Mine erfaringer: Barnehage VS. skole og SFO

Hvordan er det å gå fra å jobbe i barnehage til å jobbe på barneskole og SFO?

Etter mange år som vikar i ulike barnehager og skoler har jeg kjent på forskjellene. Som vikar fikk jeg mindre ansvar enn om jeg hadde vært fast ansatt, noe som ga en annen arbeidshverdag. I midten av februar startet jeg i en ny stilling, og siden da har jeg reflektert mye over kontrastene mellom barnehage og skole/SFO. Overgangen har vært lærerik, og jeg har fått et helt nytt perspektiv på arbeid med barn i ulike aldre og miljøer.

Har du jobbet i barnehage, skole og/eller SFO, kjenner du deg sikkert igjen det som nevnes. Husk at det er mine egne refleksjoner og erfaringer som nevnes i dette innlegget.

 

 

Barnehage:

  • Sterkere relasjoner til barna – følger barna tett gjennom hele dagen. Jobber man på forskjellige avdelinger på samme barnehage, kan man bli bedre kjent med barna.
  • Lek – leken har stor betydning for læring og utvikling. I barnehage er man mye i lek med barna. Starte en lek, invitere til lek og være kreativ med leken.
  • Mer tid utendørs – mange turer og uteaktiviteter. Bruker også nærområdet aktivt.
  • Fysisk aktiv jobb – mye bevegelse. Noe som gir en sunn og aktiv hverdag.
  • Ingen dager er like – mange morsomme og rørende øyeblikk i løpet av dagen.
  • Samlingsstund – alltid underholdende og inkluderende.
  • Rutiner og dagsplan – skaper trygghet og gir en oversikt over hva vi gjør i løpet av dagen.

 

  • Fysisk krevende i lengden – en del løfting og hjelp til stell. Det hjelper å bruke hjelpemidlene som barnehagene har. Ergonomi er lett å glemme i en travel barnehagehverdag.
  • Ved sykdom/få folk på jobb kan det til tider være veldig hektisk og belastende.
  • Høyt støynivå – små barn kan lage mye lyd! Alt fra gråt til roping og skriking. Noen barn har også ekstra mye energi.
  • Kan oppleves mye – spesielt i starten av barnehageåret når det begynner mange nye barn og det er nye rutiner å forholde seg til. Noen trenger trøst, et fang å sitte på osv … Det spørs hvor mange barn som er i gruppen og på avdelingen.
  • Fravær, møter og sykdom – er den del av barnehagehverdagen, men hvis jeg skal snu til det positive, så trenger barnehager alltid vikarer når det er behov for ekstra hender.

 

Skole: 

  • Meningsfylt arbeid – får bidra til barns utvikling og læring, noe som kan være veldig givende.
  • Eldre barn er mer selvstendige – trenger mindre praktisk hjelp. De klarer mye selv ved at vi voksne veileder og forklarer hvordan de skal gjøre det.
  • Faste rutiner – dagene blir mer forutsigbare med timeplaner, dagsplan og friminutt.
  • Mer pedagogisk arbeid – hjelper elever faglig og sosialt.
  • Mulighet for større stilling – lettere å kombinere skole og SFO for flere arbeidstimer.
  • Arbeidstid – begynner ikke like tidlig som i barnehage. Det har egentlig ikke så mye å si for meg, da jeg er fleksibel.
  • Lengre ferie – mange får oppleve å ha lengre ferie fordi de har jobbet inn timene.

 

  • Strengere struktur – mindre fleksibilitet i hverdagen. Som bestemt klokkeslett for undervisning, pauser og aktiviteter.
  • Ofte mindre rom for spontan lek eller aktiviteter, fordi undervisningen følger en læreplan.
  • Mer konflikthåndtering enn i barnehage – eldre barn kan ha større utfordringer sosialt og de kan trenge ekstra støtte.
  • Fysisk belastning – mye ståing, gåing og løping.
  • Mye man må stå i selv – spesielt hvis det er barn som trenger ekstra oppfølging. Det hjelper å samarbeide og avlaste hverandre.

 

SFO:

  • Varierte arbeidsoppgaver: Lek og aktiviteter – være kreativ med utelek, forming, matlaging osv …
  • Eldre barn er mer selvstendige – de kan for eksempel klare å gå hjem selv, ta ansvar, rydde og holde god orden på plassen sin.
  • Frilek – barna velger hva de vil gjøre, hvem de vil leke med. Noen ganger er det også voksenstyrte aktiviteter de kan delta i.
  • Vennskap – barna har muligheten til å utvikle nye vennskap på SFO.
  • Mindre press enn i undervisning – ingen vurderinger eller krav om faglig undervisning.

 

  • Delt arbeidstid – siden SFO foregår på morgenen og etter skoletid i ettermiddag. Det blir fort lange dager hvis man jobber i skoletiden og etter skoletid. Jeg kunne fint jobbet lengre dager, men det kommer an på hva man foretrekker.
  • Støy og uro – barn i skolealder har mye energi, og det kan bli litt mye når det er mange samlet på samme plass. For noen kan det være vanskelig å finne roen. Da hjelper det å komme seg ut etter en lang skoledag.
  • Ingen dager er like – noen dager kan være mer hektiske enn andre. For eksempel hvis det er mange barn og mye rundt skjer.
  • Konflikthåndtering – barn tester grenser, og det kan være små konflikter inni mellom.
  • SFO blir ofte sett på som “barnevakt etter skoletid”, selv om det ikke er et pedagogisk tilbud med undervisning. SFO er mer enn bare det.

Uansett om man jobber i barnehage, skole eller SFO, har alle jobber sine utfordringer og gleder. For meg har det vært spennende å oppleve forskjellene og finne ut hva som passer best for meg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg