For en sterk maur!

Vi har hørt at maur er sterke og kan bære mange ganger enn sin egen vekt! Stemmer dette? Ja visst. Det har jeg sett i dag, utenfor huset mitt. Jeg trodde jeg så syner: På avstand så det ut som en rød skogsmaur bar på en stein (?), men etter å ha studert litt nærmere … Mauren slepte en stakkars død sommerfugl langs veien som var mye større enn seg selv, sikkert til sin egen maurtue.

Rød skogsmaur kjennetegnes av at den er rød og svart på kroppen. Det er en av de vanligste maurartene i Norge. Nå lurer jeg på: Hva heter sommerfuglen som den røde skogsmauren har dratt med seg? Og hva er det gule “spyttet” for noe?

#natur #foto #maur #sommerfugl #insekt

1 kommentar
    1. Da e heilt utrulig kor hardarbeidane maurane e og da e få som studerer kordan dei faktisk arbeider. Eg syns da e veldig fasinerande å sjå på kordan dei holde på iallefall.
      Fine bilder!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg