Minicruise med Romantika (Emden)

I juni bestilte vi en minicruise-tur med Holland Norway Lines / MS Romantika, fra Kristiansand til Emden i Tyskland 12. – 14. juli. Det var noen spennende dager på cruiseskipet og noen timer på land. Jeg tenkte å skrive litt om reisedagene vi har opplevd.

Rutetiden:

Fra Kristiansand > Emden:
Avgang 12. juli Kristiansand kl. 17:00. Ankomst Emden 13. juli kl. 10:15.

Emden, Tyskland > Kristiansand:
Avgang 13. juli Emden kl. 17:00. Ankomst Kristiansand 14. juli kl. 10:45.

Onsdag 14. juli

Vi møtte opp i god tid for innsjekk. Dette gjøres minst en time før avgang. Damen på skranken sjekket bestillingsnummeret og passet, skrev ut boardingkort og forklarte at det fungerte som et nøkkelkort til lugaren vår. Da vi hadde sjekket inn på terminalen i Kristiansand, fikk vi beskjed om å sitte og vente i teltet som var satt opp utenfor terminalen til informasjonen gikk på høyttaleren. Der satt også andre passasjerer som skulle med Romantika og ventet. Rundt kl. 15 fikk vi beskjed om å møte oppe i terminalbygningen. Så var reisen i gang!

Trappeoppgangen på Romantika.

Vi gikk ombord på Romantika på dekk 6, og vår lugar lå på dekk 8. Det første vi gjorde var å gå opp til lugaren for å sette igjen sekker og bagasje. De fleste gjorde det samme. Lugar er obligatorisk ved reisen, samme lugar for tur/retur. Da alt var lagt igjen, gikk vi litt rundt på skipet, utforsket mesteparten av de forskjellige stedene og fant restauranten vi skulle spise frokost- og middagsbuffet senere. Alt var ikke åpnet enda da cruiseskipet ikke hadde begynt å seile. Mange folk samlet seg på Sun Deck Bar på dekk 9 (soldekket, øverst på skipet). Der var det underholdning på en liten scene og salg av drikke, sittegrupper som kunne trekkes frem og tilbake, og fastsittende benker å nyte utsikten på.

Bilde av den ene lugaren med vindu.

Litt senere var det klart for middag. Vi hadde forhåndsbestilt både middags- og frokostbuffet på restauranten Grande Buffet, så vi viste frem boardingkortet og fikk “stemplet” det ved inngangen. Vi valgte middag kl. 19:30 – man velger tidspunkt for middag når man forhåndsbestiller på nett. Det er for å unngå at mange folk kommer på en gang, så de fordeler i puljer/ulike tidspunkt. I restauranten var det bare å forsyne seg med god mat – det var mange herlige retter som kjøtt- og vegetarretter, samt sjømat. Dessertbuffeten hadde deilige kaker, is og andre godsaker. Egen barnebuffet var å finne også. Servitørene og alle som jobbet i restauranten så jeg ytet god service. De stod på og jobbet raskt og effektivt slik at alle gjester fikk en fantastisk opplevelse ombord. Det var mye inn og ut med brukte og nyvaskede tallerkener, kopper og bestikk, og påfyll av mat. Restauranten stengte ca. kl. 21:30, en halv time før det rydder de inn alt av mat og setter i gang med renhold.

Middagsbuffe på restauranten Grande Buffet.

Da vi hadde spist oss gode og mette, bestemte oss for å vandre litt og dra på shopping, på Boutique (selger eksklusive klær og tilbehør) og Tax Free Market. Kjøpte ikke noe der, men tenkte å kjøpe neste dag. Vi gjorde ikke noe mer, så vi gikk tilbake til lugaren vår, dusjet og la oss.

Torsdag 15. juli

Det ble en supertidlig morgen. Noen av oss tok en rask dusj før vi gikk ned til Grande Buffet for frokostbuffet kl. 07. Det var ikke så mange som var der nede, så vi hadde god tid til å finne en god sitteplass ved vinduet. Utsikt mot havet er så vakkert når sola nettopp har stått opp. Kl. 09:30 var senest tid å forlate lugaren (tingene kunne ligge igjen). Romantika ankom Emden i Tyskland ca. kl.10:15. Vi gikk opp på Sun Deck Bar for å se på utsikten. Det var mange forskjellige skip og bilforhandlere med nybiler parkert på rekke og rad.

Nye biler parkert på rekker og rad.

Det som overrasket oss mest, var at det ikke finnes noen ordentlig terminal i Emden. Alle bilene og andre kjøretøy kjørte først ut og da bildekket var tømt, var det fotpassasjerene sin tur å gå ut (samme vei som kjøretøyene). Ute var det satt opp flere telt i lengden som vi gikk forbi. Nesten som en midlertidig terminalvei.

Ro-Ro Emden Aussenhafen.

Vi hadde ca. 5 timer å utforske Emden. Ved terminalen ventet en shuttlebuss til Groningen i Nederland. Som minicruise-passasjer tenkte jeg at det ikke ville være gunstig når man får ca. 2 timer til å utforske Groningen grunnet reisetid til og fra Emden. Man skulle være tilbake senest kl. 15:30 – 16:00 for innsjekk. Vi fulgte strømmen da vi så en rød buss og lurte på om den kjørte til sentrum. Vi spurte også hvor mye billetten kostet. Bussjåføren sa at vi skulle bare stige på og plutselig var bussen full av cruise-passasjer-turister. Bussen tok oss med til Bahnhofsplatz nær DB Reisezentrum Emden Hbf. Vi undersøkte først turistkontoret i nærheten når bussene gikk. Det skulle gå en shuttlebuss tilbake til terminalen i Emden ca. kl. 15:30 så vi stolte på det.

Dat Otto Huus – et museum i Emden.

Google Maps var vår guide til å komme oss til Dat Otto Huus. Det var et sted jeg ville besøke. Med lite tid til å gå byvandring, måtte vi gå videre. Rathausplatz > Ostfriesisches Landesmuseum – gikk gjennom bygningen til en gågate – Wiederaufgebautes Historisches Rathaus > Faldernbrücke > En kafé (Lecher?) > EDEKA Hasse. Vi rakk ikke å besøke alle stedene vi ønsket å besøke da det plutselig lynet og tordnet – samtidig som det regnet. Søkte ly en stund under Wiederaufgebautes Historisches Rathaus bygningen. EDEKA var siste dagligvarebutikk vi besøkte før vi gikk tilbake til busstoppet der den røde bussen slapp oss av.

Wiederaufgebautes Historisches Rathaus Emden.

På busstoppet ventet vi sammen med noen andre norske turister – som også skulle tilbake til terminalen i Emden / Kristiansand. Det skulle komme en buss kl. 15:30, men den kom ikke. Hver gang det dukket opp en buss eller taxi, spurte vi om den gikk til terminalen. Noen sa ja, andre sa nei. De måtte også ta betalt. Vi spurte en bussjåfør på rutebussen 17, og han svarte at en billett for en person kostet 22 Euro! Det må da være tull, det ble 248 NOK. Stresset som vi var, var det noen som foreslo å ta taxi tilbake. Vi ventet likevel på shuttlebussen og håpet den ville være der snart. Da Holland Norway Lines bussen kom tilbake, stoppet den for at vi skulle komme på (mest sannsynlig?). Vi fortalte bussjåføren at bussen som skulle kjøre oss tilbake ikke kom, og han sa at han bare hadde ledige plasser til 4 stk. Vi var 4 stk, så vi gikk på. Resten stod igjen. Det stemte ikke, heldigvis var det ledige plasser og bussjåføren fikk de resten inn. Dette var bussen som kom tilbake fra Groningen (shuttlebussen). Hva om vi ikke rakk denne bussen som gikk kl. 15:45? Da tror jeg vi hadde bestilt taxi.

Vindmøller på et sted nesten fremme ved Emden!

Resten av dagen ble Tax Free Market shopping og spiste middag på Grande Buffet. Etter middag var vi litt i lugaren for en hvilepause også gikk vi ut for å se på solnedgangen på dekk 6. Etter det var vi slitne og trøtte, så vi la oss.

Fredag 16. juli

Tidlig på morgenen ca. kl. 05:45 var planen å gå ut til Sun Deck Bar for å se på soloppgangen. Sola hadde allerede stått opp, så rakk ikke å se. Ingen var ute på den store plassen. Gikk tilbake til lugaren, tok en dusj også var det tid for frokost på Grade Buffet. Det var mange flere folk i kø ved restauranten kl. 07. Etter frokost gikk vi til lugaren og pakket med oss tingene, gikk opp på Sun Deck Bar og satt der. Det var mye mer å se der enn å være inne. Dessuten måtte vi ut av lugaren senest kl. 09:30. Det føltes fantastisk å komme tilbake til Kristiansand etter noen dager. Romantika ankom Kristiansand kl. 10:45.

Nydelige Kristiansand – utsikt fra Romantika.

Jeg har tatt flere bilder med kameraet, så bildene og video vil etter hvert komme på bloggen. Takk for turen!