Uke 19 av planteprosjektet

Tomatene: I denne uken har jeg fått mange flere røde tomater. Nå er tiden inne for at tomatene modnes en etter en. Det er så gøy å se tomatene skifte farger fra grønn til gul, så til oransje og rød. Jeg blir så glad av å se hvor fargerike tomatene har blitt:

Jeg høstet 3-4 modne tomater fra denne klasen over, men tok kun bilder av den første tomaten. Alle hadde en ganske så søt smak, som cherrytomater. Slik så den første tomaten ut da jeg delte den i to: 

Nå som tomatene holder på å bli modne, har jeg en del utfordringer når de står utendørs. Hver dag i lunsjtiden, kommer en fugl og spiser på de rødeste tomatene jeg har. Er det mulig? Jeg har vurdert å sette plastposer over tomatplantene for å beskytte dem. Tomatene som fuglen har spist på, har jeg måtte plukke bort siden det ikke er så fint å se på da de er ødelagte. Jeg kan tenke meg at fuglene er kjempesultne om høsten – og da må de desperat lete etter mat. Her får de ikke lov til å forsyne seg.

De to tomatplantene står under tak. De tre andre tomatplantene står ikke under tak. Jeg tenker at de vil få mer sol når de står her, men hvis det regner, så får det bare gå. 

På bildet under til venstre, er det synlige kloremerker på 3 av tomatene. Dumt at fuglene er ute etter tomatene mine :/

Solsikkene: Den fjerde solsikken har sprunget ut. Jeg synes den har taklet uværet på fredag veldig bra. De to bildene under er tatt før fredag, mens det siste bildet har jeg tatt i dag. Litt blåst, men den overlevde.

Etter regnet.

Paprika: Mange av bladene har fått hull i seg. Jeg fant en grønn larve under et av bladene, så jeg tror det er den som har forårsaket angrepene. Paprikaplanten blomstrer, men mange av blomstene faller av så det blir ingen frukter. Det skjedde også med den høye paprikaplanten som stod innendørs en periode, men nå som den står ute, føler jeg den klarer å produsere frukter.

#planteprosjekt #solsikke #tomat #grønnsaker #paprika #blomst #hage

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg