Oversikt over alt jeg har plantet

Vi går straks inn i en ny måned. Juli er like rundt hjørnet! Nå kommer en ny oppdatering om planteprosjektet. For tiden vokser plantene veldig fort og godt når det er sol og varme hver eneste dag. Nesten alle planter er flyttet ut fra drivhuset til terrassen, bortsett fra ananasen, kaktusen og avokadosteinene.

Jeg har satt en stopper å plante fra frø. Se den: Jo flere planter man har, jo mer jobb blir det med vanning, omplanting og gjødsling. Også er det sent i juni å plante nytt. Så nei, jeg kommer ikke til å plante mer i sommer da jeg har alle disse plantene å ta meg av. Tenkte å lage en oversikt over alt jeg har plantet denne sommeren:

I pallekarmen har jeg plantet sukkererter Hammenhögs sukkererter, middels høy – ‘Oregon Giant’ og gresskar. Usikker hvor mange sukkererter det er til sammen her (regner med 8+8+8=24) da noen er fordelt i en potte på grunn av plassmangel. Ingen god idé å plante alt så tett. Jeg brukte alle frøene i sukkererter-frøposen. Hvis det lykkes får jeg masse sukkererter! Plantet 4 gresskarplanter fra frø av et Halloween-gresskar kjøpt i dagligvarebutikken. Gresskarplantene ble mye større og kraftigere enn de jeg plantet i fjor. Håper på gresskar i år!

Sukkerertene har startet å blomstre, og gresskarplantene også ganske snart.

Sukkererter i potte – de som ikke fikk plass i pallekarmen.

Solsikker fra frø høstet i 2018 av Helianthus annuus Uniflorus … Nå er de ikke ferdigvokst, men for hvert år som går, blir solsikkene lavere og lavere. I fjor ble de ca. 1 meter høye, lurer på hvor høy de kommer til å bli i år. Plantet alle i melkekartonger først, etter hvert som de ble større har jeg gravd et bed til solsikkene som de kunne stå inntil en vegg. Har 14 solsikker i rekke der og flere skal det bli. Har 3 solsikker til som skal plantes ned!

I gjenbruk såbrett (tidligere kjøpt stemorsblomster) har jeg plantet 1 sukkerert, 3 solsikker, 2 paprikaplanter (bak).

Agurk – Vorgebirgstrauben – Rhenks Druv: 7 stk
Tomat – Pink Thai Egg: 1 stk
Busktomat: 7 stk (frø gått ut på dato, så plantet resten)
Solsikke dverg – Sunspot Helianthus annuus (50 cm): 1 stk

Agurkplanter.

Busktomatplanter.

Agurkene blomstrer!

Tomat – Pink Thai Egg og solsikke dverg. Tomatplanten har fått et par gule blomster. Solsikken har nådd den anslåtte høyden på 50 cm, og en blomst viser seg snart!

ENDELIG blomstrer kaktusen. Blomstene er hvite og gule. Det er en Cactus Varieties – Mammillaria Mammillaris, kjøpte på Plantasjen i januar. Angående avokadosteinene: De står fortsatt i vann og de fleste har blitt solbrente. Tok ikke bilder av de, så sier bare heller at de kanskje ikke klarer seg i denne varmen :/

Vårløk – Plasser roten av vårløken i vann eller i jord/potte ute. La den vokse opp igjen, den spirer kjempefort. Plutselig har du fått en ny og lang vårløk!

Jordbær i ampel, kjøpt i fjor på Coop Obs! for 50,-. Det ser ut som planten er flerårlig, se så masse jordbær jeg får i år også!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg