hits

CINDY Z.

KREATIVITET: Design, foto, interiør ... zhuoblogg@hotmail.no

3 flotte utstillingshjørner

  • 31.10.2015 - 16:35
  • Utstillingshjørnene er laget av VG2 Interiør og utstillingsdesign 2015/2016 på skolen vår. Den første er inspirert av indisk, den andre nordisk og den siste er mer vintage/romantisk. Synes disse ble kjempefine :-)

    Når jeg tenker tilbake da vi selv gikk VG2 Interiør og utstillingsdesign, gjorde vi det samme - bare med lamper og ikke klokker. Dere kan lese mer HER.

    #interiør #utstilling #design #nordisk #romantisk #vintage #indisk #stil #inspirasjon

    Fordeler ved bruk av IKT på skolen

  • 14.10.2015 - 09:50
  • Teknologi har blitt mer som en vane og hverdag for meg. Læringsmetoden på skolen består enten av bøker eller IKT. Hvordan kan bruken av IKT på skolen være lærerikt for meg?

    Jeg går nå på VG2 Interiør og utstillingsdesign. I denne linja tegner jeg mye og har stort sett bruk for internett hver dag. Alt fra å skrive ut ting, designe interiørrom eller levere oppgaver som jeg har gjort - på internett. Jeg synes det er lærerikt å bruke IKT-utstyr enn å bare lese i lærebøkene fordi det står så mye stoff og fakta i bøkene. Om jeg skulle ha noen spørsmål, hadde jeg først brukt internettet til å søke opp, med hjelp av et lett tastetrykk. Hvis jeg hadde brukt bøkene, måtte jeg ha brukt mer tid enn det jeg pleier å søke opp på internett. Dessuten er internett et flott verktøy!

    Lærerne på skolen forventer at jeg skal ha PC-en tilgjengelig på skolen hver dag. Da vet jeg at jeg sannsynligvis kommer til å bruke den. Jeg synes det er positivt at både elever og lærere i dag bruker PC. Lærerne i dag skjønner mye mer enn i starten av for eksempel hvordan de bruker og håndterer en PC. Timene virker mer lærerikt for meg for eksempel hvis de skal presentere noe ved hjelp av PowerPoint. Lærerne virker mer interessert i faget og for meg er det lettere å følge med i timene.

    Når det gjelder bruken av IKT-utstyr, synes jeg det er lett og praktisk spesielt når vi skal ut i arbeidslivet om noen år til. Det er mange arbeidsplasser som nå vil ha krav på at søkeren burde kunne noe om teknologi og IKT. Det kan være å kommunisere med kunder på internett, føre inn regnskap eller lagre viktige papirarbeid på PC-en. Det skal være å holde god orden og samtidig kan det skape en lettere hverdag.




    Tanker om Fordeler ved bruk av IKT på skolen // skrevet av meg da jeg gikk i VG2.

    Produktkart - øvelse i Photoshop

  • 28.09.2015 - 20:38
  • Vi brukte ikke så mye Photoshop i begynnelsen på linja VG2 Interiør og utstillingsdesign, men vi brukte noen ganger når vi skulle lage produktkart. I denne oppgaven var det bare en øvelse i Photoshop der temaet var stue og at kunden hadde nettopp flyttet til en ny leilighet og ville beholde stolen, Egget. Siden Egget var i fargen rød, kunne møblene også ha noe rødt i seg. Stuen ble moderne og jeg valgte mange designmøbler som kunne passe sammen med stolen.

    Har ikke tegninger av stuen, men oppgaven var bare å lage et forslag med møbler til stuen.

    #interiør #produktkart #design #stue

    Fargekontraster

  • 11.08.2015 - 11:54
  • Ungdomsrom interiøroppgave 3

  • 27.06.2015 - 17:32
  • Den siste oppgaven før jul (VG2) var å innrede et ungdomsrom til ei 17 år gammel jente. Hun var usikker på hvilken stil hun ville ha, enten romantisk eller industriell. Jeg valgte den romantiske stilen. En ganske lys og blomstrende stil.

    Produktkart: De fleste møblene er fra IKEA.

    Plantegning: Rommet er ganske stort, plass til det meste og en "walk in closet". Det er god plass til å gjøre lekser og hvis hun får venner på besøk.

    Oppriss: Her vises en del av rommet i 2D.

    #interiør #design #tegning #innredning #soverom #ungdomsrom #romantisk #plantegning #oppriss

    Stue interiøroppgave 2

  • 26.06.2015 - 21:19
  • Inspirasjonskart: Jeg søkte på "stue møbler" og printet dette ut. Så var det klipp og lim. Her er det masse forskjellig som er typisk for en stue.

    Plantegning: Vi fikk en mal, og tegnte opp plantegninga ved hjelp av tegnebrett (det er ikke digitalt). Etter det var det bare å begynne med møbleringa.

    Oppriss: Dette var mitt første oppriss. Ble litt rotete ...

    #interiør #design #tegning #innredning #stue #plantegning #oppriss #inspirasjonskart #inspirasjon

    Vf og hall - første oppgave i VG2

  • 24.06.2015 - 21:52
  • Nå har jeg fått gjort alle bildene/tegningene om fra Adobe Reader til JPEG ... det var veldig mange! Har fått skannet alt som jeg har gjort i VG2 og VG3. For å se tilbake, har jeg ikke fått lagt ut alle oppgavene, men tenkte å gjøre det fremover. Eldre oppgaver fra VG2. Her er den første oppgaven vi gjorde i VG2 Interiør og utstillingsdesign.

    Inspirasjonskart: Det første vi gjorde, var å klippe ut i magasiner og blader. Dette var som en kollasj. Vi fant ting som kunne være til vindfang og hall. Det kunne være skohyller, hattehyller, helfigurspeil, kommode, garderobeskap ...

    Plantegning av vf/hall: For å si det sånn som det er, denne oppgaven var litt forvirrende i begynnelsen. Jeg husker at jeg spurte læreren om hjelp hele tida fordi jeg satt fast. Hva skulle jeg gjøre? Jeg tok også noen feil mål av møblene som gjorde at de var mindre enn i virkeligheten. Uffda! Heldigvis i denne oppgaven trengte vi ikke å finne de virkelige møblene, så vi dikta opp noen, men målene skulle være som i virkeligheten ca.

    #interiør #design #innredning #vindfang #hall #gang #inspirasjon #kollasj

    Tilbakeblikk: FreshFreeze Ungdomsbedrift

  • 20.08.2014 - 13:45
  • Dette innlegget kommer til å være et tilbakeblikk på ungdomsbedriften jeg og gruppa lagde, som ble tilslutt en stor suksess!

    Vi er FreshFreeze, en ungdomsbedrift som holder på Tangen videregående skole. Hver torsdag og sammen i gruppa, planlegger vi alt fra idé til ferdig produserte produkter. Vi selger altså en "Smoothiekopp" og det er en kopp med sugerør som holder drikken kaldere lengre enn det en vanlig kopp gjør. Koppen har et utrolig kult design med friske farger og logo. Det følger også med heklede "holdere" med logo på som gjør at det matcher koppen og som er god å holde i.

    Målgruppen og målet med utstillingen er for folk som "er på farta" og moteinteresserte og til andre som har lengtet etter en kopp som holder drikken iskald/varm over lengre tid. Jenter, gutter, damer og menn opptil 35-årene er vanlig. Vi vil få fram at dette er en smart kopp å ha med hvis du f.eks skal på tur eller skal trene, den er lett å ta med hvor enn du skal og den holder drikken kaldere/varmere i lenge tid enn en vanlig kopp gjør.

    Smoothiekoppen er blitt utrolig populær på blogger og det å ta den med seg "on the go", som er vårt slagord, viser at det er en kopp som er praktisk og holder drikkevaren i "fast-form" som den er (hvis du ikke putter isbiter), og trenger ikke å bli vannete etter ett par minutter.

    Et eksempel på hvordan koppen blir seende ut.

    Koppen måler i diameter: 10 cm, høyde 19,3 cm, 283 g og rommer 600 ml. Farge: Sort. Det følger med en heklet varmer (velg mellom flere farger) og en standard som er god å holde i hvis du foretrekker det. Hva med å drikke smoothie på den koppen vi selger? Det er mye lettere, du søler ikke og du trenger ikke å tenke på at det du holder er kald - for du kjenner det ikke på grunn av det er doble vegger!

     

    Endelig har vi fått registrert ungdomsbedriften vår, FreshFreeze. Den 28.10.2013 ble vi registrert via Brønnøysundregistrene. Hurra for oss! Hver torsdag hadde vi ungdomsbedrift og vi måtte planlegge alt fra bestillinger til regnskap av det vi solgte.

    28.11.2013: Vi var på Regnskapskurs v/ SMSØ. for UB daglig leder og økonomiansvarlig Kristiansand. Vi lærte om: Hvorfor vi trenger regnskap, hvordan et regnskap er bygd opp, aktuelle bokførings, skatte- og avgiftsregler, "BOKS", bilagshåndtering, oversiktlighet, kasse- og kontantregistrering og sluttregnskap.

    Jeg hadde ansvar for design, så jeg lagde disse logoene og prislappene på PC:


    Vi laminerte dem i en laminator og sydde på de heklede.

    19.03.2014: Kl. 08:00 registrerte vi oss og fikk tildelt stand nummer 97 og vi stod der ved MENY på Sørlandssenteret. Det var 104 ungdomsbedrifter og 613 elever fra Vest-Agder og Aust-Agder.


    Panelintervju 5 - 10 minutter og presentasjon på scenen 4 minutter (bildet).


    Og gjett hva? VI VANT!!! 2. premie for beste utstilling og 2. plass for beste ungdomsbedrift i Vest-Agder! 1500,- + 1500,- = til sammen 3000,-

    Resultatlista

    Les mer i kategorien "VG2 Interiør og utstillingsdesign" for flere innlegg!

    Interiørsymboler

  • 01.07.2014 - 15:53
  • Interiørsymboler vi bruker til å tegne interiørtegninger (plantegning).

    Vitnemålet og kompetansebevisene

  • 27.06.2014 - 22:27
  • Fikk vitnemålet og kompetansebevisene i posten i dag! Da har jeg bestått årene VG1 og VG2.

    Drømmefanger

  • 21.06.2014 - 22:32
  • Jeg husker veldig godt denne "drømmefangeren" som jeg har laget en gang før jul på skolen. Den har jeg fortsatt spart på! Tok den med meg hjem to dager før siste skoledag, og fant ut at jeg kunne pynte den på rommet mitt (siden jeg har så stort soverom).

    Nå henger den ved vinduet og over nattbordet mitt, det ble flott - som en utstilling der den henger. Lyst til å se hvordan jeg har laget den - se innleggene HER og HER

    Siste skoledag VG2

  • 19.06.2014 - 22:06
  • Da var skoleåret 2013/2014 ferdig. Tenk at dette skoleåret har gått så fort! Jeg har fullført linja VG2 Interiør og utstillingsdesign, og i dette året har jeg blant annet lært så mye som å tegne interiørtegninger, å skrive til kundene, farger og stiler, å tegne utstillinger i perspektiv, å drive en ungdomsbedrift ... og mye forskjellig! Siste skoledag er alltid en spesiell dag synes jeg, så les under.

    I dag begynte vi kl. 09:00 og hadde bare koselige timer på skolen. Det var bra vi var i klasserommet, for ut ville jeg ikke (ble så solbrent i går fordi jeg hadde glemt å smøre meg med solkrem ...). Vi dro til REMA 1000 for å velge den isen vi ville ha. Jeg valgte:


    Det var bare Diplom-is å velge mellom i den isdisken. Denne Lollipop PUSH isen hadde jeg ikke smakt før, så da falt mitt valg på den. Vi hadde forskjellige leker som: "Pakke kofferten til Sydentur" (gikk ut på å si noe du vil ta med på tur) og mimeleken (gjettelek, den var morsom). Vi holdt på i ca. 2 timer og kunne gå hjem etter det/ta sommerferie.

    Det var trist å ta et varmt farvel med klassen og lærerne. Spesielt når klassen hadde en stor betydning for meg og at det har vært et fantastisk år. Kommer aldri til å glemme dette flotte skoleåret som jeg har skrevet dato for dato i en minnebok. Kommer aldri til å glemme dere. Det er jo slik at noen skal gå videre på VG3 Interiør, VG3 Utstillingsdesign eller påbygg. Jeg har valgt VG3 Interiør, så jeg håper at jeg kommer inn. Vi ønsket hverandre god sommerferie og gav gode klemmer.
    Ønsker dere alle sammen lykke til neste skoleår (kanskje vi sees igjen)!

    På besøk hos de to lærerne våre

  • 18.06.2014 - 22:36
  • For en koselig dag det har vært! I dag besøkte vi (hele klassen) lærerne Hilde og Alice. Først var vi hos Hilde og koste oss med god grillmat som: Pølsebrød, hamburgere og salat. Det var fint vær, så vi satt ute i terrassen og spilte kortspill.

    En utsikt sett oppe fra Stokkelandsskogen:

    Fancy vann høyttalere som holder musikkens rytme.

    Her er en video av dem:

    4 sekunders video.

    Litt senere dro vi til Alice. Vi fikk servert gode iskaker i forskjellige varianter, bringebær, blåbær, marshmallows. Det var kjempegodt!

    Elsker denne brygga ved huset - her var det mye sol og koselig å være.

    Vi kunne "fiske" litt, noen av funnene til de andre i klassen var: Sjøstjerner, blåskjell, glassmanet/brennmanet, fisker, krabber og snegler.

    Dagens fangst - 4 krabber har jeg klart å finne. Dere ser egentlig 3 i bøtta, den ene har jeg lagt i en annen bøtte.


    2 store og 1 liten.

    Vi hadde en konkurranse der den som hadde samlet flest krabber vant og den krabben som "krabber" fortest ut vant. Jeg valgte denne krabben til løpet - og vet dere hva? "Førstemann ut i havet" skjønte den med engang, krabbet så raskt (sidelengs) og *poof* var den borte. Skulle ha filmet den, det var så morsomt! Raskere enn Lynet likssom ...

    Synes synd på den, den hadde nemlig mistet den ene krabbekløren. Likevel så gira på konkurransen?

    Premien for raskest krabbeløp:

    Fargebingo-flax og Godt&Blandet godteri.

    Fargepsykologi: Rosa

  • 16.06.2014 - 21:12
  • I dag fikk vi vite om vi kom opp i eksamen eller ikke. Jeg visste at jeg ikke kom opp, og det var faktisk (overraskende) ingen som kom opp! Jeg tror det kan være grunnen til sen eksamenstid og snart skoleslutt. Skolen er ikke over enda, men noen prøver å ta sommerferiemodus. Vi får fortsatt oppgaver å gjøre på skolen, og noen reagerer på det. "Hvorfor får vi ikke fri?" var det mange som spurte. "De som kom opp fikk fri". Vi fikk en oppgave om fargepsykologi som vi holdt på med i timene. Jeg lagde en PowerPoint om fargen rosa.


    Denne PowerPointen skal vi presentere i morgen for klassen. Den så litt kort ut, men det var en bitteliten oppgave for denne uka.

    - Noe nytt dere lærte om fargen rosa?

    Eksamen i interiøroppgave med farger

  • 15.06.2014 - 22:02
  • Dette innlegget blir som en del 2 (siden jeg hadde publisert et innlegg om dette HER). Da var oppgaven i mappa og klar til å vises med ferdig fargelegging.

    Plantegning:

    Oppriss:

    - Hva synes dere om fargene/fargeleggingen?

    Leilighet for salg - interiøroppgave

  • 15.06.2014 - 21:41
  • Dette er et produktkart og forslag til megleren som skal sette ut en ny leilighet for salg. Megleren ønsket at hovedinntrykket i leiligheten skulle appellere til mange brukere med god økonomi. De fleste møblene skulle være "lånt" fra Møbelgalleriet, men jeg hadde problemer med å finne sengene der. Valgte derfor å finne sengene på en annen butikk. 

    Produktkart:

    Plantegning:

    Mangler snittlinje, men den skal jeg tegne på.

    Oppriss:

    Dette opprisset gjorde jeg ferdig i går (endelig).

    - Hva synes dere om oppgaven "Leilighet for salg"?

    Fredag den 13. (?)

  • 13.06.2014 - 19:38
  • Nøyaktig, fra i dag til torsdag, bare 4 skoledager igjen (hvis vi ikke regner med dagen i dag)! Tenk at dette skoleåret har gått så fort! På mandag blir det kunngjøring av lokalgitt eksamen. Lurer på om jeg/vi kommer opp? Om vi gjør det, blir tirsdagen en forberedelsesdag og onsdagen evt. forberedelse til eksamen (muntlig eller skriftlig). Håper virkelig jeg ikke kommer opp, ellers må jeg lese hele boka får å repetere alt vi har lært i dette skoleåret. Hvis vi ikke kommer opp, skal vi ha vanlig skole: Jobbe med en liten fargepsykologioppgave i gruppe på 2 med fremføring. På torsdagen (siste skoledag) er det skoleavslutning i klasserommet vårt. Korte dager igjen ...

    Men dere, vet dere hvilken dag det er i dag? Ingen har sagt noe: Det er fredag den 13.! Visste dere i år kun er én fredag som havner på den 13 i hele 2014, kun i denne måneden, Juni? Om måneden starter på en søndag vil den 13. være en fredag! (som søndag 1. juni 2014).  I 2012 var det fredag den 13. TRE ganger. Januar, April og Juli.

    Mange forbinder fredag den 13. at det bringer ulykke(r). Mener du dette er ren overtro eller tror du på det?

    Dagen i dag ble brukt til rydding (alt av skap og hyller skulle tømmes), rydde i permer og vasking. Da vi var ferdig med det, fikk vi krone-is. Vi kunne velge mellom jordbær eller sjokolade, og jeg valgte jordbær (tilfeldigvis).


    Et bilde av krone-is.

    Jeg tar også med et bilde fra dagens "brev til meg" - læreren i norsk hadde spart på dette brevet lenge og i dag fikk vi det tilbake. Jeg kan like godt dele det med dere:

    Skrev dette brevet til meg selv en vakker skoledag da jeg begynte på VG2.

    Det har forresten ikke skjedd noe uhyggelig i dag, glad jeg ikke er så overtroisk.

    Historisk besøk på museer i Kristiansand

  • 11.06.2014 - 19:37
  • I dag var hele klassen på historisk besøk hos Vest-Agder-museet Gimle Gård og Vest-Agder-fylkesmuseet. Først var vi inne på en bygning, som så litt mystisk ut på utsiden. Noen av vinduene var malt på og de andre var av glass. Det var for å få mer symmetri når man så bygningen for seg.

    Vinduene til venstre i bygningen er malt på. Det som "skinner" er i glass.

    Jeg har vært på Gimle Gård før, men ikke i denne bygningen. Jeg har hørt myter av folk som sier at det spøkte der inne. Jeg tror det kan være at bygningen ser så stille ut og det har rare vinduer (?) - Hva tror dere?


    "Hver hele og halve time mellom kl. 9:00 og 18:00 dukker leietakeren opp og gir lyd fra seg i 1 minutt!" Den så vi.

    Vi gikk inn i bygningen. Omvisningen startet kl. 09:00 og varte til ca. kl. 10:15.

    "Samlingen tilhørende avdeling Gimle Gård består av selve gården med bygninger og inventar. Dette omfatter flere tusen gjenstander og fotografier etter familien Holm, Arenfelt og Arenfelt-Omdahl som i fem generasjoner bodde på Gimle. Siden samlingen viser en families liv gjennom nesten to hundre år er den en såkalt lukket samling. Det vil si at det ikke innlemmes nye gjenstander i samlingen."

    Det var en guide som snakket om historien i huset lenge, lenge siden. Huset, eller bygningen, ble brukt til mye forskjellig. Noe av det var: Stue, kjøkken, bad, dansesal, kontor ... De hadde også en kjeller som vi fikk lov til å besøke. Det var lavt under taket og det luktet ... kjeller og støv. Tenk at folk hadde bodd sånn i den tiden! De må ha vært rike.


    Noe av det vi så (bildene er fra Google da vi ikke fikk lov til å ta bilder).

    Det neste museet vi besøkte var Vest-Agder-fylkesmuseet.

    "Kristiansand museum har om lag 25 000 gjenstander, inkludert rundt 40 antikvariske bygninger. Her finnes hus fra sentrum av det gamle Kristiansand og to gårdsbruk som viser livet på Agder i tidligere tider. Museet har store mengder mindre gjenstander som representerer byens og områdets historie, alt fra tradisjonelle bondegjenstander og verksted etter 1800-tallets håndverkere til leker fra 1990-tallet."

    Mange i klassen begynte å bli sliten etter å ha vært på flere omvisninger, så de kunne gå hjem. Vi andre gikk opp til Setesdalstunet for å se på gamle hus og hytter.

    Gress på taket var litt fint.

    Eksamen i interiøroppgave

  • 06.06.2014 - 22:07
  • Denne oppgaven hadde jeg tatt kopi av, i sort/hvitt. Jeg har kun plantegning og opprisset, men har ikke fått det tilbake. Under ser dere mitt forslag til kjøkken og stue i en 2-roms leilighet til et ungt par i slutten av 20-årene: Lars er psykolog og Marit studerer på UiA. De trengte gode arbeidsmuligheter i disse rommene, ønsket forslag på vegger, gulvmateriale, vindusavskjerming, møblering og belysning. Kjøkkenet skulle beholdes. De hadde interesse for "design klassikere", og paret hadde arvet noen penger, slik at de kunne kjøpe en eller flere slike designmøbler eller gjenstander. De ønsket seg et moderne og ungt uttrykk.

    Produktkart:
     

    Plantegning:

    Oppriss:

    Mitt forslag var at de kunne ha en "kosekrok" og en "arbeidsplass". Oppbevaring av bøker kunne de bruke skrivebordene, bokhyllen og en 7 hylle. De fikk hver deres arbeidsplass: Skrivebord. Kopimaskin i midten.

    I dag fikk jeg vite karakteren og det ble en 6-er! Stolt! 

    Eksamen i programfag dag 3

  • 05.06.2014 - 22:32
  • I dag brukte jeg tiden min godt til å forberede presentasjonen om løsningsforslag til kjøkken og stua. Jeg tenkte på denne også i hele natt. Litt rart for å si det sånn når man virkelig er både spent og nervøs. Jeg hadde god tid til forberedelse, fordi jeg var sist på lista til muntlig. Kl. 13:45 hentet jeg oppgaven min i Servicetorget. Forberedelse, skrev ned stikkord. Kl. 14:15 (en halvtime etter) skulle jeg gå inn. Jeg fikk god støtte av to snille lærere som sa at jeg kommer til å klare det og de gledet seg til jeg var ferdig. Presentasjonen gikk litt bra. Jeg fikk litt panikk siden jeg ikke var vandt med å fremføre for en sensor (eller kanskje jeg hadde gjort det en gang før i 10. klasse i matte). Det muntlige var å forklare hvorfor jeg har gjort dette, kundenes ønsker og behov, stil, farger + annet om møbleringa i rommene. Det gikk kjapt og jeg følte at jeg sa altfor mye rart ...  

    Her er et bilde av plantegningen uten møblering:

    En 2-roms leilighet.

    Jeg får vite karakteren i morgen, så vi får se hva jeg får.

    Eksamen i programfag dag 2

  • 04.06.2014 - 21:56
  • Jeg hadde tenkt på denne eksamensoppgaven i hele natt fordi jeg følte at jeg måtte ta det seriøst. Jeg hadde ikke sovet så godt i dag, våknet kl. 04 og "sovnet" igjen. Våknet deretter kl. 06, spiste frokost. Etter det tok jeg fram tegningene og skisserte hvordan jeg ville møblere kjøkkenet og stua. Lagde produktkart og produktlista (legger det ut på bloggen når jeg har fått vurdering).

    Det har gått bra med eksamen i interiørtegninger, men jeg synes at tiden på skolen i dag har gått kjempefort! Var på skolen kl. 09 - 14. Klokka hadde bare gått så kjapt så jeg måtte stresse med å få alt ferdig (innføring). Tegnet med tusj, fargelegging. 

    I morgen skal vi ha muntlig presentasjon som går ut på: 1/2 time før oppsatt tid, forberedelse. 1/2 etter er inn til lærer og sensor. Presentasjon. Håper jeg klarer den muntlige presentasjonen som går ut på å forklare hvordan/hvorfor jeg har gjort det, begrunne løsningsforslag osv ...

    Eksamen i programfag 3. - 5. juni

  • 02.06.2014 - 22:20
  • Fra i morgen til torsdag skal vi ha eksamen i programfag som vil si er "Interiørtegninger". Tirsdagen vil være at vi får oppgaven og planlegge hvordan vi skal ha det, onsdagen føre inn i stemplede ark og levere, torsdagen er det presentasjon av oppgaven. Dette skulle være likt som den tentamen vi hadde. Jeg er ganske sikker på at vi får store rom å jobbe med, siden i tentamen fikk vi oppgave å lage et barneromsforslag til en gutt på 6 år (?).

    I dag repeterte vi til eksamen: Ittens fargekontraster, fargeharmonier, belysning, Jugendstilen (art nouveau), funksjonalismen, "gamle klassikere", komposisjonsprinsipper, plantegning, oppriss, aksonometri og fargelegging = få dybde.

    Selvfølgelig får vi lov til å bruke alle hjelpemidler i morgen, så det skal nok gå bra.

    Møbeldesignmodell

  • 28.05.2014 - 21:34
  • I dag var målet mitt å få ferdig møbeldesignmodellen. Det jeg valgte var å lage Le Corbusier's LC2 Petit stolen. Oppgaven i stilhistorien var å lage en modell av et av møblene til den designeren jeg hadde skrevet om (som skrevet før, jeg hadde en designer som bare var kjent for lampedesign), men jeg kunne velge en annen designer. Stolens mål ble 1:4, som vil si at stolens virkelige størrelse delt på 4. Vi kunne bruke hvilke som helst materialer. Litt om materialer jeg har brukt: Kapaline til å bygge opp stolen, knappenåler for å sette sammen, RX lim og "sølvpapir".


    "Setene" (til høyre) er tatt ut og malt med sort maling.


    Stolen forfra.


    Stolen bakfra.


    Her kan dere se ca. hvor stor den er i virkeligheten.


    Stolen på sokkelen. Eller burde jeg ha sagt "sofa"? Malinga ble litt ujevn ... skal fikse opp dette senere. Skulle ha laget denne modellen med skinn på, men hadde ikke nok. Da ble det derfor maling.

    Legger med et bilde av den originale versjonen av LC2 Petit stolen:

    Nesten helt likt som en kopi, hva synes dere om møbelmodellen?

    Film og hygge i norsktimene

  • 23.05.2014 - 22:20
  • Vår norsklærer hadde med seg en stor overraskelse til oss: Mye gode fristelser! Her var det blant annet jordbær, Oreo kjeks, druer, sjokolader, seigmenn, pommes frites og brus. Hun var usikker på om det skulle bli fare for streik, så da gjorde hun i stand dette. Det var koselig!

    Vi så på filmklippene til alle i klassen (et prosjekt vi har jobbet med i ukene framover). Det var å lese tekstene Hjerte Smerte eller Død Pine. Noen lagde på goAnimate tegneserie, MovieMaker eller på lydopptak/hørespill.

    Le Corbusier's LC2

  • 21.05.2014 - 22:34
  • I stilhistorien fremover holder vi på med å lage et møbel av den designeren vi hadde skrevet om tidligere i oppgave del 1. Jeg hadde om Paul Henningsen's lamper, så da måtte jeg finne en annen designer fordi han ikke hadde annet enn lamper. Valget falt på Le Corbusier's LC2 stol. Den hadde jeg sett før + den var veldig kjent, så da tenkte jeg å lage en slik stol. Materialer som jeg skal bruke: Kapaline, aluminiumsfolie og maling (på grunn av at vi ikke har nok skinn). Siden stolen vi skal lage er en 1:4 mål, som vil si at den virkelige stolen delt på 4, er veldig stor. Jeg har allerede kommet veldig langt på oppgaven, i løpet av noen dager tar jeg et bilde av min møbelmodell så jeg viser dere den! 

    Kreativkonkurranse

  • 15.05.2014 - 13:24

  • Jeg deltar med papirbretting, tegninger og foto. Utstillingen står på Tangen videregående skole ut denne uka. Kom å se/stem nr. 1! :)

    Bad og vaskerom

  • 14.05.2014 - 22:40
  • Produktkart - oversikt av produkter jeg skal ha med.

    Jeg sier meg litt fornøyd med interiørtegningen "Bad og vaskerom". Endelig ferdig, som jeg stresset med i dag.

    Jeg skal konkurrere i kreativ

  • 05.05.2014 - 21:51
  • I dag var det siste påmeldingsfrist for den kreative konkurransen på skolen. Det måtte være minst 15 for at det skulle bli en konkurranse. Senere i dag viste det seg at det var 16 påmeldte, så det ble (heldigvis!). 

    Jeg har lenge tenkt på om jeg skulle delta eller ikke. Så hadde jeg tenkt at denne kreative konkurransen må jeg bare melde meg på. Jeg hadde tenkt å delta med papirbretting (kunst) og eventuelt foto.


    Mobilkamera foto av plommetreet (ikke redigert bilde).

    Tentamen i norsk + kjøkkentegninger

  • 10.04.2014 - 21:39
  • I dag hadde vi tentamen i norsk. Vi møtet opp kl. 08:30 og registrerte oss. Fant frem forberedelsesheftet, PC-en, notatet, mat og drikke og norskboka. Tema: "Informasjons- og kommunikasjonsteknikk". Oppgave 1: Leste en tekst og svarte på spørsmål. Oppgave 2: Skrev et leserinnlegg. Oppgave 3: Tekstproduksjon der vi kunne fritt hvilke én oppgave vi skulle skrive om. Det var ikke så vanskelige oppgaver, men det gikk veldig bra. Endelig er tentamen ferdig, nå gjenstår det å fullføre skoledagen i morgen så er det ... helg og PÅSKEFERIE!

    Jeg vil gjerne legge med et bilde av mitt forslag til kjøkken. Nå holder jeg på å innrede et bad og vaskerom. Skal se om jeg får tid til å legge ut et bilde av det.

    Tentamen i engelsk

  • 08.04.2014 - 21:36
  • I går hadde vi lesedag og i dag hadde vi tentamen i engelsk. Kl. 08:30 skulle vi møte i klasserommet. Tok frem PC, bøker, ordbok, forberedelsesdel, notater, mat og drikke ... og gjorde alt klart til kl. 09:00. Da begynte det. Vi fikk oppgaven som bestod av to deler. Oppgave 1 var å svare på én oppgave: 1A eller 1B = kortsvar. Oppgave 2 var å svare på én oppgave: 2A, 2B, 2C, 2D eller 2E = langsvar. Temaet var: "Reading for information, learning and enjoyment".

    Om hvordan det gikk: Det gikk litt begge deler, både bra og ikke så bra, men det tok litt tid å skjønne akkurat hva jeg skulle gjøre og skrive om. Siden jeg var i tvil brukte jeg ordboka til hjelp - og den var til stor hjelp! Så leverte vi det på It's learning senest kl. 14:00.

    Lesedag, sa du?

  • 06.04.2014 - 20:34
  • I morgen er det lesedag til tentamen. Da sitter vi hjemme eller på skolen. Så er det slik at vi har to tentamen i neste uke: Engelsk tentamen (tirsdag 8. april) og norsk tentamen (torsdag 10. april). I engelsk er det en forberedelsesdel der det er tekster å lese om, og i norsk fikk vi bare et tema. Det er sannsynligvis en ren skriveoppgave. Da skal jeg gå igang med å forberede meg og håper at jeg klarer det (selvom det ser så vanskelig ut). Etter tentamensuka er det allerede blitt påskeferie!

    Påskeutstilling

  • 03.04.2014 - 20:13
  • I dag hadde vi ungdomsbedrift og påskeutstilling. Vi tok og bærte ned alt av vegger, sokler og utstillingsmaterialer fra 4. etasje til 1. etasje. Vi stod nede ved Servicetorget i 1. etasje på skolen fra kl. 10:30 - 14:00 (vi kommer til å stå her i morgen også).


    Det var bare 4 ungdomsbedrifter.


    Jelly Light UB. 


    Containment Arts UB.


    FreshFreeze UB.


    RAM interiør UB.

    Det var flest lærere som kjøpte, men de fleste hadde tentamen/eksamen i dag ...

    2 for 1 tilbud! Vanligvis solgte vi koppene for 150,- pr. kopp, nå kan man kjøpe 2 for 150,-. Påskesalget er det siste salget før vi skal avslutte ungdomsbedriftene. Det er derfor viktig å få solgt ut det vi har. Vi fikk solgt veldig mange. PS: Interessert? Les HER!

    Funksjonalismen arkitektur

  • 02.04.2014 - 21:51
  • Funksjonalisme varte ca. 1920 - 1940. Det var navnet på en retning innen moderne arkitektur. Arkitektene ville ha vekk all unødvendig dekor og gamle stilelementer, og de ville istedet skape noe helt nytt gjennom et forenklet og stramt formspråk.

    Kjennetegn:
    - Enkle, kubististiske hus som kunne mykes opp av buede karnapper eller et rundt vindu.
    - Flatt tak, gjerne med terasse.
    - Mye lys via mange og ofte store vindusflater, hjørnenvinduer og mange vinduer satt tett sammen som i et bånd.
    - Glatte dører, en stor fylling eller geometrisk inndeling, ofte et lite vindu i døren.
    - Lite eller ingen dekor.
    - Grønnlige, grålige, blålige og andre farger i tillegg til hvitt.

    Her er noen arkitektur inspirasjonsbilder:

    Villa Savoy av Le Corbusier.


    Funksjonalistisk villa 1934, Bergen. Arkitekt: Leif Grung.


    Bellavista Klampenborg Denmark. Arne Jacobsen 1934.


    Moderne arkitektur inspirert av funksjonalismen.

    Slik var tentamensdagene

  • 27.03.2014 - 19:33
  • Onsdag 26. mars: Førte inn på stemplet ark. Vi hadde som mål på tirsdag å tenke ut hvordan vi skulle møblere soverommet, så jeg tok turen innom skolen tidligere (kl. 07) enn vi begynte (kl. 09). Da satt jeg litt for meg selv og tenkte ut hvordan jeg skulle plassere de ulike tingene på plantegningen. Da timene begynte var det litt stress å overføre tegningene (plantegning og oppriss) på stemplet ark, så jeg brukte lysbord. Opprisset tegnte jeg fort siden jeg ikke hadde tegnt det på tirsdag. Det ble et oppriss med litt enkle ting ... Så var det innlevering kl. 14. Da måtte vi bli ferdig, og det klarte jeg (heldigvis!).

    Torsdag 27. mars: Jeg kom veldig tidlig på skolen for å forberede meg til den muntlige presentasjonen. Det var egentlig veldig unødvendig å komme tidlig, siden jeg nesten ikke hadde noe å gjøre da jeg var ferdig med å skrive ned stikkord som jeg skulle si. Jeg klarte å huske ting i hodet, så jeg trengte ikke å lese mellom linjene. Den oppsatte tiden min var kl. 14. En halvtime før skulle minuttene brukes til å forberede det muntlige. Oppgaven hentes i 1. etasje og da det endelig var min tur, gikk jeg inn og forklarte hva/hvorfor/hvordan jeg hadde tenkt. Tiden gikk egentlig veldig fort, for det var ment 15 minutter. Så hadde jeg fri resten av dagen da.

    Tentamensdager i interiørtegning

  • 25.03.2014 - 19:09
  • Vi fikk oppgaven i dag, og jeg var nesten 100% sikker på at jeg ikke fikk kjøkken (det er det som tar mest tid å tegne). Det ble ikke loddtrekning, men alle i klassen fikk samme oppgave. Det var å lage en plantegning, et oppriss og et produktkart til en 6 år gutt's soverom og rommet var 22,2 m2 stort. Det var veldig mye å tenke på, så jeg synes to dager var for lite til å tegne både plantegning og oppriss (produktkartet ble jeg ferdig med i dag) og fargelegging. I morgen skal vi føre det inn på stemplet ark og på torsdag er det muntlig presentasjon av oppgaven. Hvordan skal dette gå? Så var det jo at familien ikke hadde så god økonomi, og at de ville kjøpe møblene på IKEA. Noe som pynt og små ting har jeg funnet utenfor IKEA, så det var helt greit.

    Dette skjer på Sørlandssenteret i morgen

  • 18.03.2014 - 22:18
  • I morgen er det fylkesmesse for ungdomsbedrifter i hele Vest-Agder og Aust-Agder på Sørlandssenteret kl. 08:00 - 17:00! Slik blir dagen:

    FYLKESMESSE FOR UNGDOMSBEDRIFTER 2014

    Onsdag 19. mars 2014 - Sørlandssenteret

    08:00    Sørlandssenteret åpner for utstillerne

    10:30    Offisiell åpning
                   Velkommen, Ruben Storevold, senterleder Sørlandssenteret
                   Hilsen fra Fylkesutdanningssjef Arly Hauge, Vest-Agder 
                   fylkeskommune.
                   Prisutdeling for forhåndsnominerte konkurranse
                   Kåring av Årets Entreprenørskapslærer på Agder
                   Klar - ferdig - gå!, Aleksander Lien, påtroppende daglig leder 
                   UE Agder

    11:30    Utstillingene åpner og konkurransene starter
                   Scenepresentasjoner og panelintervjuer for deltakere i 
                   Beste Ungdomsbedrift

    14:30     Utstillingene stenger, konkurransene avsluttes

    15:30     Premieutdeling
                    Utdeling av priser for dagens konkurranser og kåring av 
                    Beste Ungdomsbedrift i Aust-Agder og Beste Ungdomsbedrift
                    i Vest-Agder

    17:00     Program slutt - vel hjem

    Dette kommer til å bli så gøy! Dette er 3. gang vi er på messe (om vi teller med julesalgsmesse på skolen og salgsmesse på Sørlandssenteret). Denne gangen er det litt større, da alle Vest-Agder og Aust-Agder ungdomsbedriftene også deltar. Vi i FreshFreeze ungdomsbedrift skal delta, og vi kommer sikkert hjem med en god del premier. Her er FreshFreeze ungdomsbedrift bloggen som dere kan følge med på. Vi kommer til å stå ca. her (rød pil) som vist på dette kartet:


    Det blir presentasjon på scene og dommerne kommer til å intervjue oss ...

    Og hvis vi (kanskje) blir borte tar vi fram og henger dette på vår stand:

    Så har vi noen brosjyrer også:

    Kom gjerne innom vår stand i morgen, da står vi klare for å snakke med dere om dere har noen spørsmål.

    Facebookside: FreshFreeze UB   |   Blogg: FreshFreeze

    Aksonometri av kjøkken

  • 12.03.2014 - 22:47
  • ENDELIG er jeg ferdig med oppgaven "aksonometri av kjøkken". Denne oppgaven gikk ut på å tegne et hjørne av kjøkkenet som vi hadde tegnt i plantegning. Jeg har jobbet med denne oppgaven siden uka før vinterferien til i dag. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.


    Ferdig aksonometri (bildet ble tatt i dårlig lys, skal prøve å få tatt et nytt bilde i bedre lys).

    Lærte å tegne aksonometri

  • 25.02.2014 - 21:04
  • I dag lærte vi å tegne aksonometri, som vil si at vi tegner rommet i tredimensjonal sett i perspektiv. Jeg trodde først at det var umulig, men det var ikke så vanskelig i det hele tatt da læreren hadde forklart dette foran hele klassen. Først tegnet jeg opp rommet, så begynte jeg å tegne kjøkkenbenkene, så høyskapene og overskapene. Så langt har jeg kommet:

    Kan tegne dette uten tegnebrett også, nå som jeg har kommet så godt i gang. Kanskje ikke når man skal tegne rommet ... Men brukte 90°s vinkel og en linjal for å måle + målestokken.


    Opprisset. Det kjøkkenet skal forestille og er en del av den andre veggen.

    #aksonometri #oppriss #kjøkken #interiør #tegning #kreativitet #kreativ #klassisk

    Tangen Talenter finale!

  • 20.02.2014 - 09:16
  • Bilder fra i går.

    Søknad til VG3

  • 07.02.2014 - 07:33
  • Da har jeg valgt ønsket linjer til neste år. Jeg valgte bare to.

    Et bilde fra messedagen 30.01

  • 31.01.2014 - 10:50
  • Dagen før messedagen.

    Messedagen på Sørlandssenteret.

    Bilder til messeutstilling

  • 27.01.2014 - 12:27

  • Forsida.


    Noen bilder.


    48 kopper. Her er det bare esker.


    Selveste koppen.

    17. - 23. januar - utstilling

  • 26.01.2014 - 19:26
  • Fredag 17. januar tok vi ut utstillingsveggene og stilte dem ut utenfor klasserommet vårt. Her står vår utstilling:

    Logoen fikk vi skrevet ut i foliemaskinen.

    Åpen skole 23. januar:


    Lærerne foreslo at vi skulle lage en utstilling, så vi gjorde det. Vi skal sannsynligvis stå sånn også på messedagen 30. januar.


    De flotte "smoothiekoppene" i hver sin heklede "varmeholdere".


    Vi begynte kl. 14 og sluttet kl. 20. Her brukte jeg noen timer til å tegne skisser av utstillingen (oppgave).


    Fargelagt skisse.

    Åpen skole

  • 22.01.2014 - 21:33
  • I morgen (23. januar) er det åpen skole, det er elever fra 8. - 10. klasse og interesserte som kommer på besøk og ser hva vi holder på med. Vi som går på skolen begynner senere på dagen, kl. 14 og har da vanlig undervisning (egentlig ikke undervisning, vi jobber med ungdomsbedrift). Det kommer til å bli en lang dag, men det er ekstra koselig når det er gjester på besøk.

    Jeg kommer til å oppdatere bloggen hvis jeg har tid, hva vi driver med i ungdomsbedriften. Her er et bilde av koppen vi produserer:

    Rokokko-plakat

  • 23.12.2013 - 15:40

  • Jeg lagde en plakat om Rokokkoen ca. 1735 - 1770 i stilhistorietimene.

    Julepynt laget på skolen

  • 22.12.2013 - 15:49

  • Brukte kopiark av musikknoter, så det ble litt stilig med mønsteret.


    3D Papirjulestjerne i A3 ark.


    Hjerter med perler.


    3D Juletrær. Jeg har laget det til venstre (ikke helt ferdig) og til høyre er det læreren sin. Jeg har bare sett etter det som et eksempel.

    Bilder fra messedagen (ungdomsbedrifter)

  • 18.12.2013 - 22:12
  • På torsdag 12. desember hadde vi messedag (med 4 ungdomsbedrifter) på skolen. Under kommer mange bilder.

    Dagen før messedagen. Vi ordner og setter opp utstillingsveggene, sokler, hyller og annet.


    Vi hadde 1,5 timer på messedagen til å sette opp og gjøre stand utstillingene. Her lagde vi en logo som vi klistret på veggen.

    Så ble det sånn her:


    Slagordet vårt: "On the go".


    Brosjyren som jeg lagde.


    Heklede "holdere" (heklet selv) - lettere å holde i "Smoothiekoppen".


    Jelly Light selger gelélys.


    Containment ARTS selger "flyvende" bokhyller - bokhyller som kan festes på veggen.


    RAM Interiør selger rammer til barn og voksne. Hyllene kan pyntes og henges på veggen.


    Alle de 4 ungdomsbedriftene sett i fugleperspektiv. Fra venstre: Jelly Light UB, Containment ARTS, FreshFreeze UB og RAM Interiør UB.

    FreshFreeze Ungdomsbedrift/salgsmesse info

  • 12.12.2013 - 22:05

  • I dag har vi hatt salgsmesse på skolen. Det var 4 ungdomsbedrifter som stod i 1. etasje på skolen: FreshFreeze ("smoothiekopper"), RAMinteriør (rammer), ContainmentARTS ("flyvende" bokhyller) og Jelly Light (gelé lys). Mange elever og lærere tok en titt, og det ble fort mange som ville kjøpe tingene vi har lagd. Flere bilder kommer senere.

    Vi i FreshFreeze ungdomsbedrift har nå "solgt" 21 kopper, hvor pr. kopp koster 179,-. Er du også interessert? Da kan du ta kontakt med oss på freshfreeze@hotmail.no. Det går an å forhåndsbestille siden vi ikke har fått koppene enda. Dere vet sikkert ikke hva disse koppene er? Les under:

    Er den ikke flott? Noe som gjør at koppen er unik, er at i Norge selger de ikke kopper med gelé i den dobbelte vegg. Du putter koppen inn i fryseren, tar den ut og heller drikken i koppen. Kald blir den, og du trenger ikke tilsette isbiter i og drikken blir ikke vannete. Take it on the go!

    PS: Førstemann til mølla!

    Forberedelse til salgsmessa

  • 09.12.2013 - 22:41
  • Lenge siden jeg har skrevet om hva jeg har gjort på skolen, så her kommer det.

    I denne uka bruker vi alle programfagtimene til å lage en utstilling til salgsmessa som er torsdag 12. desember på skolen. Det kommer til å bli forskjellige ungdomsbedrifter som skal holde sine egne utstillinger med ferdige produkter. Vi har allerede gjort en oppgave om å lage forslag til utstilling og antrekk. Synd at vår gruppe ikke har fått de "Smoothie-koppene" enda, men vi venter og venter.

    Noen av de heklede "holdere" vi har produsert de siste ukene:

    Logoen er skrevet ut fra PC-en som et vanlig ark også har vi laminert den på en maskin som kalles for en lamineringsmaskin:


    Ser ca. sånn ut.


    Når den har kommet ut fra lamineringsmaskinen, syr vi med nål på selve "holderen" for å feste den.


    Vi har produsert ca. 20 stk til nå. Flere blir det.

    Messedagen er på Tangen videregående skole som er torsdag 12. desember. Kom gjerne innom!

    Vinduspynt: Julestjerne

  • 29.11.2013 - 10:53
  • I denne instruksjonen viser jeg dere hvordan man lager vinduspynt. Det er vannbaserte og luktfrie "klistre" som kan limes på forskjellige glatte overflater. Det er lett å lage og det finnes mange forskjellige motiver å lage.


    1. Legg et stykke gjennomsiktig papir over tegningen i boken og tegn av. Legg tegningen i en plastlomme.


     2. Tegningen kan også legges under en tynn, gjennomsiktig plastplate. Hold eventuelt delene på plass med avtagbar tape.


    3. Hold flasken/tuben som en blyant og start i øverste venstre hjørne (for høyrehendte), så du ikke legger hånden i den våte malingen. Tegn opp konturene med konturfarger. Pass på at linjene ikke går i hverandre. Rett eventuelt feil med en tannpirker eller vattpinne. Tørk i 1-2 minutter med en hårføner, eller la konturene lufttørke i 1-2 timer.


    4. Fyll feltene med forskjellige farger, som påføres i et tykt lag. Bruk en tannpirker til å dytte fargen inn i hjørnene og ut i kantene. Fyll eventuelt tomme felter i mønsteret med glassklar farge slik at motivet ikke går i stykker når det senere tas ut av plastlommen. Stikk umiddelbart hull på eventuelt luftbobler med en nål.


    5. Forskjellige male-metoder: A Man kan male motivet med konturer.
    B Man kan også male motivet uten konturer. Det er den enkleste metoden for uøvede og mindre barn, og fargene flyter ikke i hverandre. Vær likevel oppmerksom på at motiver uten konturer kan enkelte rød- og oransjefarger smitte litt av på nabofargen når fargene er våte. For å unngå dette lar man disse fargene tørke før nabofargen påføres. Motivene kan pyntes ved å dryppe en tannpirker i farge og trekke streker i den våte malingen eller ved å lage prikker med tubespissen, som vist på julestjernen.
    C og D Man kan også drysse glitter og perler i den våte malingen.


    6. La motivet tørke i 24-48 timer. Unngå å ta på det før det er helt tørt. Store motiver og motiver med perler og paljetter skal tørke lenger enn andre motiver. Når motivet er helt tørt, kan man male på figurene med overheadpenner. Derettes løsnes motivet fra plastlommen og trykkes mot en glatt flate, som vindu, speil, fliser, glass eller porselen. Sett aldri motivene på pleksiglass eller pvc-holdige underlag, da de er vanskelige å fjerne, og eventuelt fargerester kan bli værende igjen. Hvis dette er tilfelle, kan man likevel forsøke å fjerne restene med rensebensin.


    7. Hvis motivet er malt på en glassplate, klippes det ut med en saks etter at fargen er tørr. Lim motivet på en pinne eller stikk en nål gjennom plastplaten og bind en tråd fast til å henge opp.

    iPad rapporten min

  • 22.11.2013 - 22:36

  • Forsiden.


    De 4 første timene på skolen var rapportskriving av det vi utstilte: Produkteksponering på sokkel. Her har jeg tatt med mange bilder.


    Har satt de sammen i PowerPoint om noen lurte.

    iPad & produkteksponering utstillingsdesign

  • 16.11.2013 - 23:52

  • Her måtte jeg male den 4-kantete ramma (den var grønn fra før av).


    Skulle ikke ha lagd den sirkelen i papp da det gikk galt ... den ble bøyd og stod ikke helt stivt.


    iPad logoen.


    Prøver ut noe - hvordan den skal stå på sokkelen.


    Sånn skal den stå.


    Her er noen av de andre sine utstillinger på sokkel.

    Utstilling er så gøy! Dette er en oppgave som heter "Produkteksponering på sokkel" og produktet/varen er selvvalgt. Her utstiller jeg en iPad på sokkel. Det meste er selvlagd, som dere ser her. Har gjort en del hjemme og en del på skolen. Ble passe fornøyd.

    Musikkvideoanalyse

  • 10.11.2013 - 18:58
  • Nå går skolen nesten i ett sett uten stopp (føltes det ut som), og det er mye jeg ikke har fått gjort i løpet av uka. Derfor ble det dessverre ingen blogging. De fleste helgene (lørdag og søndag), brukes til skolearbeid. Jeg gjør egentlig litt av hvert - så jeg står ikke uten noe å gjøre.

    Nå holder jeg på med min PowerPoint til musikkvideoanalysen vi skal framføre på fredag.


    Jeg elsker denne musikkvideoen! Det er som å leve i en fantasiverden.

    Produkteksponering på sokkel: iPad

  • 01.11.2013 - 22:58

  • Forrige fredag startet vi med en ny utstillingsoppgave: Produkteksponering på sokkel. I dag har jeg tatt med meg en iPad som jeg skal stille ut som utstilling. Jeg har tegnt en del skisser, og til slutt skal det utstilles på en sokkel i 40x40. Da har vi to fredager igjen på dette. Jeg har skrevet ut noen apper fra kopimaskinen, klippet ut og limt de på litt hardere kartong. Etter det skal jeg henge det opp så det "svever" over utstillingen. Hvor flott blir det? Det blir så spennende å tenke på!

    Fjordal kurs

  • 29.10.2013 - 20:51
  • Etter lunsj tok vi "minibussen" (en taxi) til Fjordal for å lære mer om parkett. Et kurs.

    Her står vi ved inngangen der det er meget flott. Første vi så da vi kom inn.

    Vi gikk inn til et stort rom og hadde forelesing.

    Og her satt vi ...

    På bordet lå det en "mappe" med brosjyrer, penn og skrivehefte.

    Fjordal er ikke bare parkett. De leverer også et stort utvalg parkett- og laminatgulv, tak, vegg og skap. Her er en liten reklamestativ.

    Den lille baren. Bak står mange navn som er skrevet av folk som har vært her.

    Mange navn fra veggen.


    Terrassegulv.


    Eksempler på gulvtyper.


    Sofagruppe.


    Da vi var ferdig for dagen, fikk vi kursbevis - noe vi kan ta med i CV-en.

    Hva jeg gjør i høstferien

  • 30.09.2013 - 17:45
  • I dag er det første dag i høstferien. Vet dere hva jeg gjør i høstferien? Jo, jeg tegner for det meste. Under kan dere se tegningene jeg har gjort fra skolestart til nå:

    Målestokk.


    Møbelsymboler.


    Inspirasjonskart til vindfang/gang.


    Symboler innredninger + hvitevarer.


    Oppmykede symboler.


    Jeg tok tegnebrettet med hjem, slik at jeg kunne jobbe til jeg ble ferdig med tegningene. Mangler litt, men det skal jeg få gjort i løpet av høstferien. Jeg føler at jeg har brukt flere tusen timer på å få det nøye med riktig mål osv ... Det blir herlig når jeg er snart ferdig. Etter når jeg er ferdig med det, skal jeg innrede en gang.

    Det ferdige utstillingsdesignhjørnet

  • 27.09.2013 - 21:31
  • Nå er det endelig ferdig! Se hvor fint det ble:

    Nordisk-klistremerker.


    I-en er oransjfarge (malt).


    En nydelig lampe med lys på.


    Enda en lampe. Kjempestilig!


    Her er min lampe.


    Saueskinn.

    Tilslutt:

    Her er vår gruppes utstilling av 3 lamper av stilen nordisk.

    Fresh Freeze Ungdomsbedrift

  • 26.09.2013 - 20:55
  • Ungdomsbedriften har fått en bloggside!

    Fresh Freeze er forresten ungdomsbedriften vår (gruppearbeid, består av 5 elever). Jeg tenkte å lage en nettside som ble blogg. Jeg trenger noen til å lage en Facebookside snart :)

    Besøk bloggen: Fresh Freeze

    IKEA interiør og inspirasjonsbilder

  • 23.09.2013 - 20:59
  • I dag dro hele klassen på tur til IKEA. Oppgavene var å lage et inspirasjonskart til Vf og hall og oppgave: Interiør og oppgave: Utstilling. Tok mange bilder og kikket på møbler som vi kunne ha innredet en gang med.

    Elsk på bygningen :)


    Et kart over den store butikken.

    Først så vi på stue:

    Kjøkken:

    Lamper:

    Veggdekorasjoner:

    Soverom:

    Til entrè:

    Skohyller.


    Knagger.

    I morgen skal jeg begynne på produktkartet (inspirasjon).

    Utstillingsdesign hjørner

  • 20.09.2013 - 22:28
  • Vi holder på med utstillingsdesign hver fredag fremover (uke 37, 38 og 39). I dag planlegget alle gruppene å gå videre på selve utstillingen og designet der. Vi hadde tegnt mange skisser forrige gang, så nå var vi klar:

    Slik så det ut på begynnelsen. De hvite er soklene og det sorte er gulvplata.


    Lampa som er laget av en på gruppa.

    Planlegger fortsatt ... Hushjørner "mitt drømmerom".

    Det mangler litt ...

    Vi måtte finne en oransj maling farge på bygg&anlegg fordi vi ikke hadde oransjfargen i klasserommet. 


    Da måtte vi blande maling for å få den fargen som vi skulle ha - bare for den i-en i NORDISK.

    Dette er på en måte et klister som fester til seg på vegger ... lett klebende som er lett å dra av igjen?

    Vi skrev på en måte ut dette fra PC-en og den store "kopimaskinen" var kjempesvær. Så var det bare å dra av det negative og det positive hang igjen - skrifta. Bakgrunnen dras av.


    Her "maler" vi i-en i oransj maling. Ikke malte, men brukte en svamp til å trykke på.

    Tilslutt så det sånn ut:

    Malinga var ikke tørka, så den skal vi sette på til neste gang vi har utstillingsdesign. Er ikke ferdig enda.

    - Hva synes dere om utstillingen?

    Spor fra Antikken: Søyler

  • 18.09.2013 - 19:24
  • Vi hadde stilhistorie først, så skulle vi gå ut i byen sammen i grupper og ta bilder til oppgaven "Spor fra Antikken". Jeg tok ikke med meg kamera, så da tok jeg bildene med mobilen.

    OPPGAVEN:
    Se om du kan kjenne igjen bygninger eller deler på bygninger som har noen av de kjennetegner du har sett fra Antikken:
    - Søyler
    - Gavlfelt
    Der du finner søyle, kan du se hvilken type søyle de ligner mest på? Ta bilder og noter ned hvor du har funnet de forskjellige bygningene.

    Disse to bildene under er ikke med, tok dem bare for gøy.

    Den søylene til venstre kalles Dorisk, den i midten Jonisk og den siste Korintisk, hører til Antikken. Kl. 12 - 14 var det KickOff (veiledning til ungdomsbedrift) på skolen. Mange andre skoler var også der.

    #Antikken, #søyle, #by, #kunst, #design

    Bilder fra noen dager siden

  • 16.09.2013 - 22:16
  • Det blir litt oppdatering. På fredag startet vi på utstillingsdesign.


    Gruppearbeid.

    I dag:

    Tegnte jeg disse møblene i 1:20 mål (1:50 mål på bildet). Viser det jeg har tegnt senere, hele "blokka" ligger i skoleveska akkurat nå ... er for lat til å hente + det skjer noe teknisk feil med mobilen min :(

    Idéprosess

  • 12.09.2013 - 22:50
  • Vi hadde ungdomsbedrift i hele dagen. Denne dagen skulle vi finne ut hva slags ting vi skulle utvikle/lage. Læreren foreslo at vi skulle skrive ned en ting på en post-it lapp som vi tenkte på når vi tenker på interiør og design.

    Vi skrev en del.

    Vi gikk også ut for å få litt inspirasjon:


    Nydelig utsikt.


    Ja, vi var på taket. Det var varmt. Vi var ikke bare på taket, men vi tok også en tur innom biblioteket og gikk rundt skolen.

    Hva vi har kommet fram til: Gruppa vår skal lage en smoothie kopp som holder drikken kald. Det kan være te eller noe annet som går i kjøletemperatur, trenger ikke bare å være smoothie. Da måtte vi søke opp på internett for å finne ut hvor man kunne kjøpe en sånn spesial kopp. Jeg ville jo ha sett rundt i butikkene før vi bestilte (har ikke gjort det enda) og det er dyrt å bestille ting fra utlandet. Det var en kinesisk side som hadde sånne, så vi prøvde å ringe (jeg måtte), men ingen svarte. Får vel sende en mail. Det kommer til å bli dyrt ...

    http://sprudlendesunn.no/blogg/wp-content/uploads/2013/06/bilde13.jpg
    Sånn ca. ser den ut som vi kanskje skal bestille.

    Aktivitetsdag for hele skolen

  • 11.09.2013 - 20:37
  • Hele skolen hadde aktivitetsdag fra kl. 08:30 - 13:00. Postene vi skulle finne var rundt om i Kvadraturen og vi måtte følge etter postene som stod på planen. Så vi gikk fram og tilbake. Jeg skriver det i rekkefølge sånn her etter de stedene vi hadde passert:

    Læreren sin huskelapp + kart.

    POST 7: Klatring. Volleyball og beachfotball - Nybyen:

    POST 3: Basketball og tautrekking - Tresse
    POST 4:
    Quiz om idrettsfjes - Nupen parken


    Vi stod der en liten stund.

    POST 5: Fyll opp bøtta idealtid hinderløype - Bendiksbukta/Odderøya

    POST 6: Quiz om styrketrening og idrettsskader - Idrettsplassen på Odderøya
    POST 2:
    Quiz om kosthold og livsstil - NRK bygget

    POST 8: Quiz om førstehjelp - Fylkeshuset
    POST 1:
    Hoppetau. Lag din egen Knerten - Eg

    Forskjellige begynnelser, kommer an på klasse(r).

    Tegnebrettoppgaver

  • 10.09.2013 - 21:37
  • På mandag startet vi med tegnebrettet som vi fikk i startpakka og gjorde oss bedre kjent med den. Vi tegnte selv opp rammer på A4 og A3 ark.

    Skriftoppgave som jeg ikke er helt ferdig med.


    Rammene jeg streket opp. Med riktig mål fikk jeg et godt resultat.


    Bilde av hele tegnebrettet. Det er praktisk å bruke den når man jobber med interiørtegninger.

    Timeplan 2013/2014

  • 09.09.2013 - 20:48

  • For noen som lurte, så har jeg i år:
    - 2 timer norsk
    - 2 timer engelsk
    - 2 timer gym
    - 3 timer samfunnsfag
    - 26 timer med programfag/kvalitet og dokumentasjon/prosjekt til fordypning.

    TILSAMMEN:
    Fellesfag (252 timer)

    56
     Engelsk
    56
     Kroppsøving
    56
     Norsk
    84
     Samfunnsfag

    Felles programfag (477 timer)
    337
     Produksjon
    140
     Produktdesign
    253 Prosjekt til fordypning

    Lærte om ungdomsbedrift

  • 05.09.2013 - 21:20
  • I dag har vi lært om ungdomsbedrift. Tenk å tjene egne penger når man har ungdomsbedrift! Snart skal lærerne sette oss sammen i grupper så vi gruppearbeider. Vi har prøvd ut litt i timene. Det er veldig gøy hvis alle i gruppa samarbeider og det synes jeg er flott.

    Det går an å delta i NM for å konkurrere med andre ungdomsbedriftene i hele landet. Les mer om ungdomsbedrift her.

    #ungdomsbedrift

    Nordisk lampe redesign

  • 04.09.2013 - 21:30

  • Slik ble den ferdige lampa.

    BI

  • 03.09.2013 - 12:46
  • Nå er vi på BI. Mange andre skoler er også der, og de holder foredrag og snakker så mye. Nå er det gruppearbeid.

    I prosess med lampa og skoledebatt

  • 30.08.2013 - 21:16
  • I dag har jeg tegnt på kvistene på lampa. Fikk ikke tid til å male den.

    Skoledebatt på skolen i de siste timene.

    Mange folk.

    Lampeforslag (?)

  • 29.08.2013 - 22:08
  • I går fant jeg ingen gode idéer til hvordan jeg skulle gjøre om lampa. I dag fant jeg en kjempegod idé!


    Her teiper jeg fant noen av kvistene som eksempel på hvordan jeg skal ha dem. Deretter blir det å tegne av formen eller lime dem på med superlim.


    Skissene.


    Her tegner jeg formen i papp. Tungt å klippe ut, men samtidig veldig tidskrevende å klippe ut. Mine neste planer: Å male med akrylmaling, pynte med glitter (?) og noe som jeg kanskje kommer på senere.

    Stormkjøkken og kakao

  • 27.08.2013 - 22:02
  • I gymtimene var klassen + en frisørklasse på "tur" ved brygga. Dette er friluftsliv, noe vi kommer til å ha fremover. Vi hadde med oss drikkeflaske og litt mat.

    Stormkjøkken. Vi lærte å lage kakao.


    Vi skulle egentlig ha kokt vannet og så helle det i koppene. Ikke kakaopulveret i gryta. Heldigvis trengte vi ikke å vaske den. Vi lærer av våre feil! :)


    Ingenting å røre med, så vi brukte papiret.


    En and som fulgte med på hva vi gjorde ...

    Mitt drømmerom

  • 26.08.2013 - 21:57
  • I timene jobbet jeg videre med "mitt drømmerom" oppgaven. Her ser dere hvordan det ble:
    Bildet er redigert.


    Originalbildet. Burde kanskje ha snudd det bildet til høyre ...

    Da vi var ferdig, begynte vi på trender del 3: Lampedesign.

    Her er min lampe som jeg tok med for noen dager siden. Den er ikke akkurat så gammel, kanskje noen år, men det var den eneste lampa jeg ville "kvitte meg med" - redesigne den. Den er i plast og i hvit farge. Taklampe som man henger på taket.

    Starten på en liten og fort skisse:

    Før vi begynner rett på, pleier vi å tegne skisser. Minst 5 for å starte med. Her har jeg tenkt ut en liten skisse som er en grein rundt lampa og blader rundt. Det som går nedover er greiner som jeg skal finne og lime sammen. Vet ikke om det går, siden denne idéen er veldig vanskelig å lage. Skal tegne flere skisser i morgen. Nå skal jeg bruke resten av kvelden til å tenke ut hva jeg skal ha/tegne på lampa.

    Nordisk natur rom

  • 23.08.2013 - 22:41

  • Trender del 2 var tema "Mitt drømmerom".

    Nå er jeg snart ferdig med det lille hjørnet mitt. Jeg har valgt nordisk natur som stil, og det er stue. Alle møblene er kopiert fra PC-en og ikke funnet i magasiner (vanskelig å finne et passende posisjon på bildene). Ikke alt er 100% riktig størrelse, tror jeg skal fikse på det når jeg er klar til å sette/lime alt sammen. Legg merke til gulvet som jeg har kopiert av en planke i kopimaskinen og målt og klippet ut. Har limt mange biter. Møblene plasseres ikke slik, men det holder jeg på å finne ut. Det er nesten i 3D på noe, men ikke alt er det. Mesteparten er i 2D. Helga blir jobbing med dette "prosjektet", leksa i norsk og litt blogging.

    - Hva synes dere om mitt lille hjørne?

    Fargerike interiørtrender

  • 22.08.2013 - 21:37
  • Kreativ overskrift da! Nå skal dere få høre hva har gjort i dag.

    Plakaten som jeg så etter da jeg kom inn i klasserommet i dag tidlig. Denne har jeg og Ida laget.


    Klasserommet vårt, der alle to og to har laget plakatene.

    Som lovet i går, skulle jeg ta med kameraet i dag. Det gjorde jeg.

    Så her er Kaya, meg og Ida :-)

    #interiør #trend #fargerik #plakat #stil

    Retroplakaten

  • 21.08.2013 - 19:09

  • Tok bare ett bilde i dag. Som sagt - mobilen min ble tom for strøm siden jeg ikke ladet den i går. Plakaten er ferdig, men på bildet ser dere at ikke alt er limt på. I morgen får dere se alle plakatene.

    Retro skriftdesign

  • 20.08.2013 - 21:57

  • Overskrift til plakaten vi jobbet med.

    Skrift og trendplakat

  • 19.08.2013 - 21:00

  • Navnelapp på skuffene.


    Kladd ...


    Klippet i magasiner.


    Oppgaven og lappen jeg trakk.

    Bordskilt

  • 18.08.2013 - 19:15

  • I dag lagde jeg ferdig navne-bord-skiltet mitt. Egentlig er det ikke et navneskilt da, men vi skal lage det for å øve på kalligrafi skrift. Først lagde jeg noen hjelpelinjer så det ikke skulle bli skjeivt. Så brukte jeg to blyanter til å skrive bokstavene. Tilslutt tusjene til å fargelegge.

    Kalligrafi

  • 16.08.2013 - 21:55
  • Har vært på skolen, og det er andre skoledag i dag. Litt av det vi gjorde i dag: Jobbet med kalligrafi (skrift) med to blyanter, fått nye skaper, hatt norsk og samfunnsfag ... Dagen har vært lang, ja, slutta kl. 15:10.


    Eksempler på kalligrafi (Google bilde). Øver på dette fordi vi skal lage/skrive sånn i plakater neste gang. Vi lagde navneskilter til borrdet og navnelapper som vi limte på skuffene.

    1. skoledag

  • 15.08.2013 - 19:12
  •  

    Alle elever på Vg2 og Vg3 begynte kl. 11:30. Jeg begynte på VG2 Interiør og utstillingsdesign. Rektor holdt tale og etterpå ropte avdelingslederne navn og klasse(r). Vi fikk vite klassen og jeg kom i klasse med mange som jeg kjente fra før av (fra i fjor og før). Det var bra. Vi fikk "Elevguide" og "Elevkalenderen". Da vi fikk nok informasjon, kunne vi få lov til å gå hjem. Det var ganske greit, og i år er interiør og utstillingsdesign bare en klasse, så vi er de eneste som er "A"-klassen. 2DHIUA heter klassen vår = 2 år, design og håndverk, interiør og utstillingsdesign, klasse a.

    Skole i morgen

  • 14.08.2013 - 20:10
  • I dag er det siste sommerferiedag og i morgen er det første skoledag. Jeg aner ikke hvem jeg kommer i klasse med, det er jeg så spent på. Jeg skal begynne på VG2 Interiør og utstillingsdesign-linja. Gjett om jeg gleder meg!

    Overlykkelig!

  • 11.07.2013 - 22:04
  • Fikk melding av VIGO på telefonen i dag ... og jeg fant ut at jeg kom inn på interiør og utstillingslinja! Der skal jeg gå til høsten, mitt VG2 år på samme skole og første valget mitt. Jeg var heldig!

    I fjor var det bare en klasse VG2 interiør og utstillingsdesign tror jeg. Endelig har jeg kommet inn på førstevalget mitt.
    Skolestart: 15.08.2013, kl. 11:30.