hits

CINDY Z.

Design, creativity, photography, interior ... zhuoblogg@hotmail.no

3 flotte utstillingshjrner

  • 31.10.2015 - 16:35
  • Utstillingshjrnene er laget av VG2 Interir og utstillingsdesign 2015/2016 p skolen vr. Den frste er inspirert av indisk, den andre nordisk og den siste er mer vintage/romantisk. Synes disse blekjempefine :-)

    Nr jeg tenker tilbake da vi selv gikkVG2 Interir og utstillingsdesign, gjorde vi det samme - bare med lamper og ikke klokker. Dere kan lese mer HER.

    #interir #utstilling #design #nordisk #romantisk #vintage #indisk #stil #inspirasjon

    Fordeler ved bruk av IKT p skolen

  • 14.10.2015 - 09:50
  • Teknologi har blitt mer som en vane og hverdag for meg. Lringsmetoden p skolen bestr enten av bker eller IKT. Hvordan kan bruken av IKT p skolen vre lrerikt for meg?

    Jeg gr n p VG2 Interir og utstillingsdesign. I denne linja tegner jeg mye og har stort sett bruk for internett hver dag. Alt fra skrive ut ting, designe interirrom eller levere oppgaver som jeg har gjort -p internett. Jeg synes det er lrerikt bruke IKT-utstyr enn bare lese i lrebkene fordi det str s mye stoff og faktai bkene. Om jeg skulle ha noen sprsml, hadde jeg frst brukt internettet til ske opp, med hjelp av et lett tastetrykk. Hvis jeg hadde brukt bkene, mtte jeg ha brukt mer tid enn det jeg pleier ske opp p internett. Dessuten er internett et flott verkty!

    Lrerne p skolen forventer at jeg skal ha PC-en tilgjengelig p skolen hver dag. Da vet jeg at jeg sannsynligvis kommer til bruke den. Jeg synes det er positivt at bde elever og lrere i dag bruker PC. Lrerne i dag skjnner mye mer enn i starten av for eksempel hvordan de bruker og hndterer en PC. Timene virker mer lrerikt for meg for eksempel hvis de skal presentere noe ved hjelp av PowerPoint. Lrerne virker mer interessert i faget og for meg er det lettere flge med i timene.

    Nr det gjelder bruken av IKT-utstyr, synes jeg det er lett og praktisk spesielt nr vi skal ut i arbeidslivet om noen r til. Det er mange arbeidsplasser som n vil ha krav p at skeren burde kunne noe om teknologi og IKT. Det kan vre kommunisere med kunder p internett, fre inn regnskap eller lagre viktige papirarbeid p PC-en. Det skal vre holdegod orden og samtidig kan det skape en lettere hverdag.




    Tanker om Fordeler ved bruk av IKT p skolen // skrevet av meg da jeg gikk i VG2.

    Produktkart - velse i Photoshop

  • 28.09.2015 - 20:38
  • Vi brukte ikke s mye Photoshop i begynnelsen p linja VG2 Interir og utstillingsdesign, men vi brukte noen ganger nr vi skulle lageproduktkart. I denne oppgaven var det bare en velse i Photoshop der temaet var stue og at kunden hadde nettopp flyttet til en ny leilighet og ville beholde stolen, Egget. Siden Egget vari fargen rd, kunne mblene ogs ha noe rdt i seg. Stuen ble moderne og jeg valgte mange designmbler som kunne passe sammen med stolen.

    Har ikke tegninger av stuen, men oppgaven var bare lage et forslag med mbler til stuen.

    #interir #produktkart #design #stue

    Fargekontraster

  • 11.08.2015 - 11:54
  • Ungdomsrom interiroppgave 3

  • 27.06.2015 - 17:32
  • Den siste oppgaven fr jul (VG2) var innrede et ungdomsrom til ei 17 r gammel jente. Hun var usikker p hvilken stil hun ville ha, enten romantisk eller industriell. Jeg valgte den romantiske stilen. En ganske lys og blomstrende stil.

    Produktkart: De fleste mblene er fra IKEA.

    Plantegning: Rommet er ganske stort, plass til det meste og en"walk in closet". Det er god plass til gjre lekser og hvis hun frvenner p besk.

    Oppriss: Her vises en del av rommet i 2D.

    #interir #design #tegning #innredning #soverom#ungdomsrom #romantisk #plantegning #oppriss

    Stue interiroppgave 2

  • 26.06.2015 - 21:19
  • Inspirasjonskart:Jeg skte p "stue mbler" ogprintet dette ut.S var det klipp og lim. Her er det masse forskjellig som er typisk for en stue.

    Plantegning: Vi fikk en mal, og tegnte opp plantegninga ved hjelp av tegnebrett (det er ikke digitalt). Etter det var det bare begynne med mbleringa.

    Oppriss: Dette var mitt frste oppriss. Ble litt rotete ...

    #interir #design #tegning #innredning #stue #plantegning #oppriss #inspirasjonskart #inspirasjon

    Vf og hall - frste oppgave i VG2

  • 24.06.2015 - 21:52
  • N har jeg ftt gjort alle bildene/tegningene om fra Adobe Reader til JPEG ... det var veldig mange!Har fttskannet alt som jeg har gjort iVG2 og VG3. For se tilbake, har jegikke ftt lagt ut alle oppgavene, men tenkte gjre det fremover. Eldre oppgaver fra VG2. Her er den frste oppgaven vi gjorde i VG2 Interir og utstillingsdesign.

    Inspirasjonskart: Det frste vi gjorde, var klippe ut i magasiner og blader. Dette var som en kollasj. Vi fant ting som kunne vre til vindfang og hall. Det kunne vre skohyller, hattehyller, helfigurspeil, kommode, garderobeskap ...

    Plantegning av vf/hall:For si det snn som det er, denne oppgaven var litt forvirrende i begynnelsen. Jeg husker at jeg spurte lreren om hjelp hele tida fordi jeg satt fast. Hva skulle jeg gjre?Jeg tok ogs noen feil ml av mblene som gjorde at de var mindre enn i virkeligheten. Uffda! Heldigvis i denne oppgaven trengte vi ikke finne de virkelige mblene, s vi dikta opp noen, men mlene skulle vre som i virkeligheten ca.

    #interir #design #innredning #vindfang #hall #gang #inspirasjon #kollasj

    Tilbakeblikk: FreshFreeze Ungdomsbedrift

  • 20.08.2014 - 13:45
  • Dette innlegget kommer til vre et tilbakeblikk p ungdomsbedriften jeg og gruppa lagde, som ble tilslutt en stor suksess!

    Vi er FreshFreeze, en ungdomsbedrift som holder p Tangen videregende skole. Hver torsdag og sammen i gruppa, planlegger vi alt fra id til ferdig produserte produkter. Vi selger alts en "Smoothiekopp" og det er en kopp med sugerr som holder drikken kaldere lengre enn det en vanlig kopp gjr. Koppen har et utrolig kult design med friske farger og logo. Det flger ogs med heklede "holdere" med logo p som gjr at det matcher koppen og som er god holde i.

    Mlgruppen og mlet med utstillingen er for folk som "er p farta" og moteinteresserte og til andre som har lengtet etter en kopp som holder drikken iskald/varm over lengre tid. Jenter, gutter, damer og menn opptil 35-rene er vanlig. Vi vil f fram at dette er en smart kopp ha med hvis du f.eks skal p tur eller skal trene, den er lett ta med hvor enn du skal og den holder drikken kaldere/varmere i lenge tid enn en vanlig kopp gjr.

    Smoothiekoppen er blitt utrolig populr p blogger og det ta den med seg "on the go", som er vrt slagord, viser at det er en kopp som er praktisk og holder drikkevaren i "fast-form" som den er (hvis du ikke putter isbiter), og trenger ikke bli vannete etter ett par minutter.

    Et eksempel p hvordan koppen blir seende ut.

    Koppen mler i diameter: 10 cm, hyde 19,3 cm, 283 g og rommer 600 ml. Farge: Sort. Det flger med en heklet varmer (velg mellom flere farger) og en standard som er god holde i hvis du foretrekker det. Hva med drikke smoothie p den koppen vi selger? Det er mye lettere, du sler ikke og du trenger ikke tenke p at det du holder er kald - for du kjenner det ikke p grunn av det er doble vegger!

    Endelig har vi ftt registrert ungdomsbedriften vr, FreshFreeze. Den 28.10.2013 ble vi registrert via Brnnysundregistrene. Hurra for oss! Hver torsdag hadde vi ungdomsbedrift og vi mtte planlegge alt fra bestillinger til regnskap av det vi solgte.

    28.11.2013: Vi var p Regnskapskurs v/ SMS. for UB daglig leder og konomiansvarlig Kristiansand. Vi lrte om: Hvorfor vi trenger regnskap, hvordan et regnskap er bygd opp, aktuelle bokfrings, skatte- og avgiftsregler, "BOKS", bilagshndtering, oversiktlighet, kasse- og kontantregistrering og sluttregnskap.

    Jeg hadde ansvar for design, s jeg lagde disse logoene og prislappene p PC:


    Vi laminerte dem i en laminator og sydde p de heklede.

    19.03.2014: Kl. 08:00 registrerte vi oss og fikk tildelt stand nummer 97 og vi stod der ved MENY p Srlandssenteret. Det var 104 ungdomsbedrifter og 613 elever fra Vest-Agder og Aust-Agder.


    Panelintervju 5 - 10 minutter ogpresentasjon p scenen 4 minutter (bildet).


    Og gjett hva? VI VANT!!!2. premie for beste utstilling og 2. plass for beste ungdomsbedrift i Vest-Agder! 1500,- + 1500,- = til sammen 3000,-

    Resultatlista

    Les mer i kategorien "VG2 Interir og utstillingsdesign" for flere innlegg!

    Interirsymboler

  • 01.07.2014 - 15:53
  • Interirsymboler vi bruker til tegne interirtegninger (plantegning).

    Vitnemlet og kompetansebevisene

  • 27.06.2014 - 22:27
  • Fikk vitnemlet og kompetansebevisene i posten i dag! Da har jeg besttt rene VG1 og VG2.

    Drmmefanger

  • 21.06.2014 - 22:32
  • Jeg husker veldig godt denne "drmmefangeren" som jeg har laget en gang fr jul p skolen. Den har jeg fortsatt spart p! Tok den med meg hjem to dager fr siste skoledag, og fant ut at jeg kunne pynte den p rommet mitt (siden jeg har s stort soverom).

    N henger den ved vinduet og over nattbordet mitt, det ble flott - som en utstilling der den henger.Lyst til se hvordan jeg har laget den - se innleggeneHERogHER.

    Siste skoledag VG2

  • 19.06.2014 - 22:06
  • Da var skoleret 2013/2014 ferdig. Tenk at dette skoleret har gtt s fort! Jeg har fullfrt linja VG2 Interir og utstillingsdesign, og i dette ret har jeg blant annet lrt s mye som tegne interirtegninger, skrive til kundene, farger og stiler, tegne utstillinger i perspektiv, drive en ungdomsbedrift ... og mye forskjellig! Siste skoledag er alltid en spesiell dag synes jeg, s les under.

    I dag begynte vi kl. 09:00 og hadde bare koselige timer p skolen. Det var bra vi var i klasserommet, for ut ville jeg ikke (ble s solbrent i gr fordi jeg hadde glemt smre meg med solkrem ...). Vi dro til REMA 1000 for velge den isen vi ville ha. Jeg valgte:


    Det var bare Diplom-is velge mellom i den isdisken. Denne Lollipop PUSH isen hadde jeg ikke smakt fr, s da falt mitt valg p den. Vi hadde forskjellige leker som: "Pakke kofferten til Sydentur" (gikk ut p si noe du vil ta med p tur) og mimeleken (gjettelek, den var morsom). Vi holdt p i ca. 2 timer og kunne g hjem etter det/ta sommerferie.

    Det var trist ta et varmt farvel med klassen og lrerne. Spesielt nr klassen hadde en stor betydning for meg og at det har vrt et fantastisk r. Kommer aldri til glemme dette flotte skoleret som jeg har skrevet dato for dato i en minnebok. Kommer aldri til glemme dere. Det er jo slik at noen skal g videre p VG3 Interir, VG3 Utstillingsdesign eller pbygg. Jeg har valgt VG3 Interir, s jeg hper at jeg kommer inn. Vi nsket hverandre god sommerferie og gav gode klemmer.
    nsker dere alle sammen lykke til neste skoler (kanskje vi sees igjen)!

    P besk hos de to lrerne vre

  • 18.06.2014 - 22:36
  • For en koselig dag det har vrt! I dag beskte vi (hele klassen) lrerne Hilde og Alice. Frst var vi hos Hilde og koste oss med god grillmat som: Plsebrd, hamburgere og salat. Det var fint vr, s vi satt ute i terrassen og spilte kortspill.

    En utsikt sett oppe fra Stokkelandsskogen:

    Fancy vann hyttalere som holder musikkens rytme.

    Her er en video av dem:

    4 sekunders video.

    Litt senere dro vi til Alice. Vi fikk servert gode iskaker i forskjellige varianter, bringebr, blbr, marshmallows. Det var kjempegodt!

    Elsker denne brygga ved huset - her var det mye sol og koselig vre.

    Vi kunne "fiske" litt, noen av funnene til de andre i klassen var: Sjstjerner, blskjell, glassmanet/brennmanet, fisker, krabber og snegler.

    Dagens fangst - 4 krabber har jeg klart finne. Dere ser egentlig 3 i btta, den ene har jeg lagt i en annen btte.


    2 store og 1 liten.

    Vi hadde en konkurranse der den som hadde samlet flest krabber vant og den krabben som "krabber" fortest ut vant. Jeg valgte denne krabben til lpet - og vet dere hva? "Frstemann ut i havet" skjnte den med engang, krabbet s raskt (sidelengs) og *poof* var den borte. Skulle ha filmet den, det var s morsomt! Raskere enn Lynet likssom ...

    Synes synd p den, den hadde nemlig mistet den ene krabbeklren. Likevel s gira p konkurransen?

    Premien for raskest krabbelp:

    Fargebingo-flax og Godt&Blandet godteri.

    Fargepsykologi: Rosa

  • 16.06.2014 - 21:12
  • I dag fikk vi vite om vi kom opp i eksamen eller ikke. Jeg visste at jeg ikke kom opp, og det var faktisk (overraskende) ingen som kom opp! Jeg tror det kan vre grunnen til sen eksamenstid og snart skoleslutt. Skolen er ikke over enda, men noen prver ta sommerferiemodus. Vi fr fortsatt oppgaver gjre p skolen, og noen reagerer p det. "Hvorfor fr vi ikke fri?" var det mange som spurte. "De som kom opp fikk fri". Vi fikk en oppgave om fargepsykologi som vi holdt p med i timene. Jeg lagde en PowerPoint om fargen rosa.


    Denne PowerPointen skal vi presentere i morgen for klassen. Den s litt kort ut, men det var en bitteliten oppgave for denne uka.

    - Noe nytt dere lrte om fargen rosa?

    Eksamen i interiroppgave med farger

  • 15.06.2014 - 22:02
  • Dette innlegget blir som en del 2 (siden jeg hadde publisert et innlegg om dette HER). Da var oppgaven i mappa og klar til vises med ferdig fargelegging.

    Plantegning:

    Oppriss:

    - Hva synes dere om fargene/fargeleggingen?

    Leilighet for salg - interiroppgave

  • 15.06.2014 - 21:41
  • Dette er et produktkart og forslag til megleren som skal sette ut en ny leilighet for salg. Megleren nsket at hovedinntrykket i leiligheten skulleappelleretil mange brukere med god konomi. De fleste mblene skulle vre "lnt" fra Mbelgalleriet, men jeg hadde problemer med finne sengene der. Valgte derfor finne sengene p en annen butikk.

    Produktkart:

    Plantegning:

    Mangler snittlinje, men den skal jeg tegne p.

    Oppriss:

    Dette opprisset gjorde jeg ferdig i gr (endelig).

    - Hva synes dere om oppgaven "Leilighet for salg"?

    Fredag den 13. (?)

  • 13.06.2014 - 19:38
  • Nyaktig, fra i dag til torsdag, bare 4 skoledager igjen (hvis vi ikke regner med dagen i dag)! Tenk at dette skoleret har gtt s fort! P mandag blir det kunngjring av lokalgitt eksamen. Lurer p om jeg/vi kommer opp? Om vi gjr det, blir tirsdagen en forberedelsesdag og onsdagen evt. forberedelse til eksamen (muntlig eller skriftlig). Hper virkelig jeg ikke kommer opp, ellers m jeg lese hele boka fr repetere alt vi har lrt i dette skoleret. Hvis vi ikke kommer opp, skal vi ha vanlig skole: Jobbe med en liten fargepsykologioppgave i gruppe p 2 med fremfring. P torsdagen (siste skoledag) er det skoleavslutning i klasserommet vrt. Korte dager igjen ...

    Men dere, vet dere hvilken dag det er i dag? Ingen har sagt noe: Det er fredag den 13.! Visste dere i r kun er n fredag som havner p den 13 i hele 2014, kun i denne mneden, Juni? Om mneden starter p en sndag vil den 13. vre en fredag! (som sndag 1. juni 2014). I 2012 var det fredag den 13. TRE ganger. Januar, April og Juli.

    Mange forbinder fredag den 13. at det bringer ulykke(r). Mener du dette er ren overtro eller tror du p det?

    Dagen i dag ble brukt til rydding (alt av skap og hyller skulle tmmes), rydde i permer og vasking. Da vi var ferdig med det, fikk vi krone-is. Vi kunne velge mellom jordbr eller sjokolade, og jeg valgte jordbr (tilfeldigvis).


    Et bilde av krone-is.

    Jeg tar ogs med et bilde fra dagens "brev til meg" - lreren i norsk hadde spart p dette brevet lenge og i dag fikk vi det tilbake. Jeg kan like godt dele det med dere:

    Skrev dette brevet til meg selv en vakker skoledag da jeg begynte p VG2.

    Det har forresten ikke skjedd noe uhyggelig i dag, glad jeg ikke er s overtroisk.

    Historisk besk p museer i Kristiansand

  • 11.06.2014 - 19:37
  • I dag var hele klassen p historisk besk hos Vest-Agder-museet Gimle Grd og Vest-Agder-fylkesmuseet. Frst var vi inne p en bygning, som s litt mystisk ut p utsiden. Noen av vinduene var malt p og de andre var av glass. Det var for f mer symmetri nr man s bygningen for seg.

    Vinduene til venstre i bygningen er malt p. Det som "skinner" er i glass.

    Jeg har vrt p Gimle Grd fr, men ikke i denne bygningen. Jeg har hrt myter av folk som sier at det spkte der inne. Jeg tror det kan vre at bygningen ser s stille ut og det har rare vinduer (?) - Hva tror dere?


    "Hver hele og halve time mellom kl. 9:00 og 18:00 dukker leietakeren opp og gir lyd fra seg i 1 minutt!" Den s vi.

    Vi gikk inn i bygningen. Omvisningen startet kl. 09:00 og varte til ca. kl. 10:15.

    "Samlingen tilhrende avdeling Gimle Grd bestr av selve grden med bygninger og inventar. Dette omfatter flere tusen gjenstander og fotografier etter familien Holm, Arenfelt og Arenfelt-Omdahl som i fem generasjoner bodde p Gimle. Siden samlingen viser en families liv gjennom nesten to hundre r er den en skalt lukket samling. Det vil si at det ikke innlemmes nye gjenstander i samlingen."

    Det var en guide som snakket om historien i huset lenge, lenge siden. Huset, eller bygningen, ble brukt til mye forskjellig. Noe av det var: Stue, kjkken, bad, dansesal, kontor ... De hadde ogs en kjeller som vi fikk lov til beske. Det var lavt under taket og det luktet ... kjeller og stv. Tenk at folk hadde bodd snn i den tiden! De m ha vrt rike.


    Noe av det vi s (bildene er fra Google da vi ikke fikk lov til ta bilder).

    Det neste museet vi beskte var Vest-Agder-fylkesmuseet.

    "Kristiansand museum har om lag 25 000 gjenstander, inkludert rundt 40 antikvariske bygninger. Her finnes hus fra sentrum av det gamle Kristiansand og to grdsbruk som viser livet p Agder i tidligere tider. Museet har store mengder mindre gjenstander som representerer byens og omrdets historie, alt fra tradisjonelle bondegjenstander og verksted etter 1800-tallets hndverkere til leker fra 1990-tallet."

    Mange i klassen begynte bli sliten etter ha vrt p flere omvisninger, s de kunne g hjem. Vi andre gikk opp til Setesdalstunet for se p gamle hus og hytter.

    Gress p taket var litt fint.

    Eksamen i interiroppgave

  • 06.06.2014 - 22:07
  • Denne oppgaven hadde jeg tatt kopi av, i sort/hvitt. Jeg har kun plantegning og opprisset, men har ikke ftt det tilbake. Under ser dere mitt forslag til kjkken og stue i en 2-roms leilighet til et ungt par i slutten av 20-rene: Lars er psykolog og Marit studerer p UiA. De trengte gode arbeidsmuligheter i disse rommene, nsket forslag p vegger, gulvmateriale, vindusavskjerming, mblering og belysning. Kjkkenet skulle beholdes. De hadde interesse for "design klassikere", og paret hadde arvet noen penger, slik at de kunne kjpe en eller flere slike designmbler eller gjenstander. De nsket seg et moderne og ungt uttrykk.

    Produktkart:

    Plantegning:

    Oppriss:

    Mitt forslag var at de kunne ha en "kosekrok" og en "arbeidsplass". Oppbevaring av bker kunne de bruke skrivebordene, bokhyllen og en 7 hylle. De fikk hver deres arbeidsplass: Skrivebord. Kopimaskin i midten.

    I dag fikk jeg vite karakteren og det ble en 6-er! Stolt!

    Eksamen i programfag dag 3

  • 05.06.2014 - 22:32
  • I dag brukte jeg tiden min godt til forberede presentasjonen om lsningsforslag til kjkken og stua. Jeg tenkte p denne ogs i hele natt. Litt rart for si det snn nr man virkelig er bde spent og nervs. Jeg hadde god tid til forberedelse, fordi jeg var sist p lista til muntlig. Kl. 13:45 hentet jeg oppgaven min i Servicetorget. Forberedelse, skrev ned stikkord. Kl. 14:15 (en halvtime etter) skulle jeg g inn. Jeg fikk god sttte av to snille lrere som sa at jeg kommer til klare det og de gledet seg til jeg var ferdig. Presentasjonen gikk litt bra. Jeg fikk littpanikk siden jeg ikke var vandt med fremfre for en sensor (eller kanskje jeg hadde gjort det en gang fr i 10. klasse i matte). Det muntlige var forklare hvorfor jeg har gjort dette, kundenes nsker og behov, stil, farger + annet om mbleringa i rommene. Det gikk kjapt og jeg flte at jeg sa altfor mye rart ...

    Her er et bilde av plantegningen uten mblering:

    En 2-roms leilighet.

    Jeg fr vite karakteren i morgen, s vi fr se hva jeg fr.

    Eksamen i programfag dag 2

  • 04.06.2014 - 21:56
  • Jeg hadde tenkt p denne eksamensoppgaven i hele natt fordi jeg flte at jeg mtte ta det serist. Jeg hadde ikke sovet s godt i dag, vknet kl. 04 og "sovnet" igjen. Vknet deretter kl. 06, spiste frokost. Etter det tok jeg fram tegningene og skisserte hvordan jeg ville mblere kjkkenet og stua. Lagde produktkart og produktlista (legger det ut p bloggen nr jeg har ftt vurdering).

    Det har gtt bra med eksamen i interirtegninger, men jeg synes at tiden p skolen i dag har gtt kjempefort! Var p skolen kl. 09 - 14. Klokka hadde bare gtt s kjapt s jeg mtte stresse med f alt ferdig (innfring). Tegnet med tusj, fargelegging.

    I morgen skal vi ha muntlig presentasjon som gr ut p: 1/2 time fr oppsatt tid, forberedelse. 1/2 etter er inn til lrer og sensor. Presentasjon. Hper jeg klarer den muntlige presentasjonen som gr ut p forklare hvordan/hvorfor jeg har gjort det, begrunne lsningsforslag osv ...

    Eksamen i programfag 3. - 5. juni

  • 02.06.2014 - 22:20
  • Fra i morgen til torsdag skal vi ha eksamen i programfag som vil si er "Interirtegninger". Tirsdagen vil vre at vi fr oppgaven og planlegge hvordan vi skal ha det, onsdagen fre inn i stemplede ark og levere, torsdagen er det presentasjon av oppgaven. Dette skulle vre likt som den tentamen vi hadde. Jeg er ganske sikker p at vi fr store rom jobbe med, siden i tentamen fikk vi oppgave lage et barneromsforslag til en gutt p 6 r (?).

    I dag repeterte vi til eksamen: Ittens fargekontraster, fargeharmonier, belysning, Jugendstilen (art nouveau), funksjonalismen, "gamle klassikere", komposisjonsprinsipper, plantegning, oppriss, aksonometri og fargelegging = f dybde.

    Selvflgelig fr vi lov til bruke alle hjelpemidler i morgen, s det skal nok g bra.

    Mbeldesignmodell

  • 28.05.2014 - 21:34
  • I dag var mlet mitt f ferdig mbeldesignmodellen. Det jeg valgte var lage Le Corbusier's LC2 Petit stolen. Oppgaven i stilhistorien var lage en modell av et av mblene til den designeren jeg hadde skrevet om (som skrevet fr, jeg hadde en designer som bare var kjent for lampedesign), men jeg kunne velge en annen designer. Stolens ml ble 1:4, som vil si at stolens virkelige strrelse delt p 4. Vi kunne bruke hvilke som helst materialer. Litt om materialer jeg har brukt: Kapaline til bygge opp stolen, knappenler for sette sammen, RX lim og "slvpapir".


    "Setene" (til hyre) er tatt ut og malt med sort maling.


    Stolen forfra.


    Stolen bakfra.


    Her kan dere se ca. hvor stor den er i virkeligheten.


    Stolen p sokkelen. Eller burde jeg ha sagt "sofa"? Malinga ble litt ujevn ... skal fikse opp dette senere. Skulle ha laget denne modellen med skinn p, men hadde ikke nok. Da ble det derfor maling.

    Legger med et bilde av den originale versjonen av LC2 Petit stolen:

    Nesten helt likt som en kopi, hva synes dere om mbelmodellen?

    Film og hygge i norsktimene

  • 23.05.2014 - 22:20
  • Vr norsklrer hadde med seg en stor overraskelse til oss: Mye gode fristelser! Her var det blant annet jordbr, Oreo kjeks, druer, sjokolader, seigmenn, pommes frites og brus. Hun var usikker p om det skulle bli fare for streik, s da gjorde hun i stand dette. Det var koselig!

    Vi s p filmklippene til alle i klassen (et prosjekt vi har jobbet med i ukene framover). Det var lese tekstene Hjerte Smerte eller Dd Pine. Noen lagde p goAnimate tegneserie, MovieMaker eller p lydopptak/hrespill.

    Le Corbusier's LC2

  • 21.05.2014 - 22:34
  • I stilhistorien fremover holder vi p med lage et mbel av den designeren vi hadde skrevet om tidligere i oppgave del 1. Jeg hadde om Paul Henningsen's lamper, s da mtte jeg finne en annen designer fordi han ikke hadde annet enn lamper. Valget falt p Le Corbusier's LC2 stol. Den hadde jeg sett fr + den var veldig kjent, s da tenkte jeg lage en slik stol. Materialer som jeg skal bruke: Kapaline, aluminiumsfolie og maling (p grunn av at vi ikke har nok skinn). Siden stolen vi skal lage er en 1:4 ml, som vil si at den virkelige stolen delt p 4, er veldig stor. Jeg har allerede kommet veldig langt p oppgaven, i lpet av noen dager tar jeg et bilde av min mbelmodell s jeg viser dere den!

    Kreativkonkurranse

  • 15.05.2014 - 13:24

  • Jeg deltar med papirbretting, tegninger og foto. Utstillingen str p Tangen videregende skole ut denne uka. Kom se/stem nr. 1! :)

    Bad og vaskerom

  • 14.05.2014 - 22:40
  • Produktkart - oversikt av produkter jeg skal ha med.

    Jeg sier meg litt fornyd med interirtegningen "Bad og vaskerom". Endelig ferdig, som jeg stresset med i dag.

    Jeg skal konkurrere i kreativ

  • 05.05.2014 - 21:51
  • I dag var det siste pmeldingsfrist for den kreative konkurransen p skolen. Det mtte vre minst 15 for at det skulle bli en konkurranse. Senere i dag viste det seg at det var 16 pmeldte, s det ble (heldigvis!).

    Jeg har lenge tenkt p om jeg skulle delta eller ikke. S hadde jeg tenkt at denne kreative konkurransen m jeg bare melde meg p. Jeg hadde tenkt delta med papirbretting (kunst) og eventuelt foto.


    Mobilkamera foto av plommetreet (ikke redigert bilde).

    Tentamen i norsk + kjkkentegninger

  • 10.04.2014 - 21:39
  • I dag hadde vi tentamen i norsk. Vi mtet opp kl. 08:30 og registrerte oss. Fant frem forberedelsesheftet, PC-en, notatet, mat og drikke og norskboka. Tema: "Informasjons- og kommunikasjonsteknikk". Oppgave 1: Leste en tekst og svarte p sprsml. Oppgave 2: Skrev et leserinnlegg. Oppgave 3: Tekstproduksjon der vi kunne fritt hvilke n oppgave vi skulle skrive om. Det var ikke s vanskelige oppgaver, men det gikk veldig bra. Endelig er tentamen ferdig, n gjenstr det fullfre skoledagen i morgen s er det ... helg og PSKEFERIE!

    Jeg vil gjerne legge med et bilde av mitt forslag til kjkken. N holder jeg p innrede et bad og vaskerom. Skal se om jeg fr tid til legge ut et bilde av det.

    Tentamen i engelsk

  • 08.04.2014 - 21:36
  • I gr hadde vi lesedag og i dag hadde vi tentamen i engelsk. Kl. 08:30 skulle vi mte i klasserommet. Tok frem PC, bker, ordbok, forberedelsesdel, notater, mat og drikke ... og gjorde alt klart til kl. 09:00. Da begynte det. Vi fikk oppgaven som bestod av to deler. Oppgave 1 var svare p n oppgave: 1A eller 1B = kortsvar. Oppgave 2 var svare p n oppgave: 2A, 2B, 2C, 2D eller 2E = langsvar. Temaet var: "Reading for information, learning and enjoyment".

    Om hvordan det gikk: Det gikk litt begge deler, bde bra og ikke s bra, men det tok litt tid skjnne akkurat hva jeg skulle gjre og skrive om. Siden jeg var i tvil brukte jeg ordboka til hjelp - og den var til stor hjelp! S leverte vi det p It's learning senest kl. 14:00.

    Lesedag, sa du?

  • 06.04.2014 - 20:34
  • I morgen er det lesedag til tentamen. Da sitter vi hjemme eller p skolen. S er det slik at vi har to tentamen i neste uke: Engelsk tentamen (tirsdag 8. april) og norsk tentamen (torsdag 10. april). I engelsk er det en forberedelsesdel der det er tekster lese om, og i norsk fikk vi bare et tema. Det er sannsynligvis en ren skriveoppgave.Da skal jeg g igang med forberede meg og hper at jeg klarer det (selvom det ser s vanskelig ut). Etter tentamensuka er det allerede blitt pskeferie!

    Pskeutstilling

  • 03.04.2014 - 20:13
  • I dag hadde vi ungdomsbedrift og pskeutstilling. Vi tok og brte ned alt av vegger, sokler og utstillingsmaterialer fra 4. etasje til 1. etasje. Vi stod nede ved Servicetorget i 1. etasje p skolen fra kl. 10:30 - 14:00 (vi kommer til st her i morgen ogs).


    Det var bare 4 ungdomsbedrifter.


    Jelly Light UB.


    Containment Arts UB.


    FreshFreeze UB.


    RAM interir UB.

    Det var flest lrere som kjpte, men de fleste hadde tentamen/eksamen i dag ...

    2 for 1 tilbud! Vanligvis solgte vi koppene for 150,- pr. kopp, n kan man kjpe 2 for 150,-. Pskesalget er det siste salget fr vi skal avslutte ungdomsbedriftene. Det er derfor viktig f solgt ut det vi har. Vi fikk solgt veldig mange. PS:Interessert? Les HER!

    Funksjonalismen arkitektur

  • 02.04.2014 - 21:51
  • Funksjonalisme varte ca. 1920 - 1940. Det var navnet p en retning innen moderne arkitektur. Arkitektene ville ha vekk all undvendig dekor og gamle stilelementer, og de ville istedet skape noe helt nytt gjennom et forenklet og stramt formsprk.

    Kjennetegn:
    - Enkle, kubististiske hus som kunne mykes opp av buede karnapper eller et rundt vindu.
    - Flatt tak, gjerne med terasse.
    - Mye lys via mange og ofte store vindusflater, hjrnenvinduer og mange vinduer satt tett sammen som i et bnd.
    - Glatte drer, en stor fylling eller geometrisk inndeling, ofte et lite vindu i dren.
    - Lite eller ingen dekor.
    - Grnnlige, grlige, bllige og andre farger i tillegg til hvitt.

    Her er noen arkitektur inspirasjonsbilder:

    Villa Savoy av Le Corbusier.


    Funksjonalistisk villa 1934, Bergen. Arkitekt: Leif Grung.


    Bellavista Klampenborg Denmark. Arne Jacobsen 1934.


    Moderne arkitektur inspirert av funksjonalismen.

    Slik var tentamensdagene

  • 27.03.2014 - 19:33
  • Onsdag 26. mars:Frte inn p stemplet ark. Vi hadde som ml p tirsdag tenke ut hvordan vi skulle mblere soverommet, s jeg tok turen innom skolen tidligere (kl. 07) enn vi begynte (kl. 09). Da satt jeg litt for meg selv og tenkte ut hvordan jeg skulle plassere de ulike tingene p plantegningen. Da timene begynte var det litt stress overfre tegningene (plantegning og oppriss) p stemplet ark, s jeg brukte lysbord. Opprisset tegnte jeg fort siden jeg ikke hadde tegnt det p tirsdag. Det ble et oppriss med litt enkle ting ... S var det innlevering kl. 14. Da mtte vi bli ferdig, og det klarte jeg (heldigvis!).

    Torsdag 27. mars: Jeg kom veldig tidlig p skolen for forberede meg til den muntlige presentasjonen. Det var egentlig veldig undvendig komme tidlig, siden jeg nesten ikke hadde noe gjre da jeg var ferdig med skrive ned stikkord som jeg skulle si. Jeg klarte huske ting i hodet, s jeg trengte ikke lese mellom linjene. Den oppsatte tiden min var kl. 14. En halvtime fr skulle minuttene brukes til forberede det muntlige. Oppgaven hentes i 1. etasje og da det endelig var min tur, gikk jeg inn og forklarte hva/hvorfor/hvordan jeg hadde tenkt. Tiden gikk egentlig veldig fort, for det var ment 15 minutter. S hadde jeg fri resten av dagen da.

    Tentamensdager i interirtegning

  • 25.03.2014 - 19:09
  • Vi fikk oppgaven i dag, og jeg var nesten 100% sikker p at jeg ikke fikk kjkken (det er det som tar mest tid tegne). Det ble ikke loddtrekning, men alle i klassen fikk samme oppgave. Det var lage en plantegning, et oppriss og et produktkart til en 6 r gutt's soverom og rommet var 22,2 m2 stort. Det var veldig mye tenke p, s jeg synes to dager var for lite til tegne bde plantegning og oppriss (produktkartet ble jeg ferdig med i dag) og fargelegging. I morgen skal vi fre det inn p stemplet ark og p torsdag er det muntlig presentasjon av oppgaven. Hvordan skal dette g? S var det jo at familien ikke hadde s god konomi, og at de ville kjpe mblene p IKEA. Noe som pynt og sm ting har jeg funnet utenfor IKEA, s det var helt greit.

    Dette skjer p Srlandssenteret i morgen

  • 18.03.2014 - 22:18
  • I morgen er det fylkesmesse for ungdomsbedrifter i hele Vest-Agder og Aust-Agder p Srlandssenteret kl. 08:00 - 17:00! Slik blir dagen:

    FYLKESMESSE FOR UNGDOMSBEDRIFTER 2014

    Onsdag 19. mars 2014 - Srlandssenteret

    08:00 Srlandssenteret pner for utstillerne

    10:30 Offisiell pning
    Velkommen, Ruben Storevold, senterleder Srlandssenteret
    Hilsen fra Fylkesutdanningssjef Arly Hauge, Vest-Agder
    fylkeskommune.
    Prisutdeling for forhndsnominerte konkurranse
    Kring av rets Entreprenrskapslrer p Agder
    Klar - ferdig - g!, Aleksander Lien, ptroppende daglig leder
    UE Agder

    11:30 Utstillingene pner og konkurransene starter
    Scenepresentasjoner og panelintervjuer for deltakere i
    Beste Ungdomsbedrift

    14:30 Utstillingene stenger, konkurransene avsluttes

    15:30 Premieutdeling
    Utdeling av priser for dagens konkurranser og kring av
    Beste Ungdomsbedrift i Aust-Agder og Beste Ungdomsbedrift
    i Vest-Agder

    17:00 Program slutt - vel hjem

    Dette kommer til bli s gy! Dette er 3. gang vi er p messe (om vi teller med julesalgsmesse p skolen og salgsmesse p Srlandssenteret). Denne gangen er det litt strre, da alle Vest-Agder og Aust-Agder ungdomsbedriftene ogs deltar. Vi i FreshFreeze ungdomsbedrift skal delta, og vi kommer sikkert hjem med en god del premier. Her er FreshFreeze ungdomsbedrift bloggensom dere kan flge med p. Vi kommer til st ca. her (rd pil) som vist p dette kartet:


    Det blir presentasjon p scene og dommerne kommer til intervjue oss ...

    Og hvis vi (kanskje) blir borte tar vi fram og henger dette p vr stand:

    S har vi noen brosjyrer ogs:

    Kom gjerne innom vr stand i morgen, da str vi klare for snakke med dere om dere har noen sprsml.

    Facebookside:FreshFreeze UB | Blogg: FreshFreeze

    Aksonometri av kjkken

  • 12.03.2014 - 22:47
  • ENDELIG er jeg ferdig med oppgaven "aksonometri av kjkken". Denne oppgaven gikk ut p tegne et hjrne av kjkkenet som vi hadde tegnt i plantegning. Jeg har jobbet med denne oppgaven siden uka fr vinterferien til i dag. Jeg ble veldig fornyd med resultatet.


    Ferdig aksonometri (bildet ble tatt i drlig lys, skal prve f tatt et nytt bilde i bedre lys).

    Lrte tegne aksonometri

  • 25.02.2014 - 21:04
  • I dag lrte vi tegne aksonometri, som vil si at vi tegner rommet i tredimensjonal sett i perspektiv. Jeg trodde frst at det var umulig, men det var ikke s vanskelig i det hele tatt da lreren hadde forklart dette foran hele klassen. Frst tegnet jeg opp rommet, s begynte jeg tegne kjkkenbenkene, s hyskapene og overskapene. S langt har jeg kommet:

    Kan tegne dette uten tegnebrett ogs, n som jeg har kommet s godt i gang. Kanskje ikke nr man skal tegne rommet ... Men brukte 90s vinkel og en linjal for mle + mlestokken.


    Opprisset.Det kjkkenet skal forestille ogeren del av den andre veggen.

    #aksonometri #oppriss #kjkken #interir #tegning #kreativitet #kreativ #klassisk

    Tangen Talenter finale!

  • 20.02.2014 - 09:16
  • Bilder fra i gr.

    Sknad til VG3

  • 07.02.2014 - 07:33
  • Da har jeg valgt nsket linjer til neste r. Jeg valgte bare to.

    Et bilde fra messedagen 30.01

  • 31.01.2014 - 10:50
  • Dagen fr messedagen.

    Messedagen p Srlandssenteret.

    Bilder til messeutstilling

  • 27.01.2014 - 12:27

  • Forsida.


    Noen bilder.


    48 kopper. Her er det bare esker.


    Selveste koppen.

    17. - 23. januar - utstilling

  • 26.01.2014 - 19:26
  • Fredag 17. januar tok vi ut utstillingsveggene og stilte dem ut utenfor klasserommet vrt. Her str vr utstilling:

    Logoen fikk vi skrevet ut i foliemaskinen.

    pen skole 23. januar:


    Lrerne foreslo at vi skulle lage en utstilling, s vi gjorde det. Vi skal sannsynligvis st snn ogs p messedagen 30. januar.


    De flotte "smoothiekoppene" i hver sin heklede "varmeholdere".


    Vi begynte kl. 14 og sluttet kl. 20. Her brukte jeg noen timer til tegne skisser av utstillingen (oppgave).


    Fargelagt skisse.

    pen skole

  • 22.01.2014 - 21:33
  • I morgen (23. januar) er det pen skole, det er elever fra 8. - 10. klasse og interesserte som kommer p besk og ser hva vi holder p med. Vi som gr p skolen begynner senere p dagen, kl. 14 og har da vanlig undervisning (egentlig ikke undervisning, vi jobber med ungdomsbedrift). Det kommer til bli en lang dag, men det er ekstra koselig nr det er gjester p besk.

    Jeg kommer til oppdatere bloggen hvis jeg har tid, hva vi driver med i ungdomsbedriften. Her er et bilde av koppen vi produserer:

    Rokokko-plakat

  • 23.12.2013 - 15:40

  • Jeg lagde en plakat om Rokokkoen ca. 1735 - 1770 i stilhistorietimene.

    Julepynt laget p skolen

  • 22.12.2013 - 15:49

  • Brukte kopiark av musikknoter, s det ble litt stilig med mnsteret.


    3D Papirjulestjerne i A3 ark.


    Hjerter med perler.


    3D Juletrr. Jeg har laget det til venstre (ikke helt ferdig) og til hyre er det lreren sin. Jeg har bare sett etter det som et eksempel.

    Bilder fra messedagen (ungdomsbedrifter)

  • 18.12.2013 - 22:12
  • P torsdag 12. desember hadde vi messedag (med 4 ungdomsbedrifter) p skolen. Under kommer mange bilder.

    Dagen fr messedagen. Vi ordner og setter opp utstillingsveggene, sokler, hyller og annet.


    Vi hadde 1,5 timer p messedagen til sette opp og gjre stand utstillingene. Her lagde vi en logo som vi klistret p veggen.

    S ble det snn her:


    Slagordet vrt: "On the go".


    Brosjyren som jeg lagde.


    Heklede "holdere" (heklet selv) - lettere holde i "Smoothiekoppen".


    Jelly Light selger gellys.


    Containment ARTS selger "flyvende" bokhyller - bokhyller som kan festes p veggen.


    RAM Interir selger rammer til barn og voksne. Hyllene kan pyntes og henges p veggen.


    Alle de 4 ungdomsbedriftene sett i fugleperspektiv. Fra venstre: Jelly Light UB, Containment ARTS, FreshFreeze UB og RAM Interir UB.

    FreshFreeze Ungdomsbedrift/salgsmesse info

  • 12.12.2013 - 22:05

  • I dag har vi hatt salgsmesse p skolen. Det var 4 ungdomsbedrifter som stod i 1. etasje p skolen: FreshFreeze ("smoothiekopper"), RAMinterir (rammer), ContainmentARTS ("flyvende" bokhyller) og Jelly Light (gel lys). Mange elever og lrere tok en titt, og det ble fort mange som ville kjpe tingene vi har lagd. Flere bilder kommer senere.

    Vi i FreshFreeze ungdomsbedrift har n "solgt" 21 kopper, hvor pr. kopp koster 179,-. Er du ogs interessert? Da kan du ta kontakt med oss p freshfreeze@hotmail.no. Det gr an forhndsbestille siden vi ikke har ftt koppene enda. Dere vet sikkert ikke hva disse koppene er? Les under:

    Er den ikke flott? Noe som gjr at koppen er unik, er at i Norge selger de ikke kopper med gel i den dobbelte vegg. Du putter koppen inn i fryseren, tar den ut og heller drikken i koppen. Kald blir den, og du trenger ikke tilsette isbiter i og drikken blir ikke vannete. Take it on the go!

    PS: Frstemann til mlla!

    Forberedelse til salgsmessa

  • 09.12.2013 - 22:41
  • Lenge siden jeg har skrevet om hva jeg har gjort p skolen, s her kommer det.

    I denne uka bruker vi alle programfagtimene til lage en utstilling til salgsmessa som er torsdag 12. desember p skolen. Det kommer til bli forskjellige ungdomsbedrifter som skal holde sine egne utstillinger med ferdige produkter. Vi har allerede gjort en oppgave om lage forslag til utstilling og antrekk. Synd at vr gruppe ikke har ftt de "Smoothie-koppene" enda, men vi venter og venter.

    Noen av de heklede "holdere" vi har produsert de siste ukene:

    Logoen er skrevet ut fra PC-en som et vanlig ark ogs har vi laminert den p en maskin som kalles for en lamineringsmaskin:


    Ser ca. snn ut.


    Nr den har kommet ut fra lamineringsmaskinen, syr vi med nl p selve "holderen" for feste den.


    Vi har produsert ca. 20 stk til n. Flere blir det.

    Messedagen er p Tangen videregende skole som er torsdag 12. desember. Kom gjerne innom!

    Vinduspynt: Julestjerne

  • 29.11.2013 - 10:53
  • I denne instruksjonen viser jeg dere hvordan man lager vinduspynt. Det er vannbaserte og luktfrie "klistre" som kan limes p forskjellige glatte overflater. Det er lett lage og det finnes mange forskjellige motiver lage.


    1. Legg et stykke gjennomsiktig papir over tegningen i boken og tegn av. Legg tegningen i en plastlomme.


    2. Tegningen kan ogs legges under en tynn, gjennomsiktig plastplate. Hold eventuelt delene p plass med avtagbar tape.


    3. Hold flasken/tuben som en blyant og start i verste venstre hjrne (for hyrehendte), s du ikke legger hnden i den vte malingen. Tegn opp konturene med konturfarger. Pass p at linjene ikke gr i hverandre. Rett eventuelt feil med en tannpirker eller vattpinne. Trk i 1-2 minutter med en hrfner, eller la konturene lufttrke i 1-2 timer.


    4. Fyll feltene med forskjellige farger, som pfres i et tykt lag. Bruk en tannpirker til dytte fargen inn i hjrnene og ut i kantene. Fyll eventuelt tomme felter i mnsteret med glassklar farge slik at motivet ikke gr i stykker nr det senere tas ut av plastlommen. Stikk umiddelbart hull p eventuelt luftbobler med en nl.


    5. Forskjellige male-metoder: A Man kan male motivet med konturer.
    B Man kan ogs male motivet uten konturer. Det er den enkleste metoden for uvede og mindre barn, og fargene flyter ikke i hverandre. Vr likevel oppmerksom p at motiver uten konturer kan enkelte rd- og oransjefarger smitte litt av p nabofargen nr fargene er vte. For unng dette lar man disse fargene trke fr nabofargen pfres. Motivene kan pyntes ved dryppe en tannpirker i farge og trekke streker i den vte malingen eller ved lage prikker med tubespissen, som vist p julestjernen.
    C og D Man kan ogs drysse glitter og perler i den vte malingen.


    6. La motivet trke i 24-48 timer. Unng ta p det fr det er helt trt. Store motiver og motiver med perler og paljetter skal trke lenger enn andre motiver. Nr motivet er helt trt, kan man male p figurene med overheadpenner. Derettes lsnes motivet fra plastlommen og trykkes mot en glatt flate, som vindu, speil, fliser, glass eller porselen. Sett aldri motivene p pleksiglass eller pvc-holdige underlag, da de er vanskelige fjerne, og eventuelt fargerester kan bli vrende igjen. Hvis dette er tilfelle, kan man likevel forske fjerne restene med rensebensin.


    7. Hvis motivet er malt p en glassplate, klippes det ut med en saks etter at fargen er trr. Lim motivet p en pinne eller stikk en nl gjennom plastplaten og bind en trd fast til henge opp.

    iPad rapporten min

  • 22.11.2013 - 22:36

  • Forsiden.


    De 4 frste timene p skolen var rapportskriving av det vi utstilte: Produkteksponering p sokkel. Her har jeg tatt med mange bilder.


    Har satt de sammen i PowerPoint om noen lurte.

    iPad & produkteksponering utstillingsdesign

  • 16.11.2013 - 23:52

  • Her mtte jeg male den 4-kantete ramma (den var grnn fra fr av).


    Skulle ikke ha lagd den sirkelen i papp da det gikk galt ... den ble byd og stod ikke helt stivt.


    iPad logoen.


    Prver ut noe - hvordan den skal st p sokkelen.


    Snn skal den st.


    Her er noen av de andre sine utstillinger p sokkel.

    Utstilling er s gy! Dette er en oppgave som heter "Produkteksponering p sokkel" og produktet/varen er selvvalgt. Her utstiller jeg en iPad p sokkel. Det meste er selvlagd, som dere ser her. Har gjort en del hjemme og en del p skolen. Ble passe fornyd.

    Musikkvideoanalyse

  • 10.11.2013 - 18:58
  • N gr skolen nesten i ett sett uten stopp (fltes det ut som), og det er mye jeg ikke har ftt gjort i lpet av uka. Derfor ble det dessverre ingen blogging. De fleste helgene (lrdag og sndag), brukes til skolearbeid. Jeg gjr egentlig litt av hvert - s jeg str ikke uten noe gjre.

    N holder jeg p med min PowerPoint til musikkvideoanalysen vi skal framfre p fredag.


    Jeg elsker denne musikkvideoen! Det er som leve i en fantasiverden.

    Produkteksponering p sokkel: iPad

  • 01.11.2013 - 22:58

  • Forrige fredag startet vi med en ny utstillingsoppgave: Produkteksponering p sokkel. I dag har jeg tatt med meg en iPad som jeg skal stille ut som utstilling. Jeg har tegnt en del skisser, og til slutt skal det utstilles p en sokkel i 40x40. Da har vi to fredager igjen p dette. Jeg har skrevet ut noen apper fra kopimaskinen, klippet ut og limt de p litt hardere kartong. Etter det skal jeg henge det opp s det "svever" over utstillingen. Hvor flott blir det? Det blir s spennende tenke p!

    Fjordal kurs

  • 29.10.2013 - 20:51
  • Etter lunsj tok vi "minibussen" (en taxi) til Fjordal for lre mer om parkett. Et kurs.

    Her str vi ved inngangen der det er meget flott. Frste vi s da vi kom inn.

    Vi gikk inn til et stort rom og hadde forelesing.

    Og her satt vi ...

    P bordet l det en "mappe" med brosjyrer, penn og skrivehefte.

    Fjordal er ikke bare parkett. De leverer ogs et stort utvalg parkett- og laminatgulv, tak, vegg og skap. Her er en liten reklamestativ.

    Den lille baren. Bak str mange navn som er skrevet av folk som har vrt her.

    Mange navn fra veggen.


    Terrassegulv.


    Eksempler p gulvtyper.


    Sofagruppe.


    Da vi var ferdig for dagen, fikk vi kursbevis - noe vi kan ta med i CV-en.

    Hva jeg gjr i hstferien

  • 30.09.2013 - 17:45
  • I dag er det frste dag i hstferien. Vet dere hva jeg gjr i hstferien? Jo, jeg tegner for det meste. Under kan dere se tegningene jeg har gjort fra skolestart til n:

    Mlestokk.


    Mbelsymboler.


    Inspirasjonskart til vindfang/gang.


    Symboler innredninger + hvitevarer.


    Oppmykede symboler.


    Jeg tok tegnebrettet med hjem, slik at jeg kunne jobbe til jeg ble ferdig med tegningene. Mangler litt, men det skal jeg f gjort i lpet av hstferien. Jeg fler at jeg har brukt flere tusen timer p f det nye med riktig ml osv ... Det blir herlig nr jeg er snart ferdig. Etter nr jeg er ferdig med det, skal jeg innrede en gang.

    Det ferdige utstillingsdesignhjrnet

  • 27.09.2013 - 21:31
  • N er det endelig ferdig! Se hvor fint det ble:

    Nordisk-klistremerker.


    I-en er oransjfarge (malt).


    En nydelig lampe med lys p.


    Enda en lampe. Kjempestilig!


    Her er min lampe.


    Saueskinn.

    Tilslutt:

    Her er vr gruppes utstilling av 3 lamper av stilen nordisk.

    Fresh Freeze Ungdomsbedrift

  • 26.09.2013 - 20:55
  • Ungdomsbedriften har ftt en bloggside!

    Fresh Freeze er forresten ungdomsbedriften vr (gruppearbeid, bestr av 5 elever). Jeg tenkte lage en nettside som ble blogg. Jeg trenger noen til lage en Facebookside snart :)

    Besk bloggen: Fresh Freeze

    IKEA interir og inspirasjonsbilder

  • 23.09.2013 - 20:59
  • I dag dro hele klassen p tur til IKEA. Oppgavene var lage et inspirasjonskart til Vf og hall og oppgave: Interir og oppgave: Utstilling. Tok mange bilder og kikket p mbler som vi kunne ha innredet en gang med.

    Elsk p bygningen :)


    Et kart over den store butikken.

    Frst s vi p stue:

    Kjkken:

    Lamper:

    Veggdekorasjoner:

    Soverom:

    Til entr:

    Skohyller.


    Knagger.

    I morgen skal jeg begynne p produktkartet (inspirasjon).

    Utstillingsdesign hjrner

  • 20.09.2013 - 22:28
  • Vi holder p med utstillingsdesign hver fredag fremover (uke 37, 38 og 39). I dag planlegget alle gruppene g videre p selve utstillingen og designet der. Vi hadde tegnt mange skisser forrige gang, s n var vi klar:

    Slik s det ut p begynnelsen. De hvite er soklene og det sorte er gulvplata.


    Lampa som er laget av en p gruppa.

    Planlegger fortsatt ... Hushjrner "mitt drmmerom".

    Det mangler litt ...

    Vi mtte finne en oransj maling farge p bygg&anlegg fordi vi ikke hadde oransjfargen i klasserommet.


    Da mtte vi blande maling for f den fargen som vi skulle ha - bare for den i-en i NORDISK.

    Dette er p en mte et klister som fester til seg p vegger ... lett klebende som er lett dra av igjen?

    Vi skrev p en mte ut dette fra PC-en og den store "kopimaskinen" var kjempesvr. S var det bare dra av det negative og det positive hang igjen - skrifta. Bakgrunnen dras av.


    Her "maler" vi i-en i oransj maling. Ikke malte, men brukte en svamp til trykke p.

    Tilslutt s det snn ut:

    Malinga var ikke trka, s den skal vi sette p til neste gang vi har utstillingsdesign. Er ikke ferdig enda.

    - Hva synes dere om utstillingen?

    Spor fra Antikken: Syler

  • 18.09.2013 - 19:24
  • Vi hadde stilhistorie frst, s skulle vi g ut i byen sammen i grupper og ta bilder til oppgaven "Spor fra Antikken". Jeg tok ikke med meg kamera, s da tok jeg bildene med mobilen.

    OPPGAVEN:
    Se om du kan kjenne igjen bygninger eller deler p bygninger som har noen av de kjennetegner du har sett fra Antikken:
    - Syler
    - Gavlfelt
    Der du finner syle, kan du se hvilken type syle de ligner mest p? Ta bilder og noter ned hvor du har funnet de forskjellige bygningene.

    Disse to bildene under er ikke med, tok dem bare for gy.

    Den sylene til venstre kalles Dorisk, den i midten Jonisk og den siste Korintisk, hrer til Antikken. Kl. 12 - 14 var det KickOff (veiledning til ungdomsbedrift) p skolen. Mange andre skoler var ogs der.

    #Antikken, #syle, #by, #kunst, #design

    Bilder fra noen dager siden

  • 16.09.2013 - 22:16
  • Det blir litt oppdatering. P fredag startet vi p utstillingsdesign.


    Gruppearbeid.

    I dag:

    Tegnte jeg disse mblene i 1:20 ml (1:50 ml p bildet). Viser det jeg har tegnt senere, hele "blokka" ligger i skoleveska akkurat n ... er for lat til hente + det skjer noe teknisk feil med mobilen min :(

    Idprosess

  • 12.09.2013 - 22:50
  • Vi hadde ungdomsbedrift i hele dagen. Denne dagen skulle vi finne ut hva slags ting vi skulle utvikle/lage. Lreren foreslo at vi skulle skrive ned en ting p en post-it lapp som vi tenkte p nr vi tenker p interir og design.

    Vi skrev en del.

    Vi gikk ogs ut for f litt inspirasjon:


    Nydelig utsikt.


    Ja, vi var p taket. Det var varmt. Vi var ikke bare p taket, men vi tok ogs en tur innom biblioteket og gikk rundt skolen.

    Hva vi har kommet fram til: Gruppa vr skal lage en smoothie kopp som holder drikken kald. Det kan vre te eller noe annet som gr i kjletemperatur, trenger ikke bare vre smoothie. Da mtte vi ske opp p internett for finne ut hvor man kunne kjpe en snn spesial kopp. Jeg ville jo ha sett rundt i butikkene fr vi bestilte (har ikke gjort det enda) og det er dyrt bestille ting fra utlandet. Det var en kinesisk side som hadde snne, s vi prvde ringe (jeg mtte), men ingen svarte. Fr vel sende en mail. Det kommer til bli dyrt ...

    http://sprudlendesunn.no/blogg/wp-content/uploads/2013/06/bilde13.jpg
    Snn ca. ser den ut som vi kanskje skal bestille.

    Aktivitetsdag for hele skolen

  • 11.09.2013 - 20:37
  • Hele skolen hadde aktivitetsdag fra kl. 08:30 - 13:00. Postene vi skulle finne var rundt om i Kvadraturen og vi mtte flge etter postene som stod p planen. S vi gikk fram og tilbake. Jeg skriver det i rekkeflge snn her etter de stedene vi hadde passert:

    Lreren sin huskelapp + kart.

    POST 7: Klatring. Volleyball og beachfotball - Nybyen:

    POST 3: Basketball og tautrekking - Tresse
    POST 4:
    Quiz om idrettsfjes - Nupen parken


    Vi stod der en liten stund.

    POST 5: Fyll opp btta idealtid hinderlype - Bendiksbukta/Odderya

    POST 6: Quiz om styrketrening og idrettsskader - Idrettsplassen p Odderya
    POST 2:
    Quiz om kosthold og livsstil - NRK bygget

    POST 8: Quiz om frstehjelp - Fylkeshuset
    POST 1:
    Hoppetau. Lag din egen Knerten - Eg

    Forskjellige begynnelser, kommer an p klasse(r).

    Tegnebrettoppgaver

  • 10.09.2013 - 21:37
  • P mandag startet vi med tegnebrettet som vi fikk i startpakka og gjorde oss bedre kjent med den. Vi tegnte selv opp rammer p A4 og A3 ark.

    Skriftoppgave som jeg ikke er helt ferdig med.


    Rammene jeg streket opp. Med riktig ml fikk jeg et godt resultat.


    Bilde av hele tegnebrettet. Det er praktisk bruke den nr man jobber med interirtegninger.

    Timeplan 2013/2014

  • 09.09.2013 - 20:48

  • For noen som lurte, s har jeg i r:
    - 2 timer norsk
    - 2 timer engelsk
    - 2 timer gym
    - 3 timer samfunnsfag
    - 26 timer med programfag/kvalitet og dokumentasjon/prosjekt til fordypning.

    TILSAMMEN:
    Fellesfag (252 timer)

    56
    Engelsk
    56
    Kroppsving
    56
    Norsk
    84
    Samfunnsfag

    Felles programfag (477 timer)
    337
    Produksjon
    140
    Produktdesign
    253 Prosjekt til fordypning

    Lrte om ungdomsbedrift

  • 05.09.2013 - 21:20
  • I dag har vi lrt om ungdomsbedrift. Tenk tjene egne penger nr man har ungdomsbedrift! Snart skal lrerne sette oss sammen i grupper s vi gruppearbeider. Vi har prvd ut litt i timene. Det er veldig gy hvis alle i gruppa samarbeider og det synes jeg er flott.

    Det gr an delta i NM for konkurrere med andre ungdomsbedriftene i hele landet. Les mer om ungdomsbedrift her.

    #ungdomsbedrift

    Nordisk lampe redesign

  • 04.09.2013 - 21:30

  • Slik ble den ferdige lampa.

    BI

  • 03.09.2013 - 12:46
  • N er vi p BI. Mange andre skoler er ogs der, og de holder foredrag og snakker s mye. N er det gruppearbeid.

    I prosess med lampa og skoledebatt

  • 30.08.2013 - 21:16
  • I dag har jeg tegnt p kvistene p lampa. Fikk ikke tid til male den.

    Skoledebatt p skolen i de siste timene.

    Mange folk.

    Lampeforslag (?)

  • 29.08.2013 - 22:08
  • I gr fant jeg ingen gode ider til hvordan jeg skulle gjre om lampa. I dag fant jeg en kjempegod id!


    Her teiper jeg fant noen av kvistene som eksempel p hvordan jeg skal ha dem. Deretter blir det tegne av formen eller lime dem p med superlim.


    Skissene.


    Her tegner jeg formen i papp. Tungt klippe ut, men samtidig veldig tidskrevende klippe ut. Mine neste planer: male med akrylmaling, pynte med glitter (?) og noe som jeg kanskje kommer p senere.

    Stormkjkken og kakao

  • 27.08.2013 - 22:02
  • I gymtimene var klassen + en frisrklasse p "tur" ved brygga. Dette er friluftsliv, noe vi kommer til ha fremover. Vi hadde med oss drikkeflaske og litt mat.

    Stormkjkken. Vi lrte lage kakao.


    Vi skulle egentlig ha kokt vannet og s helle det i koppene. Ikke kakaopulveret i gryta. Heldigvis trengte vi ikke vaske den. Vi lrer av vre feil! :)


    Ingenting rre med, s vi brukte papiret.


    En and som fulgte med p hva vi gjorde ...

    Mitt drmmerom

  • 26.08.2013 - 21:57
  • I timene jobbet jeg videre med "mitt drmmerom" oppgaven. Her ser dere hvordan det ble:
    Bildet er redigert.


    Originalbildet. Burde kanskje ha snudd det bildet til hyre ...

    Da vi var ferdig, begynte vi p trender del 3: Lampedesign.

    Her er min lampe som jeg tok med for noen dager siden. Den er ikke akkurat s gammel, kanskje noen r, men det var den eneste lampa jeg ville "kvitte meg med" - redesigne den. Den er i plast og i hvit farge. Taklampe som man henger p taket.

    Starten p en liten og fort skisse:

    Fr vi begynner rett p, pleier vi tegne skisser. Minst 5 for starte med. Her har jeg tenkt ut en liten skisse som er en grein rundt lampa og blader rundt. Det som gr nedover er greiner som jeg skal finne og lime sammen. Vet ikke om det gr, siden denne iden er veldig vanskelig lage. Skal tegne flere skisser i morgen. N skal jeg bruke resten av kvelden til tenke ut hva jeg skal ha/tegne p lampa.

    Nordisk natur rom

  • 23.08.2013 - 22:41

  • Trender del 2 var tema "Mitt drmmerom".

    N er jeg snart ferdig med det lille hjrnet mitt. Jeg har valgt nordisk natur som stil, og det er stue. Alle mblene er kopiert fra PC-en og ikke funnet i magasiner (vanskelig finne et passende posisjon p bildene). Ikke alt er 100% riktig strrelse, tror jeg skal fikse p det nr jeg er klar til sette/lime alt sammen. Legg merke til gulvet som jeg har kopiert av en planke i kopimaskinen og mlt og klippet ut. Har limt mange biter. Mblene plasseres ikke slik, men det holder jeg p finne ut. Det er nesten i 3D p noe, men ikke alt er det. Mesteparten er i 2D. Helga blir jobbing med dette "prosjektet", leksa i norsk og litt blogging.

    - Hva synes dere om mitt lille hjrne?

    Fargerike interirtrender

  • 22.08.2013 - 21:37
  • Kreativ overskrift da! N skal dere f hre hva har gjort i dag.

    Plakaten som jeg s etter da jeg kom inn i klasserommet i dag tidlig. Denne har jeg og Ida laget.


    Klasserommet vrt, der alle to og to har laget plakatene.

    Som lovet i gr, skulle jeg ta med kameraet i dag. Det gjorde jeg.

    S her er Kaya, meg og Ida :-)

    #interir #trend #fargerik #plakat #stil

    Retroplakaten

  • 21.08.2013 - 19:09

  • Tok bare ett bilde i dag. Som sagt - mobilen min ble tom for strm siden jeg ikke ladet den i gr. Plakaten er ferdig, men p bildet ser dere at ikke alt er limt p. I morgen fr dere se alle plakatene.

    Retro skriftdesign

  • 20.08.2013 - 21:57

  • Overskrift til plakaten vi jobbet med.

    Skrift og trendplakat

  • 19.08.2013 - 21:00

  • Navnelapp p skuffene.


    Kladd ...


    Klippet i magasiner.


    Oppgaven og lappen jeg trakk.

    Bordskilt

  • 18.08.2013 - 19:15

  • I dag lagde jeg ferdig navne-bord-skiltet mitt. Egentlig er det ikke et navneskilt da, men vi skal lage det for ve p kalligrafi skrift. Frst lagde jeg noen hjelpelinjer s det ikke skulle bli skjeivt. S brukte jeg to blyanter til skrive bokstavene. Tilslutt tusjene til fargelegge.

    Kalligrafi

  • 16.08.2013 - 21:55
  • Har vrt p skolen, og det er andre skoledag i dag. Litt av det vi gjorde i dag: Jobbet med kalligrafi (skrift) med to blyanter, ftt nye skaper, hatt norsk og samfunnsfag ... Dagen har vrt lang, ja, slutta kl. 15:10.


    Eksempler p kalligrafi (Google bilde). ver p dette fordi vi skal lage/skrive snn i plakater neste gang. Vi lagde navneskilter til borrdet og navnelapper som vi limte p skuffene.

    1. skoledag

  • 15.08.2013 - 19:12
  • Alle elever p Vg2 og Vg3 begynte kl. 11:30. Jeg begynte p VG2 Interir og utstillingsdesign. Rektor holdt tale og etterp ropte avdelingslederne navn og klasse(r). Vi fikk vite klassen og jeg kom i klasse med mange som jeg kjente fra fr av (fra i fjor og fr). Det var bra. Vi fikk "Elevguide" og "Elevkalenderen". Da vi fikk nok informasjon, kunne vi f lov til g hjem. Det var ganske greit, og i r er interir og utstillingsdesign bare en klasse, s vi er de eneste som er "A"-klassen. 2DHIUA heter klassen vr = 2 r, design og hndverk, interir og utstillingsdesign, klasse a.

    Skole i morgen

  • 14.08.2013 - 20:10
  • I dag er det siste sommerferiedag og i morgen er det frste skoledag. Jeg aner ikke hvem jeg kommer i klasse med, det er jeg s spent p. Jeg skal begynne p VG2 Interir og utstillingsdesign-linja. Gjett om jeg gleder meg!

    Overlykkelig!

  • 11.07.2013 - 22:04
  • Fikk melding av VIGO p telefonen i dag ... og jeg fant ut at jeg kom inn p interir og utstillingslinja! Der skal jeg g til hsten, mitt VG2 r p samme skole og frste valget mitt. Jeg var heldig!

    I fjor var det bare en klasse VG2 interir og utstillingsdesign tror jeg. Endelig har jeg kommet inn p frstevalget mitt.
    Skolestart: 15.08.2013, kl. 11:30.




    facebook, media, social, social media, socmed iconinstagram, media, social, social media, socmed iconmedia, social, social media, socmed, tube, you, youtube iconmedia, snapchat, social, social media icon