En dagstur til Hirtshals, Danmark

I går hadde vi en fin dagstur i Hirtshals! Sola skinte og himmelen var blå. Temperaturmåleren viste 18 grader. Vi stod opp alle sammen ganske tidlig, ca kl. 06:30, og gjorde oss klar. Deretter ble vi kjørt ned til Samsen og gikk resten av veien til Color Line terminalen for å hente billetter og vente på avgang. Color Line ferga skulle gå kl. 08:00 fra Kristiansand. Da vi kom på båten, er det alltid førstemann å finne ledige sitteplasser. Jeg fant en vindusplass, og der satt vi behagelig hele turen.

Til frokost spiste vi medbragte baguetter. Hadde planer om å forhåndsbestille frokostbuffét sammen med reisen, men det viste seg at det var fullt på restauranten Catch Me If You Can. Etter hvert som butikkene åpnet, gikk vi på TaxFree og kjøpte 2 pakker med Twix sjokolade og en 30 pakning med Wrigley’s Tyggegummi Extra. Må ha noe godt å nyte på reisen!

Kl. 09:45 var det show/underholdning i barneavdelingen (bakerst i båten), og dette måtte vi bare få med oss, bare for gøy. Da jeg var liten var dette showet høydepunktet hver gang jeg reiste med Color Line. Captain Kid var favoritten, og ikke rart at showene hans fortsatt er så morsomme og underholdende!

Vi ankom Hirtshals kl. 11:15, og gikk først til butikkene i sentrum: Bog & Idé, Slagter Winther, NY FORM, Wagner + noen klesbutikker til. Etterpå gikk vi til Hirtshals fyr, matpakkerom og stein- og kunstutstilling. Visste dere at det er 144 trappetrinn opp til fyret? Jeg ble så opptatt av å ta bilder av fyret at jeg glemte helt å ta en tur innom maskinhuset for å se hva slags maskiner de hadde der inne.

Da det nærmet seg lunsjtid, gikk vi hele veien tilbake og inn på SuperBrugsen. Der kjøpte vi hver vår “matpakke”, en pakke med Capri Sonne og en pakke chips. Nok energi til å fortsette videre på tur til stranda!

Se på håret mitt da! Det blåste vanvittig mye.

Husmoderstranden ligger en kort gåtur fra sentrum og har utsikt til Hirtshals fyr. Det er en badestrand og der kan man finne steiner, skjell, små krabber og maneter. Jeg fant mange små døde krabber og noen rare dyr som er skylt på land. På bildet over kan dere se en geléaktig manet!

Lunsj kjøpt på SuperBrugsen og pizza til middag på SuperSpeed. Avgang kl. 20:45, og tilbake i Kristiansand kl. 23:59.

En nydelig utsikt sett i fra båten! Sola forsvant så fort rett etter bildet ble tatt.