Sunflower seeds

I dag morges høstet jeg solsikkefrø fra den første solsikken. Det er den eldste og en av de største solsikkene jeg har plantet, som er ca. 2,5 meter høy. Jeg klippet ned hele solsikkehodet slik at jeg kunne ta av frøene innendørs. Selve blomsten var fuktig og klissete å ta på, men den har jo stått ute i lang tid. Nå har jeg fått samlet sammen masse frø som ligger og lufttørker i et fat på kjøkkenbenken.

Frøene settes til tørk og oppbevares tørt og mørkt. Det kan ta flere dager å tørke disse, skulle ønske sola hadde dukket opp. Til neste år har jeg planer om å plante mange nye solsikker ute i hagen med disse frøene, og det blir så spennende å se om solsikkene klarer å blomstre samtidig.

Tenk å få så mange frø av bare en solsikkeblomst! Det er så kult 🙂 Oppfordring: Planter du solsikker, kan du høste frø når tiden er inne for det. Da får du frø som du kan plante neste år.

#planteprosjekt #solsikke #frø #høst #hage #plante

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg