Juleverksted: Papirbrettet julestjerne

I dag hadde vi juleverksted i klasserommet med julemusikk. Det var nest siste skoledag før jul, så hva med å ha det litt koselig? Vi lærte å brette julestjerner på en helt uvanlig måte. Da jeg så den første gang, synes jeg den så ganske avansert ut å lage. Etter å ha laget en selv, var det ikke så vanskelig likevel. Gøy å prøve ut nye ting! 

Du trenger:
– 6 – 10 ark (samme hvilken størrelse)
– Blyant
– Linjal
– Limstift
– Saks/papirkutter 
– Noe til å henge opp med 


Først tar du en bunke med 6 ark (her har jeg brukt A4-ark) og kutter de opp kvadratisk. Mitt tips: Bruk 6 ark, fordi 10 er litt for mange. Brett arket diagonalt to ganger så det blir en trekant (se bildet).


Strek opp 1,5 cm mellom hver av strimlene (6 eller 7 linjer). Jeg har brukt 7 linjer. Bruk linjal til å få det likt på alle sammen.  


Bruk papirkutter eller saks og klipp etter strimlene. Pass på å kutte den siden som er to sammen på, ikke den med brettet kant.


Dra forsiktig arket fra hverandre slik som vist på bildet. 


Begynn å lime innerst kant i kant med limstift. Lim annenhver strimmel sammen. 


Du gjør det samme på den andre siden (snu når du er ferdig).


Etter at du er ferdig med en og en, kan du lime den sammen bunn mot bunn og det ytterste mot den ytterste kanten.


Der har vi det ferdige resultatet.


De fleste i klassen hang opp sin ferdige julestjerne, og den helt til venstre er min. Som dere ser, så burde jeg ha tatt 6 stk istedenfor 10 stk (vet det er mange, litt kaos der). Og det ser litt rart ut på bildet …

Fant forresten en lignende video om dette her (på dansk):

#papirbretting #julestjerne #julestemning #diy #design #interiør

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg