Vi fant en skadet Fuglekonge

I går da jeg skulle gjøre meg klar til å dra hjem, så jeg noen av barna samle seg utenfor skolen i en liten ring. Av ren nysgjerrighet kikket jeg ut av det store hvite vinduet, men jeg kunne ikke se hva de glante på. Barna stod rundt hverandre og blikkene var festet på bakken. De stirret og banket så litt på vinduet for å hente hjelp. Jeg ble selv veldig nysgjerrig jeg også, så jeg gikk ut til dem med engang og spurte hva som hadde skjedd. En av dem pekte på den lille stakkaren som lå på bakken og skalv. Det var en liten og forvirret fugl i gulgrønn fjærdrakt og med litt svart og litt hvitt på vingene som lå sammenkrøllet på bakken. Det må være en Fuglekonge, en av Norges minste fugl. Den har nok flydd på vinduet og krasjet så hardt at den har landet på asfalten og ligget der hjelpeløs en stund. Skadet. Slik så fuglen ut (jeg har ikke tatt bildet av fuglen):

“FEMALE GOLDCREST regulus regulus” by 60North via Flickr, Creative Commons Attribution.

I en slik situasjon må man handle raskt. Fuglen hadde problemer med vingene sine, og hver gang den løftet opp en av vingene for å fly, gjorde det ingen nytte. Så jeg bestemte meg for å løfte opp fuglen med begge hendene mine for å kjenne litt på den. Den gjorde ingen motstand. Fuglehjertet slo fortsatt, men jeg kunne føle at den var redd da den hele tiden blunket med øynene. Kanskje den var redd for å aldri kunne fly igjen? Jeg satte til slutt fuglen ned forsiktig ved en busk med mange blader slik at den kunne komme seg igjen. Stakkars bitteliten fugl. Video av Fuglekongen som jeg fant på Youtube:

Jeg leste på store norske leksikon at Fuglekongen er en fugl som møter tøffe utfordringer når vinteren kommer. De har en vekt på rundt fem gram og med en vekt på rundt fem gram veier den ikke stort mer enn en enkrone. Som en konsekvens av svært høyt stoffskifte, må Fuglekongen spise nesten hele tiden og uten mat kan den miste en tredel av vekta i løpet av 20 minutter. Vi får håpe denne Fuglekongen har det bra og kommer til å klare seg (forhåpentligvis alene) ute i naturen!

#fugl #fuglekonge #natur #personlig

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg