Friluftstur til Donevann

TORSDAG, DAG 1

Da jeg kom hjem på torsdag, pakket jeg ferdig alt jeg skulle ha med. Kl. 17:45 møtet vi opp ved parkeringsplassen i Helleviga, Søgne kommune (langs Langenesveien). De som skulle være der var klassen + en studieklasse, internasjonale friluftsstudenter fra UiA og våre lærere. Vi gikk i samlet flokk kl. 18. Det tok ca. 30 minutter å gå fra parkeringsplassen i Helleviga til Roligheda, innerst i bukta ved Donevann (der vi skulle overnatte). 

Skilt som viser retning

Da vi kom fram, hadde de allerede satt opp presenninger over gapahukene (så det ble mer koseligere). Det var 3 gapahuker, og det ble fordelt slik: En til lærerne, en til klassen, en til studieklassen (vi kunne sove hvor vi ville). Vi ble delt inn i grupper og vi skulle arbeide i lag med ulike oppgaver knyttet til friluftslivet, ledet av studenter. Dette gjorde vi:

  • Lage bål av ting fra naturen og teknikken med å gni for å skape gnist til fyr
  • Where is my chicken? (ligner på trafikklys-leken / gjemsel, ligner på bom 50-leken)
  • Orientering (fant poster med f. eks bilde av en skje, så måtte vi skrive den tingen på engelsk)

Etter aktivitetene fra kl. 19:10 – 20:30, spiste vi middag. Vi spiste taco og noen lagde tomatsuppe. Etter middag skulle vi ha underholdning, men siden vi alle var så slitne, redde vi opp soveplassen – klar til å sove. Jo senere det var, jo kaldere føltes det ut som. Jeg gikk med ullklær hele tiden, og frøs da skulle sove. Vi sov i gapahuker med gardiner trukket for.

Sett fra min vinkel

Det var ikke lett å få sovet ordentlig. Grunnen til dette var at det var trang om plassen (nesten umulig å kunne sove i riktig stilling). Alle sov tett inntil hverandre og det var uvandt å sove ute (for meg). Slik sov jeg: Øynene lukket, men kunne fortsatt høre alt om natta selvom jeg gikk i “dvalemodus”. Er ikke det rart, da?

 

FREDAG, DAG 2

Jeg våknet grytidlig. Lurte bare på hvor mye klokka var, men det ante jeg ikke. Det var fortsatt mørkt, så det måtte kanskje være i 04 – 05 tida. Prøvde å sove igjen, men det var ikke lett. Våknet igjen, denne gangen hørte jeg fuglekvitring og en litt lysnere gapahuk. Så flott været var! Det var sol, men litt kaldt. Kl. 07 stod vi opp, lagde frokost og forberedet oss på at friluftsstudentene skulle komme. De kom kl. 08 (tipper jeg), og vi fortsatte med aktivitetene. Dette gjorde vi:

  • “Klatre” ned (nesten som klatring)
  • “Syk pasient som skal til sykehuset”, festet tau på en i gruppa og bære denne personen via det festet tauet, løp og tilbake
  • Løype der noen guider andre ved å forklare hindringer og hvor de skulle gå. De som blir guidet har bind for øynene og skal stole på guiden
  • Telt (retning, sted, sette opp)
  • Kanopadling

Etter aktivitetene pakket vi sammen. Oppsummering og premieutdeling. Vår gruppe vant ikke 1. – 3. plassen, men vi vant for godt samarbeid (eller noe): En Twistpose! Klare til å gå hjemover …

Grønne og fine skogen!

Det var turen overstått! Litt sliten her og der, så nå skal jeg hvile. Dette var alle bildene jeg tok og hadde fra turen, siden det egentlig stod skrevet at vi ikke skulle ta med mobilen. Om noen har tatt bilder eller video som ønsker å vise fram her, så er det bare å sende meg gjerne!

#friluft #donevann #tur

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg