Sannheten bak påbyggingsåret

Mine gjøremål for denne uka: Mappeinnlevering i norsk, filme i naturfagstimene og øve til skriftlig matematikk eksamen som er på denne fredagen. Hvis jeg har ekstra tid øver jeg til skriftlig norsk eksamen som er i neste uke på tirsdag. En jeg kjenner sa at sjansen for å bli trukket opp i muntlig ikke var stor da man hadde kommet opp i skriftlig. “Vi kan bare komme opp i 2 eksamener siden vi allerede har fullført videregående, fikk vite det sånn, maks 2 eksamener, så norsk (obligatorisk) + matte eller muntlig”. Har altså skriftlig matematikk og skriftlig norsk bokmål eksamen (obligatorisk). Ingen problem 🙂

Å gå det fjerde året på videregående har vært et tøft år. Dette tok jeg etter yrkesfag, så har bare disse fagene: Norsk, matte, historie og naturfag. Mange tror det er “lett” å komme seg igjennom disse 4 fagene, men det ligger egentlig så mye bak det! Noe av det vi har hatt gjennom året er innleveringer, prøver, presentasjoner og fagsamtaler med læreren der man bare snakker om faget generelt. 

Av og til kjennes det så slitsomt ut når det oppstår mange ting på engang. Jeg tenker mye og lurer på om jeg virkelig klarer å holde ut til skolen slutter. Ta en kikk på kalenderen, det er ikke mange dager igjen, så la oss telle … ca. 32 dager igjen, og den 13. juni får vi vite om vi kommer opp i muntlig eller ikke. Om vi ikke hadde fri på alle fredagene, kunne jeg ha blitt enda mer utslitt. Det handler om å jobbe for å bli flink til det, men om jeg ikke gjør det, da føler jeg at jeg ikke er god nok.

Etter å ha tatt påbyggsåret, kan man søke universiteter og høyskoler. Jeg har lyst til å bli det jeg ønsker å bli, men det er karakterene som avgjør og begrenser det jeg ønsker å studere videre. Studere hva? Jeg har blant annet tenkt på grunnskolelærerutdanning, multimedieteknologi og-design, design og håndverkslærer og barnehagelærerutdanning som fremtidige valg.

Bare for å oppsummere, så er jeg er glad for at jeg tok påbygg etter VG3, og ikke etter VG2, for jeg har hørt at mange der har flere fag enn oss. Jeg har lært mye alle årene jeg gikk på design, og må innrømme at jeg savner å holde på med design, interiør og utstilling. Kanskje disse årene har hjulpet meg til å gå videre, og har gitt meg mer kunnskap. Jeg skal aldri gi opp, for jeg vil fullføre og bestå dette skoleåret også.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg