Forskningsdagen

Da skolene kom, ble elevene samlet i en rekke bak de blå flaggene med skole- og gruppenummer som noen av oss studentene bar. Utenfor bygget ble de ønsket velkommen og underholdning med en gassbrenner som viste ulike flammefarger og “hokus pokus” røyk fra en bag (kjemiske blandinger). Jeg fikk med meg åpningsseremonien to ganger (en før lunsj og en etter lunsj) siden skolene ble delt i to deler. Deretter var det å gå kjapp opp til der hvor vi studentene skulle være: På standen.

Gruppene hadde flaggbærere og de var som ledere for elevene. Lærere hadde de også, og gruppene ble etter hvert delt inn i to grupper hos oss som var på biologi (på grunn av lite rom og mange elever). Elevene så på insekter i mikroskop og forstørret på Mac. Mange smakte på sirisser og lærte om dem. Under: Nærbilde av tusenbein og en edderkopp.

Da de kom til bøttene, fikk vi litt dårlig tid ettersom noen grupper var litt flere. Jeg måtte kvitte meg med den hvite bøtta så det ble 3. Noen var litt skeptiske til å prøve å ta armen ned i bøttene og andre var tøffe nok fordi de skulle kjenne. Det gjorde de 5 minuttene litt kortere, før vi måtte bytte sted. Mest av alt så syntes de det var litt skummelt siden lappene av “slange?”, “tarantella?” og “edderkopp?” hang på selve bøtta. Mange spurte meg: “Er det levende dyr? Er de døde? Det er vel ikke edderkopper/tarantella nedi?”. Jeg har gjentatt meg selv flere ganger, for vi fikk altså ca. 18 forskjellige grupper (etter inndeling da de kom til oss) på besøk: “Her har vi 4 bøtter. I hver bøtte inneholder det noe. Det man skal gjøre er å ta armen nedi bøttene, kjenne på det og ikke si høyt hva dere har kjent på. Vi går igjennom dette på slutten”. På slutten sa jeg at bøttene inneholdt bark, mose, kongler og meitemark + jord. Det verste var at meitemarkene luktet kjempevondt (elevene har nok lagt merke til lukten). Å fyttikatta for en lukt, jeg måtte åpne vinduet for å få luft …

Kort oppsummert så var elevene og lærerne både her og der veldig fornøyd med årets Forskningsdag. Det var utrolig spennende å få til en aktivitetsdag der alle kunne delta og oppleve naturen som teamet var: Oppdag naturen!

#naturfag #forskningsdagen #opplevelse #biologi #fysikk #kjemi #skole #natur #fisk #skog #aktiviteter

2 kommentarer
    1. Hørtes utrolig bra gjennomført ut altså. Hadde vært gøy å fått med seg selv, hehe. Dere får vel karakter på det eller? i såfall får dere nok veldig høy karakter tenker jeg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg