 08.04.2013 - 07:57

  • Gamle 1960-tallet inspirerte frisyrer, ogs hippefrisyrer.

    Har du lyst til flytte inn?

  • 07.04.2013 - 22:06
  • Som sagt, jeg faila p skolen da jeg skulle male den interiroppgaven. Veggene ble for mrke og alt ble bare rart.

    Ville du ha flyttet inn? Det ble alt for mange farger! Har tatt komplimentere farger, det vil si farger som ligger over hverandre i fargesirkelen. Bl og orange.

    Siden jeg ikke ble s fornyd med frste forsk, lagde jeg et nytt. Det ble rosa.


    Jeg har ikke funnet komplementerfargen til rosa enda, fr ske det opp p internett etterp. S skal putene p bildet vre den fargen som ligger over rosa som jeg er usikker p.


    Brukte kjkkenet til jobbe ... det ble rotete som dere ser.

    Torsdag 4. april 2013

  • 04.04.2013 - 22:48
  • Naturfag: vde til prven, kapittel 3 Ernring og helse - nringsstoffene omsettes i kroppen.

    Gym: Vi var ute og gikk en liten tur ut i friluftslivet. P veien fant vi noen kvister og greiner. Med de skulle vi finne et sted der vi kunne lage et bl. Det var to grupper og gruppene fikk 10 fyrstikker. Gruppa som brukte minst fyrstikker vant og det var vrt lag. Blet vrt var bygget som pyramide og det tok god fyr.


    N har det visst rast sammen da ...

    Naturbilder.

    Programfag: NCS fargesystem.

    NCS som fargesystem, oppdrag for en interirkonsulent.

    ye, nese og munn tegninger

  • 01.04.2013 - 21:40
  • I dag har mesteparten av tiden gtt til tegning: ye, nese og munn tegninger. Det er oppgaven til "mennesket" tegning som skal leveres p torsdag p skolen. Bildet av ynene har jeg tegnt for noen uker siden, nese og munn tegningen tegnet jeg i dag.


    Mobilbilder, bruker jeg kamera fr jeg ikke vekk blitzen.

    Kunstverk

  • 22.03.2013 - 23:39
  • P skolen i dag var det satt opp noen skulpturer utstilling. Frst var det bare en.

    S kom det mange flere.

    Programfag: Jobbet videre med smreknivene. De skulle bli ferdige.

    Dette var min frste kniv.


    Dette var min andre kniv.


    Begge to. Jeg ble veldig fornyd, men jeg synes at jeg kunne lage de mer mindre i formen. Jeg har vannbeiset dem, pusset med sandpapir og oljebeiset dem.

    Brannvelse? Tror ikke det ... Disse gardinene rullet plutselig ned og det ble litt mrkt inne.


    Skrev egenvurdering som mtte leveres inn.


    Kunstverket mitt har kommet hjem! Skal f vurderinga nr pskeferien er over.

    Jeg fikk en lampefisk av mamma (levert hjem), men det var ikke hun som kjpte den til meg. Det var fra hun som kjenner mamma og som ikke kjenner meg. Jeg har bare sett henne en gang, men synes det var veldig koselig f overraskelsen.


    Det er ikke et lekety, men en lampe formet som en fisk.

    Treskjrerfaget: Smrekniv

  • 18.03.2013 - 21:34
  • Programfag: Design av smrekniv i tre. Frst skulle vi hogge av ved med ks. Det er bjrk vi bruker.


    Gjorde det i klasserommet. Hogget og hogget til det var en "planke" igjen.


    Tegnet arbeidstegning fr jeg tegnet omrisset. Det var dumt at jeg fikk kvister p, de var nesten umulig f bort.

    Spikket med kniv og p gulvet var det rotete.

    Om du lurer p hvorfor posen er med p bildet, er at nr jeg er ferdig med spikke, pakker jeg arbeidet mitt inn slik at den ikke trker. Hvis den trker, blir den lettere knekke hvis jeg spikker. S det er veldig viktig.


    Frste dag i denne uka vi har "treskjrerfaget". Vi skal ha det i en uke.

    Vindusutstillingene

  • 15.03.2013 - 22:07
  • Programfag: Jobbet videre med vindusutstillingen. Jeg lagde en brosjyre p Microsoft Publisher 2010 programmet til utstillingen og gruppa mi vde p framfringa. Forresten, dere kan lese her hvis dere ikke har lest det forrige innlegget mitt.

    Slik ble brosjyren vr. Det var veldig rart da det ble skrevet ut feilvei p innsiden. Jeg tok vend ark p langside istedenfor vend ark p kortside. Fail ...


    Vr utstilling - Marilyn Monroe.

    De andre i klassen sine utstillinger.


    Det var tilsammen 7 utstillinger, men jeg fikk ikke tatt bilde av alle. Folk hadde begynt rydde opp, s mtte ta bildene kjempefort. Fikk ikke tatt bilde av en utstilling til. Utstillingen var utenfor klasserommet, alts p ganga. Vi fikk brus (cider?), som vi latet som om det var champaine. Alle presenterte utstillingen og etter det ryddet vi opp og fjernet alt fra "vinduet". Sluttet ogs en time fr tida.

    Brosjyre av utstillingen

  • 15.03.2013 - 09:26

  • N har jeg laget en brosjyre p Microsoft Publisher 2010 programmet og jeg ble s fornyd siden det er frste gangen jeg lager en brosjyre uten hjelp. Dette er til utstillingen senere i dag. Flott eller hva?

    Sneak peek: Vindusutstilling

  • 14.03.2013 - 21:29
  • Programfag: Jobbet videre med vindusutstillingen. Gruppa mi har vrt i byen for kjpe siste ting som vi skulle ha som utstilling.


    Dette speilet kjpte vi hos UPSTAIRS (ca. 25 kr). P forsiden og baksiden er speilet forskjellig (det er av plast): Et speil zoomer inn og et ut.


    I den lille sorte boksen skal det vre en ring der, men den kommer p utstilling i morgen.


    Arket skulle egentlig vrt limt fast p den sorte eska, men s har det falt ned. Ikke nok klister ... Jeg har skrevet og laget "Diamonds Are a Girls Best Friend" p.


    2 smykker fra H&M (ca. 45 kr).


    Jeg stod litt drlig da jeg tok bildet. I morgen etter lunsj skal vi ha denne utstillingen.

    Har forresten ftt vikingsmykkene tilbake.

    Tirsdag 12. mars 2013

  • 12.03.2013 - 21:32
  • Programfag: Jobbet videre med vindusutstilling.

    Jeg tegnet disse bokstavene og klippet dem ut. Er utsikker p om vi trenger de til pynt ...


    Vindusutstillingen skal handle om Marilyn Monroe - diamanter og glitter. "Monroe" bokstavene er printet ut fra printeren. Dette blir spennende. Fr hpe hva vi fr til de neste dagene i uka vi har utstillingsdesign.

    I 5. og 6. time hadde vi ikke norsk, men naturfag (byttet om timene). Da hadde vi et gruppe prosjekt om vitaminer. Gruppa mi har A-vitamin som alle skal framfres i morgen.

    Engelsk: Siste time fr framfringen av Indigenous people (presentasjon).

    Bellosome gryteklut

  • 12.03.2013 - 10:24
  • Grytekluten som jeg, p fredagen, tok med hjem og sydde ferdig.


    Det var visst en ekstraoppgave p skolen, som jeg ikke fr karakter p.

    Mandag 11. mars 2013

  • 11.03.2013 - 21:53
  • Programfag: I denne uka roterer vi til et nytt emne/post/klasserom. Vi skal ha om utstillingsdesign: Prosjekt til fordypning, tema: Litteratur - Vindusutstilling i monter.


    Vinduet vrt som var ikke ferdig malt da jeg tok bildet.

    Gruppa mi har vrt p biblioteket p skolen for se om de hadde bker om emnet vi har om, men s hadde de ikke. S vi gikk til biblioteket i byen for lne ei bok.
    Trenger ei bok eller bker til litteratur siden det er temaet.

    Fant noen diamanter og bilder p internett. Dette bildet under har jeg funnet som passer til det vi har om:

    Gruppa mi har valgt 70-talls greie der vi setter fokus p Marilyn Monroe og diamantene.

    Tiden vi har: Fra mandag til fredag i denne uka.

    Inspirerende fredag - dagen i bilder

  • 08.03.2013 - 21:23
  • Programfag: Siste dag vi lager vikingsmykker.


    Jeg ble ferdig med kongemnster-armbndet. Dronningmnster verst og kongemnster under. Det var meningen at de skulle vre like lange.


    Tang jeg brukte.

    Da jeg var ferdig med de to smykkene, fikk jeg en ny oppgave. Det var lage vikingstrikking.

    Teksten var p svensk, typisk meg at jeg ikke skjnte noe av det som stod i boka.


    N har jeg kommet s langt.


    Putetrekket. Fargene er for lyse til at fargen grnn skimtes.

    Utenfor klasserommet vi var i hele dagen, s vi noen inspirasjonshyller som er laget av noen fra en VG1 DH-klasse.



    Onsdag 6. mars 2013

  • 06.03.2013 - 22:20
  • Programfag: Jeg ble ferdig med dronningmnster-smykket mitt som er et armbnd.


    I morgen skal jeg lage et nytt armbnd med kongemnster.

    Naturfag: Forsk: 3.4 Pvisning av protein (Biuret test).


    Skinke, Sprite (brus), drue, vann, gulost og egg (er litt usikker p hvilken av de det var i, rekkeflgen er kanskje feil nevnt).


    Vi s p en lrerik film om proteiner. P 4. etasje's klasserom gjorde vi oppgaver.

    Kort reklamehistorie

  • 06.03.2013 - 11:19

  • Lagde denne tabellen p norsktimene i gr p skolen. Publiserer innlegget fordi jeg vil ha en oversikt.

    Mandag 4. mars 2013

  • 04.03.2013 - 18:27
  • Programfag: Vi var i et annet klasserom og alle "design og hndverk"-klassene roterte rundt til et annet klasserom for f nye oppgaver. Denne gangen jobbet vi med vikingsmykker.

    Her er en video som viser steg for steg. Den eneste forskjellen er at vi har brukt drill i stedenfor surre dem opp selv (de ringene).

    M ha tlmodighet for huske og tre alle de ringene ...

    I langfri var det Tangen Talenter, fikk ikke filmet. Til dere som ikke har sett de gamle videoene, ta gjerne en titt.

    Fredag 1. mars 2013

  • 01.03.2013 - 23:06
  • Programfag: Vi gjorde ferdig puta og de som var ferdig sydde/lagde grytekluter. Leverte inn puteoppgaven. Jeg fikk ikke begynt p den oppgaven ...

    Bildet jeg nsket ha p trykk i grytekluten som jeg ikke fikk sydd p :-/

    Konvoluttene ble hengt opp p veggen. Alle skulle skrive til alle (men ikke til seg selv) noen positive ord til navnet i klassen.

    Inne i den konvolutten ligger det mange forskjellige ord. S hadde vi et intervju sammen med studenten (til hennes oppgave).

    I langfri var det Tangen Talenter, 3. gang i uka. Har filmet hele. I siste time hadde vi kosetime der vi fikk spise wienerbrd og alle snakket om hvordan disse 5 ukene har vrt i grupper.

    Tirsdag 26. februar 2013

  • 26.02.2013 - 19:37
  • Programfag: Sm av pute med skjult glidels. Trykket mitt. Her har jeg brukt symaskin til sikk-sakke omrisset til topp og brunn stoffet.

    Bunnstoffet.

    Flere bilder kommer neste uke!

    N er det slik at klassen har bestemt at alle skal legge mobilen sin i en kalender nr vi kommer inn i klasserommet for ha time. Om den ikke ligger der og det ringer, blir det anmerkning.Jeg har den p lydls og ingenting skjer, heldigvis c:

    Frisr for en dag

  • 25.02.2013 - 22:07
  • Programfag: Kl. 10:00 gikk vi inn til VG2 frisrlinja p skolen. Vi fikk info om hva frisrfaget var og vi fikk lov til vre frisrer. Vi hadde grupper (2 - 3 personer), 5 forskjellige stasjoner:

    1. Hrfning 2. Hrmassasje 3. Styling 4. Farging 5. Permanent

    Vi fikk vd oss litt med veiledere p hvordan vi skulle gjre det. Alle velsene ble gjort p dokker, ikke p ekte mennesker. Jeg fant ut at frisr-yrket ikke passet noe for meg, frisrer mtte st hele tiden, noe som jeg ikke klarer.

    Jeg gikk til rdgiveren for f rd

  • 15.02.2013 - 22:05
  • Etter skolen gikk jeg opp til rdgiverens kontor for f hjelp til ske VG2.

    6. etasje p skolen. Fantastisk fint! Jeg ventet der en stund fr hun kom.

    Jeg hadde mange sprsml sprre henne om, og svar fikk jeg. Jeg gikk inn p VIGO for ske.

    Begrunnelse; hvorfor jeg vil velge disse linjene:

    1. Interir og utstillingsdesign:
    Elsker interir og design. Jeg vil lre innrede rom eller hus. Vil g p denne linja og videre utdanne meg til arkitekt.

    2. Barne- og ungdomsarbeiderfag:
    Fra design og hndverk, krysslp. Elsker jobbe med barn, skal kanskje jobbe i barnehage eller skole. Det er ogs veldig lett f seg jobb.

    3. IKT-servicefag:
    Vil lre meg mer datamaskin. P IKT tar de inn PC-er som skal p reperasjon eller skal fikses (de har p skolen vr, men linja er p en annen skole).

    Fredag 15. februar 2013

  • 15.02.2013 - 20:57
  • Programfag: Leverte inn alt som hadde med skrift-oppgaven gjre.Da tegningen var ferdig, settet jeg den i en sort ramme.

    Da jeg var ferdig med det, tok jeg tekstiltrykket ned fra veggen og stryket det med strykejern for f det fastere.

    Stryket ogs banneret. Alle strk 1/4 p det, siden det var gruppearbeid.

    Da alt var ferdig gjort, gjorde vi ferdig lerretene. Malingen var sort veggmaling (hvorfor bruker vi veggmaling og ikke akrylmaling?). Det ferdige resultatet ble:


    Taylor Swift, i stilisert form.


    Det skal forestille dette bildet.

    Klasserommet vrt er veldig dekorativt.

    Ikke alle er helt ferdig. Bare til inspirasjon fra andre i klassen min som har laget.


    Vi fikk slutte tidlig i dag, kl. 13:30. Jeg satt litt i klasserommet for gjre ferdig maleriet.

    Onsdag 13. februar 2013

  • 13.02.2013 - 16:08
  • Dette gjorde jeg hjemme: Tegnet videre p portrettfoto-oppgaven. Jeg valgte Taylor Swift og med det forstrret jeg det p kopimaskinen s det passet til et A4 ark. Deretter la jeg det p lysbordet, tegnet av de viktigste konturene med en HB blyant. S skyggelegget jeg tegningen med gr valrer.

    Programfag: Plakat av Taylor Swift. Plakaten skulle vre en stilisert (forenklet) form. Frst fant jeg et bilde (portrettfoto) p Google med tydelige skygger. S skrev jeg ut bildet i sort/hvitt i 3 eksemplarer. Da jeg var ferdig med det, tegnet jeg de viktigste skyggene med tusj p en av kopiene.
    Da den stiliserte tegningen var ferdig, ble den scannet og lagret p PC-en, klar til overfres p et ferdig malt lerret. Plakaten skal vre i sort/hvitt + en farge om nskelig. Gi bildet en tittel og lag en QR kode av den. Jeg er ikke ferdig med den. Jeg mangler tegne over p lerretet.


    Vikar lreren scannet tegningen p kopimaskinen og hun lagret den p sin PC. Jeg fikk sendt det over til min PC, men jeg fr ikke pnet det p annet sted enn Adobe Photoshop CS5 ... Har litt drlig tid p meg, alle skal egentlig bli ferdig i morgen p grunn av siste time med tegning fr vinterferien.

    Naturfag: Lrte skrive en god rapport fra den dagen vi hadde frste time naturfag (torsdag 7. februar), forsket "1.4 Planpendel".

    Veldig enkelt skrive, skrev mange rapporter p ungdomsskolen fr. Kapittel 1 Forskning - undring satt i system. Vi gjorde noen oppgaver.

    Tirsdag 12. februar 2013

  • 12.02.2013 - 20:29
  • Programfag: Trykket noen linotrykk p papir som eksempel. Det var jeg som kom p den gode iden, blande farger f.eks bl = lysebl og mrkebl, grnn = lysegrnn og mrkegrnn, gul = lysegul og mrkegul, rd = lyserd og mrkerd. Da ble det kvalitetskontrast, statisk, lys og mrk kontrast.


    Ferdig med eksemplet.

    Vi la grpapir p bordet og tok banneren (stoffet) p grpapiret. Fr jeg la banneren p, stryket jeg det med strykejern for at den ikke skulle "krlle seg" i formen. Gaffateipen ble brukt til hjelpelinjer. Her er trykkene:


    4 forskjellige linoleumtrykk.

    Mandag 11. februar 2013

  • 11.02.2013 - 20:44
  • Programfag:Gruppeoppgave: Tekstilbanner. Frst s vi en youtubefilm:


    Det var fra denne videoen den frste oppvarmingsoppgaven kom fra som inspirasjonskilde til det vi gjorde.

    Oppgavearket:

    Det var frimaling som gruppe, rotasjon hvert 5. minutt i ca. 3 omganger. Vi skulle male med den hnda vi ikke skrev med. De fleste malte med venstre hnd. Alle fikk en lapp der det stod et stikkord p. P min stod det "kjrlighet". Da skulle jeg male noe innenfor det temaet.

    Slik ble resultatet:


    Den "plakaten" til venstre var vr gruppes.

    Oppgave 1:

    Ogs gruppens, samarbeid. Her la vi linotrykkene opp hverandre slik at det ble overlapping.


    Fargen min er bl, stjerneformen. Her blir de forskjellige linotrykkene satt sammen i border.


    Mtte bare legge ut et bilde der jeg blandet blfarge. Det er et speil jeg har tatt malingen p. I morgen skal vi begynne p trykk p tekstil.

    Fredag 8. februar 2013

  • 08.02.2013 - 23:18
  • Programfag: Jobbet videre med skriftoppgavene.

    Oppgave 1: Skrift i en spalte med en eller to "pynte" bokstaver. Frst tegnet jeg skisser (forrige gang), s har jeg fargelagt dem med farger.

    Selveste oppgave 1 der jeg tar med to bokstaver og skrift som ser ut som ekte skrift.

    Oppgave 2: Komposisjon med skrift som passer inn i den rammen som vi fr utdelt. Bruk dikt eller tekst du er glad i, eller bare lage ord som betyr noe for deg.
    - Formkontraster; liten/stor, organisk/geometrisk, positiv/negativ
    - Fargekontraster; komplimentr, kvalitet, lys/mrk


    Det siste skal jeg sette inn i rammen.

    Torsdag 7. februar 2013

  • 07.02.2013 - 20:40
  • Naturfag: 1. halvr hadde vi matematikk. N er vi i 2. halvr, ferdig med matte og begynner p naturfag. Dette skulle vi begynne p i neste uke: Kapittel 2 Nringsstoffene - energi og byggemateriale for kroppen. I dag hadde vi et pendelforsk. Vi tok frst en tre og en bly kule og vi gjettet frst (hypotese) p hvilken kule som svingte fortest p tid og ganger.


    Utstyr: Stativ, snor, trekule, blykule og stoppeklokke. Hrt om Galileo Galilei? Det var han som fant opp tid (mlt med pendler).

    Gym: Badminton, kanonball, basketball eller selvvalgt aktivitet. Jeg valgte badminton.

    Programfag: Fant portrettbilder p Google - kjendiser. Det var et fint bilde jeg klarte finne av en kjendis som jeg likte veldig godt - Taylor Swift! Dette var bildet.

    Bilde: Google


    Tegningen er tegnt p lysbord og er ikke helt ferdig. Mangler valrer (skygge). Jeg printet ut 3 bilder, failet en gang (tegnet hele omrisset som jeg egentlig ikke skulle gjre) og ett bilde som jeg skal lage plakat av (med plakat mener jeg lage p et lerret + en plakat der jeg viser at jeg mestrer bruke valrer).

    Onsdag 6. februar 2013

  • 06.02.2013 - 13:00
  • Programfag: Tegning som var ye, nese og munn. Bildet kommer snart.

    Bildene fra i gr:

    Da klokka var 09:00 fikk vi beskjed om vi kom opp i matte eksamen eller ikke. Det var en stor lettelse for at det bare var to klasser fra design og hndverk / restaurant og matfag som kom opp. Resten kunne juble!

    Tirsdag 5. februar 2013

  • 05.02.2013 - 22:11
  • Programfag: Trykket 4 forskjellige papirtrykk der jeg eksperomenterer med varme/kalde farger, ulike border og mnstre p forskjellige papirkvaliteter. Balanse i fargekomposisjon, kontrast og spenning som er viktig samt dynamisk og statisk. Da det var ferdig, tok jeg og 1 trykk tekstilmaling. Jeg valgte et av papirtrykkene til lage et tekstiltrykk. Jeg prvetrykk fr jeg begynte trykke p stoffet.

    Dekorativt klasserom! P veggene henges alle de fine mnstertrykkene.


    Jeg satt inne i storefri for gjre det ferdig.

    I morgen kl. 09:00 er det trekkfag eksamen i matematikk, og det blir sannsynligvis noen klasser som kommer opp og noen ikke. Jeg gruer meg hvis jeg kommer opp.

    Mandag 4. februar 2013

  • 04.02.2013 - 21:55
  • Engelsk: Ireland: Facts & Figures. Bono: Spokeman for the World's Poor.

    Programfag: Linoliumstrykk. Jeg var gruppeleder for gruppen min for denne uka. Vi skulle ta med en "darling" (et objekt som vi liker godt) til i dag. Jeg tok med en "magisk" stjerne som lyser i mrke nr det er mrkt. Den har selvlysende effekt, noe som er s kult.

    Med den skulle vi tegne minst 4 skisser av den.

    Oppgaven var lage linoliumtrykk (nesten som stempel).


    Her har jeg skra med ulike typer sm "kniver" p den positive formen og brukt bl maling p den negative formen (bakgunnen). Fargen var utrolig vanskelig f vekk ettersom jeg har skylt og skylt med kaldt vann. Inne p studiespesialisering fikk jeg lagd et ark med trykk p (det var en maskin som klemte fast formen, slik at det dannet seg en fin form).

    Fikk tilbake vurdering av koptisk bokbinding.

    Fredag 1. februar 2013

  • 01.02.2013 - 23:39
  • Programfag: Vi begynte p kapittel 5: Skrift.

    Frste rute: Geometriske former. Andre rute: 1/2 av de geometriske figurene. Tredje rute: Bokstaver. Det var slik skriftsprket utviklet seg.

    Skrev kalligrafi som betyr "skjnn" og "skrive". Brukte et ark til skrive med ulike skriftyper (hndskrift).

    Da vi var ferdig med mnsteret, fikk vi oppgavene.

    Mine skisser:


    Er ikke ferdig med fargelegging.

    Fikk tilbake vurdering p denne:


    Produktkart med priser p baksida, ml 1:25 og pris.


    I storefri var det talentershow p skolen. Jeg filmet for f med meg alt.
    Det kan vre at videoen er litt hakkete, har prvd f den s bra som mulig. Videoen kommer snart nr jeg fr lasta den opp.

    Torsdag 31. januar 2013

  • 31.01.2013 - 21:42
  • Matematikk: vde til eksamen (Onsdag 6. februar = Trekkfag matte kl. 9 i Servicetorget). vde p det heftet vi fikk utdelt.

    Tidligere tentamenprve.

    Gym: Turn. Dette gjorde vi: Stupe krke, holde balansen med hodet p matta, st p hodet og st p hendene.

    Programfag:
    Oppgavene var:
    - Plakat av "kjendis" - hvem vil du lage? Godt og tydelig bilde - print ut. Jeg har ikke funnet et bilde enda.
    - Foto av person (ansikt - deg selv?)
    - ye, nese og munn tegning.

    Et ark vi fikk, og vi skulle tegne "herme" etter det p arket.

    Mitt ble da:

    Har ikke brukt lysbord, frihndsoppgave. Skyggelegging med grtoner.

    Brukte til sammen 3 timer p tegningen, kom ikke s langt heller ...

    Tirsdag 29. januar 2013

  • 29.01.2013 - 21:45
  • Programfag: Hang opp de positive og negative-grpapirene vi tegnte og malte i gr. Vi var 4 i gruppa og tegnte av hverandre med blyant, deretter malte vi dem i svart farge. Her er bilde avdet ferdige resultatetsom er laget av de andre i gruppa.

    Ingen av de p bildethar jeg malt (andre grupper).


    P venterommet.

    Etter 2. time, gikk vi til Srlandets Kunstmuseum.Utstillingen het"My Darlings". Tekstilkunstner Irene Myran har laget utstillingen. "My Darlings" var utstilling som var "skatter", alts ting som hun hadde spart p/elsket da hun var liten. Da vi var ferdig der, gikk vi tilbake til skolen. Den siste halvtimen ble brukt til tegne en "Darling" ting. Jeg tegnet en kulepenn fordi jeg ikke fant p noe. Da tegningen var ferdig, tok jeg den p kopimaskinen i sort/hvitt negative farger. Da ble det en positiv og negativ form. Etter langfri gikk vi til 3. klasse interir og hrte p presentasjoner. Det var veldig mange fine innredet hus og tegninger.

    Noen bilder fra i gr

  • 25.01.2013 - 23:34
  • I gr var det pen skole, og alle var p skolen kl. 17 - 20. P denne tiden kom det mange beskende elever og foreldre.

    Tegninger p klasserommet.



    pen skole kl. 17 - 20

  • 24.01.2013 - 15:30
  • Inspirasjon fra videregende skole, 4. etasje og linjene "Design og hndverk" og "Studiespesialisering med formgivingsfag".


    Kom se, i dag har skolen pent skole kl. 17 - 20, der dere kan beske og se hva vi driver med. Flere bilder fra klasserommet kommer i neste innlegg!

    Koptisk bokbinding

  • 21.01.2013 - 20:47
  • Programfag: Fikk karakterprotokoll for termin 1. Jeg hadde ingen fravr, bare to enkelttimer, noe som er veldig bra. S var det den nye oppgaven vi fikk i dag. Det var lre om koptisk bokbinding. Vi s en video med forklaringer.

    Inspirasjonsbilder:


    Hentet fra:
    http://www.brith.no/?page_id=648


    Boka er ikke ferdig enn.

    Frst fant jeg en bok. Jeg tok ut bokblokka og laget bokmerke av ryggen med stanleykniv. Deretter tok jeg og finjusterte kantene med falsebein (den hvite uskarpe kniven til f arket rett fra kant til kant, ligner p en slikkepott). Limte kantene og presset ned med falsebein. La til trk.
    Da det var trket ferdig, fant jeg fram noen gamle ukeblader og magasiner. Inspirasjonen jeg fikk var et interirblad med mange forskjellige bilder og dekorasjoner. Jeg klippet ut to bilder til forsatsene i boka (se bildene) og et passende bilde til bokmerke. Jeg valgte slyfebnd til lime p bokmerke og bakperm. Limte forsatsene p framperm og la til trk.


    Fant materialer som jeg ville ha i boka. Mlte opp bokstrrelsen p bokpermen. Ark skulle vre samme rygglengde som boka, men gjerne 0,5 - 1,0 cm mindre i bredden. Jeg husket fiberretning nr jeg delte ark. Jeg brukte linjal, blyant og falsebein til mling og kutting. Ark (boksidene), skulle brettes og skres forsiktig ut. Jeg lage minst 8 doble sider.

    S langt kom jeg i dag, i morgen blir en strre utfordring.

    Besk hos Sam Eyde videregende skole p Arendal

  • 18.01.2013 - 22:35
  • Kl. 07:45 gikk A og D klassen til 5 Arendal bussen. Ca. kl. 9:15 var vi framme i Arendal. Jeg var bilsyk hele veien ... og flte meg s drlig. Vi satte oss p McDonald's for vente p neste buss som vi skulle ta til skolen. Den bussen vi tok videre het Sam Eyde VGS. Da vi var framme, s vi en fin skole som var sett utenfor. Sam Eyde videregende skole er Aust-Agders strste videregende skole, beliggende p Myra i Arendal. Skolen hadde byggestart i 2010 og er p 18 000 kvadratmeter og har ca. 1100 elever. Skolen ble pnet 15. august 2012, og det var ikke lenge siden det.


    Bilder: Google

    Vi s p VG2 Design og tekstil linjen, hva de holdt p med. Det var en linje der som het "kjole- og draktsyerfaget". Vi gikk inn og s p alle de flotte kjolene som ble laget. Deretter hang jeg ikke med, fordi jeg flte meg drlig. Da var jeg p biblioteket for hvile meg litt. Da klokka var 12:30 tok vi bussen tilbake til Arendal sentrum og ventet p neste buss: Kristiansand.

    P vei til Arendal

  • 18.01.2013 - 07:30
  • I dag skal klassen p tur til Arendal videregende skole som heter Sam Eyde. Vi skal beske linja VG2 Design og tekstil.


    Bilder: Google

    Vi skal ta Arendal bussen kl. 07:45 og vi er framme ca. kl. 9:10. Da tar vi en buss videre til skolen.

    Bilde: NRK

    Da m jeg g, snakkes nr jeg er hjemme!

    Mattetentamen vren

  • 17.01.2013 - 22:24
  • Kl. 07.20 kom jeg p skolen. Jeg fant meg et bord og tok opp matteboka for forberede meg til mattetentamen. I gr brukte jeg "lesedagen" til lese igjennom alle kapitlene i boka (som jeg skrev i forrige innlegg). Det var mye lese, men mye nyttig kunne.


    Da klokka var 08:30 startet mattetentamenen. Det var to deler, DEL 1 (1,5 timer) og DEL 2 (2,5 timer). Det meste var vanskelig i tentamen, ingen oppgaver var lette. Men slik er det i alle slags tentamener?

    Min hybel

  • 15.01.2013 - 12:16
  • I de tre frste timene p skolen skulle vi mblere en hybel p 20 kvm.

    Mblene har jeg funnet p LIVING sin hjemmeside og jeg har skrevet dem ut og limt p dette A3 arket = produktkart.


    P baksiden av A3 arket, har jeg limt A4 arket p og har tegnt opp mblene sett ovenfra - plantegning. Det er en interiroppgave - prosjekt til fordypning.

    Besk hos Living og Hilmar Hilmarsson

  • 11.01.2013 - 22:42
  • Programfag: I dag skulle vi p besk hos en interir/mbelbutikk og en mbeltapetser.

    I de to frste timene p skolen, s vi p en designfilm om en designer som het Philippe Starck.

    Kilde: lampemesteren.no

    Han var en fransk designer og hans kjente verk var:

    Etter 2. time, tok vi bussen til LIVING ved Srlandstunet p Srlandsparken. P LIVING skulle vi fokusere p hvordan mblere en hybel p 20 kvadratmeter. Jeg tok mange bilder av spisebord, sofa og skaper som jeg kunne ha forestilt meg ha i "huset mitt". Her er noen av bildene jeg tok i dag:

    Vi tok en halvtimers pause. Jeg gikk inn p Srlandssenteret og kjpte meg noe spise. Etterp skulle vi mtes p Hilmar Hilmarsson Mbeltapetsermester.

    Her stod jeg inne og tok bildet.

    Vi fikk vite hva mbeltapetser var, sprsml som ble stilt, hva de holdt p med og hvorfor de valgte dette yrket. Det var veldig mange stoffer som var der, og de fikset gamle stoler og mbler. Fr i tiden hadde folk lagd mbler med bra kvalitet. Sammenlignet med n, s har prisene fr vrt dyrere (fordi de brukte mer materiale) og n har prisene synket (fordi de har brukt mindre materialer).

    Torsdag 10. januar 2013

  • 10.01.2013 - 22:12
  • Programfag: Gjorde ferdig breposen som skulle leveres senest i dag kl. 14:15.


    Fikk malt ferdig baksida av posen. Ganske avanserte greier jeg holder p med egentlig - jeg malte nemlig veldig fort gjennom fordi jeg hadde drlig tid. Det som skulle leveres inn var skisser, arbeidstegning og egenvurderingsskjema.


    Her p dette bordet, stod alle de ferdige breposene pent etter hverandre ...

    Onsdag 9. januar 2013

  • 09.01.2013 - 22:31
  • Programfag:Jeg malte papirposen med akrylmaling (som egentlig var veggmaling) med fargene sort, hvit og en blanding av disse. Da var jeg ferdig med framsida, og baksida skal jeg jobbe videre med i morgen.


    Er det bare jeg som gjr oppgaven s komplisert og vanskelig? Jeg skal jobbe videre med det p skolen i morgen og dessuten s er det innlevering da.

    Matematikk: N ver vi til matematikk tentamen. I r skal vi bare ha n tentamen, og det er matte.

    Vi fikk oppgaveark fra tentamen som har vrt fr. S var det bare regning, regning i tre timer. Skal ha tentamen p torsdag 17. januar.

    I design og hndverkstimene

  • 08.01.2013 - 22:53
  • Programfag: Jobbet videre med breposedesignet.

    Forsiden p posen.


    Baksiden p posen.

    Jeg brukte lysbordet til tegne p baksiden av arket og s bruke en bld blyant til tegne over p papirposen. Innleveringa er p torsdag.

    Mandag 7. januar 2013

  • 07.01.2013 - 22:02
  • Programfag: Forsetter p papirposen eller breposen som jeg skrev i innlegget p fredag.

    Yrket som vi drmmer om bli nr vi er ferdig med videregende, skulle vre temaet i oppgaven. Jeg valgte blomsterdekoratr, s i skissene mine har jeg brukt blomster til understreke at det er en bedrift.

    Jeg tegnte minst 3 skisser.


    Det siste bildet med lys p, valgte jeg til bli en helhet av.


    Dette er en arbeidstegning som skal forestille framsida p papirposen. Baksiden skal jeg tegne i morgen.

    Papirposen, som til slutt skal vre trykket/malt i fargene sort eller hvit.

    Det var alt jeg gjorde i dag. I morgen skal jeg vre hjelpelrer for to som gr i klassen min! Lreren ville at jeg skulle hjelpe henne litt, s jeg svarte selvflgelig ja. Jeg skal vise p Paint, forklare og vise mnsterbygging, ornament ...

    Utstillingsdesign

  • 07.01.2013 - 11:38
  • Jeg er p skolen, p mobil. Bildet ble tatt i 4. etasje. Bare som inspirasjon.

    Fredag 4. januar 2013

  • 04.01.2013 - 21:57
  • Programfag: N holder vi p med en ny oppgave som er lage breposedesign i "prosjekt til fordypning". Tema: Logo. Lreren viste en PowerPoint til inspirasjon og vi tegnte noen skisser p skisseblokka. Breposen skal dekoreres med en logo eller logoen satt sammen til et mnster.


    Jeg fant ikke mobilen min, s jeg brukte webcameraet.

    Alle "design og hndverk"-klassene gikk til Auditoriet Flo. Det var noen som skulle holde et foredrag/presentasjon om yrkesvalg. "Barn og ungdomsarbeider" var fra kl. 10:15, "blomsterdekoratr" fra kl. 12:00 og "aktivitr" fra kl. 13:00. Det som interesserte meg mest var "barn og ungdomsarbeider" og "blomsterdekoratr". Jeg har jo vrt utplassert i 8 ganger p en blomsterbutikk, s da kom jeg p at det hres interessant ut.

    Frste skoledag etter jul

  • 03.01.2013 - 14:26
  • Programfag: Bord i geometriske former. P denne oppgaven brukte jeg PC-en med programmet Paint.


    Her er et ornament (mnsterbygging) som danner seg til bli i flere mnsterformer. Resten er flatemnster, murstein og bord. De er designet av meg.


    N gjenstr den siste timen som er norsk (vil ikke si s mye) p skolen. Alts det er helt frivillig vre med p det.

    Termin 1 p VG1 design og hndverk #2

  • 26.12.2012 - 15:46
  • Dette er siste del. Har dere ikke lest frste del, les her. I del 2 setter jeg fokus p arbeidet mitt p linja jeg gr p i VG1: "Design og hndverk". Jeg har alltid likt kreativitet og tegning. Alle tegningene i dette innlegget er tegnet av meg, og bildene er redigert p grunn av jeg tok bildene med for lite lys.


    Nypetegning.


    Terninger som er stappet opp hverandre.


    Sylinder. Den skulle ha vrt litt mer rundere i ovalformen.


    Hrlook eller hairlook, som det sies p engelsk.


    Ekstra oppgave da jeg var ferdig med nypeoppgaven.


    Mnster som jeg har funnet p selv. Komposisjon. Her brukte jeg en sort tynn tusj til tegne geometriske former, streker og linjer.

    Termin 1 p VG1 design og hndverk #1

  • 22.12.2012 - 15:38
  • Tiden gr virkelig veldig fort, jeg har derfor laget en liten bildeserie av det jeg har gjort i dette halvret, 1. termin:

    Jeg har lrt om form, farge, tegning og komposisjon.

    Speilrammeoppgaven: Her er noen skisser jeg har tegnt.

    Jeg skulle ha brukt akrylmaling, men s hadde jeg brukt feil malingtype: Vannfarger - det som jeg fikk i startpakka. Med vannfarger gr det vekk hvis jeg f.eks kommer borti med noe vtt. Jeg fikk sprayet noe over for at den ikke skulle miste fargen.

    Lerret: Akrylmaling - kopi av et utsnitt. Det var et hefte vi fikk utdelt der det var mange forskjellige bilder. Oppgaven var lage et utsnitt (alts zoome den lille firkanten strre).

    Fantasihus: kunne sette sammen deler, tegne skisser og skjre ut materiale (kapaline).

    Bukseoppgave: lre bruke symaskinen riktig.

    Juleverksted: Lagde julekort, brettet rosetter +++


    Jeg har blitt helt dilla med lage de rosettene. Frste gang gikk ikke s bra, men andre gang gikk bedre.

    Siste skoledag fr jul

  • 21.12.2012 - 21:00
  • Vi begynte klokka 08:30 i dag. Litt senere enn vanlig (til vanlig 07:45), men det var siste skoledag fr jul kanskje ...? I dag hadde vi julefrokost i klasserommet og det var veldig koselig. I gr dekket vi p bordene fr vi gikk hjem, s det var ikke s mye styr da vi kom inn i klasserommet.

    Denne gangen var det min tur ta med noe som vi kunne ha til plegg.

    Jeg tok med agurk og krydderskinke.


    Dekket p bordene og skrudde p julemusikk p PC-en.

    Etter at vi hadde spist julefrokost, gikk vi ls p en "Quiz" der vi tegnte opp:

    Det var 4 lag, to personer p ett lag. Jeg og lreren var p lag.

    Og vinneren av konkurransen ble ...

    Gruppe 1! Jeg vant en julenisse sjokolade ♥


    - GOD JUL!

    Etter to timer var vi ferdig p skolen, vi kunne g hjem eller vre med p gudstjeneste p Kristiansand Domkirke.

    - Hva har dere gjort i dag (siste skoledag)?

    Juleverksted

  • 20.12.2012 - 10:33
  • Dette holder vi p med i denne uka:

    Jeg prvde meg p brette en julestjerne, det gikk ikke s bra ... Jeg hadde problemer med lese "bruksanvisningen" (hehe).


    Boks.


    Sommerfuglen gikk fint.


    Vi lager julekort, til-fra kort, bretter julestjerner ...

    - Hva gjr dere p skolen i denne uka?

    Strikkeoppgaven

  • 07.12.2012 - 10:22
  • Tirsdag 4. desember 2012

  • 04.12.2012 - 22:58
  • Det var s kaldt om morgenen, jeg blir nesten fryst ut! Det var -10C der ute.

    Programfag: Sydde videre p buksa. Min bukse skal se ut som en pyjamasbukse.


    Symaskinen jeg brukte. Jeg kan tre, spole, sy og trke stv av symaskinen.


    Knappenler.

    Fantasihusene

  • 29.11.2012 - 20:52
  • N fr dere se hele fantasihusbyen som er laget av hele VG1 Design og hndverk, s her er bildene:

    - Hva synes dere om fantasihusene?

    Nytt: Adobe Photoshop CS5

  • 28.11.2012 - 19:00
  • I dag etter skolen fikk jeg noen til instralere Adobe Photoshop CS5 inn p PC-en min. Det var p IKT-kontoret jeg fikk hjelp og det tok ca. en halvtime. Jeg kan ikke s mye om dette redigeringsprogrammet, s n prver jeg bruke programmet til redigere bilder som jeg har tatt. Det er litt vanskelig nr ting er nytt for meg, men jeg skal f noen til forklare meg hvordan det skal gjres.

    Jeg tegnte tegningen "yet" p Paint-programmet.

    Jeg skal prve f redigert det.

    - Har dere Adobe Photoshop CS5?

    Etter VG1 skal jeg bli ...

  • 27.11.2012 - 21:59
  • Etter VG1 Design og hndverk skal jeg kanskje bli:

    [x] Arkitekt
    [x] Blomsterdekoratr
    [ ] Blyglasshndverker
    [ ] Bunadtilvirker
    [ ] Buntmaker
    [ ] Bkker
    [ ] Brsemaker
    [ ] Fagoperatr i farging, trykking og etterbehandling
    [ ] Fagoperatr i fiskeredskapsfaget
    [ ] Fagoperatr i garnframstilling
    [ ] Fagoperatr i industrism
    [ ] Fagoperatr i trikotasje
    [ ] Fagoperatr i veving
    [ ] Filigransslvsmed
    [ ] Forgyller
    [ ] Frisr
    [ ] Gipsmaker
    [ ] Gjrtler
    [ ] Glasshndverker
    [ ] Gravr
    [x] Gullsmed
    [ ] Herreskredder
    [ ] Horn-, bein- og metallduojr
    [ ] Hndbokbinder
    [ ] Hndvever
    [ ] IKT-servicemedarbeider
    [ ] Industrisnekker
    [ ] Industritapetserer
    [x] Interirkonsulent
    [ ] Keramiker
    [x] Kjole- og draktsyer
    [ ] Komposittbtbygger
    [ ] Kostymesyer
    [ ] Kurvmaker
    [ ] Maskr- og parykkmaker
    [ ] Modist
    [ ] Mbelsnekker
    [ ] Mbeltapetserer
    [ ] Nautisk instrumentmaker
    [ ] Optroniker
    [ ] Orgelbygger
    [ ] Pianostemmer
    [ ] Profileringsdesigner
    [ ] Reipslager
    [ ] Salmaker
    [ ] Seilmaker
    [ ] Skinn- og pelsduojr
    [ ] Skomaker
    [ ] Smed
    [ ] Storurmaker
    [ ] Strikkehndverker
    [ ] Slvsmed
    [ ] Taksidermist
    [ ] Tekstilduojr
    [ ] Trebtbygger
    [ ] Tredreier
    [ ] Treduojr
    [ ] Treskjrer
    [ ] Urmaker
    [x] Utstillingsdesigner
    [ ] Veve- og hndstrikkeduojr

    Eller s skal jeg ta "Barn og ungdom" siden det er et krysslp. Jeg sliter med velge fordi det er s mange forskjellige valg.

    Mandag 26. november 2012

  • 26.11.2012 - 22:43
  • Programfag: Vi fikk en ny oppgave. Det var sy joggebukse eller en pyjamasbukse. Vi har ikke begynt sy enda, men vi har funnet ml p hvor lang buksa skal vre. Da klokka var ca. 12:30 tok vi bussen til STOFF&STIL p Avenyen Srlandsparken. Vi skulle kjpe stoff. Jeg hadde allerede kjpt stoff p IKEA, s da trengte jeg ikke kjpe p nytt. Jeg var der for gy.

    Onsdag 21. november 2012

  • 21.11.2012 - 22:18
  • Programfag: Jeg strikket videre p tflene. P PC-en skrev jeg "kvalitet og dokumentasjon"-siden.


    Dette skulle leveres i morgen.

    Matematikk: Kapittel 5 Flater og rom. Vi fikk matteprven tilbake.

    Den beste 6-eren i matte ♥ Det var p den forklaringsiden at jeg ikke fikk full score p den. Jeg manglet bare 0,5 poeng, men lreren sa at det var greit: - Du kan f 29 poeng! Kapittel 3 og 4 var "Lengder og vinkler".

    Framfringa

  • 20.11.2012 - 14:23
  • I forrige time hadde vi en framfring om en barnebok. Vi jobbet to og to p denne framfringa. Vi hadde om fortellingen "Gullfisken".

    Etter at vi hadde framfrt hadde lreren spurt oss (mest meg) med sprsml. N begynner neste time som er engelsk, s da gr jeg!




    facebook, media, social, social media, socmed iconinstagram, media, social, social media, socmed iconmedia, social, social media, socmed, tube, you, youtube iconmedia, snapchat, social, social media icon