En annerledes 17. mai-feiring & bilkortesjen

17. mai ble feiret annerledes i år også på grunn av koronarestriksjonene. Det er andre år på rad skole- og borgertoget ikke blir noe av, og det er veldig kjipt for store og små som har gledet seg til å være med og gå i tog på den store festdagen. I stedet har det tradisjonelle blitt erstattet med musikkorps, bil- og båtkortesjer, og direktesendte nettarrangementer. For å være helt ærlig, så savner vi alle å kunne møte andre, samle oss og feire nasjonaldagen som den en gang var.

17. mai utvalgets leder Mira S. Thorsen holdt tale på scenen.

Rabakoret sang, barna på 4-13 år er tilknyttet Randesund menighet i Kristiansand.

En del folk å se, alle stod med god avstand. Jeg så nesten ingen russ!

Alle ble oppfordret til å feire sin 17. mai hjemme og i nærmiljøet. Det var derfor ikke så mange folk å se på byen i dag morges, for de fleste holdt seg hjemme. Jeg dro til byen for å få med meg talen og se på bilkortesjen kl. 09:00.

Bilene som skulle inn i kortesjene møtet opp kl. 08 i god tid for kontroll. Bilkortesje 1 i Øvre Torv.

Amerikansk lastebil av typen Peterbilt.

De fleste var veteranbiler. Ca. 50 biler var påmeldt i en kortesje. Til felles hadde alle bilene pyntet seg litt ekstra. Noen med flagg, bjørkeris, blomster, medaljer og sløyfer.

Den gule bilen er en 2015-modell av typen Corvette Z-06, så det var ikke bare veteranbiler å finne på Torvet.

Kristiansand skolemusikkorps og Grim skolemusikkorps spilte flere steder i byen.

Bilkortesjen kunne jeg se der jeg bor, men på grunn av det i fjor ville jeg ikke gå glipp av den hvis jeg var uheldig og ikke rakk det. Bilkortesje 1 hadde start fra Torvet. Bilkortesje 2 hadde start fra Brennåsen senter. Parallelt fra forskjellige steder. Jeg så begge, den første på Torvet og den andre på Auglandsbukta i Vågsbygd.

Her er noen bilder av bilkortesje 1, her ved Vestre Strandgate:

Bilkortesje 2, her ved Auglandsbukta.

Etter å ha sett bilkortesjen, tok jeg buss hjem. Hadde planer om å dra ned til byen igjen i ettermiddag, for å se båt-toget.

Video av bilkortesjene kommer etter hvert på bloggen/YouTube.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg