Dag 3: Rester av Berlinmuren

Onsdag 1. august 2018 – dag 3: Park at Gleisdreieck, Deutsches Technikmuseum Berlin, Willy-Brandt-Haus, Mehringplatz, Friedenssäule, Potsdamer Platz, Checkpoint Charlie, Oberbaum Bridge, East Side Gallery

I dag var det flere nye steder å besøke. Vi startet dagen med en koselig frokost på hotellrommet før vi dro ut. På veien så vi Zwölf-Apostel-Kirche.

I statsparken Gleisdreieck kunne vi se American Church in Berlin. Vi tok oss en drikkepause her og kikket rundt. Lekestativer for barn, bordtennis, små trampoliner og treningsstativer.

Deutsches Technikmuseum. Broren min ville til Zucker-Museum, men vi fant ikke stedet. Det viste seg at museet er flyttet sammen med Deutsches Technikmuseum nå. Vi var der en liten stund før vi gikk videre.

Willy-Brandt-Haus. Bygningen huser hovedkontoret til det tyske sosialdemokratiske partiet, SPD.

Friedenssäule i Mehringplatz.

Framme ved Checkpoint Charlie. Checkpoint Charlie er den mest kjente av de tidligere grenseovergangene mellom Øst og Vest-Berlin under den kalde krigen.

Checkpoint Charlie boden. US Army Soldiers.

Trabi Museum. Mange eldre biler utstilles der inne.

Axel Springer SE (forlag).

Oberbaum Bridge. En bro vi gikk under for å komme over til East Side Gallery.

East Side Gallery er den lengste gjenværende delen av Berlinmuren. På østsiden av den 1,3 km lange muren fikk kunstnere i 1990 og 2000 uttrykke seg. Det var masse fine kunstverk og mange folk som tok bilder. Jeg fikk ikke tatt så mange bilder herfra.

Etter å ha gått 1,3 km for å se rester av den lange Berlinmuren, var planen å dra hjemover. Vi prøvde å finne busstoppet, men det fant vi ikke. Vi endte opp på Berlin Ostbahnhof (kollektivholdeplass) hvor vi trodde det gikk busser. Men ikke busser som vi kunne ta. Forvirret som vi så ut, hastet det nesten å komme hjem da det var sent. Når vi ikke finner ut av hvordan vi kommer oss hjem, måtte vi ta taxi.

Da vi kom tilbake til hotellet, gikk vi ut og spiste middag på Ming Dynastie (Europa-Center). Bestilte det samme som på mandag.

Byvandringen i dag ble 14,5 km ifølge Helse-appen min. Er så glad for at vi gikk Alexander Platz i går, hvis ikke hadde vi gått altfor langt i dag.

#berlin #tyskland #reise #tur #berlinmuren #eastsidegallery #oberbaumbridge #checkpointcharlie