Valgdag 2017

Som borger i landet vårt er det viktig å bruke stemmeretten sin. Din stemme teller, og alle stemmene til sammen avgjør hvordan samfunnet blir de neste fire årene. I år er vårt nærmeste stemmelokal blitt flyttet til en stor gymsal, før var det i en kirke. Likevel er det mulig å få stemt rundt omkring i byen vår. På selveste valgdagen er det viktig å ta med valgkortet og legitimasjon. Ellers risikerer man å ikke få stemt.

Dagen i dag har bare bøttet ned, noen ganger tittet sola også sjeldent frem. Vil været påvirke folk slik at færre går ut og stemmer i dag (eller er det noen som har forhåndsstemt)? Været stoppet ikke meg for å si det sånn.

– Velkommen til valg!

Da jeg kom inn i stemmelokalet gikk jeg inn i en ledig avlukke og trakk forhenget til side. Stemmesedlene lå i hyller for de forskjellige partiene. Jeg fant meg en stemmeseddel (partiet jeg var mest enig med) og brettet inn denne slik at den blanke siden viste opp. Deretter tok jeg med stemmeseddelen, gikk ut av avlukken og videre til registrering av stemme der det satt noen ledige folk ved bordet med noen datamaskiner.

– Har du legitimasjon?

Jeg dro frem VISA-kortet mitt, så stemplet de stemmeseddelen og jeg kunne selv legge den trygt i valgurnen. Etter det har jeg gjort min borgerplikt, nemlig å stemme på partiet jeg mener burde vinne valget i år.

Håper du som har stemmerett også har stemt i dag.

– Godt valg 🙂

#valgdag #stortingsvalg #norge #borgerplikt

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg