Fargepaletter av stue i Photoshop

Denne oppgaven gikk ut på å trekke en lapp der det stod et eller annet på som hadde noe med fargepaletter å gjøre. Paletten vi trakk skulle vi bruke til å innrede en stue for et voksent par med god råd. Vi kunne finne ferdige rom for å redigere fargene + sette inn ting. 

Utgangspunktet kunne være: Et maleri/bilde, et bilde fra en annen kultur, naturbilde, nyanselike farger, en av fargekontrastene, nabofarger osv … Vi skulle lage 1 – 3 fargepaletter, men siden jeg hadde god tid, lagde jeg 3.

– Før –

– Nå –

Mørk/lys kontrasten: Her har jeg valgt en lys og en mørk farge: Gul (den lyseste fargen) og fiolett (den mørkeste). I tillegg er det forskjellig nyanser av fiolett (fototapeten). Sort og hvitt bringer fram fargene i rommet og det kan skape mørk og lys kontrasten i helheten med de to valgte fargene. Når vi ser inn i rommet, føltes det urbant og moderne. Det ser koselig ut, men fargene til sammen i sin helhet kan være litt sterke.

 

– Før –

– Nå –

Nabofarger (mellom G og Y): Her har jeg funnet farger mellom G og Y (som vil si ¼) i NCS fargesirkelen. Tok en av fargene her og gikk videre inn i triangelet for å finne de i forskjellige nyanser som også vi kan si: ton-i-ton, kvalitetskontrasten. Stemningen her er friskt, glad, trivelig, “vårfarger”.

 

– Før –

Inspirert av dette bildet jeg trakk:

– Nå –

Lofoten (bildeinspirert): Bildet jeg trakk heter “Lofoten” og jeg har brukt fargene der som inspirasjon til fargene i dette rommet. I bildet er det mye blått: Himmel og skyer. Det har jeg tatt igjen på bildet som henger på veggen (bilde av himmel og fjell). Putene er ensfarget blå for å få en god komposisjon i rommet. Det grå tok jeg som passet til steinene. Det er veggpanel i brun som skal ta igjen litt av de steinene på bakken i bildet. Bildet som henger på veggen vises godt frem på grunn av den hvite rammen som er rundt. Stemningen her kan være litt fredelig, lunt og en følelse av maritim.

Her ser dere hvor mye som har blitt forandret:

#fargepaletter #design #photoshop #redigering #farger

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg