#INNESTENGT

På Torvet i Kristiansand har det kommet opp en utstilling kalt #Innestengt. Hvordan reagerer barn på at hverdagen blir snudd på hodet grunnet en pandemi? Utstillingen #Innestengt viser hvor forskjellig barn opplevde pandemien, men også hvor kreative og tilpasningsdyktige familier har vært i denne forunderlige virusperioden. Barn fra forskjellige skoler har tegnet ut ifra temaet. Mye av dette kjenner barna seg igjen i.

Året 2020 har vært å holde avstand (1 meteren), bruke munnbind og antibac, ikke reise, ha hjemmeskole, BLM og ensomhet for mange.

Mye skjermbruk og mer på sosiale plattformer.

I fjor mars ble Norge stengt ned på grunn av koronapandemien. Barnefilmfestivalen og museer var stengt ned. For de var det viktig å komme i kontakt med barn og unge, deres viktigste målgruppe. De ønsket å få et bilde av hvordan barn og unge opplevde fra å være utestengt fra skole og fritidsaktiviteter, og med foreldre som lærere og få muligheter til å treffe venner og familie. De har mottatt over flere hundre filmklipp, og 200 tegninger, dikt og fotografier. Gjennom utstillingen som består av barnas innsendte materiale og dokumentarfilmen #Innestengt, kan vi få et innblikk i hvordan hverdagen var for noen av disse barna i koronatiden.

17. mai uten tog. Kan du ikke bare ta slutt?

– Hjemmeskole i 2 måneder.
– Halloween uten knask eller knep!
– Åååhhh! Dumme Corona!

SKOLEN ER STENGT PGA. CORONA

Når jeg fikk vite at skolen skulle stenge, ble jeg veldig glad, men nå er det ikke gøy lenger. Jeg savner vennene mine. Jeg har hørt ifra to av vennene mine i de 6 ukene. Det er trist. Og det er ikke gøy å være hjemme lenger, og jeg gleder meg til at skolen skal starte igjen. Jeg har pratet med bestemor, og hun sa at hun ikke hadde opplevd sånn før, og moren hennes og faren hennes levde i 2. verdenskrig, da var det sist sånn.

Men det er forferdelig å være hjemme. Jeg finner på noe, men ikke alltid, og vi kommer til å bli de største i skolen.

Det kan bli litt moro, men ikke helt, for de i 1. kl. er noen ganger litt gale, de henger etter de store. Dette er 43. dag i karantene, det er den beste dagen, for på MANDAG ER DET SKOLE IGJEN.

JUPPY JUPPY JUPPY JUPPY JUPPY JUPPY
Jeg vet at smitten ikke er over, men en stor del av livet mitt er stengt. Kanskje barnene mine skal lære av denne tiden …

– Andreas

Corona 2020 – Stay safe, keep your distance …

Alt blir bra. 1 meter. Savner bestemor!

Lite og snart tom for mat. Folk hamstrer?

Innestengt på hvert sitt rom/i samme hus. Føltes ut som å sette seg selv i karantene.

Ingen aktiviteter og hva med FNs bærekraftsmålene? Ting i verdenen har blitt mye verre i dag.

Vask hendene dine!
– Tror du vi er farlig for menneskene?
– Ja, men de burde vaske hendene sine mer!

Jordkloden er trist. Alle i hele verden må bruke munnbind for å hindre Coronaviruset å spre seg!

Corona smitter.

– Har du vært på et menneske ennå?
– Ja, men hun hostet meg ut!
– 1 meter –
Pass på å ikke ta på rekkverket!!!

Utstillingen er et samarbeid mellom Barnefilmfestivalen og Odderøya museumshavn, Vest-Agder-museet. Utstillingen står på Torvet i Kristiansand og har utstillingsperiode 24. april – 6. mai 2021.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg