Test: HD12X Zoom linse til mobilkamera

Jeg skrev tidligere i januar for ca. to uker siden at jeg hadde bestilt en kul dings til mobilkameraet. Pakken kom i posten 16. januar (tok litt tid siden den ble sendt fra utlandet), og nå kan jeg endelig få teste den skikkelig ut og skrive en anmeldelse om hva jeg synes om produktet. For de av dere som ikke husker hva jeg hadde bestilt, så er det en HD12X Zoom linse til mobilkameraet som man enkelt fester med en klype på baksiden av kameralinsen. Det er som en teleskoplinse der man kan ta bilder av ting som er langt borte, som for eksempel av naturen, månen, bygninger, fugler, dyr, utsikt … Den fungerer også som en kikkert å se gjennom for våre øyner.

Mine meninger:

Først og fremst så er dette produktet en kul ting å ha med seg overalt og dessuten er den lett i vekt. Kvaliteten på bildene er avhengig av hva slags mobilkamera du bruker og i hvilken situasjon du bruker den i, men bruker du en av de nyeste smarttelefonene på markedet, så kan bildene bli utrolig fine. Har ikke testet det ut med andre mobilkameraer enda. Bildene ser selvfølgelig best ut når de tas i dagslys. Jeg må si bildekvaliteten ser profesjonelt ut i midten av bildet, som om jeg hadde tatt det med et DSLR-kamera (speilrefleks), men litt blurry i kantene rundt. Zoom linsen anbefales til alle som liker å bruke mobilen ofte, til de som liker å fotografere og til de som ikke har råd til å skaffe seg et dyrt kamera, men likevel har lyst å ta flotte kvalitetsbilder. Med denne HD12X Zoom linsen kan du nesten bli som en profesjonell fotograf selv uten å bruke et DSLR-kamera, stod det på nettsiden jeg bestilte fra. Som blogger er dette en super dings å ha med seg som man kan feste på mobilkameraet uten problemer. Denne zoom linsen koster mye mindre sammenliknet med hvor mye et kamera koster.

Slik bruker du den:

Det kom ikke med en bruksanvisning, men det var lett å finne ut hvordan delene skulle festes sammen. I pakken lå det en HD12X Zoom linse med to beskyttelseslokk foran og bak, en klype og en mikrofiberklut. Enkelt og greit nok.

For å feste zoom linsen på, ble jeg nødt til å ta av dekselet på mobilen for å kunne feste zoom linsen ordentlig på med klypen bak mobilkameraet. Den holdt ganske fast, men måtte ta opp kamera-appen for å sjekke om hele dekket mobilkameralinsen. Etter å ha fått den på, var det bare å komme seg ut i naturen for å ta bilder! Eller vent litt, jeg måtte først tørke av linsen med mikrofiberkluten som fulgte med, for den som lagde linsen hadde satt igjen sitt fingeravtrykk på linsen! Heldigvis gikk det av etter tørkingen. Så var jeg endelig klar til å gå ut i naturen for å ta noen testbilder.

Bildetest:

I denne bildetesten tar jeg i bruk mobilkameraet LG G4s + HD12X Zoom Linse. Husk: Jo bedre mobilkamera du har = jo bedre blir resultatet. Zoom linsen passer ikke til iPhone/telefoner med doble kameralinser. Da jeg fikk øye på noe, justerte og vridde jeg forsiktig på fokusringen for skarpere bilde. Noen av bildene jeg tok var på sparket så en del av bildene ble litt uklare. Man må egentlig holde mobilen ganske stødig for å unngå rystelser, da kan et mobilkamerastativ være til hjelp (hvis du har). Jeg må prøve å bruke zoom linsen litt mer, men i dag var første gang jeg tok det i bruk uten stativ. WOW for en effekt! Utrolig eller hva? Alt ble forstørret 12X ved bruk av teleskoplinsen.

Jeg har redigert bildene over (kun justert lys og kontrast). Det var litt mørkt den dagen jeg tok bildene.

En video jeg fant av produktet (samme som jeg omtaler nå):

Vurdering av produktet:

+ God bildekvalitet
(avhenger av hva slags mobilkamera du tar i bruk)

+ Lett å ta med seg overalt
(selv ute på reise)

Universal
(passer til de fleste smarttelefoner, IKKE iPhone med dobbelt kameralinse

+ Grei pris
(ca. 265 kroner)

Må ta av dekselet på telefonen for at zoom linsen skal sitte godt fast
(spørs hva slags deksel man bruker, men det er lurt å ta av dekselet)

 Et stort fingeravtrykk på den største linsen
(de som hadde satt sammen den kunne ha brukt hansker, men jeg klarte heldigvis å tørke det bort, ingen fare)

Litt utfordrende å holde mobilen stødig
(må helst bruke stativ for å unngå uskarpe bilder, mobil med stabilisator fungerer bedre)

– Mangler bruksanvisning
(burde ha vært med i pakken, men det er lett å finne ut hvordan man setter delene sammen)

Terningkast:

5

#mobilkamera #kamera #mobil #linse #foto #zoom

8 kommentarer

Siste innlegg