hits

CINDY Z.

KREATIVITET: Design, foto, interiør ... zhuoblogg@hotmail.no

Siste dag som VG1 elev

  • 19.06.2013 - 22:29
  • Vi begynte kl. 09:30. Kom 5 minutter for sent på grunn av bussen jeg tok var stapp full. Det gikk ikke så bra ... De fleste i klassen hadde kommet og satt rundt et langbord sammen. Vi snakket litt og hadde en liten lek. Alle hadde et ark bak ryggen og vi skrev kommentarer og komplimenter til alle. Dette arket skal jeg spare på!


    Bordet vi satt ved. På bordet var det servert søte jordbær, moreller og chips. Kjempegodt! Læreren fikk en gave fra oss alle - blomster og sjokolade som takk for dette skoleåret. Jeg ble litt overrasket over at læreren ga meg ros for at jeg hadde 0 dager fravær på dette skoleåret. Jeg har såvidt tre timer fravær (tannlegetimer) i 1. termin og ikke noe mer.


    Bilder fra skolen. Det er som å gå på en designskole!

    Etter noen få timer sa vi god sommer, klemte læreren og gikk hjem. Det var et utrolig trist øyeblikk, men jeg tror jeg kommer til å møte noen fra klassen i neste skoleår. Jeg håper det.

    - God sommer!

    Salgsdag på skolen

  • 17.06.2013 - 22:23
  • I de to første timene fikk vi fri. Skulle egentlig ha engelsk da, men så ble det ikke noe av fordi alle var i "feriemodus".

    Etter de to første timene, gikk alle ned i 1. etasje for å sette ut noen border (utstilling). Kl. 11:00 startet salget av krakker, rammer, brødkurver, sminkevesker/toalettvesker, kluter, puter, pledd, voksduker og vesker. Alt er laget av design og håndverks-klassene VG1.


    Brødkurver. Solgt mest.


    Toalettvesker, sminkevesker og kluter.


    Voksduk (bearbeidet): Legg merke til steinen. De med lapper på ble enten reservert eller merket "SOLGT" på. Krakkene ble også en av de mest solgte!


    "Smykketre" som smykkene kan henges på.


    Vesker i forskjellige mønster.


    Hele langbordet.


    Makramé smykker.

    Ikke alt er utsolgt, det er fortsatt mye fint igjen. Jeg satt vakt fra kl. 12-13. Jeg ryddet under vasken (de skapene med alt av maling og vasketing) + noe annet jeg tok da vi ville gå tidligere hjem. Vi gikk selvfølgelig tidligere hjem (to timer før).

    En kort og god dag

  • 12.06.2013 - 21:41
  • Programfag: Tørket støv på symaskinene. Her er jeg med den lille feiekosten.

    Tok også oljebeis på de tre små hullene. De to timene gikk veldig fort. Etter programfagtimene gikk vi ned til Auditoriet Fjære. Der fikk vi endelig vite om vi kom opp i naturfag muntlig eksamen eller ikke. Jeg kom ikke opp! Det var ingen i VG1, VG2 og VG3 som kom opp (tror jeg)? Herlig!

    Da vi var ferdig der, gikk jeg til skapet mitt og ryddet det.

    Alle bøkene jeg har hatt gjennom VG1 skoleåret 2012-2013. Har også matteboka, men den leverte jeg før jul.

    Tro meg, det er veldig ryddig nå!

    Har så lite ting igjen etter at jeg har tatt med det meste hjem. Det nærmer seg snart sommerferie, hva med å ta med hjem litt om ganga?
    Øverst: Noen papirbretta geometriske figurer: Boks (siden jul), pyramide, firkantet prisme og en A3 tegneblokk.
    Nederst: Skolebøker og en kurv til å ha utstyret i.

    Har forresten fri i morgen på grunn av "miljødag" som de på skolen arrangerer. Da skal jeg ta frem permen, se tilbake på det jeg gjorde da jeg begynte på VG1. Så skal jeg oppsummere det jeg har lært (har tatt med lærebøkene med hjem) + lage en oversikt på prøvene og karaktervurderinger. Tilbakeblikk kalles det. Jeg husker det veldig godt - det er som minner.

    Mandag 10. juni 2013

  • 10.06.2013 - 22:25
  • I dag er det nøyaktig en uke og tre dager til skolen er slutt.

    Engelsk: Læreren var så snill i dag, så vi fikk to timer "gratis" til fritimer. Gjøre hva vi ville altså!
    Programfag:
    På fredag sydde jeg en pute nr. 3.


    Rettet opp en del puter som var ferdig.


    Lærte å sy tittekant på. Ikke lett med hjørnene, måtte ta opp en del. Min 4. sydde pute i produksjonsuka. På mandag 17. juni kl. 11:00 skal vi ha salgsutstilling på skolen i første etasje. De som kommer får jo se alt vi har laget i produksjonsukene (to uker) som: Toalettvesker, voksduker, nett, puter, pledd, krakker, brødkurv og andre flotte sommerlige saker som er laget av elevene på design og håndverkslinja.

    Høyt oppe på taket

  • 06.06.2013 - 22:30
  • Gym: I det kalde gråe været gikk vi til Bystranda. Vi møtet opp der før vi gikk til Tresse og spilte slåball i gresset.


    Bystranda. Siste gymtimen i VG1.

    Programfag: Symaskin og produksjon.

    Jeg har også en siste time i ekstra norsk. Det er ikke så mange som kommer på den timen, men jeg og en annen og læreren gikk opp til taket for å lese en novelle som het "Heretter følger jeg deg helt hjem". Kan ikke tro at det er siste time i ekstra norsk.


    Det er fantastisk utsikt og luft, sol og varme der oppe!

    Biomasse plakat

  • 05.06.2013 - 21:26
  • Programfag: Vi fikk veiledning til hva vi kan ha på putene hele veien rundt.

    Symaskin. Det ble nesten annerledes enn vanlige timer.

    Naturfag: I timene lagde vi en plakat enten på PC-en eller på A3 ark.

    Vi skulle lage en plakat om biomasse. Her er min som jeg har laget på PowerPoint. Etter at plakaten var ferdig, kunne vi gå hjem en time før.

    Fokus og konsentrasjon

  • 04.06.2013 - 22:32
  • Programfag: Putene skulle være i størrelsen 52 x 52. Jeg sydde ferdig den første og begynte på min andre.


    Sydde inn glidelåsen.


    Satt på knappenåler, neste steg er å sy fast låsen.


    Baksiden av stoffet.


    Kan bli fort trøtt i timene ... Må fokusere og konsentrere meg mer om arbeidet jeg gjør.

    Så var det norsk. Vi fikk endelig vite terminkarakteren. Karakterene har blitt bedre, sa læreren til meg. Vi har hatt en del prøver som har gått på det muntlige, så det er derfor jeg har gått opp i karakter i faget. Den siste timen var fantastisk - vi hadde ikke time for vi fikk lov til å få fri!

    1000 stars

  • 03.06.2013 - 22:34
  • Programfag: Vi fikk tilbake oppgaven om avsluttende prøve for VG1. Dette var oppgaven. Lærerne hadde allerede rettet prøvene på fredagen da jeg satt i klasserommet for å gjøre ferdig min del. Her får dere se det endelige resultatet.

    Vi brukte engangstallerken og engangskopp til å designe med.


    Maling: Vannmaling fra startpakka.

    Skissene:


    Restauranten het Utsyn, derfor logoen.


    Spørsmålene på kvalitet og dokumentasjon delen. Skrev 3 sider til sammen. Fikk også tilbake vurderinga på gjenbruksoppgaven. Se innleggene steg for steg når jeg lager Origami Kusudama Flowers, video og kurv av papirstrimler.

    I denne og neste uke (i to uker) skal vi ha noe som kalles produksjonsuke. Vi skal produsere puter, duk, brødkurv og fleecepledd, og alt skal selges. Først begynte vi å planlegge og deretter begynte alle med hver sin pute. Jeg valgte stjernemønster.


    Brukte symaskin, knappenåler for å holde fast, stoffsaks og målebånd.

    Uke 22

  • 31.05.2013 - 14:51
  • Beklager for lite blogging i det siste. Det har vært en utrolig travel uke for meg da. Jeg har blant annet hatt norskprøve om reklame og bildeanalyse (som går på muntlig karakter), naturfagprøve om energi og alle programfagtimene om dekor på kopp og tallerken. Jeg er helt utslitt! I dag var det den siste dagen vi jobbet med dekor på kopp og tallerken. Det var en del 1, del 2 og del 3. Oppgaven så slik ut:

    Del 1 var praktisk (produksjon): Dekorere kopp og tallerken
    Dette er en dekor til restauranten Utsyn (later som det). Vi skulle tegne minst 5 idéskisser (tegnte mer enn 8) i målestokk 1:2, altså 50% størrelse av den koppen. Så plukket jeg ut 3 av idéene som jeg likte og tegnte i full målestokk 1:1. Jeg gjorde det samme med tallerkenen. Både koppen og tallerken måtte være "et sett". Da alt var ferdig tegnt, tok jeg fram malesakene og malte dekoret. Min dekor er stjerner og ruter (ruter formen som i kortstokken).

    Del 2 var skriftlig
    Her skulle jeg begrunne valget, hvorfor jeg valgte dekoret på kopp og tallerkenen + hvorfor jeg mener dette passer i skolens restaurant. Reflekter over/tenk over bruk av papptallerkener og engangsutstyr i forhold til miljøet.

    Del 3 var fagteori
    Her skulle jeg svare på alle de 8 spørsmålene. Teorispørsmål som vi måtte kunne, men vi fikk lov til å bruke boka. De var ikke så vanskelige, tror jeg skjønte alle sammen.

    Da timen begynte, kom alle. De var ferdig med oppgaven, leverte og dro hjem. Det var bare 2-3 som satt igjen i klasserommet en stund. Jeg var ikke ferdig (hadde ikke malt dekoret engang), så jeg satt igjen til klokka var 12:30. Da ble jeg ferdig.

    Skulle ønske jeg kunne ha lagt ut bildene, men dere må vente til jeg får oppgaven tilbake. Dette var en prøve som pågikk i hele uka (alle programfagtimene), så jeg har ikke tatt bilder da.

    Sommermote: Skisser og tegninger

  • 24.05.2013 - 21:44
  • I programfagtimene gjorde vi ferdig oppgaven "Sommermote". Jeg klarte endelig å gjøre oppgaven ferdig fordi jeg fikk ekstra tid (fikk lov til å sitte inne i friminuttene).

    Jeg har tegnt mange skisser og 3 modell arbeidstegninger. Under har jeg bare tatt med 2 som jeg synes var finest.

    Antrekk: Dark Diva - aftenantrekk. Mørkblå kjole og sko. Tegningen er fargelagt med fargeblyanter.


    Tusjet, spesialpapir.

    Antrekk: Sporty Girl - sportsantrekk. Topp og bukse. Tegningen er fargelagt med fargeblyanter.


    Jeg kan ikke tegne sko, litt info ^^ Rare bilder, men finere i virkeligheten.

    Og det siste: Klippet og limet. Laget idéskisser!

    A4 ark. Jeg har egentlig ikke tenkt på komposisjonen på det jeg klippa ut. Det skal passe til antrekkene som jeg har tegnt opp.

    I den siste timen ryddet vi, vasket/skrubbet bord og hadde klassenstime. Vi snakket om siste skoledag - hvor vi skal dra til når det er sol og hvor vi skal dra når det regner. Snart skoleslutt ... (ca. 3 uker igjen).

    Torsdag 16. mai 2013

  • 16.05.2013 - 23:56
  • Naturfag: Forsøk: Solfanger.

    2 begerglass.


    "Sola" Solfangeren.


    Det til venstre hadde vi sort ark på halveglasset og det til høyre hvit ark.


    Skrev opp resultatliste.


    Førte alt inn slik at vi skrev rapporten om forsøket.

    Gym: Vi var på Kristiansand Stadion og hadde fotball og styrketrening.

    Programfag: Vi skulle levere gjenbruksoppgaven i dag, siste frist.


    Papirkurver laget av papirstrimler. Den til venstre lagde jeg i dag. Flettet.

    Onsdag 15. mai 2013

  • 15.05.2013 - 23:23
  • Programfag: Fikk NCS oppgaven tilbake.

    Jeg var visst den eneste som tok mye arbeid i den skriftlige begrunnelsen ...


    I de to timene skrev jeg bare noen notater og tegnte en tegning på et ark.

    Naturfag: Energilovene og virkningsenergi. Så film på den siste timen. Vi gikk også før alle andre fordi vi satt inne i friminuttet.

    En liten kurv laget av papirstrimler

  • 14.05.2013 - 22:19
  • Programfag: Jeg lærte å brette papirkurver på det andre klasserommet ved siden av gata. Det var lærerikt og jeg lærte en ny ting.


    Den lille kurven til høyre er bare til et eksempel. Min er til venstre.


    Jeg startet opp med partall 4 strimler tror jeg det var. Må huske alltid starte med partall. Brettet til et kvadrat (bunn). Videre: Det er fra bunnen og oppover også rundt når jeg fletter.

    Mandag 13. mai 2013

  • 13.05.2013 - 22:33
  • Det første jeg tenker på, er: Snart er det 17. mai! Og 17. mai er på fredag.

    I dag har vi hatt prøve i engelsktimene og det gikk ikke så bra for meg. Vi hadde om Chapter 8: Tommy from Sydney, Australia. Alle de 4 stykkene i boka + noe presens progressive grammatikk oppgaver. Tilslutt var det 3 oppgaver (skriveoppgaver).

    Senere i programfagtimene fikk vi tilbake den store kunst og håndverkshistorie prøven (den som vi måtte lese over 100 sider). Så fikk vi tilbake den valgfrie oppgaven (som jeg valgte strikking og hekling).


    Skissene og tegningene mine som jeg holdt på med i timene. Jeg er ferdig med planen, i morgen skal jeg jobbe mer med skissene og arbeidstegningene.

    Video: Min gjenbruksoppgave

  • 12.05.2013 - 17:54

  • Håper dere liker videoen!

    Gjenbruksoppgave: Papirblomst lampeskjerm

  • 12.05.2013 - 00:49
  • I dag har jeg jobbet videre med gjenbruksoppgaven, den med lampeblomsten.


    Magasiner kan bli til kunst. Slik har min gjenbruksoppgave vært. Det jeg har laget er en papirblomst lampeskjerm (Kusudama Flowers), inspirert av denne videoen:


    Egentlig så er det ikke en lampeskjerm, det er mer som en "ting" som henger i vifta. Jeg har brukt 60 ark, nok til 12 blomster som er til slutt satt sammen til en lampeblomst. Jeg har selv gjort denne oppgaven litt vanskelig fordi jeg ville prøve ut noe nytt. Ganske avansert synes du kanskje?

    - Hva synes dere om lampeblomsten?

    Kristi Himmelfartsdag

  • 09.05.2013 - 21:49
  • I dag har jeg vært hjemme og har brukt mesteparten av tiden til å gjøre ferdig oppgaven om gjenbruk. Jeg lagde en lykt med perler og papirbretting: "Origami Kusudama Flowers".

    Her bruker jeg et rent syltetøyglass og putter på perler i en ståltråd.


    Perlene: Vi hadde mye av det hjemme.

    Det ferdige produktet!

    Jeg ble ikke så fornøyd med de andre papirblomstene jeg lagde for noen dager siden, så da lagde jeg nye. Jeg har brukt magasiner fra SLOTTET, siden magasinet hadde så mange fine lyse farger.


    Brukte trelim for å lime delene sammen + gaffateip som ikke var med på bildet, men med i arbeidet.


    Har lagd 7 blomster og mangler 5 blomster (skal ha 12).


    "Blomsterkassa". Sparer det til i morgen, så jeg hadde ikke nok magasiner til bretting.

    Onsdag 8. mai 2013

  • 08.05.2013 - 21:28
  • Programfag: Brettet og satte sammen "blomstene".

    Naturfag: Vi hadde et forsøk som var å lage hudkrem. Her på forsøksbordet ligger alt vi trenger.


    Begerglass og temperaturmåler + noe oppi.

    Etter en stund ble alt tatt vekk fra forsøksbordet.

    Tomt ...


    Når vi skulle veie det i gram så måtte vi være nøye med målene i gram. Altså nøyaktig mål. Haha, lærte også å sette glasset på plata først, så ta på "ON" knappen.


    Kokte opp vannet og oljen til 70 grader.


    Passet på at temperaturen ble riktig.

    Her rører vi hele tida for å holde riktig temperatur, 70 grader. Så helte vi oljen i vann og blandet rundt og rundt til den "stivna".


    Da var hudkremen ferdig!


    Beholdere som vi kunne ha hudkremen i. Vi kunne til slutt ha i parfyme og andre vitaminer i. Dette forsøket ble vellykket!

    Tirsdag 7. mai 2013

  • 07.05.2013 - 22:10
  • I dag hadde vi bare 4 timer programfag på skolen. Egentlig skulle vi ha 8 timer (4 timer mer), men så var lærerne på kurs og vi fikk fri fra langfri. Det var utrolig deilig. Programfag: Vi jobbet med gjenbruk oppgaven. De fleste i klassen sydde klær eller farget klær.

    Jeg brettet papirblomster som skal henges på denne lampa her:

    Det skulle ha vært en vifte som hang på taket. Håper det går an å henge den på lampa, selvom det ser rart ut ...


    Jeg har ikke malt de, de er "naturlige" som de er (klippet rett fra magasiner) i fargene slik  fargene matcher hverandre.


    Til slutt skal jeg sette de sammen til en helhet. Da skal jeg lime dem sammen med et eller annet som jeg finner i løpet av denne uka. Har brukt gaffateip så langt.

    Forslag til gjenbruksoppgave

  • 04.05.2013 - 18:20
  • Gjenbruk er som redesign. Det vil si at vi har noe som vi kanskje ikke trenger mer, men kan skape noe nytt av materialet. Her kommer noen forslag til hva jeg skal lage i neste uke + uka der igjen.

    Tenker på de brusboksene, når man åpner dem, finner man sånn åpnegreie.

    Bedre forklart:


    Melkekartonger - genialt! Å bygge et slott kan gjerne ta sin tid.


    Flasker med noe i som gjør at den er selvlysende.

    Veske som er laget av kartonger/blader i strimler.


    Lyspære som kan brukes til å ha blomster i. Blomstervase (?)


    Ørepynt med perler, garn og "trepinner".


    Kartonger som er gjort om til konvolutter.


    Trillebår som er gjort om til en stol.


    Haha, dekk som blomsterbed.

    Jeg skal bruke avispapir til å brette og sette sammen til det blir til ei lampe. Origami kusudama flower heter det. Håper det går.

    Alle bilder er funnet på Google.

    Fredag 3. mai 2013

  • 03.05.2013 - 21:39
  • Programfag: Gjorde ferdig og leverte inn den selvvalgte oppgaven. Jeg skrev 1359 ord (9 sider). Ble helt utslitt etter all skrivingen.


    + kvalitet og dokumentasjon og egenvurdering.

    Ting jeg har stikket var: Gryteklut, mini gryteklut og mobilveske.

    Da oppgaven var ferdig, kunne vi begynne på gjenbrukoppgaven. Det er en oppgave der vi finner ting som kan gjøres om f.eks melekartonger kan bli til konvolutter. Jeg har allerede kommet med mange idéer på hva jeg skal lage.

    I lunsjen var det dart - turnering og sjakk - turnering. Sjakk - turneringen har bare blitt helt kaos, jeg vet ikke om jeg får poengene mine engang. Spilte to ganger dart, men har tapt to ganger ...

    Det blir mer turnering i neste uke!

    Åja, det var sånn jeg skulle begynne!

  • 01.05.2013 - 20:55
  • Dagens overskrift var litt rar, men det var sånn jeg skulle begynne å strikke mobilveske.

    Med 4 - 5 strikkepinner jo! Jeg strikket med to strikkepinner, så den ble ikke så bra ... Det skal bli en mobilveske. Over til noe annet: Jeg synes at jeg er flinkere til å oppdatere på instagram enn på bloggen, beklager for det. Følg meg gjerne på instagram hvis du vil vite hva jeg driver med på der ^.^

    Dart turnering

  • 30.04.2013 - 23:37
  • Programfag: Jeg strikket videre på strikke mobilveska.


    Er snart ferdig!

    I lunsjen var det dart - turnering og sjakk - turnering. Jeg meldet meg på dart og spilte en runde. Jeg klarte å komme meg til neste runde. Neste runde blir på torsdag (fri i morgen).

    Sjakkturnering dag 1

  • 29.04.2013 - 21:59

  • Det gikk egentlig veldig dårlig for å si det rett ut. Jeg spilte mot motstanderen (som var gutt). Han var mye bedre sjakkspiller enn meg, så vi ble ikke ferdig med partiet på ca. 45 minutter uten sjakk klokke. Jeg kommer nok til å spille en uke sjakkturnering (kun denne uka), så vinne gavekortet (kanskje om jeg klarer det). Problemet er at mange har meldt seg på dart og mindre på sjakk. Kommer nok til å tape partiet som jeg spilte i dag (som jeg ikke ble ferdig med i dag) i morgen ...

    Strikkeoppgave = for mye arbeid

  • 28.04.2013 - 21:22
  • Jeg skulle lage en gryteklut og en mobilveske.


    Jeg ble ferdig med grytekluten. Ble ikke så fornøyd med den, så jeg heklet runde halvsirkler rundt omrisset.


    Jeg hadde lite garn igjen, så jeg lagde en ekstra ting. En liten gryteklut eller skal jeg kalle den for koppunderlag hvis du f.eks har en kopp med varm kakao?


    Nå holder jeg på med mobilveska.

    Jeg har meldt meg på ...

  • 26.04.2013 - 22:35

  • Begge turneringene, dart - turnering og sjakk - turnering.

    I dag har jeg strikket begynnelsen på en mobilveske.


    Strikkepinner i størrelse 3, 100% bomullsgarn. Her strikker jeg rett og vrang.

    Torsdag 25. april 2013

  • 25.04.2013 - 22:48
  • Naturfag: Framføring av presentasjoner i begge timene.
    Gym:
    Hadde coopertest på Kristiansand Stadion. Der hadde vi oppvarming i to runder før vi løp (løpetest) på 12 minutter innenfor på 400 meter + antall runder hvor langt man kommer.
    Programfag:
    Jeg jobbet videre med selvvalgt oppgave. 


    Bilde for å gjøre innlegget litt mer spennende. Apropos spennende, så har jeg meld meg på konkurranser som skolen holder i neste uke. Gleder meg utrolig mye!!

    Onsdag 24. april 2013

  • 24.04.2013 - 21:29
  • I dag har vi levert NSC fargesystem oppgaven, den med at vi skulle være interiørkonsulenter.

    "TON-I-TON"


    "NABOFARGER"

    Leverte også et ark der jeg skrev en side om hvorfor jeg valgte de fargene og sånt.

    Naturfag: Framføring. Jeg lagde en kjedelig video som jeg viste fram for hele klassen. Den lagde jeg i går kveld og det var om trening og overtrening.

    Ledningen i klasserommet begynte å brenne ...

  • 23.04.2013 - 21:12
  • Nå skal jeg forklare hvordan det skjedde.

    Programfag: Alle jobbet med selvvalgt oppgave.


    Jeg ble ferdig med grytekluten, strikket kjempefort. Jeg halvsovet i timene ...

    Hvorfor det brant: Det sa "PANG" som om det var fyrverkeri. Jeg så at det smalt litt og det begynte å brenne på ledninga til strykejernet. Off, det var skummelt. Heldigvis fikk læreren slukket det.

    Mandag 22. april 2013

  • 22.04.2013 - 21:53
  • Engelsk: Presens progressive/continous og oppgaver.

    Programfag: Selvvalgt oppgave i programfag: Det vil si en selvvalgt oppgave vi selv velger.
    Vurdering i produksjon og kvalitet og dokumentasjon, uke 16 og 17 - til sammen 36 skoletimer + ev. hjemmearbeid. "Velg gjerne et emne/tema som du allerede kan noe om og som du vil fordype deg i, eller velg noe du ikke kan. Uavhengig av hva du velger bør du utfordre deg selv."

    1. Skrev oppgavetekst.
    2. Merket av målene jeg skal arbeide etter i læreplanen og formute egne mål som passer til akkurat min oppgave.
    3. Lagde et vurderingsskjema.

    Hva jeg har om? Jeg har valgt temaet strikking.

    Inspirasjonsbilde etter det jeg skal strikke er grytekluten. Bildet er hentet her.

    Jeg skal strikke en gryteklut (som ser nesten lik ut som den på bildet over) og en mobilveske.


    Har brukt bomullsgarn, hvis den skulle bli vasket, så går det an.

    Hjemme strikket jeg litt på grytekluten og malte ferdig interiøroppgaven:

    Likte dette mye bedre enn dette:

    Stua ble før mørkt, så måtte komme med flere forslag.


    1960-tallet tidslinjeoppgaven.

    Kunsthistorieprøve

  • 18.04.2013 - 21:09
  • Nå leser jeg 100 sider i boka IMPULSER Design- og håndverkshistorie som er den store prøven i design og håndverk i morgen. Det blir lite blogging for meg i dag ...

    Mandag 15. april 2013

  • 15.04.2013 - 21:20
  • I dag har det vært en annerledes dag (hadde lesedag, borte fra skolen). Litt av det jeg skal gjøre i denne uka: Lese fra side 1 - 67 + tidslinje + side 106 - 126 i IMPULSER Design- og håndverkshistorie boka. På torsdag skal vi ha en 3 timers prøve om dette her. Det kommer til å bli stress, alle de sidene klarer jeg ikke å huske. Derfor skal jeg skrive notater underveis for å notere de viktigste tingene.

    Denne uka kommer til å bli veldig travelt. Må gjøre ferdig prosjekt i naturfag (det med trening og overtrening), øve til kvalitet og dokumentasjon (historieprøve), fargeprøver av interiøroppgave + noe mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

    Video: Tur til Mandal Veveri

  • 13.04.2013 - 15:42
  • Tur til Mandal Veveri

  • 12.04.2013 - 22:36
  • Vi møtet opp på Rutebilstasjonen. Alle VG1 design og håndverksklassene og 4 lærere var med. Da klokka var 09:00 gikk vi til bussen. Vi tok vanlig rutebuss som stod "900 Mandal" på. Dette skulle vi ta med: Busskort, kamera, mobil skrivesaker og notater.

    Illustrasjonsbilde.

    Bussturen til Mandal tok ca. en time. Da vi var framme kl. 09:45, gikk alle inn til Amfi-senter for å ta en pause.

    Bilde lånt fra http://apropos-avis.blogspot.no.

    Kl. 10:00 spaserte vi til Mandal Veveri. Det tok ca. ti minutter.

    Her er Mandal Veveri.


    Vevemaskinene - røyk tråden stoppet maskinen.


    Disse maskinene går opp og ned, spinner og lager maskinlyder.


    Det var veldig bråkete der inne. Noen som arbeidet der hadde på seg vernesett.


    Stoff som er ferdig bearbeidet.


    Her ser de igjennom når stoffet ruller rundt. For at det ikke skal bli noe feil eller løse tråder, sjekker de.

    Etter omvisningen kunne vi gå til Buen sin er Mandals nye kulturhus. Vel, jeg valgte å gå tilbake til rutebilstasjonen i Mandal sammen med en venn for å rekke den neste rutebilen tilbake til Kristiansand. Heldigvis rakk vi bussen, for det gikk to busser i timen.

    Vi skal skrive rapport etter besøk på begge stedene (kvalitet og dokumentasjon) og vi får selvfølgelig karakter i det. Jeg får nok skrive den i morgen, for nå skal jeg legge meg. Har forresten laget en video! Den kommer i morgen. Hva tror du videoen handler om?

    Mandag 8. april 2013

  • 08.04.2013 - 19:55
  • Programfag: Tidslinjeoppgave. Jeg hadde om frisyrer, og slik ble plakaten min:

    Det var en A2-plakat med bilder og tekst. Bildene har jeg printet ut fra kopimaskinen. Teksten har jeg tatt internettet som inspirasjon og skrevet det ned på et ark, klippet ut og limt på plakaten. På plakaten har jeg skrevet om Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, hippiebevegelsen, The Beatles, The Rolling Stones og Mick Jagger. Nå venter jeg på karakteren jeg får når den er ferdig vurdert.

    1960-tallet frisyrer

  • 08.04.2013 - 07:57

  • Gamle 1960-tallet inspirerte frisyrer, også hippefrisyrer.

    Har du lyst til å flytte inn?

  • 07.04.2013 - 22:06
  • Som sagt, jeg faila på skolen da jeg skulle male den interiøroppgaven. Veggene ble for mørke og alt ble bare rart.

    Ville du ha flyttet inn? Det ble alt for mange farger! Har tatt komplimentere farger, det vil si farger som ligger over hverandre i fargesirkelen. Blå og orange.

    Siden jeg ikke ble så fornøyd med første forsøk, lagde jeg et nytt. Det ble rosa.


    Jeg har ikke funnet komplementerfargen til rosa enda, får søke det opp på internett etterpå. Så skal putene på bildet være den fargen som ligger over rosa som jeg er usikker på.


    Brukte kjøkkenet til å jobbe ... det ble rotete som dere ser.

    Torsdag 4. april 2013

  • 04.04.2013 - 22:48
  • Naturfag: Øvde til prøven, kapittel 3 Ernæring og helse - næringsstoffene omsettes i kroppen.

    Gym: Vi var ute og gikk en liten tur ut i friluftslivet. På veien fant vi noen kvister og greiner. Med de skulle vi finne et sted der vi kunne lage et bål. Det var to grupper og gruppene fikk 10 fyrstikker. Gruppa som brukte minst fyrstikker vant og det var vårt lag. Bålet vårt var bygget som pyramide og det tok god fyr.


    Nå har det visst rast sammen da ...

    Naturbilder.

    Programfag: NCS fargesystem.

    NCS som fargesystem, oppdrag for en interiørkonsulent.

    Øye, nese og munn tegninger

  • 01.04.2013 - 21:40
  • I dag har mesteparten av tiden gått til tegning: Øye, nese og munn tegninger. Det er oppgaven til "mennesket" tegning som skal leveres på torsdag på skolen. Bildet av øynene har jeg tegnt for noen uker siden, nese og munn tegningen tegnet jeg i dag.


    Mobilbilder, bruker jeg kamera får jeg ikke vekk blitzen.

    Kunstverk

  • 22.03.2013 - 23:39
  • På skolen i dag var det satt opp noen skulpturer utstilling. Først var det bare en.

    Så kom det mange flere.

    Programfag: Jobbet videre med smøreknivene. De skulle bli ferdige.

    Dette var min første kniv.


    Dette var min andre kniv.


    Begge to. Jeg ble veldig fornøyd, men jeg synes at jeg kunne lage de mer mindre i formen. Jeg har vannbeiset dem, pusset med sandpapir og oljebeiset dem.

    Brannøvelse? Tror ikke det ... Disse gardinene rullet plutselig ned og det ble litt mørkt inne.


    Skrev egenvurdering som måtte leveres inn.


    Kunstverket mitt har kommet hjem! Skal få vurderinga når påskeferien er over.

    Jeg fikk en lampefisk av mamma (levert hjem), men det var ikke hun som kjøpte den til meg. Det var fra hun som kjenner mamma og som ikke kjenner meg. Jeg har bare sett henne en gang, men synes det var veldig koselig å få overraskelsen.


    Det er ikke et leketøy, men en lampe formet som en fisk.

    Treskjærerfaget: Smørekniv

  • 18.03.2013 - 21:34
  • Programfag: Design av smørekniv i tre. Først skulle vi hogge av ved med øks. Det er bjørk vi bruker.


    Gjorde det i klasserommet. Hogget og hogget til det var en "planke" igjen.


    Tegnet arbeidstegning før jeg tegnet omrisset. Det var dumt at jeg fikk kvister på, de var nesten umulig å få bort.

    Spikket med kniv og på gulvet var det rotete.

    Om du lurer på hvorfor posen er med på bildet, er at når jeg er ferdig med å spikke, pakker jeg arbeidet mitt inn slik at den ikke tørker. Hvis den tørker, blir den lettere å knekke hvis jeg spikker. Så det er veldig viktig.


    Første dag i denne uka vi har "treskjærerfaget". Vi skal ha det i en uke.

    Vindusutstillingene

  • 15.03.2013 - 22:07
  • Programfag: Jobbet videre med vindusutstillingen. Jeg lagde en brosjyre på Microsoft Publisher 2010 programmet til utstillingen og gruppa mi øvde på framføringa. Forresten, dere kan lese her hvis dere ikke har lest det forrige innlegget mitt.

    Slik ble brosjyren vår. Det var veldig rart da det ble skrevet ut feilvei på innsiden. Jeg tok vend ark på langside istedenfor vend ark på kortside. Fail ...


    Vår utstilling - Marilyn Monroe.

    De andre i klassen sine utstillinger.


    Det var tilsammen 7 utstillinger, men jeg fikk ikke tatt bilde av alle. Folk hadde begynt å rydde opp, så måtte ta bildene kjempefort. Fikk ikke tatt bilde av en utstilling til. Utstillingen var utenfor klasserommet, altså på ganga. Vi fikk brus (cider?), som vi latet som om det var champaine. Alle presenterte utstillingen og etter det ryddet vi opp og fjernet alt fra "vinduet". Sluttet også en time før tida.

    Brosjyre av utstillingen

  • 15.03.2013 - 09:26

  • Nå har jeg laget en brosjyre på Microsoft Publisher 2010 programmet og jeg ble så fornøyd siden det er første gangen jeg lager en brosjyre uten hjelp. Dette er til utstillingen senere i dag. Flott eller hva?

    Sneak peek: Vindusutstilling

  • 14.03.2013 - 21:29
  • Programfag: Jobbet videre med vindusutstillingen. Gruppa mi har vært i byen for å kjøpe siste ting som vi skulle ha som utstilling.


    Dette speilet kjøpte vi hos UPSTAIRS (ca. 25 kr). På forsiden og baksiden er speilet forskjellig (det er av plast): Et speil zoomer inn og et ut.


    I den lille sorte boksen skal det være en ring der, men den kommer på utstilling i morgen.


    Arket skulle egentlig vært limt fast på den sorte eska, men så har det falt ned. Ikke nok klister ... Jeg har skrevet og laget "Diamonds Are a Girls Best Friend" på.


    2 smykker fra H&M (ca. 45 kr).


    Jeg stod litt dårlig da jeg tok bildet. I morgen etter lunsj skal vi ha denne utstillingen.

    Har forresten fått vikingsmykkene tilbake.

    Tirsdag 12. mars 2013

  • 12.03.2013 - 21:32
  • Programfag: Jobbet videre med vindusutstilling.

    Jeg tegnet disse bokstavene og klippet dem ut. Er utsikker på om vi trenger de til pynt ...


    Vindusutstillingen skal handle om Marilyn Monroe - diamanter og glitter. "Monroe" bokstavene er printet ut fra printeren. Dette blir spennende. Får håpe hva vi får til de neste dagene i uka vi har utstillingsdesign.

    I 5. og 6. time hadde vi ikke norsk, men naturfag (byttet om timene). Da hadde vi et gruppe prosjekt om vitaminer. Gruppa mi har A-vitamin som alle skal framføres i morgen.

    Engelsk: Siste time før framføringen av Indigenous people (presentasjon).

    Bellosome gryteklut

  • 12.03.2013 - 10:24
  • Grytekluten som jeg, på fredagen, tok med hjem og sydde ferdig.


    Det var visst en ekstraoppgave på skolen, som jeg ikke får karakter på.

     

    Mandag 11. mars 2013

  • 11.03.2013 - 21:53
  • Programfag: I denne uka roterer vi til et nytt emne/post/klasserom. Vi skal ha om utstillingsdesign: Prosjekt til fordypning, tema: Litteratur - Vindusutstilling i monter.


    Vinduet vårt som var ikke ferdig malt da jeg tok bildet.

    Gruppa mi har vært på biblioteket på skolen for å se om de hadde bøker om emnet vi har om, men så hadde de ikke. Så vi gikk til biblioteket i byen for å låne ei bok.
    Trenger ei bok eller bøker til litteratur siden det er temaet.

    Fant noen diamanter og bilder på internett. Dette bildet under har jeg funnet som passer til det vi har om:

    Gruppa mi har valgt 70-talls greie der vi setter fokus på Marilyn Monroe og diamantene.

    Tiden vi har: Fra mandag til fredag i denne uka.

    Inspirerende fredag - dagen i bilder

  • 08.03.2013 - 21:23
  • Programfag: Siste dag vi lager vikingsmykker.


    Jeg ble ferdig med kongemønster-armbåndet. Dronningmønster øverst og kongemønster under. Det var meningen at de skulle være like lange.


    Tang jeg brukte.

    Da jeg var ferdig med de to smykkene, fikk jeg en ny oppgave. Det var å lage vikingstrikking.

    Teksten var på svensk, typisk meg at jeg ikke skjønte noe av det som stod i boka.


    Nå har jeg kommet så langt.


    Putetrekket. Fargene er for lyse til at fargen grønn skimtes.

    Utenfor klasserommet vi var i hele dagen, så vi noen inspirasjonshyller som er laget av noen fra en VG1 DH-klasse.



    Onsdag 6. mars 2013

  • 06.03.2013 - 22:20
  • Programfag: Jeg ble ferdig med dronningmønster-smykket mitt som er et armbånd.


    I morgen skal jeg lage et nytt armbånd med kongemønster.

    Naturfag: Forsøk: 3.4 Påvisning av protein (Biuret test).


    Skinke, Sprite (brus), drue, vann, gulost og egg (er litt usikker på hvilken av de det var i, rekkefølgen er kanskje feil nevnt).


    Vi så på en lærerik film om proteiner. På 4. etasje's klasserom gjorde vi oppgaver.

    Kort reklamehistorie

  • 06.03.2013 - 11:19

  • Lagde denne tabellen på norsktimene i går på skolen. Publiserer innlegget fordi jeg vil ha en oversikt.

    Mandag 4. mars 2013

  • 04.03.2013 - 18:27
  • Programfag: Vi var i et annet klasserom og alle "design og håndverk"-klassene roterte rundt til et annet klasserom for å få nye oppgaver. Denne gangen jobbet vi med vikingsmykker.

    Her er en video som viser steg for steg. Den eneste forskjellen er at vi har brukt drill i stedenfor å surre dem opp selv (de ringene).

    Må ha tålmodighet for å huske og tre alle de ringene ...

    I langfri var det Tangen Talenter, fikk ikke filmet. Til dere som ikke har sett de gamle videoene, ta gjerne en titt.

    Fredag 1. mars 2013

  • 01.03.2013 - 23:06
  • Programfag: Vi gjorde ferdig puta og de som var ferdig sydde/lagde grytekluter. Leverte inn puteoppgaven. Jeg fikk ikke begynt på den oppgaven ...

    Bildet jeg ønsket å ha på trykk i grytekluten som jeg ikke fikk sydd på :-/

    Konvoluttene ble hengt opp på veggen. Alle skulle skrive til alle (men ikke til seg selv) noen positive ord til navnet i klassen.

    Inne i den konvolutten ligger det mange forskjellige ord. Så hadde vi et intervju sammen med studenten (til hennes oppgave).

    I langfri var det Tangen Talenter, 3. gang i uka. Har filmet hele. I siste time hadde vi kosetime der vi fikk spise wienerbrød og alle snakket om hvordan disse 5 ukene har vært i grupper.

    Tirsdag 26. februar 2013

  • 26.02.2013 - 19:37
  • Programfag: Søm av pute med skjult glidelås. Trykket mitt. Her har jeg brukt symaskin til å sikk-sakke omrisset til topp og brunn stoffet.

    Bunnstoffet.

    Flere bilder kommer neste uke!

    Nå er det slik at klassen har bestemt at alle skal legge mobilen sin i en kalender når vi kommer inn i klasserommet for å ha time. Om den ikke ligger der og det ringer, blir det anmerkning. Jeg har den på lydløs og ingenting skjer, heldigvis c:

     

    Frisør for en dag

  • 25.02.2013 - 22:07
  • Programfag: Kl. 10:00 gikk vi inn til VG2 frisørlinja på skolen. Vi fikk info om hva frisørfaget var og vi fikk lov til å være frisører. Vi hadde grupper (2 - 3 personer), 5 forskjellige stasjoner: 

    1. Hårføning     2. Hårmassasje     3. Styling     4. Farging     5. Permanent

    Vi fikk øvd oss litt med veiledere på hvordan vi skulle gjøre det. Alle øvelsene ble gjort på dokker, ikke på ekte mennesker. Jeg fant ut at frisør-yrket ikke passet noe for meg, frisører måtte stå hele tiden, noe som jeg ikke klarer.

    Jeg gikk til rådgiveren for å få råd

  • 15.02.2013 - 22:05
  • Etter skolen gikk jeg opp til rådgiverens kontor for å få hjelp til å søke VG2.

    6. etasje på skolen. Fantastisk fint! Jeg ventet der en stund før hun kom.

    Jeg hadde mange spørsmål å spørre henne om, og svar fikk jeg. Jeg gikk inn på VIGO for å søke.

    Begrunnelse; hvorfor jeg vil velge disse linjene:

    1. Interiør og utstillingsdesign:
    Elsker interiør og design. Jeg vil lære å innrede rom eller hus. Vil gå på denne linja og videre utdanne meg til arkitekt.

    2. Barne- og ungdomsarbeiderfag:
    Fra design og håndverk, kryssløp. Elsker å jobbe med barn, skal kanskje jobbe i barnehage eller skole. Det er også veldig lett å få seg jobb.

    3. IKT-servicefag:
    Vil lære meg mer datamaskin. På IKT tar de inn PC-er som skal på reperasjon eller skal fikses (de har på skolen vår, men linja er på en annen skole).

    Fredag 15. februar 2013

  • 15.02.2013 - 20:57
  • Programfag: Leverte inn alt som hadde med skrift-oppgaven å gjøre. Da tegningen var ferdig, settet jeg den i en sort ramme.

    Da jeg var ferdig med det, tok jeg tekstiltrykket ned fra veggen og stryket det med strykejern for å få det fastere.

    Stryket også banneret. Alle strøk 1/4 på det, siden det var gruppearbeid.

    Da alt var ferdig gjort, gjorde vi ferdig lerretene. Malingen var sort veggmaling (hvorfor bruker vi veggmaling og ikke akrylmaling?). Det ferdige resultatet ble:


    Taylor Swift, i stilisert form.


    Det skal forestille dette bildet.

    Klasserommet vårt er veldig dekorativt.

    Ikke alle er helt ferdig. Bare til inspirasjon fra andre i klassen min som har laget.


    Vi fikk slutte tidlig i dag, kl. 13:30. Jeg satt litt i klasserommet for å gjøre ferdig maleriet.

    Onsdag 13. februar 2013

  • 13.02.2013 - 16:08
  • Dette gjorde jeg hjemme: Tegnet videre på portrettfoto-oppgaven. Jeg valgte Taylor Swift og med det forstørret jeg det på kopimaskinen så det passet til et A4 ark. Deretter la jeg det på lysbordet, tegnet av de viktigste konturene med en HB blyant. Så skyggelegget jeg tegningen med grå valører.

    Programfag: Plakat av Taylor Swift. Plakaten skulle være en stilisert (forenklet) form. Først fant jeg et bilde (portrettfoto) på Google med tydelige skygger. Så skrev jeg ut bildet i sort/hvitt i 3 eksemplarer. Da jeg var ferdig med det, tegnet jeg de viktigste skyggene med tusj på en av kopiene.
    Da den stiliserte tegningen var ferdig, ble den scannet og lagret på PC-en, klar til å overføres på et ferdig malt lerret. Plakaten skal være i sort/hvitt + en farge om ønskelig. Gi bildet en tittel og lag en QR kode av den. Jeg er ikke ferdig med den. Jeg mangler å tegne over på lerretet.


    Vikar læreren scannet tegningen på kopimaskinen og hun lagret den på sin PC. Jeg fikk sendt det over til min PC, men jeg får ikke åpnet det på annet sted enn Adobe Photoshop CS5 ... Har litt dårlig tid på meg, alle skal egentlig bli ferdig i morgen på grunn av siste time med tegning før vinterferien.

    Naturfag: Lærte å skrive en god rapport fra den dagen vi hadde første time naturfag (torsdag 7. februar), forsøket "1.4 Planpendel".

    Veldig enkelt å skrive, skrev mange rapporter på ungdomsskolen før. Kapittel 1 Forskning - undring satt i system. Vi gjorde noen oppgaver.

    Tirsdag 12. februar 2013

  • 12.02.2013 - 20:29
  • Programfag: Trykket noen linotrykk på papir som eksempel. Det var jeg som kom på den gode idéen, å blande farger f.eks blå = lyseblå og mørkeblå, grønn = lysegrønn og mørkegrønn, gul = lysegul og mørkegul, rød = lyserød og mørkerød. Da ble det kvalitetskontrast, statisk, lys og mørk kontrast.


    Ferdig med eksemplet.

    Vi la gråpapir på bordet og tok banneren (stoffet) på gråpapiret. Før jeg la banneren på, stryket jeg det med strykejern for at den ikke skulle "krølle seg" i formen. Gaffateipen ble brukt til hjelpelinjer. Her er trykkene:


    4 forskjellige linoleumtrykk.

    Mandag 11. februar 2013

  • 11.02.2013 - 20:44
  • Programfag: Gruppeoppgave: Tekstilbanner. Først så vi en youtubefilm:


    Det var fra denne videoen den første oppvarmingsoppgaven kom fra som inspirasjonskilde til det vi gjorde.

    Oppgavearket:

    Det var frimaling som gruppe, rotasjon hvert 5. minutt i ca. 3 omganger. Vi skulle male med den hånda vi ikke skrev med. De fleste malte med venstre hånd. Alle fikk en lapp der det stod et stikkord på. På min stod det "kjærlighet". Da skulle jeg male noe innenfor det temaet.

    Slik ble resultatet:


    Den "plakaten" til venstre var vår gruppes.

    Oppgave 1:

    Også gruppens, samarbeid. Her la vi linotrykkene oppå hverandre slik at det ble overlapping.


    Fargen min er blå, stjerneformen. Her blir de forskjellige linotrykkene satt sammen i border.


    Måtte bare legge ut et bilde der jeg blandet blåfarge. Det er et speil jeg har tatt malingen på. I morgen skal vi begynne på trykk på tekstil.

    Fredag 8. februar 2013

  • 08.02.2013 - 23:18
  • Programfag: Jobbet videre med skriftoppgavene.

    Oppgave 1: Skrift i en spalte med en eller to "pynte" bokstaver. Først tegnet jeg skisser (forrige gang), så har jeg fargelagt dem med farger.

    Selveste oppgave 1 der jeg tar med to bokstaver og skrift som ser ut som ekte skrift.

    Oppgave 2: Komposisjon med skrift som passer inn i den rammen som vi får utdelt. Bruk dikt eller tekst du er glad i, eller bare lage ord som betyr noe for deg.
    - Formkontraster; liten/stor, organisk/geometrisk, positiv/negativ
    - Fargekontraster; komplimentær, kvalitet, lys/mørk


    Det siste skal jeg sette inn i rammen.

    Torsdag 7. februar 2013

  • 07.02.2013 - 20:40
  • Naturfag: 1. halvår hadde vi matematikk. Nå er vi i 2. halvår, ferdig med matte og begynner på naturfag. Dette skulle vi begynne på i neste uke: Kapittel 2 Næringsstoffene - energi og byggemateriale for kroppen. I dag hadde vi et pendelforsøk. Vi tok først en tre og en bly kule og vi gjettet først (hypotese) på hvilken kule som svingte fortest på tid og ganger.


    Utstyr: Stativ, snor, trekule, blykule og stoppeklokke. Hørt om Galileo Galilei? Det var han som fant opp tid (målt med pendler).

    Gym: Badminton, kanonball, basketball eller selvvalgt aktivitet. Jeg valgte badminton.

    Programfag: Fant portrettbilder på Google - kjendiser. Det var et fint bilde jeg klarte å finne av en kjendis som jeg likte veldig godt - Taylor Swift! Dette var bildet.

    Bilde: Google


    Tegningen er tegnt på lysbord og er ikke helt ferdig. Mangler valører (skygge). Jeg printet ut 3 bilder, failet en gang (tegnet hele omrisset som jeg egentlig ikke skulle gjøre) og ett bilde som jeg skal lage plakat av (med plakat mener jeg å lage på et lerret + en plakat der jeg viser at jeg mestrer å bruke valører).

    Onsdag 6. februar 2013

  • 06.02.2013 - 13:00
  • Programfag: Tegning som var øye, nese og munn. Bildet kommer snart.

    Bildene fra i går:

    Da klokka var 09:00 fikk vi beskjed om vi kom opp i matte eksamen eller ikke. Det var en stor lettelse for at det bare var to klasser fra design og håndverk / restaurant og matfag som kom opp. Resten kunne juble!

     

    Tirsdag 5. februar 2013

  • 05.02.2013 - 22:11
  • Programfag: Trykket 4 forskjellige papirtrykk der jeg eksperomenterer med varme/kalde farger, ulike border og mønstre på forskjellige papirkvaliteter. Balanse i fargekomposisjon, kontrast og spenning som er viktig samt dynamisk og statisk. Da det var ferdig, tok jeg og 1 trykk tekstilmaling. Jeg valgte et av papirtrykkene til å lage et tekstiltrykk. Jeg prøvetrykk før jeg begynte å trykke på stoffet.

    Dekorativt klasserom! På veggene henges alle de fine mønstertrykkene.


    Jeg satt inne i storefri for å gjøre det ferdig.

    I morgen kl. 09:00 er det trekkfag eksamen i matematikk, og det blir sannsynligvis noen klasser som kommer opp og noen ikke. Jeg gruer meg hvis jeg kommer opp.

    Mandag 4. februar 2013

  • 04.02.2013 - 21:55
  • Engelsk: Ireland: Facts & Figures. Bono: Spokeman for the World's Poor.

    Programfag: Linoliumstrykk. Jeg var gruppeleder for gruppen min for denne uka. Vi skulle ta med en "darling" (et objekt som vi liker godt) til i dag. Jeg tok med en "magisk" stjerne som lyser i mørke når det er mørkt. Den har selvlysende effekt, noe som er så kult.

    Med den skulle vi tegne minst 4 skisser av den.

    Oppgaven var å lage linoliumtrykk (nesten som stempel).


    Her har jeg skåra med ulike typer små "kniver" på den positive formen og brukt blå maling på den negative formen (bakgunnen). Fargen var utrolig vanskelig å få vekk ettersom jeg har skylt og skylt med kaldt vann. Inne på studiespesialisering fikk jeg lagd et ark med trykk på (det var en maskin som klemte fast formen, slik at det dannet seg en fin form).

    Fikk tilbake vurdering av koptisk bokbinding.

    Fredag 1. februar 2013

  • 01.02.2013 - 23:39
  • Programfag: Vi begynte på kapittel 5: Skrift.

    Første rute: Geometriske former. Andre rute: 1/2 av de geometriske figurene. Tredje rute: Bokstaver. Det var slik skriftspråket utviklet seg.

    Skrev kalligrafi som betyr "skjønn" og "skrive". Brukte et ark til å skrive med ulike skriftyper (håndskrift).

    Da vi var ferdig med mønsteret, fikk vi oppgavene.

    Mine skisser:


    Er ikke ferdig med fargelegging.

    Fikk tilbake vurdering på denne:


    Produktkart med priser på baksida, mål 1:25 og pris.


    I storefri var det talentershow på skolen. Jeg filmet for å få med meg alt.
    Det kan være at videoen er litt hakkete, har prøvd å få den så bra som mulig. Videoen kommer snart når jeg får lasta den opp.

    Torsdag 31. januar 2013

  • 31.01.2013 - 21:42
  • Matematikk: Øvde til eksamen (Onsdag 6. februar = Trekkfag matte kl. 9 i Servicetorget). Øvde på det heftet vi fikk utdelt.

    Tidligere tentamenprøve.

    Gym: Turn. Dette gjorde vi: Stupe kråke, holde balansen med hodet på matta, stå på hodet og stå på hendene.

    Programfag:
    Oppgavene var:
    - Plakat av "kjendis" - hvem vil du lage? Godt og tydelig bilde - print ut. Jeg har ikke funnet et bilde enda.
    - Foto av person (ansikt - deg selv?)
    - Øye, nese og munn tegning.

    Et ark vi fikk, og vi skulle tegne "herme" etter det på arket.

    Mitt ble da:

    Har ikke brukt lysbord, frihåndsoppgave. Skyggelegging med gråtoner.

    Brukte til sammen 3 timer på tegningen, kom ikke så langt heller ...

    Tirsdag 29. januar 2013

  • 29.01.2013 - 21:45
  • Programfag: Hang opp de positive og negative-gråpapirene vi tegnte og malte i går. Vi var 4 i gruppa og tegnte av hverandre med blyant, deretter malte vi dem i svart farge. Her er bilde av det ferdige resultatet som er laget av de andre i gruppa.

    Ingen av de på bildet har jeg malt (andre grupper).


    På venterommet.

    Etter 2. time, gikk vi til Sørlandets Kunstmuseum. Utstillingen het "My Darlings". Tekstilkunstner Irene Myran har laget utstillingen. "My Darlings" var utstilling som var "skatter", altså ting som hun hadde spart på/elsket da hun var liten. Da vi var ferdig der, gikk vi tilbake til skolen. Den siste halvtimen ble brukt til å tegne en "Darling" ting. Jeg tegnet en kulepenn fordi jeg ikke fant på noe. Da tegningen var ferdig, tok jeg den på kopimaskinen i sort/hvitt negative farger. Da ble det en positiv og negativ form. Etter langfri gikk vi til 3. klasse interiør og hørte på presentasjoner. Det var veldig mange fine innredet hus og tegninger.

     

    Noen bilder fra i går

  • 25.01.2013 - 23:34
  • I går var det åpen skole, og alle var på skolen kl. 17 - 20. På denne tiden kom det mange besøkende elever og foreldre.

    Tegninger på klasserommet.



    Åpen skole kl. 17 - 20

  • 24.01.2013 - 15:30
  • Inspirasjon fra videregående skole, 4. etasje og linjene "Design og håndverk" og "Studiespesialisering med formgivingsfag".


    Kom å se, i dag har skolen åpent skole kl. 17 - 20, der dere kan besøke og se hva vi driver med. Flere bilder fra klasserommet kommer i neste innlegg!

    Koptisk bokbinding

  • 21.01.2013 - 20:47
  • Programfag: Fikk karakterprotokoll for termin 1. Jeg hadde ingen fravær, bare to enkelttimer, noe som er veldig bra. Så var det den nye oppgaven vi fikk i dag. Det var å lære om koptisk bokbinding. Vi så en video med forklaringer. 

    Inspirasjonsbilder:


    Hentet fra:
    http://www.brith.no/?page_id=648


    Boka er ikke ferdig ennå.

    Først fant jeg en bok. Jeg tok ut bokblokka og laget bokmerke av ryggen med stanleykniv. Deretter tok jeg og finjusterte kantene med falsebein (den hvite uskarpe kniven til å få arket rett fra kant til kant, ligner på en slikkepott). Limte kantene og presset ned med falsebein. La til tørk.
    Da det var tørket ferdig, fant jeg fram noen gamle ukeblader og magasiner. Inspirasjonen jeg fikk var et interiørblad med mange forskjellige bilder og dekorasjoner. Jeg klippet ut to bilder til forsatsene i boka (se bildene) og et passende bilde til bokmerke. Jeg valgte sløyfebånd til å lime på bokmerke og bakperm. Limte forsatsene på framperm og la til tørk.


    Fant materialer som jeg ville ha i boka. Målte opp bokstørrelsen på bokpermen. Ark skulle være samme rygglengde som boka, men gjerne 0,5 - 1,0 cm mindre i bredden. Jeg husket fiberretning når jeg delte ark. Jeg brukte linjal, blyant og falsebein til måling og kutting. Ark (boksidene), skulle brettes og skåres forsiktig ut. Jeg lage minst 8 doble sider.

    Så langt kom jeg i dag, i morgen blir en større utfordring.

    Besøk hos Sam Eyde videregående skole på Arendal

  • 18.01.2013 - 22:35
  • Kl. 07:45 gikk A og D klassen til 5 Arendal bussen. Ca. kl. 9:15 var vi framme i Arendal. Jeg var bilsyk hele veien ... og følte meg så dårlig. Vi satte oss på McDonald's for å vente på neste buss som vi skulle ta til skolen. Den bussen vi tok videre het Sam Eyde VGS. Da vi var framme, så vi en fin skole som var sett utenfor. Sam Eyde videregående skole er Aust-Agders største videregående skole, beliggende på Myra i Arendal. Skolen hadde byggestart i 2010 og er på 18 000 kvadratmeter og har ca. 1100 elever. Skolen ble åpnet 15. august 2012, og det var ikke lenge siden det.


    Bilder: Google

    Vi så på VG2 Design og tekstil linjen, hva de holdt på med. Det var en linje der som het "kjole- og draktsyerfaget". Vi gikk inn og så på alle de flotte kjolene som ble laget. Deretter hang jeg ikke med, fordi jeg følte meg dårlig. Da var jeg på biblioteket for å hvile meg litt. Da klokka var 12:30 tok vi bussen tilbake til Arendal sentrum og ventet på neste buss: Kristiansand.

    På vei til Arendal

  • 18.01.2013 - 07:30
  • I dag skal klassen på tur til Arendal videregående skole som heter Sam Eyde. Vi skal besøke linja VG2 Design og tekstil.


    Bilder: Google

    Vi skal ta Arendal bussen kl. 07:45 og vi er framme ca. kl. 9:10. Da tar vi en buss videre til skolen.

    Bilde: NRK

    Da må jeg gå, snakkes når jeg er hjemme!

    Mattetentamen våren

  • 17.01.2013 - 22:24
  • Kl. 07.20 kom jeg på skolen. Jeg fant meg et bord og tok opp matteboka for å forberede meg til mattetentamen. I går brukte jeg "lesedagen" til å lese igjennom alle kapitlene i boka (som jeg skrev i forrige innlegg). Det var mye å lese, men mye nyttig å kunne.


    Da klokka var 08:30 startet mattetentamenen. Det var to deler, DEL 1 (1,5 timer) og DEL 2 (2,5 timer). Det meste var vanskelig i tentamen, ingen oppgaver var lette. Men slik er det i alle slags tentamener?

    Min hybel

  • 15.01.2013 - 12:16
  • I de tre første timene på skolen skulle vi møblere en hybel på 20 kvm.

    Møblene har jeg funnet på LIVING sin hjemmeside og jeg har skrevet dem ut og limt på dette A3 arket = produktkart.


    På baksiden av A3 arket, har jeg limt A4 arket på og har tegnt opp møblene sett ovenfra - plantegning. Det er en interiøroppgave - prosjekt til fordypning.

    Besøk hos Living og Hilmar Hilmarsson

  • 11.01.2013 - 22:42
  • Programfag: I dag skulle vi på besøk hos en interiør/møbelbutikk og en møbeltapetser.

    I de to første timene på skolen, så vi på en designfilm om en designer som het Philippe Starck.

    Kilde: lampemesteren.no

    Han var en fransk designer og hans kjente verk var:

    Etter 2. time, tok vi bussen til LIVING ved Sørlandstunet på Sørlandsparken. På LIVING skulle vi fokusere på hvordan møblere en hybel på 20 kvadratmeter. Jeg tok mange bilder av spisebord, sofa og skaper som jeg kunne ha forestilt meg å ha i "huset mitt". Her er noen av bildene jeg tok i dag:

    Vi tok en halvtimers pause. Jeg gikk inn på Sørlandssenteret og kjøpte meg noe å spise. Etterpå skulle vi møtes på Hilmar Hilmarsson Møbeltapetsermester.

    Her stod jeg inne og tok bildet.

    Vi fikk vite hva møbeltapetser var, spørsmål som ble stilt, hva de holdt på med og hvorfor de valgte dette yrket. Det var veldig mange stoffer som var der, og de fikset gamle stoler og møbler. Før i tiden hadde folk lagd møbler med bra kvalitet. Sammenlignet med nå, så har prisene før vært dyrere (fordi de brukte mer materiale) og nå har prisene synket (fordi de har brukt mindre materialer).

    Torsdag 10. januar 2013

  • 10.01.2013 - 22:12
  • Programfag: Gjorde ferdig bæreposen som skulle leveres senest i dag kl. 14:15.


    Fikk malt ferdig baksida av posen. Ganske avanserte greier jeg holder på med egentlig - jeg malte nemlig veldig fort gjennom fordi jeg hadde dårlig tid. Det som skulle leveres inn var skisser, arbeidstegning og egenvurderingsskjema.


    Her på dette bordet, stod alle de ferdige bæreposene pent etter hverandre ...

    Onsdag 9. januar 2013

  • 09.01.2013 - 22:31
  • Programfag: Jeg malte papirposen med akrylmaling (som egentlig var veggmaling) med fargene sort, hvit og en blanding av disse. Da var jeg ferdig med framsida, og baksida skal jeg jobbe videre med i morgen.


    Er det bare jeg som gjør oppgaven så komplisert og vanskelig? Jeg skal jobbe videre med det på skolen i morgen og dessuten så er det innlevering da.

    Matematikk: Nå øver vi til matematikk tentamen. I år skal vi bare ha én tentamen, og det er matte.

    Vi fikk oppgaveark fra tentamen som har vært før. Så var det bare regning, regning i tre timer. Skal ha tentamen på torsdag 17. januar.

    I design og håndverkstimene

  • 08.01.2013 - 22:53
  • Programfag: Jobbet videre med bæreposedesignet.

    Forsiden på posen.


    Baksiden på posen.

    Jeg brukte lysbordet til å tegne på baksiden av arket og så bruke en blød blyant til å tegne over på papirposen. Innleveringa er på torsdag.

    Mandag 7. januar 2013

  • 07.01.2013 - 22:02
  • Programfag: Forsetter på papirposen eller bæreposen som jeg skrev i innlegget på fredag.

    Yrket som vi drømmer om å bli når vi er ferdig med videregående, skulle være temaet i oppgaven. Jeg valgte blomsterdekoratør, så i skissene mine har jeg brukt blomster til å understreke at det er en bedrift.

    Jeg tegnte minst 3 skisser.


    Det siste bildet med lys på, valgte jeg til å bli en helhet av.


    Dette er en arbeidstegning som skal forestille framsida på papirposen. Baksiden skal jeg tegne i morgen.

    Papirposen, som til slutt skal være trykket/malt i fargene sort eller hvit.

    Det var alt jeg gjorde i dag. I morgen skal jeg være hjelpelærer for to som går i klassen min! Læreren ville at jeg skulle hjelpe henne litt, så jeg svarte selvfølgelig ja. Jeg skal vise på Paint, forklare og vise mønsterbygging, ornament ...

    Utstillingsdesign

  • 07.01.2013 - 11:38
  • Jeg er på skolen, på mobil. Bildet ble tatt i 4. etasje. Bare som inspirasjon.

    Fredag 4. januar 2013

  • 04.01.2013 - 21:57
  • Programfag: Nå holder vi på med en ny oppgave som er å lage bæreposedesign i "prosjekt til fordypning". Tema: Logo. Læreren viste en PowerPoint til inspirasjon og vi tegnte noen skisser på skisseblokka. Bæreposen skal dekoreres med en logo eller logoen satt sammen til et mønster.


    Jeg fant ikke mobilen min, så jeg brukte webcameraet.

    Alle "design og håndverk"-klassene gikk til Auditoriet Flo. Det var noen som skulle holde et foredrag/presentasjon om yrkesvalg. "Barn og ungdomsarbeider" var fra kl. 10:15, "blomsterdekoratør" fra kl. 12:00 og "aktivitør" fra kl. 13:00. Det som interesserte meg mest var "barn og ungdomsarbeider" og "blomsterdekoratør". Jeg har jo vært utplassert i 8 ganger på en blomsterbutikk, så da kom jeg på at det høres interessant ut.

    Første skoledag etter jul

  • 03.01.2013 - 14:26
  • Programfag: Bord i geometriske former. På denne oppgaven brukte jeg PC-en med programmet Paint.


    Her er et ornament (mønsterbygging) som danner seg til å bli i flere mønsterformer. Resten er flatemønster, murstein og bord. De er designet av meg.


    Nå gjenstår den siste timen som er norsk (vil ikke si så mye) på skolen. Altså det er helt frivillig å være med på det.

    Termin 1 på VG1 design og håndverk #2

  • 26.12.2012 - 15:46
  • Dette er siste del. Har dere ikke lest første del, les her. I del 2 setter jeg fokus på arbeidet mitt på linja jeg går på i VG1: "Design og håndverk". Jeg har alltid likt kreativitet og tegning. Alle tegningene i dette innlegget er tegnet av meg, og bildene er redigert på grunn av jeg tok bildene med for lite lys.


    Nypetegning.


    Terninger som er stappet oppå hverandre.


    Sylinder. Den skulle ha vært litt mer rundere i ovalformen.


    Hårlook eller hairlook, som det sies på engelsk.


    Ekstra oppgave da jeg var ferdig med nypeoppgaven.


    Mønster som jeg har funnet på selv. Komposisjon. Her brukte jeg en sort tynn tusj til å tegne geometriske former, streker og linjer.

    Termin 1 på VG1 design og håndverk #1

  • 22.12.2012 - 15:38
  • Tiden går virkelig veldig fort, jeg har derfor laget en liten bildeserie av det jeg har gjort i dette halvåret, 1. termin:

    Jeg har lært om form, farge, tegning og komposisjon.

    Speilrammeoppgaven: Her er noen skisser jeg har tegnt.

    Jeg skulle ha brukt akrylmaling, men så hadde jeg brukt feil malingtype: Vannfarger - det som jeg fikk i startpakka. Med vannfarger går det vekk hvis jeg f.eks kommer borti med noe vått. Jeg fikk sprayet noe over for at den ikke skulle miste fargen.

    Lerret: Akrylmaling - kopi av et utsnitt. Det var et hefte vi fikk utdelt der det var mange forskjellige bilder. Oppgaven var å lage et utsnitt (altså zoome den lille firkanten større).

    Fantasihus: Å kunne sette sammen deler, tegne skisser og å skjære ut materiale (kapaline).

    Bukseoppgave: Å lære å bruke symaskinen riktig.

    Juleverksted: Lagde julekort, brettet rosetter +++


    Jeg har blitt helt dilla med å lage de rosettene. Første gang gikk ikke så bra, men andre gang gikk bedre.

    Siste skoledag før jul

  • 21.12.2012 - 21:00
  • Vi begynte klokka 08:30 i dag. Litt senere enn vanlig (til vanlig 07:45), men det var siste skoledag før jul kanskje ...? I dag hadde vi julefrokost i klasserommet og det var veldig koselig. I går dekket vi på bordene før vi gikk hjem, så det var ikke så mye styr da vi kom inn i klasserommet.

    Denne gangen var det min tur å ta med noe som vi kunne ha til pålegg.

    Jeg tok med agurk og krydderskinke.


    Dekket på bordene og skrudde på julemusikk på PC-en.

    Etter at vi hadde spist julefrokost, gikk vi løs på en "Quiz" der vi tegnte opp:

    Det var 4 lag, to personer på ett lag. Jeg og læreren var på lag.

    Og vinneren av konkurransen ble ...

    Gruppe 1! Jeg vant en julenisse sjokolade ♥


    - GOD JUL!

    Etter to timer var vi ferdig på skolen, vi kunne gå hjem eller være med på gudstjeneste på Kristiansand Domkirke.

    - Hva har dere gjort i dag (siste skoledag)?

    Juleverksted

  • 20.12.2012 - 10:33
  • Dette holder vi på med i denne uka:

    Jeg prøvde meg på å brette en julestjerne, det gikk ikke så bra ... Jeg hadde problemer med å lese "bruksanvisningen" (hehe).


    Boks.


    Sommerfuglen gikk fint.


    Vi lager julekort, til-fra kort, bretter julestjerner ...

    - Hva gjør dere på skolen i denne uka?

    Strikkeoppgaven

  • 07.12.2012 - 10:22
  • Tirsdag 4. desember 2012

  • 04.12.2012 - 22:58
  • Det var så kaldt om morgenen, jeg blir nesten fryst ut! Det var -10°C der ute.

    Programfag: Sydde videre på buksa. Min bukse skal se ut som en pyjamasbukse.


    Symaskinen jeg brukte. Jeg kan tre, spole, sy og tørke støv av symaskinen.


    Knappenåler.

    Fantasihusene

  • 29.11.2012 - 20:52
  • Nå får dere se hele fantasihusbyen som er laget av hele VG1 Design og håndverk, så her er bildene:

    - Hva synes dere om fantasihusene?

    Nytt: Adobe Photoshop CS5

  • 28.11.2012 - 19:00
  • I dag etter skolen fikk jeg noen til å instralere Adobe Photoshop CS5 inn på PC-en min. Det var på IKT-kontoret jeg fikk hjelp og det tok ca. en halvtime. Jeg kan ikke så mye om dette redigeringsprogrammet, så nå prøver jeg å bruke programmet til redigere bilder som jeg har tatt. Det er litt vanskelig når ting er nytt for meg, men jeg skal få noen til å forklare meg hvordan det skal gjøres.

    Jeg tegnte tegningen "øyet" på Paint-programmet.

    Jeg skal prøve å få redigert det.

    - Har dere Adobe Photoshop CS5?

    Etter VG1 skal jeg bli ...

  • 27.11.2012 - 21:59
  • Etter VG1 Design og håndverk skal jeg kanskje bli:

    [x] Arkitekt
    [x] Blomsterdekoratør
    [  ] Blyglasshåndverker
    [  ] Bunadtilvirker
    [  ] Buntmaker
    [  ] Bøkker
    [  ] Børsemaker
    [  ] Fagoperatør i farging, trykking og etterbehandling
    [  ] Fagoperatør i fiskeredskapsfaget
    [  ] Fagoperatør i garnframstilling
    [  ] Fagoperatør i industrisøm
    [  ] Fagoperatør i trikotasje
    [  ] Fagoperatør i veving
    [  ] Filigranssølvsmed
    [  ] Forgyller
    [  ] Frisør
    [  ] Gipsmaker
    [  ] Gjørtler
    [  ] Glasshåndverker
    [  ] Gravør
    [x] Gullsmed
    [  ] Herreskredder
    [  ] Horn-, bein- og metallduojár
    [  ] Håndbokbinder
    [  ] Håndvever
    [  ] IKT-servicemedarbeider
    [  ] Industrisnekker
    [  ] Industritapetserer
    [x] Interiørkonsulent
    [  ] Keramiker
    [x] Kjole- og draktsyer
    [  ] Komposittbåtbygger
    [  ] Kostymesyer
    [  ] Kurvmaker
    [  ] Maskør- og parykkmaker
    [  ] Modist
    [  ] Møbelsnekker
    [  ] Møbeltapetserer
    [  ] Nautisk instrumentmaker
    [  ] Optroniker
    [  ] Orgelbygger
    [  ] Pianostemmer
    [  ] Profileringsdesigner
    [  ] Reipslager
    [  ] Salmaker
    [  ] Seilmaker
    [  ] Skinn- og pelsduojár
    [  ] Skomaker
    [  ] Smed
    [  ] Storurmaker
    [  ] Strikkehåndverker
    [  ] Sølvsmed
    [  ] Taksidermist
    [  ] Tekstilduojár
    [  ] Trebåtbygger
    [  ] Tredreier
    [  ] Treduojár
    [  ] Treskjærer
    [  ] Urmaker
    [x] Utstillingsdesigner
    [  ] Veve- og håndstrikkeduojár

    Eller så skal jeg ta "Barn og ungdom" siden det er et kryssløp. Jeg sliter med å velge fordi det er så mange forskjellige valg.

    Mandag 26. november 2012

  • 26.11.2012 - 22:43
  • Programfag: Vi fikk en ny oppgave. Det var å sy joggebukse eller en pyjamasbukse. Vi har ikke begynt å sy enda, men vi har funnet mål på hvor lang buksa skal være. Da klokka var ca. 12:30 tok vi bussen til STOFF&STIL på Avenyen Sørlandsparken. Vi skulle kjøpe stoff. Jeg hadde allerede kjøpt stoff på IKEA, så da trengte jeg ikke å kjøpe på nytt. Jeg var der for gøy.

    Onsdag 21. november 2012

  • 21.11.2012 - 22:18
  • Programfag: Jeg strikket videre på tøflene. På PC-en skrev jeg "kvalitet og dokumentasjon"-siden.


    Dette skulle leveres i morgen.

    Matematikk: Kapittel 5 Flater og rom. Vi fikk matteprøven tilbake.

    Den beste 6-eren i matte ♥ Det var på den forklaringsiden at jeg ikke fikk full score på den. Jeg manglet bare 0,5 poeng, men læreren sa at det var greit: - Du kan få 29 poeng! Kapittel 3 og 4 var "Lengder og vinkler".

    Framføringa

  • 20.11.2012 - 14:23
  • I forrige time hadde vi en framføring om en barnebok. Vi jobbet to og to på denne framføringa. Vi hadde om fortellingen "Gullfisken".

    Etter at vi hadde framført hadde læreren spurt oss (mest meg) med spørsmål. Nå begynner neste time som er engelsk, så da går jeg!