Genial planteidentifikasjon app

Endelig har jeg funnet ut navnet på kaktusen som jeg kjøpte på Plantasjen for to uker siden. Jeg har googlet og undersøkt Cactus Varieties (kaktus mix) slik det stod på lappen som hang med, men fant ikke noe. Kaktus mix kan være så mangt. Så kom jeg på at det kunne være grupper der man hjelper hverandre med planteidentifikasjon. Ja visst, på Facebook fant jeg en privat gruppe som het World Cactus and Succulent Society, med ca. 11 000 medlemmer fra hele verden som bare diskuterer kaktus og sukkulenter. De kunne kanskje hjelpe meg!

På en av postene jeg la ut, fikk jeg i tips å bruke en smart nettside som klarer å identifisere frem hva slags plante det er bilde av! Du knipser enkelt et bilde av planten du ikke vet navnet på og laster det opp på Plant.id. NB! Du må enten logge deg på med Google eller Facebook for å kunne bruke tjenesten (gratis).

Min kaktus er en Mammillaria, og det er en av de største slektene i kaktusfamilien! Den kalles også for vortekaktus og vårkaktus. Kjennetegn er korte, tykke, ofte kuleformede stengler besatt med spiralformet ordnede, vortelignende, tornete utvekster. Det er lett å se om denne kaktusen har behov for vanning. Jeg sjekker en gang i uken om jorden er tørr ved å stikke en finger i eller ser på de kuleformede stenglene på kaktusen. Vannet nettopp, derfor ser de så “oppblåst” ut i formen. I vinterstid er utfordringen nok sollys og lite vanning. Mammillaria står i vinduskarmen vendt mot sør for mest mulig lys. Håper den vil overleve vinteren!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg