Gratis stiklinger, nytt planteprosjekt!

I dag ettermiddag hentet jeg gratis stiklinger i nærområdet. Jeg er medlem i min bydel Facebook-gruppe, og der publiseres for det meste kjøp og salg. I et innlegg var det en som skrev at hun gir bort stiklinger av Pilea og Grønnrenner – bare å komme og hente. En stikling av Pilea var allerede hentet, de plantene som stod igjen var 4 Pilea og 2 Grønnrenner. Valget ble på Pilea siden jeg hadde Grønnrenner fra før av. 2 søte små Pilea stiklinger i pappkopp ble med meg hjem, og resten står til neste mann som kommer og henter. Nå er det 2 igjen av hver plante.

For å ta stiklinger skjærer man av en liten del fra “morplanten”. Kutt av en av plantens grener og fjern de nederste bladene. Delen som blir skjært av puttes i lunkent vann eller jord, og plasseres lyst, men ikke i direkte sol. Etter ca. 2-6 uker vil stiklingen utvikle røtter. En helt ny plante vil gro frem!

Jeg valgte Pilea pappkoppene i midten og den helt øverst på bildet.

Pilea peperomioides er også kjent som elefantøre, kinesisk pengeplante eller misjonærplante. Planten er en sukkulent og eviggrønn med runde, mørkegrønne blader og lang stilk. Det er en lettstelt plante som liker seg i godt lys, men ikke i direkte sollys. Store blader, mest skygge. Små blader, mest sol.

Nytt planteprosjekt er i gang … Veldig spennende!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg