Jeg drømmer om å bli

Noen ganger kan det være vanskelig å bestemme seg for hva man skal bli. I løpet av de tre årene på ungdomsskolen hadde vi et fag – bedre kjent som utdanningsvalg. Det var som hjelp til å finne ut våre interesser og hva vi liker å gjøre. En slags veiledning til hva du vil bli.

Selv visste jeg ikke hvilken linje jeg skulle velge, for det fantes jo så mange (!), men takket være utdanningsmessene, fikk jeg tips underveis til hva jeg burde velge. Der fikk vi snakket med folk som hadde gått på den og den linja, og de hadde brosjyrer og TV-skjermer som viste oss hva man kunne bli etter fullført år. Det var da jeg klarte å finne ut hva jeg ville: Nemlig design!

Jeg visste at det var noe jeg ville fordype meg mer i, for jeg likte veldig godt alt mulig med design. Etter å ha gått design på videregående, fikk jeg yrkeskompetanse og tittelen interiørkonsulent. Skolen fikk en ny påbygg “linje”, og jeg valgte å studere videre. Og etter dette året, hva skal jeg bli?
 

Etter VG4 Påbygg … Studere videre eller gå ut i jobb? Det kommer selvfølgelig helt an på karakterene for å si det sånn. Akkurat nå er det bare å jobbe godt med skolearbeidet.

 

INTERIØR: Jeg vil holde på med interiørtegninger. Det går an å være kreativ. Tegne tegninger for frihånd, perspektiv, bruke idéer, finne inspirasjon, sette sammen, skape, hente materialer … Interiørkonsulent, veileder, styler eller en som finner ut ulike løsninger? Interiørlærer vil jeg gjerne bli 🙂

 

FOTOGRAF: Her er det mange valg: Være en (proff) fotograf som reiser rundt hele verden, en som jobber som fotograf i et magasin/avis eller en som tar fotooppdrag for spesielle anledninger. Det beste med å fotografere er at man kan ta vare på minnene. Jeg driver mye med foto som hobby i fritiden og jeg har tydeligvis stor interesse for det.

 

EN KAKTUS SAMLER: Høres litt rart ut, men hei – jeg har allerede 3 kaktuser i hus som jeg er så glad i og som snart skal bli en samling.

 

ARKITEKT: Om jeg skal bli arkitekt, må jeg sannsynligvis flytte/dra til Oslo for å studere. Jeg har aldri vært i Oslo før så det hadde vært fint. Det høres så nyskapende å jobbe som arkitekt, for man kan sikkert bestemme hvordan en bygning skal være og hvordan det skal bli bygd opp. Spennende!

 

ROMDESIGNER: La oss si at vi har et rom som er tomt. Det kan være rommet i butikken eller et rom som en utstilling. Målet er å finne fram alt interiør, få det sammen til en helhet og det skal se fint ut. Det skal inspirere kundene og vise fram noen varer som går an å kjøpe i butikken. Kanskje dette går under utstilling også.

 

KUNSTNER: Alltid gøy å lage egen kunst som et maleri på lerret, tegninger … Kanskje jeg kan bli kjent også.

 

GRAFISK DESIGNER: Logodesign, design på PC. Abstrakt eller ei, grafisk design er så fint. Har også hørt om å designe logo til nye produkter.

 

– Har dere noen drømmer?

#drømmer #yrker #personlig #framtid

8 kommentarer
    1. Så mange fine drømmer du har! Tror det er viktig å drømme litt jeg, hvor ender man ellers opp hvis man ikke har litt ambisjoner 🙂 Er sikker på at du kommer til å nå de mplene du setter deg, hvis du vil ^^

    2. Mye spennende man kan bli. Jeg hadde en stor drøm om å bli ridende politi, men det skjedde ikke da jeg fikk leddgikt. Da ønsket jeg heller å jobbe med barn, og det gjør jeg. Jeg er omsorgsarbeider og jobber i barnehage. MEN ønsker også en jobb innen musikk.

    3. Kjempe inspirerende innlegg! 🙂
      Selv visste jeg hva jeg hvilken linje jeg ville gå i 7.ende klasse. Jeg går Vg2 musikk og angrer ikke i det hele tatt. Jeg er også veldig opptatt av design og interiør, så det er noe jeg kunne jobbet med, men musikken vinner nok over den hobbyen! Ha en fin kveld videre! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg