Ny i systemkamera

Å bytte fra et digitalkamera til et systemkamera var litt av en utfordring for meg. Først måtte jeg lese brukerhåndboka og bruksanvisning “fra bunnen av” (siden jeg aldri har brukt noe lignende før). Ja, jeg leser alltid bruksanvisninger på produkter jeg aldri har vært borti eller er usikker på (for å være sikker).


Dette bildet har jeg tatt med Sony a3000. Ikke redigert bilde forresten. Bildet ble 5456×3064 stort, wow. Jeg prøvde å importere bildene jeg hadde tatt som “test”, men så fikk jeg to samme bilder, men to forskjellige “filer” som AVCHD (eller noe) og JPEG bilder. Hjelp, så avansert.

Jeg vil prøve meg å ta bilder i macro og i dybdeskarphet som dette:
Bakgrunnen syntes ikke, bare uskarpt. Sommerfuglen og litt av blomstene syntes best.


Det fokuseres kun på en rose og ikke på alle sammen.

– Har dere noen fototips?
– Hvilket kamera bruker dere? 

2 kommentarer
    1. Kameraet har lite å si her, om du ønsker dybdeskarphet må du gå til innkjøp av en linse som slipper inn mye lys. Jeg anbefaler 50mm med blender: 1.8 eller 1.4, eller 30/35mm med samme blender 😀
      Ellers, lær deg det manuelle, ellers er systemkamera bortkasta. Har selv sony og er lett å lære seg, lykke til 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg