Planteoppdatering: Druknet i regnvann?

Mye har skjedd siden sist! Har jeg nevnt at drivhuset er pakket vekk for sesongen? Drivhuset som jeg kjøpte på Rusta var kjempepraktisk. Det var lett å sette opp og ta ned uten å styre med skruer og hammer. Drivhuset kommer jeg definitivt til å få bruk for neste vår/sommer til dyrking av frø og små planter.

Etter Oslo-turen var det veldig godt å komme hjem til plantene mine igjen. De fleste planter har klart seg fint, mens noen har klart å “drukne” på grunn av kraftig regnvær. Følg med for oppdatering!

De 17 solsikkene som står på rekke langs veggen lever fortsatt. Den høyeste solsikken har oppnådd maks høyde, ca. 1,3 meter (har ikke målt, men tipper de er rundt der). De 2 første fra venstre har fått en pinne hver som støtte da de har blitt høye. De fleste solsikker har fått knopper og det er ikke lenge igjen til de blomstrer. Hver morgen gjør jeg en liten inspeksjonsrunde der jeg går over alle solsikkene og plantene. Jeg har lagt merke til biller, maur og bladlus, og de kan gjøre stor skade på plantene om de blir værende. Skadedyr kan forekomme når man dyrker økologisk.

Sukkerertene i pallekarmen har delvis kollapset til høyre side. De får bare være sånn helt til alle sukkerertene er innhøstet og det er på tide å klappe sammen for i år. Gresskarplantene blomstrer, men jeg har problemer med at de danner frukter. Grunner: Temperaturen har vært for lav (gresskar er en varmkrevende plante), mangel av humler og bier til å pollinere og blomstene faller av før det har dannet seg frukter! Tror dette er siste gang jeg forsøker å plante gresskar.

De 2 agurkplantene som står på framsiden er nå gravd opp fra blomsterpottene (lengst borte på bildet) fordi de så ikke ut etter ferien. Står igjen med 1 sukkerertplante og 2 agurkplanter.

Pink Thai Egg tomatplante. Den har fått sin spesielle form og farge, og det ser ut som et rosa egg! Karten blir først grønn, som hos andre tomater, deretter blir den nesten helt hvit, før den begynner å rødme til en lys rød/rosa farge. Smaken er ikke så søt, og tomaten egner seg best til “stir fry”/wokretter (hentet fra tomatprat.blogspot.com). Spent på en smakstest når tomatene blir modne!

Busktomater. Disse er lave, under 50 cm. På den ene tomatplanten har det kommet 3 tomater. De trenger litt mer tid til å modnes og kanskje en større potte.

Ananasplanten står fortsatt i vann og den har fått masse røtter! Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den. I samme glass har jeg tatt stikling av agurkplanten som druknet i regnvann, en del av den var frisk nok til å leve videre så jeg puttet den sammen med ananasen. Det har forresten kommet små agurker på den!

Nydelig solsikke Sunspot på 50 cm! Det er den første solsikken som åpnet seg hos meg.

Resten av plantene på terrassen: Agurk- og tomatplanter går igjen! De står under tak og får rikt med dagslys hver dag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg