Helhetlig leilighet (produktkart)

Oppgaven om “helhetlig leilighet” har jeg ikke fått tilbake enda, men jeg legger ut noen produktkart(er) til leiligheten. Dette oppdraget gikk ut på å innrede en helhetlig leilighet.

 

KUNDEN
Kunden er en nyskilt mann på 38 år. Han har nettopp flyttet ut av sitt tidligere hjem uten noen møbler. Han har god økonomi og ønsker ikke å dele opp det store rommet med faste vegger siden han trenger fleksibilitet. Han får besøk av barna på 3 og 8 år (som jeg foreslår er jenter) annenhver helg. Han ønsker at denne nye leiligheten skal passe når han får besøk av venner og par, og samtidig passe til familielivet når barna er på besøk. Dette vil han beholde: Vindfang og liten gang i 1. etasje (trenger ikke faglig hjelp her). 

 

LEILIGHETEN
Selveierleilighet, 2. etasje. Ca. 85 m2. En stor, gammel bygning. Kjøpt som råbygg og ikke oppdelt til leiligheter før. Bygd på slutten av 1700-tallet og ligger i en ganske stille gate midt i byen. To innganger: Hovedinngang gate (vis-a-vis et hotell mot en bygate m/trafikk) og en biinngang hage i 1. etasje (fin felles hage i et indre rom, atrium). Det er 5 vinduer vendt mot NORD og 4 vinduer vendt mot SØR: BH 80 cm, 1200 X 1800. Det er trapp og pipe. Vann og avløp ligger klart. Det er panelovner under vinduene. Det kan settes en eller flere lettvegger rundt trappeoppgang. Takhøyde: 3 meter. Er fra før av: Vegger og himling: Trepanel og hvitmalt. Gulv: Bred, enkelt, malt furuplank. 
Se plantegningen HER.

 

ANALYSE
Først tok jeg en analyse, så har jeg tenkt før jeg begynte å skisse: Praktiske og smarte løsninger, avlastning og muligheter til forvandling. Oppbevaring, funksjonelle og kreative løsninger. For å starte, har jeg tatt en titt på himmelretningen på plantegningen. Jeg har delt leiligheten inn i soner for å ha en bedre oversikt. Jeg har valgt å ha kjøkkeninnredning mot sør (det er vann her), stue og soverom vendt mot nord.

Stilen som jeg foreslo var en blanding av klassisk, urban og “fargerik”.

Produktkart kjøkken

Jeg foreslår en kjøkkeninnredning med integrerte hvitevarer. Det er en enveis kjøkkenløsning, ca. 3 meter langt. Det er litt lite med arbeidsbenk, men det kan være smart å foreslå en trukket ut kjøkkenbenk (som et bord). Jeg foreslår en spisestue til 6 personer, siden han (kanskje) ofte får besøk av par, venner og barna. Da er det ekstra koselig å sitte rundt bordet og god plass til å spise sammen. Som vindusavskjerming foreslår jeg liftgardiner. De har fargene lys grå, vinrød og mørk grå. Jeg kan også foreslå persienner som vindusavskjerming ute, da det kan være lettere å justere lysstyrken med en fjernkontroll.

Produktkart stue, soverom og bad

Flere av møblene jeg har valgt, har flere funksjoner. Eksempler på dette er kjøkkenbenken som kan forlenges/trekkes ut så det gir større arbeidsbenk, køyesengen kan dras ut så det blir en arbeidsplass eller en ekstra seng, sofaens arm kan åpnes så det går an å oppbevare puter i, TV-benk reolen har en “dør” som kan skyves til venstre og høyre for å skjule TV-en/hyllene ?

Produktkart leilighet belysning

Forslag til lamper! Her har jeg tatt med noen mørke og lyse lampearmaturer. Belysning kommer i eget lysplanark, men jeg har foreslått godt allmennslys, arbeidslys og effektbelysning. Som f.eks på malerier er det lamper som lyser mot maleriet for å gi det sin glød og en stemning.

Flere tegninger kommer senere: Plantegning og frihåndsperspektiv.

#interiør #produktkart #kjøkken #stue #soverom #bad #design

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg