Slik er det på VG4 Påbygg

Siden jeg har gått VG4 Påbygg en stund og det var noen som ønsker å vite hvordan det er å gå der, kan jeg like godt fortelle litt. Tar man påbygg, kan man velge å ta det 3. året eller det 4. Etter å ha fullført året kan man studere videre etter det eller gå på folkehøyskole. Nytt i år er at det tilbys påbygging på skolen jeg går på, før fantes det ikke på denne skolen. VG4 Påbygg har fellesfagene norsk, matte, naturfag og historie.

Timeplan:
10t norsk, 5t matte, 5t historie og 3t naturfag = 23t i uka tilsammen.

Det er masse å lære hver dag. Er man borte en dag, så er det sikkert at man sliter litt. Det meste av PowerPointer og sånt blir lagt ut på It’s siden det er der alt ligger. Vi gjør lekser hjemme og burde forberede oss til hver time(r) hva vi skal ha om. Av og til kan det virke ganske mye på engang, altså lekser og innleveringer, så det ender opp med å bære lærebøkene til og fra skolen hver dag. Ikke nok med det, det er masse stoff og du-må-pugge-dette når det kommer til prøver.

I norsk har vi sidemål/nynorsk. I matte har vi 2-PY matte (lurer på hva det er), 4. og 3. Påbygg-klassene blir “mikset/blandet” og fordelt i 3 forskjellige klasserom. Vi har lik mattebok og lærer likt. Resten av fagene norsk, naturfag og historie er 4. klassen samlet (ca. 30), og hvert fag/timer skifter vi klasserom nesten hele tida. Det blir masse opp og ned tur, spesielt når man har klasserom den 6. etasjen på skolen, hjelpes.

Det er kanskje ikke så ille når vi får fri hver fredag? Siden mange hadde ønsker om det, fikk vi det. Fredagene bruker jeg til skolearbeid, så jeg sitter for det meste med skolerealerte ting. Skulle nesten ha et hjemmekontor til det, fordi er så fokusert.

Dette skulle vi alle ha ønsket oss: På ungdomsskolen fikk vi temaplaner (eller temahefter) hver 6. uke. Det var et hefte som stod alt fra hva vi skulle gjøre/ha om, lekser, innleveringer, presentasjoner og en kalender som viser hva som kommer til å skje. Tenk å ha et sånt! Må si at jeg savner disse fra ungdomsskolen …

 


Her kommer det vi har hatt om i dag og siden skolestart (20. aug)

Norsk: Vi har om 500-1500-tallet: Sagasjangeren og “Soga om Gunnlaug Ormstunge”. Vi satt og hørte på læreren lese hele boka på ca. 35 sider på 3 timer. Samtidig noterte vi hvem personene var (beskrivelse) og svarte på noen spørsmål. Tidligere i norsktimene har vi hatt om virkemidler, retorikk (blant annet KAIROS, APTUM, ETOS, LOGOS og PATOS), de retoriske arbeidsfasene, språkfunksjoner, skrevet og levert en artikkel, om å argumentere/drøfte.

Matte: Vi har om prosentregning og vekstfaktor. Bare en time med matte i dag. Tidligere i matte har vi sett på potenser, potensregler, nye potenser, standardform, tierpotenser.

Historie: Så på en filmen “Alexander”. Det var en kjempelang film og den så vi ferdig. Tidligere i historie har vi lært om jegere og samlere, repetisjon av kilder, kompetansemålene fra VG2 og VG3 og alle de historiske tidene (oversikt-sortering).


Naturfag: Arv, gener, DNA, proteinsyntesen, mutasjoner. Tidligere i naturfag har vi hatt to forsøk, sett på PowerPointer og nettsider (oppgaver).

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg