Hvordan er det å gå på linja VG3 Interiør?

Livet på VG3 Interiør, hvordan er det? Nå skal jeg i dette innlegget, fortelle litt om hvordan det er å gå på VG3 Interiør. Skoleåret 2014/2015 gikk jeg på linja VG3 Interiør. Før det gikk jeg VG2 Interiør og utstillingsdesign og året før det VG1 Design og håndverk.

Timer vi har på VG3 Interiør.
660 timer interiørarbeid. 
265 timer presentasjon.
+ 2 timer gym i uka.  

Det første vi gjorde var å repeterte litt om det grunnleggende som f.eks farger, perspektiv, Photoshop, rom … (noe som vi måtte kunne). Vi lærte en del om komposisjon, romvirkninger, belysning. 

Undervisningen.
Vi får utdelt en oppgave, lærerne gjennomgår den også sitter vi som selvstendig og arbeider med den. Vi får varierte oppgaver. Oppgavene kan gjerne være en del, da vi har tre forskjellige lærere i forskjellige timer. Vi får leselekser og læreren sjekker dette ved å gi oss lekseprøve(r). Det blir også presentasjoner av løsningsforslag som oppgavene vi har gjort. Disse presenterer vi for lærerne.

Vi er mye på PC-en og vi burde kunne Photoshop godt og redigeringsprogrammer. Mange oppgaver tegner vi for hånd, så vi bruker tegnebrett. 

Når vi skal fargelegge, kan vi velge å bruke fargeblyanter (som vi fikk i startpakka) eller Promaker-tusjene (som klasserommet har). Jeg velger fargeblyanter, siden jeg synes jeg har bedre teknikk på det.

Oppgaver kan gjøres hjemme. 
Enten om man får dårlig tid eller henger litt etter, er det helga som blir brukt til oppgaver som ikke er ferdig. Selvfølgelig må tidsfristen holdes, noen få ganger får vi litt mer tid. Da får vi mer tid til å tenke og skrive ned idéer og lage en plan.

Kundeoppdrag.
Vi fikk jobbe med ekte kunder i kundeoppdraget “St. Joseph” og lærte blant annet å jobbe i grupper, ta ansvar og være kreative på ulike måter. Vi var på befaring, tok bilder og fikk med oss informasjon. Dere kan lese mer om dette HER (eller under kategorien “VG3 Interiør”). Det vil komme mer senere.

Ut i praksis.
Allerede i uke 10 og 11 er vi ute i praksis. Det som er spennende med denne perioden, er at vi “jobber” og lærer mange nye ting ute i butikker. Etter perioden med praksis, skal vi skrive en logg, legge ved bilder (og kanskje videoer) + observere og svare på oppgavene vi får utdelt (som vi har med, spørsmål). Jeg søkte og fikk på IKEA, og jeg gleder meg allerede!

Noen ganger kan det være vanskelig med forskjellige valg.
Hva skal jeg gjøre etter VG3? Etter VG3 har de som gått fått tittelen som interiørkonsulent og kan gå ut i jobb. Eller søke videre til påbygg eller folkehøyskole. Kanskje gå ut i jobb i ett år og ta påbygg etter det? Kanskje ta et friår? Jeg tenker ikke å ta et friår, siden jeg ikke har jobb enda. Jeg synes det å bruke tiden fornuftig og få nok kompetanse senere til å søke en jobb som jeg trives med, er viktig. Jeg vil utdanne meg noe som handler om interiør eller sitte på kontor.

Her er en oversikt over hvordan vi kan velge i videregående. 

#skole #interiør #design #videregående

– Hvis dere har noen spørsmål om dette, kan dere bare spørre!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg