Uke 9 av planteprosjektet

På tide med en ny oppdatering av planteprosjektet. I denne uken har alle tomatplantene fått litt gjødsel. Gjødsling gjør at plantene får mer næring og de vokser fortere. Her på Sørlandet har det vært fint vær hele uken så det har ikke vært noen bekymringer om å sette plantene ute ved veggen der hvor det er passelig med sol. De har vokst mye etter gjødsling, så her blir det nok tomater i løpet av sommeren.

På fredag la jeg merke til bladlus under bladene på noen av solsikkeplantene. Jeg tok på meg hanskene raskt og knuste alle de grønne fæle lusene jeg så. De får ikke lov til å ødelegge plantene mine. Bladene på solsikkene visner snart og det må være en grunn til at de blir angrepet av bladlus, larver, mygger og fluer. Fra nå av kommer jeg til å sjekke solsikkeplantene nøyere for skadedyr. Ellers har de vokst ganske mye, høyere enn bambuspinnene.

Sunne planter er bedre rutet til å stå i mot skadedyr. Håper på besøk av en eller flere marihøner, de er nyttedyr som spiser bladluser. Jeg har ikke sett marihønene enda, vi får håpe de vil dukke opp.

Alle plantene blir vannet to ganger i løpet av en dag: Om morgenen og om kvelden. Sola tørker ut plantene, og siden plantene mine har blitt så store, trenger de mye vann!

#planteprosjekt #solsikke #tomat #paprika #grønnsaker #blomst #hage

3 kommentarer
    1. Så fine planter! Er kjempe gøy når vi får det til! Jeg har fått tomater på mine men de er fortsatt grønne. Blir kjekt å se neste oppdatering!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg