Koptisk bokbinding

Programfag: Fikk karakterprotokoll for termin 1. Jeg hadde ingen fravær, bare to enkelttimer, noe som er veldig bra. Så var det den nye oppgaven vi fikk i dag. Det var å lære om koptisk bokbinding. Vi så en video med forklaringer. 

Inspirasjonsbilder:


Hentet fra:
http://www.brith.no/?page_id=648


Boka er ikke ferdig ennå.

Først fant jeg en bok. Jeg tok ut bokblokka og laget bokmerke av ryggen med stanleykniv. Deretter tok jeg og finjusterte kantene med falsebein (den hvite uskarpe kniven til å få arket rett fra kant til kant, ligner på en slikkepott). Limte kantene og presset ned med falsebein. La til tørk.
Da det var tørket ferdig, fant jeg fram noen gamle ukeblader og magasiner. Inspirasjonen jeg fikk var et interiørblad med mange forskjellige bilder og dekorasjoner. Jeg klippet ut to bilder til forsatsene i boka (se bildene) og et passende bilde til bokmerke. Jeg valgte sløyfebånd til å lime på bokmerke og bakperm. Limte forsatsene på framperm og la til tørk.


Fant materialer som jeg ville ha i boka. Målte opp bokstørrelsen på bokpermen. Ark skulle være samme rygglengde som boka, men gjerne 0,5 – 1,0 cm mindre i bredden. Jeg husket fiberretning når jeg delte ark. Jeg brukte linjal, blyant og falsebein til måling og kutting. Ark (boksidene), skulle brettes og skåres forsiktig ut. Jeg lage minst 8 doble sider.

Så langt kom jeg i dag, i morgen blir en større utfordring.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg