Foto: Rød fluesopp

Om høsten er skogen full av sopp. Det er viktig å lære barn at vi ikke skal ta på eller røre sopp vi ser ute i naturen, for vi vet aldri om de er giftige. Usikker? La være å plukke. Alle vet at den røde fluesoppen er svært giftig, men likevel er den helt nydelig å se på. Blodrød med hvite prikker på toppen. Vakker og forførende. Da jeg gikk på tur i Bånetjønn, la jeg merke til denne stilige soppen. Kunne se på lang avstand at det var en rød sopp. Navnet rød fluesopp kommer fra at den har blitt brukt som insekts- og rusmidler langt tilbake i tiden.

Når jeg er på ute på tur, liker jeg å se etter sopp å fotografere. I skogen møter jeg på masse sopp. Det er forresten første gang jeg tar bilder av en rød fluesopp, så hva synes dere om bildene?

#sopp #rødfluesopp #fluesopp #skog #høst #natur #foto

7 kommentarer

Siste innlegg