Bloggen fyller 11 år – dette har jeg lært

Hurra for bloggen min som fyller 11 år i dag, 12. juli! Tenk at jeg for 11 år siden bestemte meg for å lage en hjemmeside hvor jeg kunne dele mine bilder og tekster. Jeg lagde bloggen i 2009 og jeg var 13 år. Før var den mest kjente bloggplattformen Blogspot før Blogg.no vokste frem, men på den tiden kjente jeg bare noen få som blogget under domene Blogg.no, så da ble det naturlig for meg å følge strømmen og velge denne plattformen (og fordi den hadde toppliste og så proff ut).

Å ha en blogg på den tiden var svært populært og det ble etter hvert mye diskutert om på skolen hvem som hadde blogg. Det verste var at noen gikk rundt og baksnakket og spredte falske rykter jo mer personlig vi delte på bloggene våres. Jeg var aldri en av de som delte for mye, men fikk likevel mange hyggelige kommentarer og noen ikke fullt så greie hatkommentarer en gang iblant som jeg ikke kunne finne meg i. Hvorfor ikke snakke med meg personlig i stedet for å kommentere hat bak skjermen som anonym?

Den dagen i dag er jeg er glad for å slippe å lese hatkommentarene på min blogg. Både jeg og bloggen fortjener ikke det. Får kun noen få spamkommentarer, men de blir blokkert fra å vises på bloggen.

I løpet av mine 11 år som blogger har jeg lært:

  • Å lage og redigere bloggheader/bilder selv. Det første bildet (forsidebildet) som dukker opp når du går inn på en blogg eller hjemmeside. Mine første bloggheadere laget jeg i Paint, men nå bruker jeg Photoshop. Stor forskjell!
  • Å kode bloggdesign med CSS og HTML. Jeg lagde også design til blogger. Gamle Blogg.no hadde slikt design før de skiftet over til WordPress-publikasjon.
  • Å ta fine bilder. I starten når jeg skulle ta bilder ble det webcamera og digitalkamera. Kvaliteten var så dårlig at det var vondt for øynene å se. Oppgraderte senere til systemkamera og speilrefleks, det løftet bloggen!
  • Å redigere videoer. I starten brukte jeg Windows Movie Maker, men gikk over til Adobe Premiere Pro fordi førstnevnte ikke kunne legge inn flere lydspor og klipp i samme video.
  • Å skrive. Jeg føler at jeg uttrykker meg bedre skriftlig enn før.
  • Å ikke mate nettrollene. Det er bedre å ignorere dem enn å svare. Lov med konstruktiv kritikk, men unngå personangrep!
  • Datakunnskaper. Skulle tro jeg hadde delvis gått på IKT. Folk har alltid spurt meg om datahjelp når de selv var usikker.
  • Markedsføring: Reklame og samarbeid med ulike små og store bedrifter. Jeg merker alltid innleggene mine med #reklame eller #annonse når produkter er sponset eller om det er betalt.
  • Nettvettreglene. Jeg tenker alltid over det jeg skal legge ut før jeg velger å publisere et innlegg. Alt som deles offentlig, kan venner, bekjente, kollega og sjefen din søke opp. Lurer på hvorfor noen bloggere absolutt må dele alt som skulle ha vært privat?

Tenker å runde av her. Tusen takk for at akkurat du leser bloggen min, det setter jeg utrolig stor pris på!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg