Flyvende lykke

Licensed from: -gerry- pixabay.com

Gjett hvem jeg har fått på besøk i hagen min i dag? Jeg synes øyenstikkere er sykt kule, så da måtte det bli noen bilder av den slik at jeg kan finne ut navnet på øyenstikkeren jeg har sett. Ikke lett å ta bilder med mobilen når den ikke “står” helt stille. Det er sjeldent jeg får øye på en slik. Under ser dere bildene jeg tok:

Etter en runde med googling på nett, viste det seg at jeg har sett en blågrønn mosaikkøyenstikker, en libelle! Kjennetegn er sterke og mørke farger på kroppen: Blå, grønn, gul og sort. Alle de fire vingene er ca. like av utseende og størrelse, og vingene holdes vinkel ut fra kroppen når de hviler. De har rundt hode, store tettsittende fasettøyner, som er eksperter på å oppdage bevegelser opptil 20 meter unna!

#øyenstikker #fasettøyner #dragonfly #libelle #insekt

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg